loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 5 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری هیپرتیروئید نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه توضیحات اجمالی درباره هیپرتیروئید ارائه می شود.

پرکاری تیروئید(به انگلیسی: Hyperthyroidism) ( تلفظ درست: هایپرتایرویدیزم )نوعی بیماری غدّهٔ تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می‌کند. هورمون‌های مترشحه از غدّهٔ تیروئید T4 (تیروکسین) و T3 (تری‌یدوتیرونین)هستند که توسط TSH (هورمون محرکه تیروئید) تنظیم می شوند. در پرکاری تیروئید علائمی از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که موجب پرکاری تیروئید می‌شوند بیماری گریوز یا بیماری بازدو است.

تشخیص با اندازه‌گیری سطح خونی T4 و T3 صورت می‌گیرد و در موارد خاص از طریق تست ید رادیواکتیو. هم‌چنین اغلب به‌دلیل بازخورد منفی T4 و T3 بر TSH افزایش آن دو باعث کاهش دیگری می شود و بر عکس. پرکاری تیروئید یک بیماری مزمن است و درمان آن نیز زمانبر و معمولا مادام العمر است. اما حالت حاد آن طوفان تیروئیدی نام دارد که اگرمقیاس بورچ-وارتفسکی بیش از 45 شود، احتمال کما و مرگ نیز هست.

منبع: ویکی پدیا/مرکز مشاوره آویژه

شرایط دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

معافیت پزشکی بیماری هیپرتیروئید از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی است. برای بیماری هیپرتیروئید با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی هیپرتیروئید اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های غدد مترشحه داخلی هیپرتیروئید هیپرتیروئیدی با داشتن علائم واضح بالینی و آزمایشگاهی ( در مراکز دانشگاهی یا نیروهای مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان معاف دائم خیر
بیماری های غدد مترشحه داخلی هیپرتیروئید هیپرتیروئیدی با داشتن علائم واضح بالینی ‌و آزمایشگاهی ( در مراکز دانشگاهی یا نیروهای مسلح) در صورت پاسخ به درمان معاف دائم خیر
بیماری های غدد مترشحه داخلی هیپرتیروئید هیپوتیروئیدی با داشتن علائم واضح بالینی ‌و آزمایشگاهی ( در مراکز دانشگاهی یا نیروهای مسلح) در صورت پاسخ به درمان معاف دائم خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی هیپرتیروئید چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری هیپرتیروئید، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی هیپرتیروئید را دریافت کنند.

برای دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی هیپرتیروئید را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی هیپرتیروئید را بپیمایید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت هیپرتیروئید را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری هیپرتیروئید توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری هیپرتیروئید توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری هیپرتیروئید توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی هیپرتیروئید را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی هیپرتیروئید، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی هیپرتیروئید صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت هیپرتیروئید است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی هیپرتیروئید اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی هیپرتیروئید انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری هیپرتیروئید باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی هیپرتیروئید داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی هیپرتیروئید معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی هیپرتیروئید شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.

آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی هیپرتیروئید الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی هیپرتیروئید برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی هیپرتیروئید در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری هیپرتیروئید چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری هیپرتیروئید با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

منبع : مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/

fatemi بازدید : 7 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری هیپوپاراتیروئید نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه توضیحات اجمالی درباره هیپوپاراتیروئید ارائه می شود.

کم کاری پاراتیروئید یا هیپوپاراتیروئیدی کاهش عملکرد غدد پاراتیروئید با تولید کمتر از حد هورمون پاراتیروئید است. این بیماری می‌تواند منجر به کاهش سطح کلسیم در خون شود، همچنین اغلب باعث دل درد و پرش عضلات یا تتانی (انقباض عضلانی غیر ارادی)، و چندین علامت دیگر می‌شود. این بیماری می‌تواند ارثی باشد، یا می‌تواند به علت آسیب‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن و همچنین تعدادی از علل نادرتر ایجاد شود. تشخیص آن با آزمایش خون، و تحقیقات دیگر مانند آزمایش ژنتیک صورت می‌گیرد. درمان پاراتیرویید با این محدودیت مواجه است که هیچ هورمون مصنوعی نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای هورمون پاراتیروئید باشد. جایگزینی کلسیم یا ویتامین D می‌تواند علائم را بهبود بخشد اما می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه و بیماری‌های مزمن کلیه را افزایش دهد.

منبع: ویکی پدیا/ مرکز مشاوره آویژه

شرایط دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری هیپوپاراتیروئید از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی است. برای بیماری هیپوپاراتیروئید با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های غدد مترشحه داخلی هیپوپاراتیروئید شرایط خاصی ذکر نشده است معاف دائم بله

منظور از معافیت دائم پزشکی هیپوپاراتیروئید چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری هیپوپاراتیروئید، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید را دریافت کنند. این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

آیا برای معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید می توانیم حین تحصیل اقدام کنیم؟

به طور کلی اگر بخواهید برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنید، باید یا فارغ التحصیل شده باشید، یا اخراج شده باشید یا ترک تحصیل کرده باشید. اما این قانون برای برخی از بیماری ها صادق نیست. این بیماری ها شامل بیماری هایی می شود که شامل نقص عضو یا بیماری هایی هست که مقطع تحصیلی بر نوع معافیت آن تأثیر ندارد. بیماری هیپوپاراتیروئید از جمله بیماری های قابل بررسی معافیت پزشکی حین تحصیل است. در نتیجه، در صورتی که شما شرایط لازم را داشته باشید، می توانید برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید اقدام نمایید. چرا که مقطع تحصیلی تأثیری در شرایط معافیت سربازی ندارد.

طبق قانون نظام وظیفه، رسیدگی به تقاضای معافیت پزشکی مشمولانی که برابر قانون و آیین نامه اجرایی مربوطه، به تحصیل اشتغال داشته و از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند، پس از فراغت از تحصیل یا ترک تحصیل یا اخراج به عمل خواهد آمد. مگر در خصوص نقص عضو یا بیمارهایی که براساس ضوابط آیین نامه، مقطع تحصیلی در آن اثر نداشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که در صورتی که در سیر مراحل رسیدگی پزشکی قرار گرفته اید، چنانچه در دانشگاه / مؤسسات آموزش عالی یا حوزه های علمیه پذیرفته شوید و ثبت نام نمایید مجاز به ادامه رسیدگی بوده و در صورت نداشتن شرایط معافیت و دارا بودن سایر شرایط، می توانید از معافیت تحصیلی استفاده کنید.این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت مادر

برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید را بپیمایید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت هیپوپاراتیروئید را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری هیپوپاراتیروئید توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری هیپوپاراتیروئید توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری هیپوپاراتیروئید توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت هیپوپاراتیروئید است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری هیپوپاراتیروئید باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی هیپوپاراتیروئید داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.

آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی هیپوپاراتیروئید در حین تحصیل اقدام کنم؟

بله. شما با توجه به شرایط بیماری، طبق قانون نظام وظیفه می توانید حین تحصیل برای دریافت معافیت اقدام نمایید.

برای بیماری هیپوپاراتیروئید چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری هیپوپاراتیروئید با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

منبع : مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/

fatemi بازدید : 5 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه توضیحات اجمالی درباره بیماریهای غدد پاراتیروئید ارائه می شود.

غده پاراتیروئید (به انگلیسی: Parathyroid gland) که در واقع چهار غده بیضی شکل و مجزا در قسمت خلفی غده تیروئید هستند که با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارند. این چهار غده معمولاً در قسمتهای بالا و پایین لوبهای راست و چپ تیروئید در سطح خلفی قرار گرفته‌اند.

این غده باترشح هورمون پاراتورمون و به کمک هورمون ترشحی تیروئید (کلسی تونین )، با اثر بر روی کلیه ، روده و استخوان ،میزان یون کلسیم در خون را افزایش میدهد :

درکلیه:افزایش بازجذب کلسیم از ادرار

در روده: افزایش جذب کلسیم

در استخوان : ازاد کردن کلسیم به خون

منبع: ویکی پدیا/ مرکز مشاوره آویژه

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی است. برای بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های غدد مترشحه داخلی بیماریهای غدد پاراتیروئید شرایط خاصی ذکر نشده است معاف دائم خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید را دریافت کنند. این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

برای دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید را بپیمایید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت مادر

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت بیماریهای غدد پاراتیروئید را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت بیماریهای غدد پاراتیروئید است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی بیماریهای غدد پاراتیروئید داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.

آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی بیماریهای غدد پاراتیروئید در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری بیماریهای غدد پاراتیروئید با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

منبع : مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/

fatemi بازدید : 5 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

معافیت پزشکی غده تیروئید چگونه است؟

معافیت پزشکی تیروئید در خدمت سربازی ( نظام وظیفه )  چگونه است؟ شرایط کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید چیست؟ در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه علاوه بر پاسخ به این سوالات ٬ علایم بروز آن را نیز بررسی خواهیم نمود .

معافیت پزشکی به علت غده تیروئید :

غده تیروئید یک غده شبیه بال پروانه است که جلوی گردن قرار گرفته است. این غده هورمون تیروکسین (T4) و تری یدو تیرونین (T3) تولید و به داخل خون ترشح می‌کند. این هورمون ها سرعت کار و تولید انرژی را در بدن عهده دار هستند

معافیت پزشکی به علت کم کاری تیروئید :

هیپو تیروئیدی Hypothyroidism یا کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

علائم کم کاری تیروئید:

  • - خستگی و فرسودگی
  • - کندی حرکات و تنبل شدن
  • - مشکل در تمرکز و فعالیتهای مغزی
  • - افزایش وزن بدون علت مشخص
  • - پوست خشک خشن و خارش دار
  • - خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها
  • - احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا
  • - یبوست
  • - گرفتگی عضلانی
  • - افزایش تعداد و میزان خونریزی ماهیانه
  • - ناباروری و یا سقط جنین

این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

معافیت پزشکی غده تیروئید چه شرایطی دارد؟

معافیت پزشکی به علت پرکار تیروئید :

پرکاری تیروئید به انگلیسی: Hyperthyroidism) تلفظ: هیپرتیروئیدیسم) بیماری غدّهٔ تیروئید است که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می‌کند. هورمون‌های غدّهٔ تیروئید تیروکسین (T4) و T3 هستند. در این حالت علائمی از بیماری از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که موجب پرکاری تیروئید می‌شوند بیماری گریوز یا بیماری بازدو است.

تشخیص با اندازه‌گیری سطح خونی هورمون‌های غده تیروئید صورت می‌گیرد و در موارد خواص از طریق تست ید رادیواکتیو. هم‌چنین اغلب به‌دلیل فیدبک منفی هورمون‌های تیروئید بر هیپوفیز سطح خونی TSH(هورمون محرکه تیروئید)کاهش‌می‌یابد.

علائم پرکاری تیروئید:

  • - عصبی شدن
  • - تحریک پذیری
  • - افزایش تعریق
  • - نازک شدن پوست و ناخن
  • - مشکل در دید
  • - نازک و شکننده شدن موها
  • - ضعف عضلانی مخصوصا در بالای بازو و رانها
  • - لرزش دستها

بیماری های تیروئیدی معافیت پزشکی دارند؟

معافیت پزشکی تیروئید همانطور که از نامش پیداست، برای گروهی از مشمولان خدمت وظیفه در نظر گرفته شده است که از بیماری های مربوط به غدد تیروئید رنج میبرند. اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم بیماری های مربوط به معافیت های پزشکی در هفده دسته قرار میگیرند که بیماری های غدد تیروئید مربوط به دسته ای از بیماری ها تحت عنوان بیماری های غدد مترشحه داخلی میباشد. همانطور که میدانید غده تیروئید نیز یکی از مهم ترین غدد مترشحه ای است که اختلال در عملکرد آن باعث بروز بیماریهای مختلفی میشود. تشخیص و درمان این بیماری ها برای افرادی که به سن مشمولیت میرسند و میخواهند به خدمت سربازی بروند، اهمیت بیشتری پیدا میکند. چرا که لازمه ی انجام دوره سربازی داشتن صحت و سلامت کامل جسمی و روانی است.

صرف ابتلا به بیماری غده تیروئید نمیتوان نوع و مدت معافیت پزشکی را مشخص کرد.

حال اگر فردی به عارضه یا بیماری مبتلا شده باشد، در انجام این دوره با مشکلاتی مواجه خواهد شد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به سلامت وی وارد شود؛ به همین دلیل و برای پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر، سازمان وظیفه کشور معافیت های پزشکی را برای مشمولان دارای این شرایط، در نظر گرفته است.

اگر فردی بتواند بیماری خود را طی معاینات و در مراجعاتی که به پزشکان نظام وظیفه انجام میدهد، به اثبات برساند از رفتن به خدمت معاف میشود. معافیت پزشکی مربوط به غدد تیروئید از جمله معافیت هایی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد بنابراین تنها به صرف ابتلا به بیماری غده تیروئید نمیتوان نوع و مدت معافیت پزشکی را مشخص کرد. یکی از این عوامل اثر گذار در نوع معافیت، نوع و شدت بیماری میباشد که فرد به سبب آن بخشی از قدرت بدنی خود را از دست داده است. پرکاری و کم کاری تیروئید، گواتر و... برخی از این موارد هستند که در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار میگیرند.

معافیت پزشکی غده تیروئید چه مراحلی دارد؟

 

بیماری های تیروئید چیست؟

 برای پاسخ دادن به این پرسش متداول ابتدا بایستی به معرفی غده تیروئید بپردازیم:

تیروئید یکی از غده های ترشحی داخلی یا درون ریز بدن است که در پایه گردن قرار دارد. فعالیت های مختلف و ترشح هورمون توسط این غده منجر به تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن میشود. حال اگر اختلالی در عملکرد این غده ایجاد شود بر حسب نوع اختلال وارده، بیماری های مختلفی ایجاد میشود. این بیماری ها در بسیاری موارد فرد را با مشکلات عدیده ای مواجه میکند که این مشکلات در زمان سربازی میتواند شرایط را سخت تر نیز بکند و فرد توان لازم برای انجام فعالیت های معمول این دوره را نداشته باشد. اما در پاسخ به این پرسش که  بیماری های تیروئید چیست؟

باید به برخی اختلالت که در زیر آورده شده، اشاره کنیم:

  • کم کاری تیروئید یا هیپو تیروئیدیسم
  • پرکاری تیروئید یا هیپر تیروئیدیسم
  • گواتر و...

هر یک از بیماری های نام برده شده علائم بالینی خاص خود را دارند که در زمان انجام آزمایشات تخصصی توسط پزشکان سازمان وظیفه قابل تشخیص میباشند. اگر بیماری تایید شود معافیت پزشکی دائم، موقت و یا معافیت از رزم برای مشمول صادر خواهد شد.

این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت مادر

لیست بیماری های معافیت پزشکی تیروئید

لیست بیماری های معافیت پزشکی تیروئید شامل تمام بیماری های مربوط به غدد تیروئید است که سازمان وظیفه مشخصا اعلام کرده افراد مبتلا به آنها میتوانند از یکی از انواع معافیت های پزشکی برخوردار شوند. بنابراین افراد با بیماری های خارج از این لیست مجاز به دریافت معافیت نمیباشند. این لیست در بند دوم از بیماری های غدد مترشحه مطرح شده است که به شرح زیر میباشند:

  • هیپر تیروئیدی یا پر کاری تیروئید در صورتی که مشمول علائم ظاهری و همچنین علائم آزمایشگاهی بیماری را داشته باشد.
  • بیماری کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم که همراه با کاهش فعالیت غده تیروئید و در نتیجه بروز علائم ظاهری و بالینی باشد.
  • گواتر های حجیم
  • تیروئیدیتهای حاد و تحت حاد

لازم به تذکر است که اخذ معافیت برای هر یک از این بیماری ها شرایط خاص خود را دارد که در زمان انجام آزمایشات و معاینات مورد بررسی قرار میگیرند. باید در نظر داشته باشید که نوع و شدت بیماری و همچنین پاسخ بدن به درمان، در نوع معافیتی که برای مشمول در نظر گرفته میشود بسیار اثر گذار است. مثلا فردی که پر کاری تیروئید دارد و بدنش به درمان پاسخ نمیدهد، به طور دائم از خدمت معاف میشود اما فردی با همین بیماری که قابلیت درمان داشته باشد، تنها معاف از رزم خواهد شد.

چگونه معافیت پزشکی غده تیروئید بگیریم؟

آیین نامه های معافیت پزشکی تیروئید

آیین نامه های معافیت پزشکی تیروئید قوانین و مقرراتی را در بر میگیرد که طی آن نحوه ی معافیت مشمولان مبتلا به بیماری های تیروئیدی مشخص میشود؛ از آنجایی که مشمولان خدمت وظیفه سوالات متداولی در این زمینه دارند در ادامه، آیین نامه مربوط به معافیت پزشکی هر یک از بیماری های تیروئید را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم:

  • افراد مبتلا به بیماری هیپر تیروئیدی که نشانه های بیماری را در آزمایشات انجام گرفته تحت نظر نیروهای مسلح بروز داده اند، در صورت گذراندن دوره درمان و عدم بهبودی، از رفتن به خدمت معاف میشوند و معافیت دائم دریافت میکنند.

  • افرادی که تیروئید کم کار یا پر کار دارند و این بیماری طی آزمایشات انجام گرفته تحت نظر سازمان وظیفه به اثبات برسد اما با گذراندن دوره درمان، بهبودی حاصل شود؛ تنها از خدمات رزمی و نظامی معاف خواهند شد.

  • گواتر نیز یکی دیگر از بیماری های معافیت پزشکی تیروئید است که طبق آیین نامه مربوطه؛ برای مبتلایان به گواتر های حجیم گواتر های بیش از 100 میلی لیتر که باعث انسداد و اختلال تنفسی ریه ها میشود؛ معافیت دائم در نظر گرفته شده است.

  • مبتلایان به تیروئیدیت های حاد و تحت نیز برای شش ماه از خدمت معاف میشوند تا دوره ی درمان را پشت سر بگذراند و بعد از کسب بهبودی به خدمت اعزام میشوند. اگر این افراد به شکل کامل درمان نشوند از خدمات رزمی معاف خواهند شد.

بنابراین اگر به بیماری های تیروئیدی مبتلا هستید باید ببینید که بر اساس نتایج آزمایشاتی که در مراحل مختلف انجام میشود، در کدام گروه از موارد بالا قرار میگیرد تا نوع معافیت شما مشخص شود. در ادامه این مقاله را بخوانید: معافیت تحصیلی دانشجویی

معافیت پزشکی تیروئید پرکار

معافیت پزشکی تیروئید پرکار یا هیپر تیروئیدیسم مربوط به بیمارانی است که در آن ها غده تیروئید فعالیت بیش از حالت نرمال خود دارد. این غده در تولید هورمون هایی که متابولیسم و سوخت و ساز و به طور کلی تولید انرژی بدن را تنظم میکنند، نقش دارد. همین افزایش فعالیت غده تیروئید ناشی از بیماری هیپر تیروئیدیسم منجر به بروز اختلالات سیستمیک میشود که از آن جمله میتوان به افزایش تعریق، لرزش دست ها، نازکی و شکننده شدن پوست و مو، اختلال در دید و... اشاره کرد. بدیهی است که این اختلالات در زمان انجام خدمات رزمی و نظامی دوره سربازی بیشتر به چشم میایند و مشمول برای فایق آمدن بر مشکلات و سختی های این دوره باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد. لذا سازمان وظیفه قوانینی را برای معافیت مشمولان با این شرایط مقرر کرده است. برخی از این قوانین به شرح زیر میباشد:

  • مشمولان مبتلا به پر کاری تیروئید در صورت داشتن علائم بالینی همچون لرزش دست، تعریق و... همچنین بروز علائم آزمایشگاهی که در نمونه خون آزمایش شده دیده میشود، اگر بعد از انجام دوره های درمان مورد نیاز باز هم علائم بیماری را داشته باشند به شکل دائم از خدمت معاف میشوند اما درصورتیکه بعد از درمان علائم بیماری از بین برود، فرد از خدمات و فعالیت های رزمی معاف خواهند شد.
  • لازم به ذکر است که آزمایشات و معاینات دقیق باید تحت نظر پزشکان مورد تایید سازمان وظیفه همچون کمیسیون پزشکی بیمارستان و... انجامگیرد تا از اعتبار لازم برخوردار باشد.

آیا کم کاری غده تیروئید باعث دریافت معافیت پزشکی می شود؟

معافیت پزشکی کم کاری تیروئید

معافیت پزشکی تیروئید کم کار یکی از رایج ترین انواع معافیت های مربوط به بیماری های غدد مترشحه میباشد. این نوع بیماری مربوط به کاهش فعالیت و کارایی غده تیروئید میباشد که ممکن است به دلایل مختلفی همچون؛ بیماری های خود ایمنی، بیماری های مادر زادی و... ایجاد شود. این بیماری در نتیجه ی کاهش ترشح هورمون های تیروئیدی و با عوارض و ناهنجاری های آزار دهنده ای همراه است. برخی از ای عوارض شامل:

  • کم شدن اشتها
  • افزایش وزن
  • بی حالی و خواب آلودگی
  • پف کردن چشم ها و صورت
  • ابتلا به بیماری های ثانویه همچون گواتر
  • مشکلات قلبی و...

قوانینی که برای معافیت کم کاری تیروئید در نظر گرفته شده است نیز مانند پرکاری تیروئید است. یعنی نوع معافیت از خدمت به درجه ی پاسخ به درمان و روند بهبودی مشمول بستگی دارد. طبق این قوانین کم کاری تیروئید به دو دسته ی مختلف تقسیم بندی میشود.

  • یکی از این موارد کم کاری تیروئید همراه با عوارض و نشانه های بالینی و آزمایشگاهی است. مشمولان دارای این شرایط اگر به درمان پاسخ دهند تنها معافیت از رزم دریافت میکنند. اما در صورت عدم کسب بهبودی بعد از درمان؛ معافیت دائم برای مشمول در نظر گرفته میشود.
  • دسته ی دوم از معافیت های کم کاری تیروئید مربوط به کم کاری های ساب کلینیکال یا تحت بالینی است که تظاهرات ظاهری کمتری دارد این موارد نیز معمولا با کسب معافیت از رزم همراه است.

شرایط معافیت پزشکی تیروئید

شرایط معافیت پزشکی تیروئید به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی میشود:

  • شرایط مربوط به گذراندن روند اخذ معافیت پزشکی و دریافت تاییدیه های لازم
  • شرایط مربوط به نوع و درجه سختی بیماری که در ادامه به شرح این موارد میپردازیم.

یکی از شرایط معافیت پزشکی مشمولان مبتلا به بیماری های تیروئیدی گذر از مراحل مختلف و اخذ تاییدیه های مربوطه است. اولینقدم در این مسیر مراجعه به پزشک اولیه است که این پزشک معاینه های لازم را انجام میدهد و در صورت لزوم گواهی مربوط به بیماری فرد را مهر و امضا میکند. فرد باید مدارک پزشکی و شناسایی خود را به نظام وظیفه تحویل دهد تا مراحل بعدی انجام شود. یکی دیگر از شرایط لازم برای اخذ معافیت های پزشکی تیروئید مراجعه به بیمارستان های تحت نظر سازمان وظیفه و انجام تست ها و آزمایشات بیشتر است که برای این کار فرد باید دعوتنامه بیمارستان را در دست داشته باشد.

تایید بیمارستان مبنی بر ابتلای مشمول به بیماری تیروئیدی، به منزله ی ارجاع به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه برای نتیجه گیری و صدور حکم نهایی میباشد. این حکم بر اساس نوع و درجه بیماری صادر میشود که مربوط به همان شرایط معافیت پزشکی تیروئید، مربوط به بیماری است.

کمیسیون پزشکی نظام وظیفه با احتساب نوع بیماری شامل کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید، گواتر و تیروئیدیت ها و... نوع معافیت پزشکی مربوطه را اعلام میکند. لازم به ذکر است قابلیت درمان و یا عدم قابلیت درمان بیماری های تیروئیدی نیز یکی از فاکتورها و شرایط مهم برای معافیت پزشکی مشمولان میباشد.

آیا پرکاری غده تیروئید موجب معافیت پزشکی می شود؟

مدارک لازم معافیت پزشکی تیروئید

مدارک لازم معافیت پزشکی تیروئید باید در مراحل مختلف اخذ معافیت گردآوری شود تا در نهایت بر اساس این مدارک تصمیمات نهایی اتخاذ شود. اصلی ترین مدارک لازم به شرح زیر است:

  • برگه ی تکمیل شده مربوط به وضعیت مشمولان که در دفترچه راهنمای اعزام به خدمت سربازی تعبیه شده است. این برگه اطلاعات درخواست نوع معافیت مشمول را در برمیگیرد.
  • برگه ی واکسیناسیون: این برگه باید بعد از انجام واکسیناسیون های مورد نیاز توسط درمانگاه ها و مراکز بهداشتی مربوطه تکمیل شود و ضمیمه پرونده مشمول شود.
  • برگه ی معاینه اولیه پزشک که باید مهر و امضای پزشک اولیه را در بر داشته باشد. این برگه تاییدیه پزشک اولیه مبنی بر ابتلای مشمول به بیماری های تیروئیدی میباشد.
  • تصویر و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • عکس پرسنلی جدید از مشمول و...

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ارائه ی مدرک تحصیلی و یا آخرین گواهی نامه ی پایان دوره، از جمله مدارک لازم معافیت پزشکی تیروئید است که باید به سازمان وظیفه ارائه شود. البته باید توجه کنید که نوع مدرک تحصیلی در نوع معافیت مشمول بی تاثیر است. بعد از اینکه مشمول تمام این مدارک را تهیه کرد باید برای ارائه آنها به سازمان وظیفه و از طریق دفاتر پلیس +10 اقدام کند. این سازمان بررسی های لازم را انجام میدهد و درصورت تایید مشمول برای ادامه مراحل اخذ معافیت فراخوانده میشود.

سوالات متداول

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم چیست؟

این نوع بیماری مربوط به کاهش فعالیت و کارایی غده تیروئید میباشد که ممکن است به دلایل مختلفی همچون؛ بیماری های خود ایمنی، بیماری های مادر زادی و... ایجاد شود.

غدد مترشحه داخلی چیست؟

دسته ای از غده های بدن هستند که ترشخات و هورمون های تولیدی خود را به داخل خون میریزند مثل غدد تیروئید، غدد فوق کلیه، غدد پاراتیروئید و...

بیماری های غدد مترشحه داخلی چه بیماری هایی هستند؟

بیماری هایی که بر اثر اختلال غدد درون ریز ایجاد میشوند. همچون کم کاری و پر کاری تیروئید، آکرومگالی، سندروم کوشینگ، بیماری های غدد فوق کلیه، ژنیکوماستی و...

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع : مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/

fatemi بازدید : 6 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

مشمولینی که با پایان یافتن دوره معافیت سربازی برای دریافت برگه اعزام و معرفی خود به یگان خدمت اقدام نکرده باشند، طبق قانون به عنوان مشمول غایب شناخته شده و شامل برخی از محدودیت ها و جرایم می شوند. این موارد از عدم دریافت تسهیلات دولتی تا اضافه خدمت بر حسب میزان غیبت آنها میتواند متفاوت باشد.

برای دریافت مشاوره های حرفه ای از مرکز مشاوره آویژه با شماره  ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

آخرین تغییرات قانون خرید سربازی سال

تمامی مشمولانی که تا تاریخ 29 اسفند 97 مدت غیبت آن ها به بیش از 8 سال تمام برسد، میتوانند تا پایان سال 1401 با تحویل مدارک خود به شعبات پلیس +10 و پرداخت مبلغ جریمه کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

طرح مربوط به پرداخت جریمه غیبت سربازی در لایحه بودجه سال 98، لحاظ نشد و کسانی هم که تا پایان فروردین ماه سال 98 درخواست معافیت پزشکی سربازی قانون جریمه مشمولان غایب را ثبت نمودند، عملا تا پایان سال ۹۹، برای پرداخت مبلغ جریمه خود فرصت داشتند. این مهلت در نهایت با مصوبه نمایندگان مجلس تا پایان سال 1401 تمدید شد. هنوز خبری راجب تمدید این طرح از سوی مراجع ذیربط برای سال ۱۴۰۳ اعلام نشده است، که به محض اعلام  در این مقاله قرار داده خواهد شد.

آخرین تغییرات قانون خرید سربازی سال 1400

طرح خرید خدمت در سال ۱۴۰۳

طرح خرید خدمت سربازی، تا پایان اسفند ماه سال 1397 امکان پذیر بود و تنها کسانی که مبلغ اقساط خود را نپرداخته بودند، یک فرصت دوباره به آنها داده شد که تا پایان سال 1399 مبلغ جریمه خود را تسویه نمایند. قانون خرید خدمت سربازی، برای سال 1400 اجرا نشد.

برای دریافت کارت پایان خدمت راه های مختلفی وجود دارد. برخی افراد دفترچه خدمت را پست می کنند و به سربازی می روند و عده ای هم  به دنبال روش های مختلف معافیت هستند تا از خدمت سربازی معاف شوند. یکی از راهکار هایی، که افراد مشمول سربازی غایب و سربازان فراری، به دنبال آن هستند خرید خدمت سربازی است.

قوانین نظام وظیفه هر سال دستخوش تغییراتی می شود. هر مشمولی قبل از هر اقدامی باید از جزئیات آن اطلاع کافی را کسب کند.

تا به حال دو قانون برای خرید خدمت سربازی در مجلس تصویب شده اما ستاد کل نیروهای مسلح آن را نپذیرفته است. در حال حاضر طرح های دیگری در مورد خرید خدمت سربازی برای مشمولین غایب در مجلس در حال بررسی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از آخرین اخبار مربوط به خرید سربازی در سال 1402 میتوانید با کارشناسان با تجربه مرکزمشاوره آویژه تماس بگیرید. این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

جریمه غیبت خدمت سربازی سال ۱۴۰۳

نوع مدک تحصیلی هزینه
زیر دیپلم 10 میلیون تومان
دیپلم 15 میلیون تومان
فوق دیپلم 20 میلیون تومان
کارشناسی 25 میلیون تومان
کارشناسی ارشد 30 میلیون تومان
دکتری پزشکی 35 میلیون تومان
دکتری غیر پزشکی 40 میلیون تومان
پزشکان متخصص 50 میلیون تومان

مراحل پرداخت غیبت سربازی سال ۱۴۰۳

  • مراجعه مشمولان غایب به دفاتر خدمات پلیس + 10 شهر محل سکونت و ارائه مدارک لازم مانند آخرین مدرک تحصیلی، مدارک شناسایی و ...
  • تکمیل فرم درخواست پرداخت غیبت سربازی و ارسال این مدارک مشمول به معاونت وظیفه عمومی استان برای بررسی
  • ارسال پیامک به مشمول مبنی بر واریز مبلغ جریمه بر اساس مدرک تحصیلی
  • پرداخت مبلغ جریمه طبق اطلاعات اعلامی به مشمول و ارئه فیش واریزی مربوط به دفاتر پلیس + 10 به همراه تعهدنامه محضری
  • تایید مدارک و ارسال پستی کارت پایان خدمت سربازی

توجه داشته باشید، مشمولانی که پیامک واریز وجه را دریافت نموده اند، ظرف مدت 5 روز فرصت خواهند داشت به دفتر پلیس + 10 مربوطه مراجعه کرده و نسبت به دریافت مشخصات حساب بانکی مربوط برای واریز مبلغ جریمه اقدام نمایند.

پرداخت جریمه غیبت سربازی مشمولان متاهل

ملاک محاسبه میزان جریمه برای مشمولان غایب، داشتن همسر دائم و فرزندان قانونی است. به این صورت که برای مشمولان متاهل، 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ ازای هر فرزند، 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می شود.این مقاله را حتما بخوانید: معافیت کفالت مادر

چه افرادی به عنوان مشمول غایب سربازی شناخته می شوند؟

روش های اطلاع از میزان غیبت سربازی مشمولان

در حال حاضر اطلاع از میزان غیبت سربازی توسط مشمولان از 2 روش امکان پذیر است:

  • استعلام از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس 10+ و دریافت کد سخا
  • استعلام از طریق سامانه پیامکی ، سایت و تلفن گویای سازمان نظام وظیفه کشور

چه افرادی به عنوان مشمول غایب سربازی شناخته می شوند؟

  • دانش آموزانی که پیش از رسیدن به سن 18 سالگی ترک تحصیل کرده و یا فارغ التحصیل شده باشند و برای پرکردن فرم اعزام به خدممت اقدامی نکرده باشند.
  • افرادی که دارای معافیت موقت بوده و تا یک ماه بعد از اتمام زمان معافیت موقت خود، جهت ادامه ی رسیدگی خود را به دفاتر پلیس+10 معرفی نکرده باشند.
  • افرادی که در سازمان های غیر نظامی کشور متعهد به خدمت بوده و طبق مواد قانونی شماره های 13، 14 و 15 کارکنان پایور و همچنین پیمانی سازمان نیرو های مسلح تا 6 ماه بعد از فراغت از خدمت خود را برای رسیدگی و اعزام به خدمت معرفی نکرده باشند
  • دانش آموزان، طلاب و یا دانشجویان داخل و خارج از کشور که به دلایل انصراف، ترک تحصیل، اخراج یا حتی اتمام تحصیلات، حداکثر یک سال بعد از تاریخ فراغت فرم اعزام به خدمت خود را تکمیل نکرده باشند.
  • افرادی که در مقاطع تحصیلی متفاوت بیشتر از حد مجاز به تحصیل خود ادامه داده و شامل سنوات تحصیل قانونی نشده باشند.
  • مشمولان حضوری دیپلم و یا پیش دانشگاهی که در زمان تعیین شده مطابق با تاریخ تولد و مدرک تحصیلی، مدارک مورد نیاز خود را جهت معرفی ارسال نکرده باشند.

ممنوعیت های تعیین شده برای سربازان غایب در قانون اساسی

  • ممنوعیت دریافت تسهیلات از بانک های دولتی و خصوصی
  • ممنوعیت استفاده از تسهیلات مربوط به کشاورزی، دامداری، صنعتی و مسکن
  • ممنوعیت آزادسازی مدرک تحصیلی و اقدام برای تمدید گواهینامه و تعویض پلاک
  • ممنوعیت استخدام در نهادهای دولتی و مؤسسات وابسته
  • ممنوعیت کاندید شدن برای انتخاب مجلس شورای اسلامی و دیگر شوراها و انجمن‌ ها

نکات مهم پرداخت جریمه غیبت سربازی

نکات مهم پرداخت جریمه غیبت سربازی

  • فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی به شرط عدم غیبت و انجام خدمت وظیفه عمومی توسط پدر آن ها، در مقطع تحصیلی مشمول اعمال پنجاه درصد تخفیف می شوند.
  • به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی، تسهیلاتی مانند تفیف پنجاه درصدی جریمه سربازی ارائه می شود.
  • به ازای هر سال غیبت مازاد مشمولین ده درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه این افراد اضافه می شود.در ادامه این مقاله را بخوانید: معافیت تحصیلی دانشجویی

سخنی از مشاوران آویژه

شرایط پرداخت جریمه مشمولان خدمت سربازی در سال 1395، طی بخشنامه ای به دفاتر پلیس +10 ابلاغ شده است . طبق این بخشنامه تمامی مشمولانی که تا تاریخ 29 اسفند 97 مدت غیبت آن ها به بیش از 8 سال تمام رسیده، میتوانند تا پایان سال 1401 با تحویل مدارک خود به شعبات پلیس +10 و پرداخت مبلغ جریمه کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

اطلاعات مربوط به میزان پرداخت جریمه و شرایط خاص برخی از مشمولان در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد. اطلاعات مربوط به میزان پرداخت جریمه و شرایط خاص برخی از مشمولان در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های حرفه ای از مرکز مشاوره آویژه میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.

۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵

سوالات متداول

علامت سوالمشمولان به چه طریقی می توانند از میزان غیبت سربازی خود اطلاع حاصل نمایند؟

استعلام از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس 10+ و دریافت کد سخا - استعلام از طریق سامانه پیامکی ، سایت و تلفن گویای سازمان نظام وظیفه کشور.

علامت سوالمیزان جریمه مشمولان غایب سربازی نظام وظیفه بر چه اساس نعیین می شود؟

مبنای محاسبه مشمولان غایب مدرک تحصیلی آن ها بوده و اطلاعات مربوط به میزان جریمه مشمولین در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.

آیا قانون خرید خدمت سربازی برای سال ۱۴۰۲ تصویب شد؟

خیر، هنوز قانونی برای خرید خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲ تصویب نشده است.

منبع : مرکز مشاوره آویژه//https://avije.org/

fatemi بازدید : 6 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

روش های تربیت کودک نافرمان

کودک نافرمان شاید واژه ای باشد که خیلی به مزاق والدین خوش نیاید اما این واقعیتی است که بسیاری از کودکان به دلایل مختلف به آن دچار هستند . در این مقاله می خواهیم به توضیح کاملی از کودک نافرمان و دلایل لجاجت و نافرمانی کودکان از والدین بپردازیم . نکته حائز اهمیت این است که والدین با آگاهی از نحوه رفتار با کودک نافرمان می توانند تاثیر زیادی در بهبود رفتار فرزند ایجاد کنند و یا برعکس با عدم آگاهی از نحوه رفتار با یک کودک نافرمان گاهی موجب آسیب های جدی روحی در فرزندشان می شوند که شاید جبران آن بسیار سخت باشد .

در راستای تربیت کودک نافرمان می توان با راهنمایی از مشاوره تربیت کودک اقدام به نحوه تربیت و رفتار با این کودکان کرد . مهم ترین و اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید تشخیص نافرمانی و ناهنجاری کودکتان است . اغلب کودک نافرمان به راحتی قانون شکنی می کند و تحمل حرف شنوی از والدین را ندارد و لجاجت با والدین را به یک عادت روزانه تبدیل می کند . اغلب این کودکان بسیار ناآرام و پرخاشگر هستند و همواره لجاجت ها و عصبانیت های طولانی مدت را می توان در ظاهر آن ها پیدا کرد.

این مقاله را حتما بخوانید: مشاوره تلفنی رایگان مشکلات زناشویی

تربیت کودک نافرمان

تربیت کودک نافرمان کار سختی است اما نشدنی نیست . کودکان معمولی به راحتی در برابر حرف بزرگترها تسلیم می شوند و قابل کنترل توسط والدین هستند اما کودک نافرمانی را در نظر بگیرید که پس از یک خرابکاری وحشتناک زمانی که شما با عصبانیت در حال سرزنش او هستید و انتظار دارید مقداری پشیمانی در او ببینید شاهد چشمانی هستید که بسیار از کرده خود راضی و خشنود است و با جسارت تمام به شما زل است و این تنها یکی از سختی های تربیت کودک نافرمان است . برخی والدین به دلیل عدم آگاهی از نحوه تربیت کودک نافرمان دست به تنبیه های سخت تری می زند و همواره حلقه آزادی کودک را با قوانین سخت گیرانه تر تنگ می کنند بی آنکه بداند این روش کار را بدتر می کند .

در این شرایط بهتر است به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه کنید تا در ابتدای کار دلیل ناهنجاری و نافرمانی کودک را کشف کنید سپس برای حل مشکل و بهبود رفتاری کودک اقدام کنید . مشاوره اختلالات کودک با انجام تست های روانشناسی و پرسیدن سوالاتی ساده از کودک اقدامات درمان این عارضه رفتاری را پیش می گیرد و با ایجاد روابطی دوستانه و صمیمی با کودک و وارد شدن به دنیای بچگانه اش سعی در حل این مشکل می کند . بهتر است والدین بدون آگاهی اقدامی در تربیت کودک نافرمان نکنند ؛ یکی از ساده ترین راه ها برای بیشتر شدن آگاهی والدین مطالعه کتاب هایی است که مرتبط با نحوه تربیت کودکان نافرمان است .

این مقاله را حتما بخوانید: مشاوره خیانت چه زمانی بیشترین تاثیر را دارد؟

رفتار با کودک نافرمان

رفتار با کودک نافرمان بسیار مهم و حساس است . اگر به طور ناآگاهانه اقدام به مقابله به مثل با این کودکان کنید (بسیاری از والدین به اشتباه این کار را می کنند ) قدم در مسیر پر تنش و بی نتیجه ای گذاشته اید چرا که این کودکان به راحتی قادرند بیش از پیش نافرمان شوند تا شما را از کارتان پشیمان و حیرت زده کنند . بنابراین رفتار با کودک نافرمان را جدی بگیرید و سعی کنید با آگاهی کامل اقدام کنید .

تحقیقات بر روی کودکان نافرمان نشان می دهد که این کودکان اغلب از هوش بالایی برخوردار هستند و این ، کار شما را در برخورد با آن ها سخت تر می کند . رفتار با کودک نافرمان باید به  گونه ای باشد که به کودک احساس دستور ندهد زیرا کودک نافرمان از امر و نهی متنفر است و اگر احساس کند که می خواهند آزادی اش را صلب کنند حتما نافرمان ترمی شود .

تربیت کودک نافرمان

روش های برخورد با کودک نافرمان

روش های برخورد با کودک نافرمان نیز به ظاهر ساده است اما نکته مهم در این روش ها نحوه بکار گیری آنها می باشد زیرا لازم است هنگامی که کودکتان حسابی شما را کلافه کرده است آرامش خود را حفظ کنید و روش های برخورد با کودک نافرمان را به یاد بیاورید . از جمله مهم ترین روش های پیشنهادی در برخورد با کودکان نافرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.قبل از اینکه بحث کنید ، به حرف های کودک گوش دهید .

2.به کودک دستور ندهید و سعی کنید ارتباطی دوستانه با او برقرار کنید .

  1. به جای دستور دادن چند انتخاب برای کودک قرار دهید و به او حق انتخاب دهید .

4.آرام و صبورانه عمل کنید و از پرخاشگری بپرهیزید .

5.برای کودک خود ارزش قائل شوید .

6.همکاری کنید . به کمک کودک برخی کارها را انجام دهید تا حس مهم بودن به او دست بدهد .

7.با او صحبت کنید و به دنبال دلیل بی قراری اش بگردید ، مثلا از او بخواهید برایتان توضیح دهد چه چیزی موجب عصبانیتش شده است .

درمان کودک نافرمان

درمان کودک نافرمان ابتدا به دست والدین است زیرا نحوه رفتار والدین با کودک بسیار مهم است . کودک نافرمان بیش از دیگر کودکان نیاز به توجه دارد بهترین برطرف کننده های این نیاز پدر و مادر هستند که با وقت گذاشتن برای کودک و توجه به خواسته ها و نیازهایش می توانند در بهبود رفتار فرزند خود موثر باشند . در نهایت والدین با راهنمایی مشاوره خانواده می توانند راه های مناسبی در تربیت کودک بکار بگیرند و زودتر به نتیجه دلخواه برسند .

درمان کودک نافرمان

 

سوالات متداول

با کودک نافرمان چگونه رفتار کنیم ؟

به حرف ها و خواسته های کودک گوش دهید و با او دوستانه رفتار کنید و سعی کنید به او دستور ندهید کاری را انجام دهد زیرا کودک نافرمان به این کار حساس است و فورا شروع به نافرمانی و لجبازی می کند . کاری کنید کودک احساس کند برای شما مهم است زیرا این کودکان جلب توجه را دوست دارند و راه درست جلب توجه پدر و مادر ها را نمی دانند .

آیا تنبیه روش های خوبی برای برخورد با کودک نافرمان است ؟

سعی کنید تبیه نکنید اما به کودک نشان دهید که با پرخاشگری نمی تواند به خواسته اش دست پیدا کند و درعوض هنگامی که رفتار مناسبی دارد به راحتی به خواسته اش می رسد به این ترتیب رفتار درست را به کودک بیاموزید .

بهترین روش برخورد با کودک نافرمان چیست ؟

بهترین کار این است که با او هم صحبت شوید و از نگاه او قضیه را ببینید سپس خیلی دوستانه نکته مثبت خواسته تان را به کودک توضیح دهید تا خود کودک راضی به انجام خواسته شما شود . یادتان باشد دربرخورد با این کودکان باید بسیار صبورانه عمل کنید تا بتوانید بر اوضاع کنترل داشته باشید زیرا در زندگی با یک کودک نافرمان روزانه هزار اتفاق ساده پیش می آید که شما باید برای قانع کردن فرزندتان زمان زیادی را صرف کنید . از صبحانه خوردن در همان ابتدای صبح گرفته تا به تخت خواب رفتن در انتهای شب شما به نیرویی مضاعف برای برخورد با کودک نافرمان نیاز دارید .

درمورد اختلال نافرمانی کودکان چه می دانید ؟

نا آگاهی والدین در مورد این اختلال سبب به وجود آمدن مشکلات جدی تری در کودک می شود . زیرا عدم آگاهی ممکن است سبب تنبیه های سخت و یا بحث های طولانی شود . اگر والدین آگاهی کافی در برخورد با این کودکان را ندارند بهتر است از یک مشاوره کودک کمک بگیرند . یکی دیگر از راه های ساده کسب آگاهی در مورد اختلال نافرمانی کودک مطالعه کتاب های روانشناسی مرتبط است .

اختلال نافرمانی کودک را تعریف کنید ؟

اختلال نافرمانی کودک در واقع نوعی ناهنجاری در برخی از کودکان است که موجب پرخاشگری و عدم حرف شنوی کودک از والدین می شود . در این نوع از اختلال شاهد تنش های زیادی به دلیل رفتار های کودک در خانواده هستید . این نوع از اختلال ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد گاهی در سنین زیر سه سال هم شاهد این اختلال هستیم .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه کودک نافرمان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: 7 Steps To Radically Change Disobedient Kids Into ...

fatemi بازدید : 5 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

مشمول غایب سربازی یعنی آدمی که توی زمانی که باید به خدمت سربازی بره، نره!. دلیلشم ممکنه هر چیزی باشه، مثلاً بیماری، سفر، مشکلات خانوادگی و غیره. بعضی وقتا اگه این غیبت رو با مدارک و مستندات توجیه کنی و ثابت کنی، ولی اگه نتونی؟!!. باید بدونی که این موضوع خیلی جدیه و ممکنه عواقب حقوقی و محدودیت هایی برات داشته باشه.

در این مقاله، ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه می‌خواهیم در مورد "مشمول غایب سربازی" صحبت کنم. شاید این عبارت برایتان ناآشنا باشد، اما مشمول غایب سربازی شخصی است که در وضعیتی قرار دارد که نمی‌تواند به صورت مستقیم به خدمت سربازی بپیوندد.

مشمول غایب سربازی موضوعی است که ممکن است برای شما نیز اهمیت داشته باشد. در این مقاله مرکز مشاوره آویژه قصد داریم به بررسی مفهوم مشمول غایب کیست؟ بپردازیم و بیشتر با جزئیات آن آشنا شویم.

مشمول سربازی یعنی چه؟

مشمول سربازی یا مشمول وظیفه عمومی به افراد ذکوری گفته می‌شود که به سن 18 سالگی، وارد شدن و موظف به انجام خدمت سربازی در ارتش یا سازمان‌های مشابه می‌شوند. با رسیدن سن به 18 سالگی که در طی آن فرد وارد 19 ماهگی شود، او به طور قانونی مشمول وظیفه عمومی سربازی محسوب می‌شود.

تعیین مشمولیت سربازی بر اساس تاریخ تولد هر فرد انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر شخصی که متولد تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۱۵ باشد، از ۱۴۰۴/۰۷/۰۱ مشمول وظیفه عمومی سربازی می‌شود. با توجه به قانون وظیفه عمومی در ایران، افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده و در ماهی که در طول آن به ۱۹ سالگی وارد شود، مشمول سربازی می‌شوند. در این مورد، از تاریخ ۱۴۰۴/۰۷/۰۱ شخص مورد نظر کد نظام وظیفه دریافت می‌کند و به عنوان مشمول سربازی شناخته می‌شود. این مقاله را حتما بخوانید: ایست خدمت سربازی

مواجهه با سربازی پس از ۱۸ سالگی: راه‌هایی برای روبرو شدن با این واقعیت

دوست من، بعد از ۱۸ سالگی اقا پسرا یک واقعیت این هست که سربازی نمیشه دور زد یا چشم پوشی کرد.

پسران بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی در ایران باید به وضعیت سربازی خود توجه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. در این مورد، سه گزینه اصلی برای آنها وجود دارد:

1. معرفی به سازمان وظیفه عمومی:

پسران می‌توانند در فرصت مناسب خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند. این عمل باعث ثبت نام آنها در نظام وظیفه می‌شود و فرایند سربازی برایشان آغاز می‌شود.

2. ادامه تحصیل در دانشگاه:

پسران می‌توانند وارد دانشگاه شوند و بر اساس سنوات تحصیلی مشخص، ادامه تحصیل را پیگیری کنند. در این صورت، به محض اتمام تحصیل، می‌توانند به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنند و وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

3. درخواست معافیت از خدمت سربازی:

پسران مشول سربازی می‌توانند با استفاده از روش‌های معافیت موجود، از خدمت سربازی معاف شوند. این شامل معافیت‌هایی مانند معافیت تحصیلی، معافیت به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمس و روحی است.

مهم است که پسران پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، به این موارد توجه کنند و براساس شرایط و وضعیت شخصی خود، اقدامات لازم را انجام دهند تا به درستی و به طور قانونی وضعیت سربازی خود را پیگیری کنند. این مقاله به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم

مشمول غایب کیست؟

مشمول غایب کسی است که در شرایطی که باید به خدمت سربازی معرفی شود، در محل مربوطه حاضر نشود یا وظیفه خدمت سربازی را به تعویق بیاندازد. در زیر شرایطی که منجر به مشمول غایب شدن می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

مشمول غایب شامل افراد زیر می‌شود:

1. مشمولان خدمت وظیفه عمومی:

این افراد به منظور اعزام به خدمت سربازی مشمول می شوند. اگر در مهلت مقرر که از سوی سازمان وظیفه عمومی اعلام شده، خود را به سازمان معرفی نکنند، به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند.

2. دارندگان معافیت موقت:

افرادی که به دلیل دلایلی موقتاً از انجام خدمت سربازی معاف شده‌اند. اگر پس از یک ماه از پایان مدت اعتبار معافیت، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنند، به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

3. دارندگان برگه اعزام به خدمت:

افرادی که برگه‌ای اعزام به خدمت سربازی دریافت کرده‌اند. اگر در موعد تعیین شده در برگه اعزام، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب تلقی می‌شوند.

4. مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری:

دانش‌آموزانی که دیپلم تحصیل کرده یا پیش دانشگاهی را به پایان رسانده‌اند. اگر در مهلت‌های قانونی که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تعیین شده است، مدارک خود را برای معرفی ارسال نکنندند، به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند.

5. مشمولان فارغ التحصیل:

افرادی که پس از اتمام تحصیل در مقاطع فوق دیپلم و بالاتر، تا یک سال پس از فراغت از تحصیل، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

6. دانشجویان انصرافی، اخراجی و ترک تحصیل:

دانشجویانی که به دلیل انصراف، اخراج یا ترک تحصیل از مراکز آموزش عالی، درخواست معافیت از خدمت سربازی داده‌اند. اگر تا یک سال پس از تاریخ انصراف، اخراج یا ترک تحصیل، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب تلقی می‌شوند.

7. مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده‌اند:

افرادی که پس از اتمام مدت تحصیل در یک مقطع، به صورت غیرقانونی و بدون مجوز ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را آغاز کرده‌اند و موعد قانونی برای معرفی خود را نپایان برده‌اند. این افراد به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

8. مشمولان داوطلب آزاد (متفرقه):

افرادی که به طور داوطلبانه و بدون وجود معافیتی، ادامه تحصیل خود را به صورت آزاد در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ادامه داده‌اند و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام سربازی ادامه داشته باشد. در صورتی که این افراد خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنند، به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

در کل، مشمولان غایب افرادی هستند که براساس قوانین خدمت سربازی در ایران، باید خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند، اما در موعد مقرر این کار را انجام نمی‌دهند و به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

9. مشمولان دستگاه‌های دولتی:

افرادی که در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند و به دلیل شغل خود از خدمت سربازی معاف می‌شوند (مانند فرهنگیان و کارکنان نیروهای مسلح)، در صورتی که از خدمت اخراج شوند یا انصراف دهند، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا خود را به وظیفه عمومی معرفی کنند. به این ترتیب، باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنند و وضعیت سربازی خود را مشخص کنند تا در آن ثبت شوند و غیبت نکنند.

10. خارجیان تبعه ایران:

افرادی که تابعیت ایرانی را به دست می‌آورند (به عنوان مثال، ازدواج با ایرانی) حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا خود را به وظیفه عمومی معرفی کنند تا از غیبت سربازی جلوگیری شود.

11. افراد دارای حکم قضایی:

افرادی که به دلایلی مانند محکومیت به زندان یا حکم تبعید در زندان بوده‌اند، پس از پایان حکم، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند. در غیر اینصورت، مشمول غیبت سربازی خواهند شد.

12. محدودیت‌های شخصی:

افرادی که به دلایلی مانند عدم صدور شناسنامه یا محدودیت‌های دیگر مانع از خدمت سربازی می‌شوند، پس از حل مشکل یا صدور شناسنامه و رفع محدودیت، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند.

13. طلاب مشغول به تحصیل:

طلاب مشغول به تحصیل در هر سطحی اگر فارغ التحصیل نشده باشند، از حوزه انصراف دهند یا اخراج شوند، حداکثر یک سال زمان دارند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند و غیبت نکنند. به عبارت دیگر، طلابی که در حال تحصیل بودند و از مراحل تحصیل فارغ شده‌اند، حداکثر یک سال برای ثبت وضعیت سربازی خود در سازمان وظیفه عمومی زمان دارند. در غیر اینصورت، اگر این طلاب در زمان مقرر به سازمان وظیفه عمومی مراجعه نکنند، مشمول غیبت سربازی خواهند شد.

خبر خوش برای مشمولان غایب

خبر خوش برای مشمولان غایب خدمت این است که در جلسه کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفته شد:

۱. در حوزه پرداخت تسهیلات مرتبط با اجرای قانون جوانی جمعیت و ازدواج، تسهیل‌گری صورت گیرد. این بدان معناست که افرادی که تا به امروز امکان دریافت تسهیلات مربوطه را نداشته‌اند، اکنون می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و مستثنی از محدودیت‌های قبلی خواهند بود.

۲. همچنین، برای افرادی که بدهی بانکی یا مالیاتی دارند، تمهیدات لازم برای تسویه تعهدات قبلی فراهم شده است تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

۳. در نهایت، محدودیت‌هایی که برای مشمولان غایب خدمت وظیفه عمومی برای دریافت تسهیلات اشتغال وجود داشت، برطرف شده است. این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت پزشکی قلب

سخنی از مشاوران آویژه

برای جلوگیری از مشمول غیبت در خدمت سربازی، باید به قوانین و ضوابط مربوط به وظیفه عمومی در کشور خودتان توجه کنید. در ایران، برای جلوگیری از غیبت در سربازی و انجام وظیفه عمومی، می‌توانید به یکی از راه‌های زیر عمل کنید:

1. معرفی به سازمان وظیفه عمومی: در زمان مناسب، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنید. این کار باعث ثبت نام شما در نظام وظیفه می‌شود و فرایند سربازی برایتان آغاز می‌شود.

2. ادامه تحصیل در دانشگاه: اگر وارد دانشگاه شوید و بر اساس سنوات تحصیلی مشخص، ادامه تحصیل را پیگیری کنید، می‌توانید به محض اتمام تحصیل، به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید و وضعیت سربازی خود را مشخص کنید.

3. درخواست معافیت از خدمت سربازی: اگر شرایط لازم را دارید، می‌توانید با استفاده از روش‌های معافیت موجود، از خدمت سربازی معاف شوید. این شامل معافیت‌هایی مانند معافیت تحصیلی، معافیت به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی و روانی است. ب

به هر حال، در هر صورت، مهم است که به قوانین و مقررات کشور خودتان پایبند باشید و برای راهنمایی دقیق‌تر و اطلاعات بیشتر، با مشاروان مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

fatemi بازدید : 3 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

داشتن آمادگی نظامی برای هر کشور یکی از اساسی‌ترین نیازها است؛ چراکه در طول تاریخ کشورها به دلایل مختلف به سایر کشورها حمله می‌کردند. بنابراین آمادگی کامل مردم برای حفظ تمامیت ارضی، حفاظت از جان و مال خود بسیار مهم و ضروری است.

از این جهت برخی از کشورها قانونی تصویب کردند که اگرچه به ظاهر سخت و بی‌فایده می‌ باشد اما در باطن بسیار تاثیر گذار بوده و احتمالا سرنوشت یک سرزمین وابسته به این موضوع خواهد بود. این قانون سربازی اجباری نام گرفته است. قانونی که بسیاری از ایرانی‌ها با آن خاطره دارند.

شاید برای برخی این سوال به وجود آمده باشد که آیا سایر کشورها نیز سربازی اجباری دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، ایران تنها کشوری نیست که سربازی اجباری دارد و برخی از کشورهای دیگر از جمله کره شمالی، کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و... نیز این قانون را تصویب نموده‌اند.

در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه به برخی از این کشورها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

مدت زمان خدمت سربازی در ایران حدود ۲۴ ماه (معادل دو سال) است.  عمل به خدمت سربازی برای تمامی مردان الزامی است مگر اینکه دارای شرایط معافیت از خدمت باشند.

تاریخچه سربازی رفتن در ایران

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد خدمت سربازی در ایران حدود دو سال یعنی ۲۴ ماه به طول می‌انجامد. طبق قانون تمامی آقایان ۱۸ سال به بالا موظف‌اند که به خدمت سربازی بروند به جز موارد استثنا که دارای شرایط معافیت از خدمت باشند.

اولین بار پیشنهاد قانون سربازی اجباری در سال ۱۳۰۳ توسط رضا پهلوی به  مجلس شورای ملی ارائه شد. در نهایت این مورد در نشست پنجم شورا و در تاریخ۶/۳/۱۳۰۴ به تصویب رسید. و قانون سربازی اجباری که مشتمل بر ۳۶ ماه بود در ایران اجرا شد. این مقاله را حتما بخوانید: ایست خدمت سربازی

تاریخچه سربازی رفتن در ایران

با توجه به نیاز کشور به داشتن آمادگی نظامی؛ این قانون همچنان پا برجاست. البته از مدت زمان سربازی اجباری حدود یک سال کاهش یافته و مردان به جای ۳۶ ماه ۲۴ ماه خدمت می‌کنند.

 تاریخچه سربازی در سایر کشور ها

طبق آنچه بیان شد سربازی اجباری فقط مخصوص ایران نیست و برخی دیگر از کشور‌های جهان از جمله کره شمالی، کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و...  بنا به نیاز خود این قانون را تصویب نموده‌اند. در ادامه قانون سربازی اجباری در برخی از این کشورها را به طور مفصل بیان خواهیم کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 کره شمالی

یکی از عجیب‌ ترین قوانین سربازی اجباری با اختلاف فراوان متعلق به این کشور است. در این کشور علاوه بر اینکه مدت زمان خدمت بسیار طولانی می‌باشد؛ قانون سربازی برای بانوان هم اجرا می‌ شود.

سربازی بانوان در کره شمالی

در گذشته بانوان می‌ توانستند به صورت داوطلبانه به سربازی بروند اما سرداران این کشور تصمیم گرفتند تا قانون سربازی اجباری را برای بانوان نیز اجرا کنند. مسئله از جایی عجیب‌ تر میشود که بانوان ۱۷ الی ۲۰ سال موظف خواهند بود ۷ سال بدون هیچ قید و شرطی، دوران سربازی خود را از سر بگذرانند.

سربازی مردان در کره شمالی

مردان کره شمالی نیز با رسیدن به سن قانونی موظف‌اند تا دوره یازده ساله خدمت سربازی را با گذراندن تمرینات سخت و طاقت فرسا پشت سر بگذارند.این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم

 تاریخچه سربازی در سایر کشور ها

کره جنوبی

کره جنوبی نیز یکی از کشور هایی می‌باشد که سربازی در آن اجباری است. مردان پس از رسیدن به سن قانونی باید به خدمت اعزام شوند. مدت زمان خدمت در کره بین ۱.۵ الی ۲.۵ سال است.

برخی موارد خاصی نیز در این کشور وجود دارد. برای مثال ستارگان گروه‌های موسیقی می‌توانند در سن ۳۰ سالگی به خدمت سربازی بروند. همچنین افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند اگر تا سن ۴۵ سالگی به کشور بازگردند؛ به محض ورود به خاک خود، سرباز تلقی می‌شوند.

اسرائیل

اسرائیل نیز از جمله دولت‌هایی است که قانون سربازی اجباری را برای زنان نیز اجرا می‌کند. بدین منظور زنان و مردان با رسیدن به سن قانونی می‌بایست فارق از مذهب و جنسیت به اردوگاه‌های سربازی  قدم بگذارند. مدت زمان سربازی برای زنان حدود دو سال و برای مردان حدود دو سال و هشت ماه خواهد بود.

ترکیه

یکی از کشورهایی که برای قوای نظامی خود اهمیت قائل می‌ باشد؛ ترکیه است. تمامی مردان ترک با فرا رسیدن سن قانونی باید خدمت سربازی را انجام دهند. البته مدت زمان اینکار زیاد طولانی نیست. هر فرد حدود یک سال (معادل دوازده ماه) باید در اردوگاه‌ های نظامی این کشور خدمت کند.

لازم به ذکر است طبق مصوبات جدید دولت ترکیه، افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند می‌ توانند فقط شش ماه خدمت سربازی را انجام دهند و از بقیه خدمت معاف هستند. حداقل سن حضور برای سربازی ۲۱ و حداکثر۴۱ سال می باشد. این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت پزشکی قلب

سربازی اجباری هم در ایران و هم در جهان

پناهندگان باید به خدمت سربازی بروند!

پناهندگانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند طبق ماده ۲ قانون ۱۱۱۱ نظام وظیفه عمومی اتباع خارجی، باید در این کشور خدمت سربازی خود را به اتمام برسانند.

بنابراین تمامی افرادی که اقامت ترکیه را دریافت می‌کنند، باید به سربازی اعزام شوند. البته لازم به ذکر است که اشخاصی که در کشور خود سرباز بوده‌اند می‌توانند با ارائه کارت پایان خدمت خود از خدمت در این کشور معاف شوند.

جمهوری آذربایجان

این کشور به تازگی قانون سربازی اجباری را در مجلس خود به تصویب رساند. بر این اساس افراد ۱۸ الی ۳۱ ساله مشمول خدمت سربازی هستند و باید خود را به مراجع مربوطه معرفی نمایند. این کشور نیز به افراد تحصیل کرده اهمیت زیادی می‌ دهد.

برای تشویق عموم، کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند می‌ توانند با دوازده ماه خدمت ( یک سال) حسن ختام سربازی خود را جشن بگیرند. این درحالی است که افراد معمولی موظف اند ۱۸ ماه خدمت سربازی را از سر بگذارنند.

سربازی اجباری هم در ایران و هم در جهان

با توجه به اهمیت حفظ تمامیت ارضی، برخی از کشورها به این نتیجه دست یافتند که خدمت سربازی باید اجباری شود. این قانون از سال ۱۳۰۳ در ایران و توسط رضا پهلوی در مجلس مطرح شد و در ۱۳۰۴ به تصویب رسید.

البته ایران تنها کشور نیست که سربازی اجباری دارد بلکه کشورهای دیگری از جمله کره شمالی کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و... نیز سربازی اجباری دارند.

در این میان کره شمالی با یازده سال و ترکیه با ۱ سال بیشترین و کمترین سال های خدمت سربازی اجباری را به خود اختصاص دادند. کره شمالی و رژیم صهیونیستی علاوه بر مردان، زنان را نیز به خدمت سربازی اجباری می‌فرستند.

سوالات متداول

علامت سوالقانون سربازی اجباری در ایران در چه سالی و توسط چه کسی به تصویب رسید؟

اولین بار پیشنهاد قانون سربازی اجباری در سال ۱۳۰۳ توسط رضا پهلوی به  مجلس شورای ملی ارائه شد. در نهایت این مورد در نشست پنجم شورا و در تاریخ۶/۳/۱۳۰۴ به تصویب رسید.

 

علامت سوالمدت زمان سربازی در ایران چقدر است؟

در ابتدای تصویب این قانون، طول دوره سربازی ۳۶ ماه بود که این قانون تغییر کرد و امروزه آقایان می‌بایست دو سال ( معادل ۲۴ ماه) خدمت سربازی را انجام دهند.

 

علامت سوالافرادی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند باید در این کشور خدمت سربازی را از سر بگذرانند؟

بله تمامی مهاجرانی که به ترکیه می‌روند در صورتی که در کشور خود خدمت نکرده باشند باید در این کشور به خدمت سربازی بروند.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

fatemi بازدید : 6 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

مراحل اعزام به خدمت سربازی چه شرایطی دارد؟

نظام وظیفه و خدمت سربازی، یکی از مراحل زندگی پسران در جامعه است. مرحله ای پر فراز و نشیب٬ همراه با استرس های خاص خود.

در این مطلب قصد داریم به کلیات و همچنین روال اعزام به خدمت سربازی اشاراتی داشته باشیم. در اینجا مرکز مشاوره آویژه در نظر دارد مشمولین نظام وظیفه را در مورد اعزام به خدمت سربازی راهنمایی کند.

در واقع مشمولین می توانند اطلاعات جامع و کاملی درباره مدارک اعزام به خدمت سربازی و نحوه پرکردن آن بدست آورند. با ما همراه باشید تا درباره‌ی تمامی مراحل اعزام به خدمت در این مقاله صحبت خواهیم کرد.

مراحل اعزام به خدمت سربازی

اطلاع از مراحل اعزام به خدمت سربازی، از مسائل مهمی است که مشمولین باید با دقت و آگاهی آنها را پشت سر بگذارند.

از اولین مراحل اعزام به خدمت سربازی که مشمولین باید آن را انجام دهند، دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +10 می باشد.

مشمولین باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کنند. مشمولین موظف هستند یا دقت دفترچه را مطالعه کرده و به تمام نکات آن توجه کنند. بعد از پر کردن فرم ها و کامل کردن مدارک مورد نیاز آنها را به نزدیک ترین مرکز خدمات الکترونیکی انتظامی تحویل دهند.

مشمولین باید درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. پس از ثبت درخواست توسط کارکنان پلیس +10 برگه‌ی سفید هولوگرام دار به مشمولین داده می شود.

زمان اعزام، معمولا ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت سربازی از طریق مراکز خدمات الکترونیک انتظامی به مشمولین داده می شود. این برگه معرفی نامه شامل آدرس مرکز آموزشی و محل اعزام مشمولین می باشد.

البته این نکته نیز قابل ذکر می باشد که مشمولینی که در زمان قانونی برای اعزام به خدمت اقدام می کنند، می توانند تاریخ پیشنهادی خود را نیز برای اعزام به دفاتر الکترونیک انتظامی اعلام نموده و درخواست خود را ثبت کنند. این مقاله را حتما بخوانید: ایست خدمت سربازی

مدارک لازم برای معرفی به پادگان آموزشی سربازی

برای مشمولان ده روز قبل از تاریخ اعزام برگه ای به نام برگه سبز صادر می شود، که در آن تاریخ اعزام به سربازی ذکر شده است.

مشمولان پس از دریافت برگه سبز باید یک هفته قبل از تاریخ اعزام، با مراجعه به دفاتر پلیس +10، برگه سفید که همان برگه معرفی نامه به خدمت سربازی است را دریافت کنند.

پونزشما باید مدارک زیر را هنگام معرفی به پادگان آموزشی سربازی باید همراه داشته باشید:

ارائه برگه مراجعه به مرکز آموزش

ارائه برگه آماده به خدمت نظام وظیفه

ارائه برگه واکسیناسیون سربازی

کپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی - یک سری

کارت گروه خونی

کپی شناسنامه همسر و فرزند

ارائه مدارک پزشکی خاص در صورت ابتلای مشمول به بیماری

افتتاح حساب بانکی بر حسب ارگان نظام وظیفه مشمول

نکته: هنگامی که تاریخ اعزام مشخص شد، 10 روز قبل از اعزام، کدهای مراکز آموزشی خدمت سربازی به مشمولان اعلام می شود.

کلیات مدارک لازم جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه چیست؟

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت به منظور درخواست برگه اعزام به خدمت، مواردی است که داوطلبان باید در مراجعه به دفاتر پلیس +10 و ارسال درخواست سربازی، آنها را به همراه داشته باشند.

پونزاین مدارک عبارتند از:

  • اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس + 10 در داخل کشور و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
  • برگ تکمیل شده وضعیت مشمولان (برگ شماره 2 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تكميل شود.)
  • برگ تکمیل شده معاینه اولیه مشمولان (برگ شماره 5 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تكميل شود، مشروط بر اینکه پزشک نتیجه معاینه تمامی اندام ها را طبیعی تشخیص داده باشد.)
  • تصویر کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمولان
  • تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار (در صورت داشتن توضیحات یک نسخه از صفحه آخر)
  • تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی (مشمولان دارای تحصیلات غیر دانشگاهی برگه شماره 3 را تكميل نمایند.)
  • عکس 3×2 زمینه سفید و تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگ ها، یک قطعه عکس)
  • برگ واکسیناسیون که تاریخ تلقیح واکسن در آن درج گردیده باشد و این تاریخ باید حداقل 15 روز قبل از تاریخ اعزام به مرکز آموزش باشد. (برگه شماره 4 تكميل شود.)
  • برگه تکمیل شده استعلام آخرین وضعیت مشمول سنوات ماقبل 64 (برگه شماره 1 تكميل گردد.)

برگ واکسیناسیون مدارک لازم جهت اعزام به خدمت

  • مشمول می بایست قبل از ارائه درخواست اعزام به خدمت با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت نسبت به واکسیناسیون مننژیت و چندگانه اقدام نماید.
  • مرکز بهداشت پس از انجام واکسیناسیون، ضمن درج تاریخ و نام واكسيناتور، محل های تعیین شده را با مهر واکسیناسیون و مرکز بهداشت ممهور نماید.
  • مشمول می بایست قسمت اول را پس از انجام واکسیناسیون جدا نموده و همراه با سایر مدارک به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال نماید.
  • قسمت دوم برگه نیز توسط مشمول جدا شده و نزد وی نگهداری شود تا هنگام مراجعه به مرکز آموزش ارائه گردد.

تبصره: چنانچه روز اعزام با ایام تعطیلات مواجه گردید، اعزام به اولین روز کاری بعد از تعطیلات موکول خواهد شد. این مقاله به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم

کلیات مدارک لازم جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه چیست؟

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت مشمولان وظیفه ایرانی مقیم خارج از کشور

در خصوص موضوع خدمت وظیفه عمومی مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در حال حاضر از نظر ضوابط و مقررات مشکل چندانی وجود ندارد و برای بیش از 90% از مشکلات، تدابیر لازم اتخاذ شده است.

در این راستا در گذشته ضوابطی در خصوص مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور وضع و اجرایی گردید، که این امر با تشکیل شورای ایرانیان مقیم خارج از کشور و تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی قوت گرفت.

ضمن پیش بینی تسهیلات خاص برای این افراد، اقدام به شفاف سازی وضعیت خدمت وظیفه آنان گردید، که اجمالاً عناوین اقداماتی که در این راستا انجام شده به همراه کلیاتی از قوانین خدمت وظیفه عمومی در این ویژه نامه اعلام می گردد.

در صورتی که در خصوص مدارک لازم جهت اعزام به خدمت و شرایط خدمت سربازی٬ انواع معافیت سربازی و ... سوالاتی دارید٬ هم اکنون با مشاوران مجرب ما در این خصوص تماس حاصل فرمایید.

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، توسط دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +10 صورت می گیرد.

ابتدا کسانی که سن آنها 18 سال تمام می باشد، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه اعزام به خدمت سربازی را دریافت کنند.

پس از اطمینان از مشمول بودنشان، باید فرم ها را پر کرده و به همراه مدارک گفته شده به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند. بعد از آن کاربر دفتر خدمات اطلاعات مشمولین را در سایت نظام وظیفه ثبت کرده و ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی تکمیل می شود.

ماه های اعزام به خدمت سربازی

ماه های اعزام به خدمت سربازی، دورانی است که مشمولان نظام وظیفه عمومی در ارگان های مختلف مانند سپاه، ارتش، نیروی زمینی ارتش، نیروی هوایی ارتش، نیروی دریایی ارتش می گذرانند.

بر اساس ماده 4 قانون خدمت وظیفه مدت خدمت 30 سال است. در واقع 2 سال آن دوره‌ی ضرورت است؛ 8 سال دوره احتیاط نامیده می شود. به 10 سال دوره‌ی ذخیره‌ی اول و 10 سال دیگر دوره ذخیره دوم گفته می شود.

2 سال دوره ضرورتی که گفته شد بر اساس شرایط جغرافیایی محل خدمت ممکن است کاهش یابد؛ این مدت در مناطق عادی همان 24 ماه خواهد بود.

2 سال خدمت ضرورت در مناطق محروم با شرایط آب و هوایی نامساعد 22 می شود. در مناطق عملیاتی نیز 4 ماه از 24 ماه مدت خدمت ضرورت کم خواهد شد. همانطور که گفته شد ماه های اعزام به خدمت سربازی در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت پزشکی قلب

ماه های اعزام به خدمت سربازی

زمان اعزام مشمولان به سربازی

زمان اعزام به خدمت سربازی به عواملی همچون مدرک تحصیلی و ماه تولد بستگی دارد. در ادامه به زمان اعزام مشمولین به تفکیک مدرک تحصیلی آنها می پردازیم.

زمان اعزام مشمولان زیر دیپلم

افرادی که مدرک زیر دیپلم دارند حداکثر تا اول ماه تولد خود، در سالی که در آن به سن 18 سالگی تمام می رسند، باید خود را معرفی کنند. پس از معرفی در 19 ماهی که دنیا آمده اند، به سربازی اعزام می شوند.

زمان اعزام برای مشمولان غایب نیز در نوزدهم اولین اعزام بعدی است و مشمولان زیر دیپلم که محصل هستند، اگر ترک تحصیل کنند، باید تا یک سال وضعیت خود را مشخص کنند.

زمان اعزام مشمولان دیپلم

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم قبل از خرداد ماه
ماه تولد تاریخ اعزام
متولدین سه ماهه اول 18 آبان سالی که مشمول می شوید.
متولدین سه ماهه دوم 18 آذر سالی که مشمول می شوید.
متولدین سه ماهه سوم 18 دی سالی که مشمول می شوید
متولدین سه ماهه چهارم 18 آذر سالی که مشمول می شوید.

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم بعد از خرداد ماه

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم بعد از خرداد ماه
تاریخ اخذ دیپلم تاریخ اعزام
اخذ مدرک دیپلم را در شهریور ماه 18 اسفند همان سال به خدمت اعزام می شود.
اخذ مدرک دیپلم در آذر ماه یا دی ماه 18 مهر سال بعدی که دیپلم را دریافت کرده است، به خدمت سربازی اعزام می شود.

زمان اعزام مشمولان لیسانس، فوق لیسانس و دکتری

اعزام افراد با مدرک دانشگاهی در روزهای اول و دوم ماه های زوج هر سال است و به ماه تولدشان بستگی ندارد. این تاریخ برای دارندگان مدرک فوق دیپلم اول ماه زوج است.

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری
مدرک تحصیلی زمان اعزام
فوق دیپلم اول هر ماه زوج (اردیبهشت، تیر، شهریور،آبان،  دی، اسفند)
کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری دوم یا اول هر ماه زوج (اردیبهشت، تیر، شهریور،آبان، دی، اسفند)

 

شیوه های مختلف اعزام به خدمت

زمانی که مدت زمان اعزام به خدمت سربازی مشخص شد، اعزام به خدمت مشمولین نظام وظیفه به دو صورت انجام می شود. با توجه به محل سکونت مشمولین نحوه‌ی اعزام آنها به پادگان ها متفاوت خواهد بود.

در ادامه به توضیحات مفصلی درباره‌ی، شیوه یا اعزام مشمولین خواهیم پرداخت.

1- اعزام انفرادی

یکی از شیوه های اعزام به خدمت سربازی مشمولین نظام وظیفه، اعزام انفرادی نامیده می شود. این نوع اعزام مخصوص کسانی است که مسافت منزل آنها یا مرکز آموزشی انتخاب شده برای آنها کوتاه باشد.

مشمولین باید به صورت انفرادی همراه با مدارک لازم و وسایل مورد نیاز خود در تاریخ مقرر به مرکز آموزشی نیروهای مسلح رفته و خود را معرفی کنند. این نکته نیز قابل ذکر است که اگر مشمولین در تاریخ مشخص شده خود را به مرکز آموزشی معرفی ننمایند، جزو مشمولین غایب به حساب می آیند.

در این شرایط فرد غیبت خورده و اضافه خدمت می خورد. مشمولین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام به خدمت سربازی و مسائل مرتبط با خدمت سربازی با مرکز مشاوره نظام وظیفه تماس بگیرند. مشاورین ما راهنمایی های لازم را به شما عزیزان خواهند داد.

2- اعزام حضوری

آن دسته از مشمولینی که پادگان آموزشی محل خدمت آنها دور از محل سکونت شان است، به صورت حضوری اعزام می شوند.

در واقع مشمولین نظام وظیفه عمومی باید در ساعت و تاریخ مشخص به مرکز معاونت وظیفه عمومی نزدیک محل سکونت خود بروند و بعد از مراحل حضور و غیاب نکات مورد نیاز به آنها گفته شده و به همراه مامورین با اتوبوس های مشخص شده از سوی مرکز معاونت به محل آموزشی خدمت اعزام می شوند.

نکات مهم اعزام به سربازی

مشمولین متاهل می توانند با ارائه مدارک و مستندات لازم در مراکز آموزشی محل سکونت همسر خود خدمت سربازی را بگذرانند. مشمولین متاهل می توانند برای کسب اطلاعات دقیق درباره جمع آوری مدارک لازم برای سازمان نظام وظیفه عمومی با مرکز مشاوره نظام وظیفه تماس حاصل نمایند.

مشمولینی که غایب هستند با درخواست تمدید آنها رسیدگی و موافقت نخواهد شد؛ مگر اینکه غیبت آنها دلیل موجهی داشته باشد.

درخواست تمدید برای مشمولین فقط یک بار قابل بررسی خواهد بود.

برای ثبت درخواست تمدید مشمولین باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. برای دریافت نتیجه نیز باید بعد از یک هفته به همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند و نتیجه درخواست خود را بگیرند.

برای مشمولین با مدرک دیپلم و زیر دیپلم، مقدار تمدید اعزام به خدمت سربازی یک ماه و برای مشمولین با مدرک فوق دیپلم و بالاتر دو ماه خواهد بود.

شیوه های مختلف اعزام به خدمت

در پایان

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با افزایش آگاهی خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه سربازی، اعم از مشاوره تلفنی نظام وظیفه ارائه می نماید.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید. همچنین برای دریافت، مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتزمان اعزام به خدمت سربازی بر چه اساسی تعیین می شود و به چه عواملی بستگی دارد؟

زمان اعزام به خدمت سربازی به عواملی همچون مدرک تحصیلی و ماه تولد بستگی دارد.

سوال علامتمشمولین نظام وظیفه چه زمانی از محل دوره آموزشی سربازی خود مطلع خواهند شد؟

هنگامی که تاریخ اعزام مشخص شد، 10 روز قبل از اعزام، کدهای مراکز آموزشی خدمت سربازی به مشمولان اعلام می شود.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

fatemi بازدید : 4 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

تربیت

فرزند با ادب یعنی......

فرزند با ادب نعمتی است که وجودشان برای هر والدی آرزو و مایه سربلندی است. برعکس داشتن فرزند نا فرمان و بی ادب از عوامل سر افکندگی و خجالت والدین در بین دوستان و فامیل میباشد. تربیت صحیح و پرورش کودکی سالم و صالح تا به آن جا اهمیت دارد که در تمامی روایات از ائمه و بزرگان دین اسلام  به آن سفارش شده است و همین مورد بار مسئوولیت سنگینی بر دوش والدین میگذارد. مراجعه به مشاوره کودک برای والدین امری است که پیشنهاد میشود در کنار سایر روش های تربیتی لحاظ نمایند. اهمیت این موضوع امروزه با توجه زندگی ماشینی و مدرنی که جامعه در حال توسعه به دنبال دارد و تغییر نقش هایی که بنا به شرایط اجتماعی و اقتصادی در بین زن و شوهر ایجاد شده است بسیار بیشتر از گذشته به چشم میخورد.

اگر پای صحبت قدیمی ها نشسته باشید حتما با این نمونه مواجه شده اید که زمان گذشته تعداد زیادی خانواده در فضایی کوچک باهم زندگی میکردند با این حال روابط درستی بین همه حاکم بود چرا که هر کس میدانست چه وظایفی در قبال دیگری دارد، حساب کوچکتری بزرگتری مشخص بود و کودک در رفتار با بزرگتر ها با احترام و ادب پاسخ میداد، در مقابل بزرگتر ها نیز سعی میکردند کودک خود را برای زندگی آینده و مواجه با پستی و بلندی های آن آماده کنند. امروزه شاهد تغییراتی در سبک زندگی و فرزند پروری والدین هستیم که بیشترین سهم را باید برای خانواده ها به عنوان اولین حوزه تربیتی و شکل گیری شخصیت کودکان قائل شد. در کنار خانواده، آموزش و پرورش و رسانه ها و مراکز مشاوره خانواده سایر ارگان های جامعه در چگونگی فرزند با ادب به نوبه خود دارای سهمی میباشند.

چگونه فرزندان با ادب و صبور  تربیت کنیم

در این مقاله روی صحبت ما با والدین و نقش خانواده در نوع تربیت فرزندان میباشد. یکی از دغدغه های والدین بعد از تولد فرزندشان نحوه تربیت آن ها میباشد و برای برخی والدین جوان، تغییر نقش زن و شوهری به مادر - پدری تا حدی استرس زاست. به خصوص برای خانوم هایی که به تازگی تصمیم به بچه دار شدن نموده اند همیشه این نگرانی وجود دارد که حالا باید چیکار کنم؟ اگر از پس بزرگ کردنش بر نیایم چی میشود؟

این مادرهای بالقوه معمولا در این شرایط دست به دامان تجارب مادرشان یا بزرگتر های فامیل میشوند. پدر و مادری نقشی است که به دنبال ورود فرد سوم به زندگی زوج برای آن ها ایجاد میشود که در اسلام و همه فرهنگ ها برای آن ها ارزش زیادی قائل هستند و یکسری انتظارات  برای والدین نسبت به فرزند و بالعکس فرزند در قبال پدر و مادر و تربیت کودک ارائه داده اند که عدم توجه و به کارگیری آن ها تربیت و رشد درست کودک را با مشکل مواجه میکند و والدین را دچار احساسات نا خوشایندی چون شرم و گناه، خجالت و استرس مینماید که برای هیچ کس قابل تحمل نمیباشد.

فرزند با ادب

چگونه فرند با ادب و با شخصیت تربیت کنیم؟

آیا بهتر نیست قبل از این که تصمیمی برای تولد کودکتان داشته باشید ابتدا نسبت به نیاز ها و روش های تربیتی سالم این دوره اطلاعات لازم را کسب نمایید تا در قدردانی از این معجزه و نعمت با ارزش الهی  دچار یاس و نا امیدی و نا سپاسی نشوید. آگاهی و شناخت فرزندان در تمام مراحل زندگی برای والدین ضروری مینماید اما اهمیت آن در دوران کودکی یا به تعبیر برخی رویکرد های روانشناسی 12 سال اول زندگی بسیار مهم تر از مراحل بعدی است که کودک ازگل در آمده و مستقل تر با دنیای بزرگسالی مواجه میشود.

ویژگی های فرزند با ادب

ویژگی های فرزند با ادب شامل دامنه گسترده ای از نشانه ها میباشد که داشتن درصد بالایی از آن ها برای داشتن فرزندی سالم و با ادب کفایت میکند و والدین باید توجه داشته باشند نباید کودک خود را به اجبار در راس این نشانه ها قرار دهند و او را مقید به داشتن تمام ویژگی های فرزند با ادب نمایند. از جمله این نشانه ها به موارد زیر اشاره میشود:

  • حرف گوش کن:

فرزند با ادب در مقابل انتظارات و خواسته های منطقی و به جای والدین مطیع و گوش به فرمان هستند. طفره رفتن و رد کردن دستورات و درخواست ها توسط کودک نا فرمان و بی ادب به چشم میخورد.

  • نوبت را راعایت میکنند:

یکی از مشکلات کودکان بی ادب عدم رعایت نوبت در بازی ها و صحبت کردن هست. این دسته از کودکان در همه شرایط میخواهند خودشان در راس باشند و هیچ توجهی به حقوق دیگران ندارند.

  • اعتماد به نفس بالا:

کودکی که از خود و استعداد هایش آگاه است و به توانایی های خود برای انجام امور ایمان دارد، شخصیتی ملایم و موجه تر از کودکی دارد که برای رفع کوچک ترین خواسته خود به زور و پرخاشگری متوسل میشود.

  • فن بیان قوی:

کودک مودب و با تربیت اهل استدلال و گفت و گوست. اگر خواسته ای دارد با صحبت کردن و استفاده از مهارت های کلامی مناسب از والدین در خواست مینماید، در مقابل توجیه والدین با دلایلی به جا و منطقی توجه پدر و مادر را جلب مینماید، اگر متوجه شود که خواسته اش قابل اجابت نیست با دلیل آن را میپذیرد. البته این مورد بیشتر برای کودکانی است که در سن دبستان یا بالا تر هستند.

  • با قشقرق و دعوا مخالف است:

استفاده از سر و صدا و متشنج کردن جو برای توجه به نیاز ها از فرزند مودب به دور است چرا که آن ها به مهارت های گفت و گوی درست مجهز هستند که نیازهای شان را با کم ترین ناراحتی و تنش بر آورده مینماید.

  • به تعویق انداختن نیاز ها:

کودکی که تربیت درستی دریافت کرده باشد میتواند دید درست و منطقی از شرایط خانواده داشته باشد و در صورت فراهم نبودن موقعیت برای توجه به نیازهایش آن ها را کنترل و به تاخیر میاندازند.

  • سرزنده و شاد هستند:

کودکی که با روش های منطقی فرزند پروی تربیت یافته است اهل نشاط و خنده و سر زندگی است و کمتر پیش میآید در لاک دفاعی خود فرو رود و غم و گریه را تجربه کند. البته منظور این نیست که هیجانات منفی مثل خشم، اندوه و استرس نداشته باشند بلکه به نسبت کودکان نافرمان به میزان کمتر و متعادلی آن را تجربه مینمایند.

تربیت

تربیت فرزند با ادب

تربیت فرزند با ادب در زندگی امروزه به معضلی برای والدین و جامعه تبدیل شده است که کوتاهی در تربیت فرزند با ادب تبعاتی برای خانواده و خود کودک به همراه دارد. از جمله پیامد هایی که در تربیت نا سالم گریبان گیرخانواده میشود میتوان به ایجاد جوی پر از استرس و تنش، مشکلات سازگاری، عدم توجه به بهداشت خواب، مشکلات تغذیه (کودکی که بد غذاست و در مقابل هر غذایی بهانه میآورد)، افسردگی و اضطراب (اضطراب و ترس ناشی از جدایی از والدین که برای سن دبستان بیشتر ایجاد مشکل میکند)، مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی، بی مهری و نا ملایمت معلم و والدین نسبت به او را به دنبال دارد.

چگونه فرزندانی با ادب تربیت کنیم؟

چگونه فرزندی با ادب تربیت کنیم؟ سوالی که ذهن والدین را به خود مشغول نموده است. پاسخ آن را باید در شیوه فرزند پروری والدین جست و جو کرد. ما در اینجا به انواع سبک های فرزند پروری اشاره کوتاهی خواهیم داشت تا والدین در پاسخ به سوال چگونه فرزندی با ادب تربیت کنیم؟ راهنمایی کرده باشیم.

انواع شیوه های فرزند پروری

  • مستبدانه: در این نوع از سبک تربیتی، والدین با توسل به زور و قدرت افراطی سعی در کنترل بیش از حد کودک را دارند.
  • سهل گیرانه: این روش بر عکس سبک مستبدانه است که در آن با آزاد گذاشتن بیش از حد کودک و دادن اختیارات افراطی، سعی در تربیت و پرورش او را دارند.
  • مقتدارنه: در این روش فرزند پروی، والدین با همکاری و مشورت کودک خود او را برای داشتن شخصیتی سالم تشویق مینمایند. سلاح آن ها محبت است و حمایت عاطفی. در مقابل از روش های قاطع و محکم در یادگیری اصول تربیتی درست به فرزند شان نیز تبعیت میکنند.

کودکی که از سبک مستبدانه و سهل گیرانه تربیت میشود، دارای شخصیتی ناز پروده و لوس یا خجالتی و بی دست و پا میشود که راه ارضای نیازهایش را زور، گریه و قشرق میداند  و اعتماد به نفس پایینی دارند.

هدف ما آموزش سبک درست تربیت، "روش مقتدرانه" میباشد تا کودکی با شخصیتی سالم و مجهز به مهارت های زندگی مناسب شکل گیرد.

چگونه با فرزند بی ادب رفتار کنیم؟

چگونه با فرزند بی ادب رفتار کنیم؟ تا اینجا متوجه شدیم فرزند با ادب چه ویژگی هایی دارد و روش صحیح تربیت کودک چیست. حالا به ارائه مطالبی در خصوص تربیت فرزند بی ادب برای آن دسته از والدینی که صاحب فرزند نا فرمان هستند میپردازیم تا بدانید چگونه با فرزند بی ادب رفتار کنیم؟

رفتار با فرزند بی تربیت به مراتب بسیار دشوار تر از رفتار با فرزند مودب میباشد از جمله روش هایی برای کنترل و تربیت آن ها میتوان به تقویت قاطعیت در اعمال مقررات، بی توجهی به رفتار های نا درست و ارائه پاداش هایی به رفتار های صحیح میباشد. سرزنش و گوشزد کردن حتما در خلوت و به دور از جمع باشد و برای شخصیت فرزندان تان با دوری از روش های تهاجمی و تنبیه فیزیکی ارزش قائل باشید. در بخش بعدی به ارائه راهکار های مشاوره برای تربیت فرزند مودب میپردازیم که با خواندن آن نحوه رفتار با فرزند بی ادب را نیز فرا میگیرید.

فرزند با ادب

راهکار های مشاوره برای تربیت فرزند مودب

راهکار های مشاوره برای تربیت فرزند مودب بیشتر متوجه روش هایی برای والدین است که با به کارگیری آن ها در جهت هر چه بهتر تربیت کردن کودک خود تلاش نمایند. از جمله مهم ترین راهکار های مشاوره برای تربیت فرزند مودب به موارد زیر اشاره میشود:

  • ارائه پاداش:

در قبال رفتار های درست کودکان به او پاداش دهید انواع پاداش میتواند کلامی باشد (تحسین، تشویق های کلامی، محبت کردن)، رفتاری و عملی(نوازش کردن، در آغوش گرفتن)، ارائه پاداش های بیرونی مثل رفتن به زمین بازی، سینما، پارک و... .

  • محرومیت:

کودکی که یاد گرفته است با قشقرق و جر و بحث به خواسته های خود برسد باید در مقابل این رفتار هایش با محروم سازی واکنش داد. محرومیت از چیز هایی که برای کودک مورد علاقه و دوست داشتنی است تا بدین صورت برای به دست آوردن مجدد آن ها دست از بی ادبی بردارد و با جایگزین کردن رفتار های مثبت آن ها را دوباره به دست آورد.

  • قاطعیت و حفظ اقتدار در ارائه مقررات:

والدین باید با هم مشورت نمایند و برای ایجاد مقررات توافق نظر داشته باشند و در عملی کردن آن ها همکاری نمایند. منظور از قاطعیت این است که در اجرای قوانین و ارائه محرومیت ها و پاداش ها  نباید گاهی سفت و گاهی شل گرفت بلکه روند باید ثابت و بدون تغییر باشد تا او را متوجه اهمیت موضوع نمایید. این موضوع باعث جلب توجه و اعتماد کودک نسبت به رفتار های پاداش و مجازات والدین میشود.

  • پرهیز از چند تربیتی:

معمولا کودکان نا فرمان خود را به منبع حمایتی محکمی به اسم "مادر بزرگ -پدر بزرگ ها"، مجهز میدانند که در مقابل رفتار های اشتباه شان از آن ها دفاع و پشتیبانی مینمایند. همین امر باعث تضاد و اختلاف بین روش های تربیتی والدین با بزرگتر ها میشود. صحبت با بزرگتر ها و متقاعد کردن شان جهت عدم دخالت در تربیت فرزند تان گام مهمی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

تربیت

سوالات متداول

از چه سنی برای تربیت فرزند اقدام کنیم؟

تربیت در تمامی مراحل زندگی امر مهمی است اما با توجه به آن که بنای شخصیت در سال های اولیه کودکی نهاده میشود به همین دلیل از تولد تا 12 سالگی باید به این مورد توجه بیشتری شود.

محرومیت چه تاثیری در تربیت صحیح کودک دارد؟

با استفاده از فن محرومیت، کودک متوجه میشود که همیشه نمیتواند با استفاده از زرو، قشقرق و روش های نا درست به خواسته هایش برسد.

روش های فرزند پروری چند نوع میباشد؟

سه سبک فرزند پروری داریم: مقتدرانه – مستبدانه- سهل گیرانه. سبک مقتدرانه با استفاده از روش های قاطع و محکم و حمایت عاطفی بهترین روش تربیتی میباشد که به والدین توصیه میشود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Teaching Kids to Mind Their Manners: How to Raise a ...

مرکز مشاوره روانشناسی آویژه// https://psychology.avije.org/

تعداد صفحات : 74

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 732
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 281
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 697
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,253
  • بازدید ماه : 1,253
  • بازدید سال : 17,253
  • بازدید کلی : 19,560