loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 2 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

داشتن آمادگی نظامی برای هر کشور یکی از اساسی‌ترین نیازها است؛ چراکه در طول تاریخ کشورها به دلایل مختلف به سایر کشورها حمله می‌کردند. بنابراین آمادگی کامل مردم برای حفظ تمامیت ارضی، حفاظت از جان و مال خود بسیار مهم و ضروری است.

از این جهت برخی از کشورها قانونی تصویب کردند که اگرچه به ظاهر سخت و بی‌فایده می‌ باشد اما در باطن بسیار تاثیر گذار بوده و احتمالا سرنوشت یک سرزمین وابسته به این موضوع خواهد بود. این قانون سربازی اجباری نام گرفته است. قانونی که بسیاری از ایرانی‌ها با آن خاطره دارند.

شاید برای برخی این سوال به وجود آمده باشد که آیا سایر کشورها نیز سربازی اجباری دارند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، ایران تنها کشوری نیست که سربازی اجباری دارد و برخی از کشورهای دیگر از جمله کره شمالی، کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و... نیز این قانون را تصویب نموده‌اند.

در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه به برخی از این کشورها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

مدت زمان خدمت سربازی در ایران حدود ۲۴ ماه (معادل دو سال) است.  عمل به خدمت سربازی برای تمامی مردان الزامی است مگر اینکه دارای شرایط معافیت از خدمت باشند.

تاریخچه سربازی رفتن در ایران

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد خدمت سربازی در ایران حدود دو سال یعنی ۲۴ ماه به طول می‌انجامد. طبق قانون تمامی آقایان ۱۸ سال به بالا موظف‌اند که به خدمت سربازی بروند به جز موارد استثنا که دارای شرایط معافیت از خدمت باشند.

اولین بار پیشنهاد قانون سربازی اجباری در سال ۱۳۰۳ توسط رضا پهلوی به  مجلس شورای ملی ارائه شد. در نهایت این مورد در نشست پنجم شورا و در تاریخ۶/۳/۱۳۰۴ به تصویب رسید. و قانون سربازی اجباری که مشتمل بر ۳۶ ماه بود در ایران اجرا شد. این مقاله را حتما بخوانید: ایست خدمت سربازی

تاریخچه سربازی رفتن در ایران

با توجه به نیاز کشور به داشتن آمادگی نظامی؛ این قانون همچنان پا برجاست. البته از مدت زمان سربازی اجباری حدود یک سال کاهش یافته و مردان به جای ۳۶ ماه ۲۴ ماه خدمت می‌کنند.

 تاریخچه سربازی در سایر کشور ها

طبق آنچه بیان شد سربازی اجباری فقط مخصوص ایران نیست و برخی دیگر از کشور‌های جهان از جمله کره شمالی، کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و...  بنا به نیاز خود این قانون را تصویب نموده‌اند. در ادامه قانون سربازی اجباری در برخی از این کشورها را به طور مفصل بیان خواهیم کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 کره شمالی

یکی از عجیب‌ ترین قوانین سربازی اجباری با اختلاف فراوان متعلق به این کشور است. در این کشور علاوه بر اینکه مدت زمان خدمت بسیار طولانی می‌باشد؛ قانون سربازی برای بانوان هم اجرا می‌ شود.

سربازی بانوان در کره شمالی

در گذشته بانوان می‌ توانستند به صورت داوطلبانه به سربازی بروند اما سرداران این کشور تصمیم گرفتند تا قانون سربازی اجباری را برای بانوان نیز اجرا کنند. مسئله از جایی عجیب‌ تر میشود که بانوان ۱۷ الی ۲۰ سال موظف خواهند بود ۷ سال بدون هیچ قید و شرطی، دوران سربازی خود را از سر بگذرانند.

سربازی مردان در کره شمالی

مردان کره شمالی نیز با رسیدن به سن قانونی موظف‌اند تا دوره یازده ساله خدمت سربازی را با گذراندن تمرینات سخت و طاقت فرسا پشت سر بگذارند.این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم

 تاریخچه سربازی در سایر کشور ها

کره جنوبی

کره جنوبی نیز یکی از کشور هایی می‌باشد که سربازی در آن اجباری است. مردان پس از رسیدن به سن قانونی باید به خدمت اعزام شوند. مدت زمان خدمت در کره بین ۱.۵ الی ۲.۵ سال است.

برخی موارد خاصی نیز در این کشور وجود دارد. برای مثال ستارگان گروه‌های موسیقی می‌توانند در سن ۳۰ سالگی به خدمت سربازی بروند. همچنین افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند اگر تا سن ۴۵ سالگی به کشور بازگردند؛ به محض ورود به خاک خود، سرباز تلقی می‌شوند.

اسرائیل

اسرائیل نیز از جمله دولت‌هایی است که قانون سربازی اجباری را برای زنان نیز اجرا می‌کند. بدین منظور زنان و مردان با رسیدن به سن قانونی می‌بایست فارق از مذهب و جنسیت به اردوگاه‌های سربازی  قدم بگذارند. مدت زمان سربازی برای زنان حدود دو سال و برای مردان حدود دو سال و هشت ماه خواهد بود.

ترکیه

یکی از کشورهایی که برای قوای نظامی خود اهمیت قائل می‌ باشد؛ ترکیه است. تمامی مردان ترک با فرا رسیدن سن قانونی باید خدمت سربازی را انجام دهند. البته مدت زمان اینکار زیاد طولانی نیست. هر فرد حدود یک سال (معادل دوازده ماه) باید در اردوگاه‌ های نظامی این کشور خدمت کند.

لازم به ذکر است طبق مصوبات جدید دولت ترکیه، افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند می‌ توانند فقط شش ماه خدمت سربازی را انجام دهند و از بقیه خدمت معاف هستند. حداقل سن حضور برای سربازی ۲۱ و حداکثر۴۱ سال می باشد. این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت پزشکی قلب

سربازی اجباری هم در ایران و هم در جهان

پناهندگان باید به خدمت سربازی بروند!

پناهندگانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند طبق ماده ۲ قانون ۱۱۱۱ نظام وظیفه عمومی اتباع خارجی، باید در این کشور خدمت سربازی خود را به اتمام برسانند.

بنابراین تمامی افرادی که اقامت ترکیه را دریافت می‌کنند، باید به سربازی اعزام شوند. البته لازم به ذکر است که اشخاصی که در کشور خود سرباز بوده‌اند می‌توانند با ارائه کارت پایان خدمت خود از خدمت در این کشور معاف شوند.

جمهوری آذربایجان

این کشور به تازگی قانون سربازی اجباری را در مجلس خود به تصویب رساند. بر این اساس افراد ۱۸ الی ۳۱ ساله مشمول خدمت سربازی هستند و باید خود را به مراجع مربوطه معرفی نمایند. این کشور نیز به افراد تحصیل کرده اهمیت زیادی می‌ دهد.

برای تشویق عموم، کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند می‌ توانند با دوازده ماه خدمت ( یک سال) حسن ختام سربازی خود را جشن بگیرند. این درحالی است که افراد معمولی موظف اند ۱۸ ماه خدمت سربازی را از سر بگذارنند.

سربازی اجباری هم در ایران و هم در جهان

با توجه به اهمیت حفظ تمامیت ارضی، برخی از کشورها به این نتیجه دست یافتند که خدمت سربازی باید اجباری شود. این قانون از سال ۱۳۰۳ در ایران و توسط رضا پهلوی در مجلس مطرح شد و در ۱۳۰۴ به تصویب رسید.

البته ایران تنها کشور نیست که سربازی اجباری دارد بلکه کشورهای دیگری از جمله کره شمالی کره جنوبی، قرقیزستان، ارمنستان، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، ترکیه و... نیز سربازی اجباری دارند.

در این میان کره شمالی با یازده سال و ترکیه با ۱ سال بیشترین و کمترین سال های خدمت سربازی اجباری را به خود اختصاص دادند. کره شمالی و رژیم صهیونیستی علاوه بر مردان، زنان را نیز به خدمت سربازی اجباری می‌فرستند.

سوالات متداول

علامت سوالقانون سربازی اجباری در ایران در چه سالی و توسط چه کسی به تصویب رسید؟

اولین بار پیشنهاد قانون سربازی اجباری در سال ۱۳۰۳ توسط رضا پهلوی به  مجلس شورای ملی ارائه شد. در نهایت این مورد در نشست پنجم شورا و در تاریخ۶/۳/۱۳۰۴ به تصویب رسید.

 

علامت سوالمدت زمان سربازی در ایران چقدر است؟

در ابتدای تصویب این قانون، طول دوره سربازی ۳۶ ماه بود که این قانون تغییر کرد و امروزه آقایان می‌بایست دو سال ( معادل ۲۴ ماه) خدمت سربازی را انجام دهند.

 

علامت سوالافرادی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند باید در این کشور خدمت سربازی را از سر بگذرانند؟

بله تمامی مهاجرانی که به ترکیه می‌روند در صورتی که در کشور خود خدمت نکرده باشند باید در این کشور به خدمت سربازی بروند.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 721
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 129
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 129
  • بازدید سال : 16,129
  • بازدید کلی : 18,436