loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 3 جمعه 08 تیر 1403 نظرات (0)

مراحل اعزام به خدمت سربازی چه شرایطی دارد؟

نظام وظیفه و خدمت سربازی، یکی از مراحل زندگی پسران در جامعه است. مرحله ای پر فراز و نشیب٬ همراه با استرس های خاص خود.

در این مطلب قصد داریم به کلیات و همچنین روال اعزام به خدمت سربازی اشاراتی داشته باشیم. در اینجا مرکز مشاوره آویژه در نظر دارد مشمولین نظام وظیفه را در مورد اعزام به خدمت سربازی راهنمایی کند.

در واقع مشمولین می توانند اطلاعات جامع و کاملی درباره مدارک اعزام به خدمت سربازی و نحوه پرکردن آن بدست آورند. با ما همراه باشید تا درباره‌ی تمامی مراحل اعزام به خدمت در این مقاله صحبت خواهیم کرد.

مراحل اعزام به خدمت سربازی

اطلاع از مراحل اعزام به خدمت سربازی، از مسائل مهمی است که مشمولین باید با دقت و آگاهی آنها را پشت سر بگذارند.

از اولین مراحل اعزام به خدمت سربازی که مشمولین باید آن را انجام دهند، دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +10 می باشد.

مشمولین باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کنند. مشمولین موظف هستند یا دقت دفترچه را مطالعه کرده و به تمام نکات آن توجه کنند. بعد از پر کردن فرم ها و کامل کردن مدارک مورد نیاز آنها را به نزدیک ترین مرکز خدمات الکترونیکی انتظامی تحویل دهند.

مشمولین باید درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. پس از ثبت درخواست توسط کارکنان پلیس +10 برگه‌ی سفید هولوگرام دار به مشمولین داده می شود.

زمان اعزام، معمولا ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت سربازی از طریق مراکز خدمات الکترونیک انتظامی به مشمولین داده می شود. این برگه معرفی نامه شامل آدرس مرکز آموزشی و محل اعزام مشمولین می باشد.

البته این نکته نیز قابل ذکر می باشد که مشمولینی که در زمان قانونی برای اعزام به خدمت اقدام می کنند، می توانند تاریخ پیشنهادی خود را نیز برای اعزام به دفاتر الکترونیک انتظامی اعلام نموده و درخواست خود را ثبت کنند. این مقاله را حتما بخوانید: ایست خدمت سربازی

مدارک لازم برای معرفی به پادگان آموزشی سربازی

برای مشمولان ده روز قبل از تاریخ اعزام برگه ای به نام برگه سبز صادر می شود، که در آن تاریخ اعزام به سربازی ذکر شده است.

مشمولان پس از دریافت برگه سبز باید یک هفته قبل از تاریخ اعزام، با مراجعه به دفاتر پلیس +10، برگه سفید که همان برگه معرفی نامه به خدمت سربازی است را دریافت کنند.

پونزشما باید مدارک زیر را هنگام معرفی به پادگان آموزشی سربازی باید همراه داشته باشید:

ارائه برگه مراجعه به مرکز آموزش

ارائه برگه آماده به خدمت نظام وظیفه

ارائه برگه واکسیناسیون سربازی

کپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی - یک سری

کارت گروه خونی

کپی شناسنامه همسر و فرزند

ارائه مدارک پزشکی خاص در صورت ابتلای مشمول به بیماری

افتتاح حساب بانکی بر حسب ارگان نظام وظیفه مشمول

نکته: هنگامی که تاریخ اعزام مشخص شد، 10 روز قبل از اعزام، کدهای مراکز آموزشی خدمت سربازی به مشمولان اعلام می شود.

کلیات مدارک لازم جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه چیست؟

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت به منظور درخواست برگه اعزام به خدمت، مواردی است که داوطلبان باید در مراجعه به دفاتر پلیس +10 و ارسال درخواست سربازی، آنها را به همراه داشته باشند.

پونزاین مدارک عبارتند از:

  • اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر پلیس + 10 در داخل کشور و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
  • برگ تکمیل شده وضعیت مشمولان (برگ شماره 2 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تكميل شود.)
  • برگ تکمیل شده معاینه اولیه مشمولان (برگ شماره 5 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی تكميل شود، مشروط بر اینکه پزشک نتیجه معاینه تمامی اندام ها را طبیعی تشخیص داده باشد.)
  • تصویر کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمولان
  • تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار (در صورت داشتن توضیحات یک نسخه از صفحه آخر)
  • تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی (مشمولان دارای تحصیلات غیر دانشگاهی برگه شماره 3 را تكميل نمایند.)
  • عکس 3×2 زمینه سفید و تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگ ها، یک قطعه عکس)
  • برگ واکسیناسیون که تاریخ تلقیح واکسن در آن درج گردیده باشد و این تاریخ باید حداقل 15 روز قبل از تاریخ اعزام به مرکز آموزش باشد. (برگه شماره 4 تكميل شود.)
  • برگه تکمیل شده استعلام آخرین وضعیت مشمول سنوات ماقبل 64 (برگه شماره 1 تكميل گردد.)

برگ واکسیناسیون مدارک لازم جهت اعزام به خدمت

  • مشمول می بایست قبل از ارائه درخواست اعزام به خدمت با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت نسبت به واکسیناسیون مننژیت و چندگانه اقدام نماید.
  • مرکز بهداشت پس از انجام واکسیناسیون، ضمن درج تاریخ و نام واكسيناتور، محل های تعیین شده را با مهر واکسیناسیون و مرکز بهداشت ممهور نماید.
  • مشمول می بایست قسمت اول را پس از انجام واکسیناسیون جدا نموده و همراه با سایر مدارک به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال نماید.
  • قسمت دوم برگه نیز توسط مشمول جدا شده و نزد وی نگهداری شود تا هنگام مراجعه به مرکز آموزش ارائه گردد.

تبصره: چنانچه روز اعزام با ایام تعطیلات مواجه گردید، اعزام به اولین روز کاری بعد از تعطیلات موکول خواهد شد. این مقاله به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم

کلیات مدارک لازم جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه چیست؟

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت مشمولان وظیفه ایرانی مقیم خارج از کشور

در خصوص موضوع خدمت وظیفه عمومی مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در حال حاضر از نظر ضوابط و مقررات مشکل چندانی وجود ندارد و برای بیش از 90% از مشکلات، تدابیر لازم اتخاذ شده است.

در این راستا در گذشته ضوابطی در خصوص مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور وضع و اجرایی گردید، که این امر با تشکیل شورای ایرانیان مقیم خارج از کشور و تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی قوت گرفت.

ضمن پیش بینی تسهیلات خاص برای این افراد، اقدام به شفاف سازی وضعیت خدمت وظیفه آنان گردید، که اجمالاً عناوین اقداماتی که در این راستا انجام شده به همراه کلیاتی از قوانین خدمت وظیفه عمومی در این ویژه نامه اعلام می گردد.

در صورتی که در خصوص مدارک لازم جهت اعزام به خدمت و شرایط خدمت سربازی٬ انواع معافیت سربازی و ... سوالاتی دارید٬ هم اکنون با مشاوران مجرب ما در این خصوص تماس حاصل فرمایید.

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، توسط دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس +10 صورت می گیرد.

ابتدا کسانی که سن آنها 18 سال تمام می باشد، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه اعزام به خدمت سربازی را دریافت کنند.

پس از اطمینان از مشمول بودنشان، باید فرم ها را پر کرده و به همراه مدارک گفته شده به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند. بعد از آن کاربر دفتر خدمات اطلاعات مشمولین را در سایت نظام وظیفه ثبت کرده و ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی تکمیل می شود.

ماه های اعزام به خدمت سربازی

ماه های اعزام به خدمت سربازی، دورانی است که مشمولان نظام وظیفه عمومی در ارگان های مختلف مانند سپاه، ارتش، نیروی زمینی ارتش، نیروی هوایی ارتش، نیروی دریایی ارتش می گذرانند.

بر اساس ماده 4 قانون خدمت وظیفه مدت خدمت 30 سال است. در واقع 2 سال آن دوره‌ی ضرورت است؛ 8 سال دوره احتیاط نامیده می شود. به 10 سال دوره‌ی ذخیره‌ی اول و 10 سال دیگر دوره ذخیره دوم گفته می شود.

2 سال دوره ضرورتی که گفته شد بر اساس شرایط جغرافیایی محل خدمت ممکن است کاهش یابد؛ این مدت در مناطق عادی همان 24 ماه خواهد بود.

2 سال خدمت ضرورت در مناطق محروم با شرایط آب و هوایی نامساعد 22 می شود. در مناطق عملیاتی نیز 4 ماه از 24 ماه مدت خدمت ضرورت کم خواهد شد. همانطور که گفته شد ماه های اعزام به خدمت سربازی در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید: معافیت پزشکی قلب

ماه های اعزام به خدمت سربازی

زمان اعزام مشمولان به سربازی

زمان اعزام به خدمت سربازی به عواملی همچون مدرک تحصیلی و ماه تولد بستگی دارد. در ادامه به زمان اعزام مشمولین به تفکیک مدرک تحصیلی آنها می پردازیم.

زمان اعزام مشمولان زیر دیپلم

افرادی که مدرک زیر دیپلم دارند حداکثر تا اول ماه تولد خود، در سالی که در آن به سن 18 سالگی تمام می رسند، باید خود را معرفی کنند. پس از معرفی در 19 ماهی که دنیا آمده اند، به سربازی اعزام می شوند.

زمان اعزام برای مشمولان غایب نیز در نوزدهم اولین اعزام بعدی است و مشمولان زیر دیپلم که محصل هستند، اگر ترک تحصیل کنند، باید تا یک سال وضعیت خود را مشخص کنند.

زمان اعزام مشمولان دیپلم

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم قبل از خرداد ماه
ماه تولد تاریخ اعزام
متولدین سه ماهه اول 18 آبان سالی که مشمول می شوید.
متولدین سه ماهه دوم 18 آذر سالی که مشمول می شوید.
متولدین سه ماهه سوم 18 دی سالی که مشمول می شوید
متولدین سه ماهه چهارم 18 آذر سالی که مشمول می شوید.

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم بعد از خرداد ماه

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک دیپلم بعد از خرداد ماه
تاریخ اخذ دیپلم تاریخ اعزام
اخذ مدرک دیپلم را در شهریور ماه 18 اسفند همان سال به خدمت اعزام می شود.
اخذ مدرک دیپلم در آذر ماه یا دی ماه 18 مهر سال بعدی که دیپلم را دریافت کرده است، به خدمت سربازی اعزام می شود.

زمان اعزام مشمولان لیسانس، فوق لیسانس و دکتری

اعزام افراد با مدرک دانشگاهی در روزهای اول و دوم ماه های زوج هر سال است و به ماه تولدشان بستگی ندارد. این تاریخ برای دارندگان مدرک فوق دیپلم اول ماه زوج است.

تاریخ اعزام به خدمت نظام وظیفه مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری
مدرک تحصیلی زمان اعزام
فوق دیپلم اول هر ماه زوج (اردیبهشت، تیر، شهریور،آبان،  دی، اسفند)
کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری دوم یا اول هر ماه زوج (اردیبهشت، تیر، شهریور،آبان، دی، اسفند)

 

شیوه های مختلف اعزام به خدمت

زمانی که مدت زمان اعزام به خدمت سربازی مشخص شد، اعزام به خدمت مشمولین نظام وظیفه به دو صورت انجام می شود. با توجه به محل سکونت مشمولین نحوه‌ی اعزام آنها به پادگان ها متفاوت خواهد بود.

در ادامه به توضیحات مفصلی درباره‌ی، شیوه یا اعزام مشمولین خواهیم پرداخت.

1- اعزام انفرادی

یکی از شیوه های اعزام به خدمت سربازی مشمولین نظام وظیفه، اعزام انفرادی نامیده می شود. این نوع اعزام مخصوص کسانی است که مسافت منزل آنها یا مرکز آموزشی انتخاب شده برای آنها کوتاه باشد.

مشمولین باید به صورت انفرادی همراه با مدارک لازم و وسایل مورد نیاز خود در تاریخ مقرر به مرکز آموزشی نیروهای مسلح رفته و خود را معرفی کنند. این نکته نیز قابل ذکر است که اگر مشمولین در تاریخ مشخص شده خود را به مرکز آموزشی معرفی ننمایند، جزو مشمولین غایب به حساب می آیند.

در این شرایط فرد غیبت خورده و اضافه خدمت می خورد. مشمولین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام به خدمت سربازی و مسائل مرتبط با خدمت سربازی با مرکز مشاوره نظام وظیفه تماس بگیرند. مشاورین ما راهنمایی های لازم را به شما عزیزان خواهند داد.

2- اعزام حضوری

آن دسته از مشمولینی که پادگان آموزشی محل خدمت آنها دور از محل سکونت شان است، به صورت حضوری اعزام می شوند.

در واقع مشمولین نظام وظیفه عمومی باید در ساعت و تاریخ مشخص به مرکز معاونت وظیفه عمومی نزدیک محل سکونت خود بروند و بعد از مراحل حضور و غیاب نکات مورد نیاز به آنها گفته شده و به همراه مامورین با اتوبوس های مشخص شده از سوی مرکز معاونت به محل آموزشی خدمت اعزام می شوند.

نکات مهم اعزام به سربازی

مشمولین متاهل می توانند با ارائه مدارک و مستندات لازم در مراکز آموزشی محل سکونت همسر خود خدمت سربازی را بگذرانند. مشمولین متاهل می توانند برای کسب اطلاعات دقیق درباره جمع آوری مدارک لازم برای سازمان نظام وظیفه عمومی با مرکز مشاوره نظام وظیفه تماس حاصل نمایند.

مشمولینی که غایب هستند با درخواست تمدید آنها رسیدگی و موافقت نخواهد شد؛ مگر اینکه غیبت آنها دلیل موجهی داشته باشد.

درخواست تمدید برای مشمولین فقط یک بار قابل بررسی خواهد بود.

برای ثبت درخواست تمدید مشمولین باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. برای دریافت نتیجه نیز باید بعد از یک هفته به همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند و نتیجه درخواست خود را بگیرند.

برای مشمولین با مدرک دیپلم و زیر دیپلم، مقدار تمدید اعزام به خدمت سربازی یک ماه و برای مشمولین با مدرک فوق دیپلم و بالاتر دو ماه خواهد بود.

شیوه های مختلف اعزام به خدمت

در پایان

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با افزایش آگاهی خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه سربازی، اعم از مشاوره تلفنی نظام وظیفه ارائه می نماید.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید. همچنین برای دریافت، مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتزمان اعزام به خدمت سربازی بر چه اساسی تعیین می شود و به چه عواملی بستگی دارد؟

زمان اعزام به خدمت سربازی به عواملی همچون مدرک تحصیلی و ماه تولد بستگی دارد.

سوال علامتمشمولین نظام وظیفه چه زمانی از محل دوره آموزشی سربازی خود مطلع خواهند شد؟

هنگامی که تاریخ اعزام مشخص شد، 10 روز قبل از اعزام، کدهای مراکز آموزشی خدمت سربازی به مشمولان اعلام می شود.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 721
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 16,132
  • بازدید کلی : 18,439