loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 25 دوشنبه 27 آذر 1402 نظرات (0)

مدارک لازم برای سربازی در سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همواره به دنبال ایجاد ارتباط و پیوند عمیق بین مردم و نیروهای مسلح بوده است. یکی از راه‌های ایجاد این ارتباط، برگزاری دوره‌های آموزشی سربازی در سپاه است. این دوره‌ها، فرصتی برای آشنایی مشمولان با مردم و فرهنگ آنان و همچنین ایجاد ارتباط و پیوند عمیق بین آنان است.

 بسیاری از آقایانی که به سن اعزام خدمت سربازی رسیده اند تلاش می کنند تا در ارگانی که سختی های کمتری دارد مشغول خدمت شوند.

شاید بتوان گفت یکی از بهترین ارگان های نظامی برای خدمت سربازی، سپاه باشد که مشمولان بسیاری به دنبال اطلاع از شرایط و نحوه پذیرش در آن می باشند. خدمت سربازی در سپاه از محدودیت برخوردار است و همه مشمولان نمی توانند در آن مشغول به خدمت شوند.

 ممکن است برای برخی از مشمولان این سوال مطرح شود که چگونه برای خدمت در سپاه پذیرش شویم؟ پذیرش در سپاه برای سربازی شرایط و قوانینی دارد که اگر مشمولان این شرایط را داشته باشند احتمال اینکه سربازی خود را در سپاه بگذرانند افزایش می یابد.

 با توجه به اینکه اطلاع از جزئیات و نحوه پذیرش سربازی در سپاه برای برخی از مشمولان بسیار مهم می باشد، مشاوران مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله به بررسی نحوه پذیرش خدمت در سپاه پرداخته اند. اگر از مشمولانی هستید که می خواهید بدانید چگونه سربازی خود را در سپاه بگذرانید مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چه ارگانی است ؟

قبل از این که در مورد نحوه پذیرش سربازی در سپاه صحبت کنیم، بهتر است یک معرفی کلی از این ارگان نظامی داشته باشیم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان مردم نهاد بعد از انقلاب تشکیل گردید تا در کنار ارتش، وظیفه حفظ امنیت داخلی کشور را برعهده بگیرد.

✅ سپاه در ابتدا زیر نظر شورای انقلاب اسلامی فعالیت می کرد ولی پس از گذشت مدتی و با تشکیل ستاد فرماندهی کل، فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد.

سازمان سپاه متشکل از پنج قسمت می باشد که هر کدام از نهاد ها وظایف مخصوص به خود را دنبال می کنند.

🟡نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

🟡 نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

🟡 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

🟡نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

🟡 سازمان بسیج مستضعفین

خوب است بدانید پذیرش سپاه برای سربازی در قسمت های عملیاتی نیروهای قدس انجام نمی گیرد و خدمت سربازی سپاه در محیط های اداری و یا با تنش کمتر صورت می پذیرد.

 لازم به ذکر است که سازمان بسیج مستضعفین قسمت مردم نهاد سپاه پاسداران می باشد که جذب سرباز سپاه بیشتر از طریق این نهاد انجام می شود.

این قوای 5 گانه زیر نظر ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود و تمامی فعالیت های این نهاد ها زیر نظر این ستاد هماهنگ می شود.

 علاوه بر این موارد سپاه شامل 2 حوزه نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات می شود که ولی فقیه به طور مستقیم زیر نظر رهبری فعالیت می کند و فاقد ساختار نظامی است. سازمان حفاظت اطلاعات نیز در ارتباط با امنیت کشور فعالیت می کند.

جذب سرباز سپاه در این دو قسمت یعنی نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات، به دلیل حساسیت های امنیتی صورت نمی پذیرد.

شرایط پذیرش سربازی سپاه

 هر یک از ارگان‌های نظامی برای پذیرش سربازان، شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. فرقی نمی‌کند که برای سپاه، ارتش، نیروی انتظامی یا وزارت دفاع اقدام می‌کنید در هر صورت دارا بودن شرایط مختص آن سازمان، برای پذیرش شما ضروری خواهد بود.

شرایط پذیرش خدمت سربازی در سپاه کمی سختگیرانه تر از سایر ارگان ها می باشد که در ادامه برای شما عنوان می نماییم.

 اعتقاد به دین اسلام و پیروی از قوانین جمهوری اسلامی ایران اولین و مهمترین شرط پذیرش در سپاه برای سربازی است.

 مشمولان باید پیرو مسیر ولایت فقیه بوده و آموزه های ایشان را در مسیر زندگی خود قرار دهند.

 عدم سابقه در فعالیت های سیاسی و ضد نظام

 یکی دیگر از شرایط پذیرش در سپاه نداشتن سوء سابقه کیفری می باشد.

 قبل از جذب سرباز در سپاه تست اعتیاد گرفته می شود که در صورت مثبت بودن، فرد نمی تواند سرباز سپاه شود.

 پذیرش سپاه با غیبت سربازی امکانپذیر نبوده و مشمولان این را در نظر بگیرند که عدم غیبت سربازی یکی از شروط مهم پذیرش خدمت در این ارگان است.

علاوه بر شرایط ذکر شده، پذیرش در سپاه دارای شرایط مختلفی است که تا حد زیادی به سازمان پذیرش کننده مشمولان و محل زندگی آنها مربوط است.

از جمله سایر شرایط پذیرش سپاه پاسداران می توان به موارد زیر اشاره کرد.

🟢 داشتن مدرک پایان دوره تکمیلی که توسط سازمان بسیج برگزار می گردد. همه ساله بسیاری از مشمولان، خدمت سربازی را در سپاه می‌گذرانند. از آنجایی که بسیج و سپاه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، سابقه فعالیت در بسیج می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند سربازی افرادی که در این ارگان فعالیت می‌کنند، داشته باشد.

🟢 داشتن تخصص های مورد نیاز متناسب با محل به کارگیری شما( با امریه اشتباه نگیرید، امریه نیاز به مدرک دانشگاهی دارد)

به طور مثال برخی از سازمان های سپاه در استان تهران گذراندن دوره تکمیلی بسیج را جزء شرایط الزامی جذب خود می دانند، اما خب این موضوع در مورد اکثر استان ها صادق نیست و داشتن مدرک پایان دوره تکمیلی بسیج به صورت امتیاز محسوب می شود و شخص با گذراندن این دوره نسبت به بقیه در اولویت قرار می گیرد.

اگر متقاضی خدمت در سپاه هستید و منطقه مورد نظر شما خواهان زیادی دارد، مانند مراکز استان ها باید بدانید که سپاه برای پذیرش در این مناطق اولویت بندی خاصی را مشخص کرده است. افراد بر اساس موارد زیر اولویت بندی می شوند:

 دارندگان کارت بسیج فعال

 افرادی که گواهینامه پایان دوره تکمیلی بسیج را دارند. گذراندن دوره تکمیلی که تحت عنوان دوره 45 روزه بسیج نیز شناخته می‌شود.

 افرادی که مشکل پزشکی خاصی ندارند و از رزم معاف نیستند

 افرادی که مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت محل پذیرش خود دارند

 گروهی از افراد دارای تحصیلات عالیه در زمینه فنی و مهندسی، می توانند به صورت امریه قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت کنند.

نحوه پذیرش سربازی در سپاه

 بعد از آشنایی با شرایط پذیرش وقت آن رسیده است تا به سوال چگونه سرباز سپاه شویم، پاسخ دهیم.

اگر واجد شرایط بالا هستید، می‌توانید با طی کردن چند گام ساده، برای دریافت پذیرش خود اقدام کنید. بر خلاف سایر ارگان ها که پذیرش سرباز را فقط از طریق سازمان نظام وظیفه انجام می دهند سپاه از دو روش برای پذیرش مشمولین خدمت سربازی استفاده می کند.

پذیرش در سپاه به دو صورت زیر انجام می شود:

پذیرش سربازی سپاه از طریق سازمان نظام وظیفه

 اولین روش پذیرش سرباز در سپاه همانند سایر ارگان ها به کمک سازمان نظام وظیفه است. یعنی این که مسئولین جذب سرمایه انسانی در این ارگان، نیروی انسانی لازم در سال پیش رو را تخمین می زنند و از سازمان نظام وظیفه آن تعداد نیرو را درخواست می کنند.

بعد از آن سازمان نظام وظیفه به صورت کاملا تصادفی و رندوم از میان مشمولین خدمت سربازی که دفترچه اعزام به خدمت دارند، افرادی را برای گذراندن دوره خدمت خود در سپاه در نظر می گیرد. همانطور که گفته شد این کار کاملا به صورت رندوم و بدون دخالت نظر شخصی افراد صورت می گیرد.

پذیرش سربازی سپاه از طریق مراجعه به دفاتر سپاه

 دومین راه گذراندن خدمت سربازی در سپاه از طریق مراجعه شخص مشمول به نهاد سپاه در محل زندگی خود صورت می گیرد.

در این روش شخصی که خواهان گذراندن خدمت در سپاه است باید به یکی از مراکز سپاه مراجعه کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

به همین منظور ابتدا باید دفترچه اعزام به خدمت خود را پر کرده و پس از تعیین تاریخ اعزام، دو ماه قبل از آن با به همراه داشتن مدارک به دفاتر منابع انسانی یکی از مراکز مرتبط با سپاه مراجعه نماید.

تنوع مراکزی که با سپاه در ازتباط هستند باعث می‌شود دست فرد برای انتخاب ارگان مربوطه باز باشد.

به طور کلی نهاد‌های زیر مرتبط با سپاه هستند که مشمولان می‌توانند برای آن‌ها درخواست دهند:

🟩 نیروی زمینی سپاه

🟩 نیروی دریایی

🟩 نیروی هوایی

🟩 سپاه استان‌ها

🟩 نواحی مقاومت بسیج

در صورت تایید شدن شرایط شما سرباز سپاه شده و می توانید دوران خدمت خود را در این ارگان سپری نمایید.

مزایای خدمت در سپاه

 خدمت در سپاه مزایای خاص خود را دارد که باعث شده است تا مشمولان تلاش کنند تا جزء یکی از مشمولان پذیرفته در سپاه شوند.

از مزایای گذراندن خدمت سربازی در سپاه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

اختیاری بودن محل خدمت

🟠 یکی از مهمترین مزایای خدمت در سپاه پاسداران و همچنین وزارت دفاع این است که مشمولان در آن به صورت تصادفی تقسیم بندی نمی‌شوند.

یعنی مشمولان با پذریش در سپاه می توانند محل دلخواه را برای خدمت خود انتخاب نمایند.

اغلب افرادی که برای سپاه درخواست می‌دهند (حدود 90 درصد داوطلبان) در محل زندگی خودشان خدمت سربازی را می‌گذرانند و این موضع مهمترین دلیل بسیاری از داوطلبان به خصوص افراد متاهل برای درخواست در این ارگان شناخته می‌شود.

عدم سختگیری فرماندهان

🟠 تجربه سربازان نشان می‌دهد که فرماند‌هان سپاه نسبت به نیرو‌های خود سختگیری کمتری دارند. در حالی که ارگانی مثل ارتش با رعایت تمام تشریفات بین فرماند‌هان و سربازان برخورد می‌کند.

اخذ امریه

🟠 بسیاری از افراد دارای تحصیلات عالیه می‌توانند برای امریه سربازی سپاه درخواست دهند و خدمت خود را در فضا‌هایی خارج از فضای نظامی به پایان برسانند.

نظامی گری کمتر

🟠 نظامی‌گری کمتر در سپاه باعث می‌شود تا خدمت در این نهاد راحت‌تر باشد.

عدم سپری نمودن دوره آموزشی برای افراد با مدرک دوره تکمیلی

🟠 اگر دوره تکمیلی بسیج را پشت سر گذاشته باشید نیاز به گذراندن دوره آموزش نظامی، که سخت ترین دوره در خدمت است، نخواهید داشت و مدرک آن برای شما معادل سازی خواهد شد.

سربازی به صورت روزبرگ

جالب است بدانید که اغلب افرادی که در این سازمان خدمت می‌کنند، به صورت روز برگ مشغول فعالیت هستند و تنها در ساعات اداری موظف به خدمت می باشند.

استفاده از مزایای کسری خدمت در صورت عدم غیبت

🟠 سربازان سپاه مشکلی برای استفاده از کسری های خدمت خود نخواهند داشت و در صورتی که قبل از اعزام خود غیبت نکرده باشند می توانند از تمامی مزایای کسری خدمت خود استفاده کنند.

علاوه بر این به شما بگوییم که الزام به عضویت در کمیته امداد و سازمان بهزیستی و هم چنین جزء خانواده ایثارگران بودن، برای خدمت در سپاه وجود ندارد.

معایب و مشکلات خدمت در سپاه

 به طور کلی خدمت سربازی وظیفه‌ای دشوار است که سختی‌های خاص خود را دارد.

نمی توان معایب بسیاری را برای خدمت در سپاه نام برد شاید یکی از معایب کلی برای آن داشتن شرایط خاص پذیرش است.

 اگر قصد سفر یا مهاجرت به دیگر کشور‌ها را داشته باشید ممکن است سربازی سپاه برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

به عنوان مثال برخی از کشور‌های غربی به دلیل دشمنی با برخی از سیاست‌های سپاه در دادن ویزا برای افرادی که در این سازمان فعالیت داشته‌اند، سختگیری کنند. کشور‌هایی مثل آمریکا، کانادا و برخی کشور‌های اروپایی از این دسته هستند. البته تعداد این کشور‌ها چندان زیاد نیست و گزینه‌های زیاد دیگری برای سفر یا مهاجرت وجود دارد.

به هرحال ضروری است که قبل از اقدام برای پرکردن دفترچه با جزییات این موضوع آشنا شوید. اما اگر قصد دارید در ایران زندگی کنید، هیچ مشکلی با گذراندن خدمت در سپاه نخواهید داشت.

مدارک لازم برای سربازی در سپاه

قبل از این که به مراکز ذکر شده در قسمت قبل مراجعه کنید، نیاز به فراهم کردن برخی از مدارک دارید.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به مراکز سپاه عبارتند از:

🟡 مدراک شخصی شامل، شناسنامه، کارت ملی و عکس پرسنلی

🟡 داشتن گواهی بسیج فعال( حداقل به مدت 6 ماه)

🟡 داشتن پایان دوره گواهی تکمیلی بسیج( الزامی نیست)

🟡 فرم پذیرش در سپاه که در خود مرکز به شما داده می شود.

🟡 برگ سبز یا برگ اعزام به خدمت با مهر بدون غیبت

دقت داشته باشید که از تمامی مدارک ارائه شده در بالا کپی تهیه کنید.

سخنی از مشاوران آویژه

⭐ در این مقاله تمام نکات مهم در پذیرش سپاه برای سربازی را مورد بررسی قرار داده ایم.

⭐ مزیت هایی که خدمت سربازی در سپاه برای مشمولان به همراه دارد را به آنها ارائه داده و روش های پذیرش سرباز در این ارگان نظامی را بیان کرده ایم.

⭐ مشمولان با مطالعه این مقاله به اطلاعات جامع و کاملی در مورد خدمت سربازی سپاه، به دست می آورند که در صورت بروز مشکل می توانند با مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 52
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 204
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 419
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 975
  • بازدید ماه : 975
  • بازدید سال : 16,975
  • بازدید کلی : 19,282