loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 7 جمعه 18 خرداد 1403 نظرات (0)

طبق قانون سازمان وظیفه عمومی در ایران، تمام مردان ایرانی بعد از 18 سال تمام، یعنی شروع 19 سالگی، باید به خدمت سربازی اعزام شوند و سن مذکور، سن مشمولیت سربازی برای پسران است.

این قانون برای تمامی مشمولین نظام وظیفه اجباری بوده و مدت زمان سربازی آن طبق آخرین مصوبه ستاد نیروهای مسح در مناطق بومی 24 ماه و در مناطق غیر بومی 21 ماه تعیین شده است.

در این میان سوالی که عموما توسط مشمولین غایب و یا متاهل و سایر افرادی که بنا به دلایلی امکان اعزام به خدمت سربازی برای آنها وجود ندارد، مطرح می شود، شرایط خرید خدمت سربازی و دریافت کارت معافیت سربازی است.

این امر طی سالیان اخیر به کانون بحث و توجه افراد زیادی تبدیل شده و قوانین مختلفی در این رابطه توسط مسئولین وقت طرح شده است. طبق آخر

ین اخبار، وضعیت خرید سربازی در سال ۱۴۰۲ مشخص شده و مشمولین طبق شرایط جدیدی امکان دریافت کار پایان خدمت خود را خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین جزئیات طرح خرید خدمت در سال 1402 آشنا کنیم، لطفا در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

تکلیف مشمولان غایب سربازی در سال 1402

همان‌طور که می‌دانید بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی مردان جوان با سن ۱۸ سال تمام باید به مدت دو سال خدمت مقدس سربازی را انجام دهند. طبق همین قانون بعضی از آن‌ها به دلیل تحصیل یا کفالت یا بیماری و اقامت در خارج از کشور به طور دائم یا موقت از شمول این قانون مستثنا هستند.

حتی ایرانیانی که بیشتر از ۸ سال غیبت دارند و از طریق قانون جریمه مشمولان غایب نتوانسته‌اند تکلیف خدمت خود را تعیین کنند، می‌توانند از یک سری تسهیلات استفاده نمایند.

در واقع سازمان نظام وظیفه اعلام کرده است که تمامی افراد مشمول مقیم خارج از ایران، برای اخذ مجوز سفر به ایران، باید به دفاتر جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود مراجعه و با احراز گذرنامه، مهر تردد بر روی گذرنامه را دریافت کنند؛ تمبر با عنوان مجوز تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور.

تا پیش از این قانون، اگر ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون دلیل موجه به ایران می‌آمدند، باید تکلیف خدمت سربازی خود را مشخص می‌کردند و سپس می‌توانستند ایران را ترک کنند.

طبق مصوبه جدید ابلاغ شده به نمایندگی‌های ایرانیان خارج از کشور از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، شرط سه سال غیبت دانشجویان مقیم خارج از کشور برای سفر به ایران برداشته شده است.

بر اساس این مصوبه و ابلاغ آن به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا، شرط استفاده از مهر مجوز تردد ویژه دانشجویان مقیم خارج از کشور «حداقل ۳ سال اقامت در خارج از کشور» و «ورود این افراد به دوران غیبت» مشخص و اعلام شد.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر

آخرین اخبار خرید سربازی در سال 1402

در سال 94، دولت قانونی را تحت عنوان «جریمه غیبت خدمت سربازی» وضع کرد، که بر اساس آن مشمولانی که 8 سال و یا بیشتر در سربازی غیبت کرده باشند، می توانستند با پرداخت جریمه به صورت نقدی و یا اقساط، کارت پایان خدمت سربازی خود را دریافت نمایند.

اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین سال 1398 متوقف شده و در حال حاضر طرحی مبنی بر خرید خدمت در دستور کار ستاد نیروهای مسلح قرار ندارد.

در حال حاضر طبق قوانین جاری کشور، خرید سربازی به طور کلی لغو شده است. مطابق اطلاعیه جدید سازمان نظام وظیفه عمومی، همه مشمولین ایرانی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت دارند، حق دریافت مهر خروج مشمولین را خواهند داشت.

این افراد می‌توانند در هر سال حداقل دو بار و به طور کلی حداکثر سه ماه در ایران اقامت داشته باشند.

آخرین وضعیت خرید خدمت مشمولین غایب خارج از کشور در سال 1402

در حال حاضر تنها طرحی که برای خرید خدمت سربازی در ازای پرداخت جریمه تصویب شده است، خرید سربازی مشمولان خارج از کشور است.

طبق قانونی که در حال حاضر به تصویب رسیده، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، می توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار (۱۵۰۰۰) یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.

مشمولین متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد (۲۵%) تخفیف برخوردار می شوند.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت مادر

نحوه سفر مشمولان غایب به کشور در سال 1402

مشمولان مقیم خارج از کشور دارای این دو شرط، می‌توانند پس از پایان دوران معافیت تحصیلی (فارغ‌التحصیل، انصراف یا اخراج) و پس از واریز ودیعه سالی دو بار و حداکثر به مدت سه ماه به ایران بیایند.

جزئیات طرح خرید خدمت سربازی در بودجه سال 1401

نحوه معافیت مشمولان متاهل 30 سال به بالا در سال 1402

یکی از اخباری که در ابتدا بسیار خبرساز شده بود، طرح جبرانی مجلس برای مشمولان غایب بالای 30 سال بود.

طبق این طرح سربازان غایب و یا فراری متاهل، دارای دو فرزند بعد از سن سی سالگی، بدون پرداخت مبلغ جریمه از خدمت معاف می شدند. این طرح بعد از کش و قوسهای فراوان در نهایت به مرحله تصویب نرسید و اجرایی شدن آن متوقف گردید.

لذا در حال حاضر طرحی مبنی بر معافیت مشمولین متاهل بالای 30 سال در دستور کار نیروهای مسلح کشور وجود ندارد.

سخن آخر

اخبار مربوط به خرید خدمت سربازی در چند سال اخیر به کانون توجه مشمولین زیادی تبدیل شده که قصد دارند در ازای پرداخت مبلغی، از اعزام به خدمت معاف شوند.

در حال حاضر طرحی مبنی بر خرید و پرداخت جریمه سربازی برای مشمولین داخل کشور در دستور کار ستاد نیروهای مسلح قرار ندارد و تنهای افرادی که در سال 1402 امکان خرید خدمت سربازی را خواهند داشت، مشمولین غایب خارج از کشور است که اطلاعات مربوط به این موارد در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از جزئیات، شرایط و نحوه خرید سربازی در سال 1402 آگاه سازیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره نظام وظیفه احتیاج دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را در این مسیر راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

آیا امکان خرید سربازی در سال 1402 وجود دارد؟

در ابتدای زمزمه های زیادی و حتی جدی در این خصوص شنیده شد و حتی پای آن با نام طرح خرید اقساطی خدمت در بودجه سال 1402 نیز باز شد، اما مجلس با توجه به مبلغ بالای تعیین شده و مخالفت نیروهای مسلح آن را فعلا رد کرد.

قیمت خرید سربازی برای همه مشمولان یکسان است؟

خیر؛ بر اساس مدرک تحصیلی، جریمه پرداختی هر مشمول نسبت به مشمول دیگر متفاوت است.

fatemi بازدید : 10 پنجشنبه 17 خرداد 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری فتق دیافراگماتیک نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه توضیحات اجمالی درباره فتق دیافراگماتیک ارائه می شود.

فتق دیافراگم (به انگلیسی: Diaphragmatic hernia)، نقص یا سوراخ در دیافراگم در هنگام تولد می‌باشد که اجازه می‌دهد تا محتویات شکم به سمت حفره قفسه سینه حرکت کنند. درمان آن معمولاً جراحی می‌باشد. شکم ناوی شکل می‌تواند یکی از علائم آن در نوزادان باشد.

شرایط دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری فتق دیافراگماتیک از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی است. برای بیماری فتق دیافراگماتیک با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق دیافراگماتیک انواع فتقهای دیافراگماتیک (عمل شده و عمل نشده) گرید 3به بالا با اختلال عملکرد گوارشی یا تنفسی معاف دائم خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق دیافراگماتیک انواع فتقهای دیافراگماتیک (عمل شده و عمل نشده) گرید 3به بدون اختلال عملکرد گوارشی یا تنفسی معاف از خدمات رزمی خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی فتق دیافراگماتیک چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری فتق دیافراگماتیک، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک را دریافت کنند.

منظور از معافیت از رزم برای بیماری فتق دیافراگماتیک چیست؟

برخی از بیماری ها از جمله فتق دیافراگماتیک به گونه ای هستند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین و قرار گیری در شرایط سخت را ندارند. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می گوییم اختصاص داده است. در نتیجه در دوران سربازی افراد دارای شرایط معافیت از رزم بیماری فتق دیافراگماتیک در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود. افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند. در نتیجه معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

توجه داشته باشید که کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموماً در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

برای دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک را بپیمایید.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت پدر

مراحل دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت فتق دیافراگماتیک را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری فتق دیافراگماتیک توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری فتق دیافراگماتیک توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری فتق دیافراگماتیک توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت فتق دیافراگماتیک است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری فتق دیافراگماتیک باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی فتق دیافراگماتیک داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.


بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.


آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی فتق دیافراگماتیک در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری فتق دیافراگماتیک چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری فتق دیافراگماتیک با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، معافیت از رزم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

 

fatemi بازدید : 11 چهارشنبه 16 خرداد 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری فتق خارجی نواحی فمورال نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه توضیحات اجمالی درباره فتق خارجی نواحی فمورال ارائه می شود.

فتق (به انگلیسی: Hernia) یا باد فتق به پیش رفتگی درونی و خروج یکی از احشا (اندرونه) یا فاسیای اندام یا بخشی از آن در دیواره‌ای که به‌طور طبیعی آن را دربر می‌گیرد از طریق یک معبر یا کانال یا روزنه آناتومیک گفته می‌شود.

واژهٔ اندرونه یا احشا (مانند روده، جگر و غیره) در کل به تمام اندام‌های موجود و محصور درون حفره‌ای از فضای کالبدی یک ارگانیزم گفته می‌شود. در بدن انسان فضای حفره‌ای شامل حفره دماغی، حفره صدری یا سینه‌ای، حفره شکمی می‌باشد. فتق تنها در مورد احشای آزاد یا دارای قابلیت جابجا شدن بواسطه یک بیماری یا تروما گفته می‌شود.

انواع مختلفی از فتق وجود داردکه درمانهای متفاوتی دارند. گاه پس از یک سوراخ شدگی بعد از عمل لاپاروسکوپی نیز ممکن است خروج یکی از احشا از جوشگاه اتفاق افتد که به فتق پُست-لاپاروتومی (بعد از انجام لاپاروتومی) شناخته می‌شود.

شرایط دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری فتق خارجی نواحی فمورال از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی است. برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی فمورال عمل شده عود کرده معاف دائم خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی فمورال عمل نشده (جهت انجام عمل جراحی) شش ماه معاف موقت برای یک بار خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی فمورال عمل نشده ویا عمل شده بدون عارضه معاف از خدمات رزمی خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری فتق خارجی نواحی فمورال، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

منظور از معافیت موقت برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال چیست؟

بعضی از بیماری ها امکان درمان دارند و می توان با در نظر گرفتن درمان مناسب، مشکلاتی را که برای فرد ایجاد می کند برطرف کرد. به همین دلیل نظام وظیفه نیز برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال چنین امکانی را با عنوان معافیت موقت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال برای مشمولان نظام وظیفه در نظر گرفته است. همان طور که از عبارت معافیت موقت پزشکی مشخص است، این نوع معافیت به صورت دوره ای و موقت است. در این حالت کسانی که می خواهند عازم خدمت شوند، به طور موقت امکان خدمت کردن ندارند. به همین دلیل نظام وظیفه به این افراد به صورت موقت معافیت می دهد تا جهت درمان فتق خارجی نواحی فمورال اقدام نمایند و در صورت بهبود به خدمت اعزام شوند.

طبق قوانین نظام وظیفه، به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری فتق خارجی نواحی فمورال به تشخیص شوراها و در چارچوب ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، به طور موقت قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند، به منظور درمان برای مدتی که شورای مربوط تعیین می نماید (معمولاً شش ماه معافیت موقت) و در هر حال در هر مرحله، از یک سال تجاورز نخواهد کرد، معافیت موقت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال داده خواهد شد. اگر در پایان سال دوم با وجود اقدامات درمانی، شورای یاد شده، بیماری را درمان شده تشخیص ندهد و فرد نیز قادر به انجام خدمت نباشد، از ابتدای سال سوم به طور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.

منظور از معافیت از رزم برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال چیست؟

برخی از بیماری ها از جمله فتق خارجی نواحی فمورال به گونه ای هستند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین و قرار گیری در شرایط سخت را ندارند. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می گوییم اختصاص داده است. در نتیجه در دوران سربازی افراد دارای شرایط معافیت از رزم بیماری فتق خارجی نواحی فمورال در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود. افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند. در نتیجه معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

توجه داشته باشید که کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموماً در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.


برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال را بپیمایید.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت پدر

مراحل دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت فتق خارجی نواحی فمورال را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری فتق خارجی نواحی فمورال توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری فتق خارجی نواحی فمورال توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری فتق خارجی نواحی فمورال توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت فتق خارجی نواحی فمورال است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی فتق خارجی نواحی فمورال داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.


بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.


آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی فمورال در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری فتق خارجی نواحی فمورال با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، معافیت از رزم، معافیت موقت، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

 

fatemi بازدید : 11 چهارشنبه 16 خرداد 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه توضیحات اجمالی درباره فتق خارجی نواحی اینگوئینال ارائه می شود.

فتق (به انگلیسی: Hernia) یا باد فتق به پیش رفتگی درونی و خروج یکی از احشا (اندرونه) یا فاسیای اندام یا بخشی از آن در دیواره‌ای که به‌طور طبیعی آن را دربر می‌گیرد از طریق یک معبر یا کانال یا روزنه آناتومیک گفته می‌شود.

واژهٔ اندرونه یا احشا (مانند روده، جگر و غیره) در کل به تمام اندام‌های موجود و محصور درون حفره‌ای از فضای کالبدی یک ارگانیزم گفته می‌شود. در بدن انسان فضای حفره‌ای شامل حفره دماغی، حفره صدری یا سینه‌ای، حفره شکمی می‌باشد. فتق تنها در مورد احشای آزاد یا دارای قابلیت جابجا شدن بواسطه یک بیماری یا تروما گفته می‌شود.

انواع مختلفی از فتق وجود داردکه درمانهای متفاوتی دارند. گاه پس از یک سوراخ شدگی بعد از عمل لاپاروسکوپی نیز ممکن است خروج یکی از احشا از جوشگاه اتفاق افتد که به فتق پُست-لاپاروتومی (بعد از انجام لاپاروتومی) شناخته می‌شود.

شرایط دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی است. برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی اینگوئینال عمل شده عود کرده معاف دائم خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی اینگوئینال عمل نشده (جهت انجام عمل جراحی) شش ماه معاف موقت برای یک بار خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی نواحی اینگوئینال عمل نشده ویا عمل شده بدون عارضه معاف از خدمات رزمی خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

منظور از معافیت موقت برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال چیست؟

بعضی از بیماری ها امکان درمان دارند و می توان با در نظر گرفتن درمان مناسب، مشکلاتی را که برای فرد ایجاد می کند برطرف کرد. به همین دلیل نظام وظیفه نیز برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال چنین امکانی را با عنوان معافیت موقت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال برای مشمولان نظام وظیفه در نظر گرفته است. همان طور که از عبارت معافیت موقت پزشکی مشخص است، این نوع معافیت به صورت دوره ای و موقت است. در این حالت کسانی که می خواهند عازم خدمت شوند، به طور موقت امکان خدمت کردن ندارند. به همین دلیل نظام وظیفه به این افراد به صورت موقت معافیت می دهد تا جهت درمان فتق خارجی نواحی اینگوئینال اقدام نمایند و در صورت بهبود به خدمت اعزام شوند.

طبق قوانین نظام وظیفه، به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال به تشخیص شوراها و در چارچوب ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، به طور موقت قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند، به منظور درمان برای مدتی که شورای مربوط تعیین می نماید (معمولاً شش ماه معافیت موقت) و در هر حال در هر مرحله، از یک سال تجاورز نخواهد کرد، معافیت موقت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال داده خواهد شد. اگر در پایان سال دوم با وجود اقدامات درمانی، شورای یاد شده، بیماری را درمان شده تشخیص ندهد و فرد نیز قادر به انجام خدمت نباشد، از ابتدای سال سوم به طور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.

منظور از معافیت از رزم برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال چیست؟

برخی از بیماری ها از جمله فتق خارجی نواحی اینگوئینال به گونه ای هستند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین و قرار گیری در شرایط سخت را ندارند. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می گوییم اختصاص داده است. در نتیجه در دوران سربازی افراد دارای شرایط معافیت از رزم بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود. افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند. در نتیجه معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

توجه داشته باشید که کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموماً در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت پدر

برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال را بپیمایید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت فتق خارجی نواحی اینگوئینال را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت فتق خارجی نواحی اینگوئینال است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی فتق خارجی نواحی اینگوئینال داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.


بیشتر بخوانید: پیگیری صدور کارت معافیت پزشکی سربازان 


بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب معافیت پزشکی 


آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی فتق خارجی نواحی اینگوئینال در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری فتق خارجی نواحی اینگوئینال با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، معافیت از رزم، معافیت موقت، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

 

fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 16 خرداد 1403 نظرات (0)

مشمولان نظام وظیفه در برخی از شرایط جسمی یا روانی قادر به انجام خدمت نیستند. سازمان نظام وظیفه این افراد را از خدمت مستثنی کرده است که بیماری فتق خارجی جدار شکم نیز از جمله این بیماری هاست. و شما می توانید برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم اقدام نمایید. با توجه به پیچیدگی های شرایط معافیت پزشکی سربازی و آیین نامه معافیت پزشکی مختلف نظام وظیفه پیشنهاد می شود برای اقدام مؤثرتر مشاوره معافیت پزشکی خدمت سربازی انجام شود. اولین گام آشنایی با بیماری است که در ادامه توضیحات اجمالی درباره فتق خارجی جدار شکم ارائه می شود.

فتق (به انگلیسی: Hernia) یا باد فتق به پیش رفتگی درونی و خروج یکی از احشا (اندرونه) یا فاسیای اندام یا بخشی از آن در دیواره‌ای که به‌طور طبیعی آن را دربر می‌گیرد از طریق یک معبر یا کانال یا روزنه آناتومیک گفته می‌شود.

واژهٔ اندرونه یا احشا (مانند روده، جگر و غیره) در کل به تمام اندام‌های موجود و محصور درون حفره‌ای از فضای کالبدی یک ارگانیزم گفته می‌شود. در بدن انسان فضای حفره‌ای شامل حفره دماغی، حفره صدری یا سینه‌ای، حفره شکمی می‌باشد. فتق تنها در مورد احشای آزاد یا دارای قابلیت جابجا شدن بواسطه یک بیماری یا تروما گفته می‌شود.

انواع مختلفی از فتق وجود داردکه درمانهای متفاوتی دارند. گاه پس از یک سوراخ شدگی بعد از عمل لاپاروسکوپی نیز ممکن است خروج یکی از احشا از جوشگاه اتفاق افتد که به فتق پُست-لاپاروتومی (بعد از انجام لاپاروتومی) شناخته می‌شود.

شرایط دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم چیست؟

در دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد. با توجه به نوع و میزان شدت بیماری، ممکن است سطح توانایی فرد برای انجام کارها متفاوت باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

  1. کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
  2. کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می باشند.
  3. کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.
  4. مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

معافیت پزشکی بیماری فتق خارجی جدار شکم از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی است. برای بیماری فتق خارجی جدار شکم با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی جدار شکم عمل شده عود کرده معاف دائم خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی جدار شکم عمل نشده (جهت انجام عمل جراحی) شش ماه معاف موقت برای یک بار خیر
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی فتق خارجی جدار شکم عمل نشده ویا عمل شده بدون عارضه معاف از خدمات رزمی خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی فتق خارجی جدار شکم چیست؟

معافیت دائم، معافیتی است که در آن فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از مشمولان سربازی مطرح است این است که آیا می توانند از معافیت دائم بیماری های نظام وظیفه استفاده کنند یا خیر؟ طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که به عنوان مشمولین معافیت دائم پزشکی در نظر گرفته می شوند بایستی دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که به سبب این بیماری توانایی های لازم برای انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند. با توجه به نوع و درجه سختی بیماری فتق خارجی جدار شکم، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

منظور از معافیت موقت برای بیماری فتق خارجی جدار شکم چیست؟

بعضی از بیماری ها امکان درمان دارند و می توان با در نظر گرفتن درمان مناسب، مشکلاتی را که برای فرد ایجاد می کند برطرف کرد. به همین دلیل نظام وظیفه نیز برای بیماری فتق خارجی جدار شکم چنین امکانی را با عنوان معافیت موقت پزشکی فتق خارجی جدار شکم برای مشمولان نظام وظیفه در نظر گرفته است. همان طور که از عبارت معافیت موقت پزشکی مشخص است، این نوع معافیت به صورت دوره ای و موقت است. در این حالت کسانی که می خواهند عازم خدمت شوند، به طور موقت امکان خدمت کردن ندارند. به همین دلیل نظام وظیفه به این افراد به صورت موقت معافیت می دهد تا جهت درمان فتق خارجی جدار شکم اقدام نمایند و در صورت بهبود به خدمت اعزام شوند.

طبق قوانین نظام وظیفه، به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری فتق خارجی جدار شکم به تشخیص شوراها و در چارچوب ضوابط این آیین نامه و پیوست آن، به طور موقت قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند، به منظور درمان برای مدتی که شورای مربوط تعیین می نماید (معمولاً شش ماه معافیت موقت) و در هر حال در هر مرحله، از یک سال تجاورز نخواهد کرد، معافیت موقت پزشکی فتق خارجی جدار شکم داده خواهد شد. اگر در پایان سال دوم با وجود اقدامات درمانی، شورای یاد شده، بیماری را درمان شده تشخیص ندهد و فرد نیز قادر به انجام خدمت نباشد، از ابتدای سال سوم به طور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.

منظور از معافیت از رزم برای بیماری فتق خارجی جدار شکم چیست؟

برخی از بیماری ها از جمله فتق خارجی جدار شکم به گونه ای هستند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین و قرار گیری در شرایط سخت را ندارند. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می گوییم اختصاص داده است. در نتیجه در دوران سربازی افراد دارای شرایط معافیت از رزم بیماری فتق خارجی جدار شکم در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود. افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند. در نتیجه معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

توجه داشته باشید که کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموماً در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم از کجا شروع کنم؟

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. چه بسا شما برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم اقدام نمایید و موفق نشوید ولی برای بیماری دیگری اقدام نمایید و بتوانید معاف از خدمت شوید. حال که امکان معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم را می دهید، باید با طی کردن مراحل زیر گامهای لازم برای دریافت کارت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم را بپیمایید.

بیشتر ببینید: معافیت کفالت پدر

مراحل دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

  1. دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.
  2. قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .
  3. به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)
  4. در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.
  5. برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.
  6. جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.
  7. جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.
  8. دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت فتق خارجی جدار شکم را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری فتق خارجی جدار شکم توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری فتق خارجی جدار شکم توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری فتق خارجی جدار شکم توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و ... ) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلی مبلغ
همه مقاطع 1.300.000 ريال

چگونه می توانم به رأی صادر شده اعتراض کنم؟

ممکن است از نظر شما رأیی که درباره معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم صادر شده است اشتباه باشد. سازمان نظام وظیفه این امکان را در اختیار مشمولان قرار داده است که بتوانند نسبت به رأی های صادره اعتراض کنند. مراتب اعتراض به رأی کمیسیون های پزشکی، مختلف است. شما در هر مرحله می توانید اعتراض خود را اعلام کنید و در صورتی که از رأی صادر شده توسط این کمیسیون هم راضی نباشید می توانید اعتراض خود را اعلام کنید تا در کمیسیون استان بررسی شود. مراتب اعتراض به ترتیب عبارتند از اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی. اعتراض به شورای عالی آخرین شانس شما برای اعتراض نسبت به معافیت فتق خارجی جدار شکم است و رأی آن قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در کمیسیون شهرستان

اولین مرحله از اعتراض، اعتراض به رأی کمیسیون شهرستان است. در صورتی که به رأی شورای شهرستان درباره رأی مربوط به معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم اعتراض داشته باشید، باید اعتراض خود را کتباً اعلام نمایید تا مراحل زیر برای ادامه بررسی معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم انجام شود. شورای شهرستان متشکل از سه نفر پزشک نیروهای مسلح است و رأی اکثریت آنان ملاک عمل است .

چنانچه پس از معاینه شما، در شورای شهرستان و قبل از اعزام به خدمت، تغییری در وضع جسمی یا روانی شما حاصل شود و بیماری جدیدی به وجود آید یا بیماری قبلی تشدید شود که به تشخیص سازمان و یا کسب نظر مشورتی پزشک معتمد، قادر به انجام خدمت نباشید، باید مجدداً در شورای شهرستان مربوط مورد معاینه قرار گیرید و نظر اخیر شورای یاد شده ملاک عمل می باشد.

اگر متقاضی معاینه تخصصی برای بیماری فتق خارجی جدار شکم باشید یا به آرای شورای شهرستان اعتراض داشته باشید، باید هزینه های مربوط به معاینات تخصصی، اعم از بالینی و تشخیصی را پرداخت نمایید. با توجه به شرایطتان میزان هزینه معاینه در جدول زیر آمده است.

نوع معاینه مبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول) 130.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی) 195.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی فتق خارجی جدار شکم داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.

آیا در حین انجام خدمت سربازی معافیت از خدمت امکان پذیر است؟

طبق قانون معافیت پزشکی حین خدمت ، در صورتی که مشمولان در حین خدمت دوره ضرورت مبتلا به نقص عضو یا بیماری‌هایی شوند که پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از 6 ماه نباشد و طبق نظر شورای پزشکی بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که مورد تأیید عقیدتی- سیاسی در نیروی مربوطه هستند قادر به انجام خدمت نباشند از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان موضوع این ماده جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می‌گردد.

چنانچه شورای نیروی مربوط تشخیص دهد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، ترمیم نشده یا بهبود نخواهد یافت ، مراتب را مشروحاً در اوراق معاینه ذکر و با تنظیم صورتجلسه شورا ملصق به عکس مشمول به یگان خدمتی مربوط اعلام می نمایند تا نسبت ترخیص آنان و معرفی به سازمان اقدام شود.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است. به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی فتق خارجی جدار شکم در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری فتق خارجی جدار شکم چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری فتق خارجی جدار شکم با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، معافیت از رزم، معافیت موقت، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

 

fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 16 خرداد 1403 نظرات (0)

سرباز فراری به چه کسی گفته می شود؟ آیا کسانی که از خدمت سربازی فرار می کنند سرباز فراری محسوب می شوند؟ چه مجازاتی همراه سرباز فراری خواهد بود؟ آیا با فرار از خدمت دوره ی ضرورت سرباز فراری به حساب می آییم یا مشمولین غایب نیز سرباز فراری محسوب می شوند؟ فرار از خدمت یکی از مباحث پیچیده و در عین حال جذاب نظام وظیفه به حساب می آید.

از سالیان گذشته مشمولین زیادی به عنوان سرباز های فراری در پادگان های خود حضور نیافته و مشکلات زیادی برایشان به وجود آمده است. اما آشنایی با سرباز فراری و مسائل مرتبط با سربازان غایب برای بسیاری از مشمولین بسیار مهم و خواندنی است. پاسخ به این سوالات احتیاج به مشاوره نظام وظیفه دارد.

برای تعریفی دقیق تر از این موضوعات مربوط به سربازان فراری باید اول از هر چیز راجع به مشمولیت و زمان اعزام به خدمت صحبت کنیم. همانطور که می دانید جوانان پسر در کشور ما پس از سن 18 سالگی به سن مشمولیت رسیده و باید برای اعزام به خدمت خود اقدامات لازم را انجام دهند.

برخی افراد شرایط انواع معافیت ها را داشته و با کسب اطلاعات لازم می توانند برای گرفتن معافیت سربازی اقدام کنند. این افراد باید در مدت زمان معافیت، مدارک مورد نیاز معافیت خدمت سربازی خود را آماده کرده تا وارد غیبت نشوند.

برخی مشمولین نیز راه های دیگری مانند گرفتن امریه سربازی در ارگان ها و سازمان های مختلف را انتخاب می کنند.

سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری به فردی گفته می شود که بیشتر از 15 روز از یگان محل خدمت خود غیبت کند. در صورتی که این غیبت تا 60 روز ادامه داشته باشد یگان خدمتی به موضوع رسیدگی می کند. در صورتی که تعداد روزهای غیبت بیش از 60 روز باشد مراجع قضایی به پرونده سرباز رسیدگی می کند. در این حالت فرد مشمول جریمه نقدی باید پرداخت کند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئول رسیدگی به پرونده سربازانی است که بیش از 60 روز غیبت داشته اند. ستاد کل نیروهای مسلح همیشه اعلام می کند که سربازان فراری و غایب در اسرع وقت خود را معرفی کنند تا مشمول بخشودگی ها و مزایای آن شوند.

سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری خود معرف

سرباز فراری خود معرف کسی است که از سربازی فرار کرده است. اما پس از مدتی از کار خود پشیمان می شود و به پادگان باز خواهد گشت. یعنی سرباز فراری خود معرف پس از پشیمانی خود به خدمت سربازی بر می گرد و احساس ندامت و پشیمانی می کند از کاری که انجام داده است.

اما سرنوشت سرباز فراری خود معرف چه می شود؟ آیا سرباز فراری خود معرف مانند سایر سربازان فراری باید مجازات شود؟ فرار از خدمت سربازی گاهی دلیل موجه دارد.

دلایل فرار مشمولین در دادگاه های سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع مجازات افرادی که از سربازی به دلایل مختلف فرار کرده اند و بر اساس میزان مدت فرار آن ها متفاوت خواهد بود.

برای برخی از این افراد فراری حبس یا زندانی بریده می شود. هم چنین افراد فراری باید به میزان اضافه خدمت مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی، اضافه خدمت خود را انجام دهند.

سرباز فراری خود معرف

مجازات سرباز فراری

مجازات سرباز فراری در شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود. این مجازات بر اساس ماده 60 از قوانین جرایم سازمان نظام وظیفه به صورت زیر خواهد بود:

مشمولینی که از خدمت سربازی فرار می کنند. اگر فرار آن ها برای اولین بار باشد. چنانچه خود معرف باشند حدود سه ماه اضافه خدمت خواهند داشت.

این در حالی است که فرد سابقه ی فرار از خدمت سربازی را نداشته باشد. اما متاسفانه سربازان زیادی هستند که به طور مکرر از خدمت سربازی فرار می کنند. برای این افراد در شرایط خاص بین 3 تا 6 ماه زندانی نیز در نظر گرفته می شود. در برخی موارد این سربازان فراری مجبور به پرداخت جریمه های نقدی نیز خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

انواع سرباز فراری

  • سرباز فراری با غیبت بیشتر از 15 روز
  • سرباز فراری با غیبت کمتر از 60 روز
  • سرباز فراری با غیبت بیشتر از 60 روز

انواع سرباز فراری

قوانین مربوط به سرباز فراری

قوانین مربوط به سرباز فراری آن دسته از قانون هایی است که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای سربازان فراری در نظر گرفته است. زیرا مشمولین پس از اعزام به خدمت موظف هستند دوره ی 21 ماه ی خدمت خود را دقیق گذرانده و در موعد مشخص  به پادگان بروند.

بر اساس ماده قانون های موجود و تصویب شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای سربازان غایب و فراری در شرایط مختلف، محکومیت های مختلفی در نظر گرفته می شود.

ماده قانون 59 از قوانین مجازات سربازان فراری با غیبت طولانی

اگر سرباز وظیفه دارای غیبت طولانی باشد و بیش از 15 روز غیبت کند. سازمان نظام وظیفه و آگاهی در صورتی که این فرد فراری را دستگیر کنند. این فرد به مدت 3 ماه تا یک سال حبس مجازات می شود.

یا اینکه سازمان نظام وظیفه می تواند برای این افراد مدت 3 ماه تا یک سال اضافه خدمت در نظر بگیرد. البته در نظر داشته باشید که مشمولینی که احساس ندامت و پشیمانی کنند می توانند از بخشودگی نیز برخوردار شوند.

ماده قانون 60 از قوانین جرایم کارکنان نظام وظیفه 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم هرگاه فرد فراری، پس از فرار خود را به پادگان مربوطه معرفی کند. اگر برای بار اول فرار کرده باشد. به ازای هر روز غیبت دو روز به میزان خدمت ضرورت او افزوده می شود. از طرف دیگر افراد با سابقه به حبس و جریمه ی نقدی نیز محکوم می شوند.

سربازان فراری و غایب

تفاوت سربازان فراری و غایب

سرباز فراری کسی است که در حال خدمت نظام وظیفه در محل خدمت خود ترک خدمت کرده و به مدت بیش از 15 روز محل خدمت را ترک کند اما سرباز غایب فردی است که مدت معافیت موقت او به پایان رسیده و اقدام به تکمیل دفترچه اعزام به سربازی خود نکرده است.

فرد بنا به یکی از دلایل زیر غایب محسوب می شود:

  • افرادی که از معافیت موقت استفاده کرده اند و بیش از یک ماه از مدت اعتبار آن استفاده کرده است.
  • برگه اعزام به خدمت دارند اما در موعد مقرر خود را معرفی نکرده باشند
  • مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری که زمان معرفی آن ها فرار رسیده است.
  • مشمولان فارغ التحصیل (فوق دیپلم و بالاتر) که تا 1 سال پس از فارغ التحصیلی خود را معرفی نکرده باشند.
  • دانشجویانی که ترک تحصیل کرده اند یا انصرافی و اخراجی هستند و تا یک سال پس از آن خود را معرفی نکرده اند.
  • دانشجویان مشمولی که تحصیلات آن ها بیش از سنوات تحصیلی مجاز طول کشیده است. این شامل تمام مقاطع دانشگاهی می شود.
  • مشمولانی که به صورت داوطلب ادامه تحصیل می دهند و تحصیل آن ها پس از مدت قانونی ادامه دارد.

تفاوت سربازان فراری و غایب

در پایان

برخی سربازان پس از رفتن به مرخصی به خدمت باز نمیگردند. این افراد پس از طولانی شدن غیبتشان به عنوان سربازان فراری از سوی نظام وظیفه تلقی می شوند. در واقع غیبت پانزده روزه ی سربازان منجر به فرار آن ها شده است. این افراد در صورت دستگیر شدن اضافه خدمت خواهند خورد یا به حبس محکوم می شوند و جریمه ی نقدی باید بپردازند.

مشمولین می توانند برای اطلاع از مدارک معافیت سربازی و مشاوره قوانین معافیت با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشند. این مرکز مشاوره نظام وظیفه یک مرکز مشاوره معافیت سربازی است که به مشمولین در موارد معافیت های مختلف اطلاعات و راهنمایی می دهد.

این مرکز مشاوره نظام وظیفه مشمولین را با انواع کسری های خدمت آشنا می کند. برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی آویزه می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس گرفته و در جریان آخرین اطلاعات سربازی و نظام وظیفه باشید.

قوانین سرباز فراری

سوالات متداول

مجازات سربازی که برای اولین بار فرار کرده چیست؟

در صورتی که خود معرف باشد حدود 3 ماه اضافه خدمت خواهد داشت.

در چه صورتی فردی سرباز فراری محسوب می شود؟

در صورتی که بیش از 15 روز یگان محل خدمت را ترک کند.

fatemi بازدید : 11 سه شنبه 15 خرداد 1403 نظرات (0)

 

واریکوسل و معافیت سربازی مبحثی است که برای درصد نسبتا زیادی از آقایان آشنا است چرا که واریکوسل بیماری است که تعدا قابل توجهی از مردان را مبتلا کرده است. این بیماری به دلیل محدودیت هایی که برای فرد ایجاد می کند، می تواند دلیلی بر معافیت پزشکی مشمولان خدمت سربازی باشد.

افراد مبتلا به این بیماری همواره سعی می کنند راهی برای برقراری ارتباط بین واریکوسل و معافیت سربازی پیدا کنند. اما باید گفت تمام افراد مبتلا به بیماری واریکوسل موفق به دریافت معافیت سربازی نمی شوند چرا که سازمان نظام وظیفه مانند بسیاری بیماری های دیگر برای این بیماری نیز درجه بند هایی قرار داده است که بر اساس آن نوع معافیت مشمولان بیمار تعیین می شود. ما سعی می کنیم با ارائه مشاوره معافیت نظام وظیفه دقیق و حرفه ای برای تمام سوالات شما درباره واریکوسل و معافیت سربازی پاسخ های مناسب و درست ارائه دهیم.

بیماری واریکوسل چیست؟ 

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه هاست. شیوع آن زیر ۱۰سال نادر است ولی در بالغین جوان ۱۵% و در مردان نابارور ۲۰ تا ۴۰% است. در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به ۷۰% می رسد. ۹۰% موارد طرف چپ و در ۱۰% موارد دو طرفه است علت این پدیده طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست است.

واریکوسل شایع ترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان است. علت ایجاد آن اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم اسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیت های کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از اینها.

واریکوسل می تواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه گردد. همچنین با اثر بر اسپرم ها باعث کاهش حرکت و تعداد انها و تغییر مورفولوژی (شکل ظاهری) انها خواهد شد . واریکوسل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد.

درجه بندی معافیت پزشکی واریکوسل

گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند.
گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس هستند.
گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس هستند.
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

درجه واریکوسل و معافیت سربازی یکی دیگر از مطالبی است که برای مبتلایان این بیماری چالش برانگیز است. همانطور که می دانید معافیت پزشکی به سه شکل به مشمولان تعلق می گیرد.

  • معافیت از رزم
  • معافیت دائم
  • معافیت موقت

این معافیت ها بر اساس درجه ی بیماری مشخص می شود. به همین منظور برای بسیاری از بیماری درجه بندی خاصی در نظر گرفته شده است که شدت و نوع بیماری را مشخص می کند. برای بیماری واریکوسل نیز چنین درجه بندی وجود دارد. درواقع درجه واریکوسل و معافیت سربازی به سه شکل درجه یک، درجه دو و درجه سه وجود دارد. در بیماری واریکوسل درجه یک، رگ های بیضه تنها زمانی که به آنها فشار یا زور وارد شود گشاد می شوند. در واریکوسل درجه دو زمانی که فرد در حالت ایستاده باشد سیاهرگ ها بزرگ و قابل مشاهده هستند.

درجه سه این بیماری سخت ترین نوع آن است که در حالت ایستاده و تحت فشار رگ های بیضه متسع هستند. در مورد درجه واریکوسل و معافیت سربازی لازم است بگوییم که برای بیماری درجه سه معافیت از نوع دائم است و مشمولان مبتلا به این نوع بیماری، پس از گذراندن مراحل مختلف، می توانند کارت معافیت خود را دریافت کنند. اما درباره بیماری واریکوسل درجه یک و دو تنها گواهی معافیت از رزم صادر می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

بیماری واریکوسل و معافیت سربازی

بیماری واریکوسل و معافیت سربازی یکی از بحث های گسترده مربوط به معافیت سربازی است. افرادی که دارای این مشکل هستند، می توانند برای معافیت اقدام کنند. از آنجایی که این بیماری بعد از انجام کار های سخت و طولانی مدت شدیدتر می شوند، برای این افراد معافیت در نظر گرفته شده است. این بیماری در دسته ی بیماری های ادراری تناسلی قرار دارد که از سوی سازمان نظام وظیفه به عنوان یکی از موارد معافیت مطرح شده است. نکاتی درباره ی بیماری واریکوسل و معافیت سربازی وجود دارد، از جمله اینکه اگر فردی عمل جراحی انجام دهد و بیماری به طور کامل درمان شود، نمی تواند معافیت دائم دریافت کند. نکته ی دیگر درباره بیماری واریکوسل و معافیت سربازی این است که آیا همه مشمولان مبتلا به این بیماری موفق به اخذ کارت معافیت میشوند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این افراد می توانند برای دریافت معافیت اقدام کنند اما نوع معافیت به درجه بیماری بستگی دارد. هر قدر درد و احساس ناراحتی افراد بیشتر باشد احتمال معافیت نیز بیشتر خواهد بود.

شرایط واریکوسل و معافیت سربازی

شرایط واریکوسل و معافیت سربازی یکی از مواردی است که افراد مشمول باید به دقت مطالعه کنند. به طور معمول برای مشمولان مبتلا به واریکوسل سوالات بسیاری درباره ی واریکوسل و معافیت سربازی مطرح است. از جمله سوالاتی همچون چگونگی اخذ معافیت برای افرادی که جراحی کرده اند و یا ارتباط بین درجه واریکوسل و معافیت سربازی و ... مطرح می شود. به طور کلی باید گفت که شرایط واریکوسل و معافیت سربازی به درجه بیماری بستگی دارد. افراد با درجه خفیف تر بیماری تنها از فعالیت های رزمی معاف می شوند. علاوه بر این شرایط دریافت معافیت برای افرادی که جراحی انجام داده اند و مشکل واریکوسل آن ها درمان شده است نیز تنها می توانند برای دریافت معافیت از رزم اقدام کنند. ولی در شرایطی که بیماری عود کند و رو به شدید تر شدن برود، امکان دریافت معافیت دائم نیز وجود دارد.

موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی

موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی برای تمام افراد مبتلا به بیماری واریکوسل درجه یک، درجه دو و درجه سه به طور کامل در قوانین نظام وظیفه مطرح شده است که در اینجا به شرح کامل این موارد می پردازیم. افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند، اما مبتلا به واریکوسل هستند، می توانند به مدت شش ماه معافیت موقت دریافت کنند که این زمان درواقع زمان لازم برای انجام پروسه جراحی و همچنین پشت سر گذاشتن دوران نقاهت پس از جراحی است. چنانچه فردی این عمل را انجام دهد و بیماری وی درمان شود، می تواند برای دریافت معافیت از رزم اقدام کند. اما چنانچه بیماری پس از انجام عمل جراحی شدیدتر شده باشد، امکان دریافت معافیت دائم فراهم می شود و مشمولان می توانند برای دریافت معافیت دائم درخواست خود را در سازمان نظام وظیفه ثبت نمایند.

از دیگر موارد معافیت واریکوسل و معافیت سربازی باید به مشمولانی اشاره کرد که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اند و بیماری واریکوسل بدون جراحی دارند، همچنین افرادی که عمل جراحی انجام داده اند اما موفقیت آمیز بوده است، درباره این افراد حکم صادره توسط شورای پزشکی نظام وظیفه معافیت از رزم است. حال چنانچه شما عزیزان مشمول خدمت وظیفه ی عمومی هستید، می توانید از طریق شماره تلفن های مرکز مشاوره آویژه به مشاوران برجسته این مرکز تماس حاصل نمایید و اطلاعات بسیار جامع تری را درباره واریکوسل و معافیت سربازی کسب نمایید. مشاوران ما در این مرکز صبورانه و با استفاده از تخصص و تجربیات چندین ساله خود بهترین راهنمایی ها را دراختیار شما عزیزان قرار می دهند.

چگونه معافیت پزشکی واریکوسل بگیریم؟

سوالات متداول

معافیت پزشکی بیماری واریکوسل چگونه است؟

این بیماری یکی از بیماری های دستگاه ادراری تناسلی آقایان میباشد که افراد مشمول دارای این بیماری براساس نوع و درجه بیماری میتوانند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام نمایند.

درجه بیماری واریکوسل کدامند؟

این بیماری بر اساس شدت به سه درجه تقسیم بندی می شود.

درجه یک : گشادی سیاهرگهای اطراف بیضه در حالت تحت فشار.

درجه دو: اتساع سیاهرگ ها در حالت ایستاده و واریکوسل

درجه سه: که شدید ترین نوع بیماری است و اغلب باعث معافیت دائم میشود .

آیا افرادی که جراحی واریکوسل انجام داده اند میتوانند برای اخذ معافیت اقدام کنند؟

افرادی که جراحی کرده اند درصورتی که بعد از جراحی دچار عود بیماری شوند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

fatemi بازدید : 10 سه شنبه 15 خرداد 1403 نظرات (0)

آیا سربازان متاهل و معاف از رزم از نگهبانی معاف هستند؟

یکی از موضوعاتی که سربازان پیش از اعزام به خدمت در مورد کم و کیف آن سوال می پرسند، نحوه تقسیم وظایف کارها در دوران خدمت است.

اینکه هر فرد دقیقا دارای چه مسئولیتی خواهد بود و چند ساعت از روز را در محل خدمت حضور خواهد داشت، همگی از مهمترین مسائلی هستند که رابطه زیادی با مدرک تحصیلی، درجه معاف از رزم و تاهل مشمولین نظام وظیفه دارد.

در این مقاله به سوال بسیاری از مشمولان در خصوص شرایط نگهبانی سربازان متاهل و معاف از رزم پاسخ داده ایم. لطفا با مرکز مشاوره آویژه در ادامه مطلب همراه باشید.

سرباز معاف از رزم به چه کسی گفته می شود؟

سرباز معاف از رزم اصطلاحا به مشمولانی گفته می شود که به دلیل ابتلا به گروهی از بیماری های مشخص که در آیین نامه سازمان نظام وظیفه هم به آنها اشاره شده و با تایید شورای پزشکی، از شرایط کافی برای انجام تمرینات نظامی و حمل اسلحه برخوردار نیستند.

بیماری هایی که باعث اخذ درجه معاف از رزم توسط سربازان می شود، شامل موارد زیادی می شوند، که درد ستون فقرات، واریکوسل خفیف و کمر درد چند مورد از بیماری های معافیت از رزم هستند.

لازم است اشاره کنیم، طبق آیین نامه سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشمولین خدمت وظیفه از نظر سلامت روحی و جسمی در چهار دسته تقسیم بندی می شوند.

پونزاین چهار دسته بشرح زیر است:

دسته اول کسانی هستند که از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار بوده و هیچگونه برای اعزام به خدمت متوجه آنها نیست.

دسته دوم کسانی هستند که به دلیل نقص عضو یا بیماری های خاص، توانایی انجام تمرینات سخت نظامی و حمل اسلحه غیر را ندارند.

دسته سوم به آن دسته از مشمولینی اطلاق می شود که به علت بیماری یا عدم رشد، به طور موقت قادر به انجام خدمت ضرورت نیستند.

دسته چهارم برای آن دسته از افرادی است که دچار بیماری یا نقص عضو بوده و به طور دائم توانایی انجام خدمت ضرورت را ندارند.

سرباز معاف از رزم به چه کسی گفته می شود؟

شرایط خدمت سربازی متاهلین

افرادی که در طول خدمت و یا پیش از آن وارد مرحله زندگی مشترک شده و به عنوان سرباز متاهل شناخته شوند، شامل برخی از مزایا و تسهیلات در طول خدمت خواهند شد که به چه چند مورد از آنها در ادامه اشاره می کنیم.

پونزبرخی از این مزایا عبارتند از:

طبق قانون، سرباز متاهل همانند دیگر افراد کادر رسمی نظام وظیفه، میت واند از مرخصی دو تا سه روز در ماه استفاده کند؛ به عبارتی این افراد سی روز در هر سال مرخصی دارند.

این افراد باید در طول هفته نیز شامل مرخصی های بیشتری نسبت به سربازان مجرد می شوند، مرخصی هایی که عموما سه روز در هفته و بعد از ظهر ها می باشد.

حقوقی که سرباز متاهل دریافت می کند، بیشتر از حقوق دیگر سربازان است؛ زیرا این افراد حق اولاد نیز دریافت می کنند.

سازمان وظیفه برای سربازانی که در زمان خدمت صاحب فرزند شوند نیز هدیه ای در نظر گرفته است.

علاوه بر پاداش نقدی، دو هفته مرخصی به سرباز متاهلی که در حین خدمت بچه دار شوند تعلق می گیرد.

از آنجایی که یکی از شرایطی که سازمان وظیفه برای جذب سرباز امریه در نظر می گیرد، تاهل افراد می باشد؛ به این ترتیب شانس پذیرش مشمولین متاهل به عنوان امریه سازمانها و ارگان های دولتی و غیر دولتی زیاد است.

شرایط خدمت سربازی متاهلین

ملاک درجه بندی نظامی سربازان چیست؟

درجه بندی نظامی سربازان در طول خدمت سربازان بر اساس مدرک تحصیلی و نمراتی که در آموزش رزم مقدماتی کسب نموده اند، انجام می شود.

پونزعموما این تقسیم بندی درجه های نظامی به شرح زیر است:

دیپلم و زیر دیپلم سرباز صفر
فوق دیپلم گروهبان سوم
لیسانس گروهبان یکم یا ستوان سوم
فوق لیسانس ستوان دوم
دکتری به بالا ستوان یکم

 بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

انواع پست های نگهبانی

تعداد و نحوه پست نگهبانی بر اساس عادی یا عملیاتی بودن منطقه می تواند متفاوت باشد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

  • نگهبان آسایشگاه

این مسئولیت به رفت و آمد سربازها در داخل آسایشگاه مربوط می شود. سرشماری روزانه سربازان و ثبت ورود و خروج های آنها از جمله وظایف نگهبان آسایشگاه محسوب می شود.

  • نگهبان اسلحه خانه

نگهبان اسلحه خانه وظیفه حفظ و نگهداری از اسلحه خانه را دارد. معمولا در پایان یک روز کاری درب اسلحه خانه پلمپ می شود. اگر هرگونه آسیبی به پلمپ برسد یا پلمپ درب اسلحه خانه باز شود، مسئولیت آن با نگهبان اسلحه خانه می باشد.

  • پاس‌بخش

پاس‌بخش در واقع وظیفه نظارت و هماهنگی بین پست ها، تعویض به موقع نگهبانان و سرکشی به نگهبانان را دارند و در برقراری نظم و انضباط در یک روز نگهبانی به افسر نگهبان کمک می کند.

ملاک درجه بندی نظامی سربازان چیست؟

آیا سربازان متاهل و معاف از رزم از نگهبانی معاف هستند؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد، موضوع نگهبانی در خدمت به دو عامل بستگی خواهد داشت؛ درجه سرباز و تصمیم فرمانده یگان.

در این میان شاید تصویر عموم بر این باید که سربازان معاف از رزم و متاهل شامل تسهیلاتی در زمینه نگهبانی دادن می شوند و از این کار معاف خواهند بود!

در این مورد باید اشاره کنیم، در حال حاضر هیچ دستور العملی مبنی بر عدم انجام نگهبانی توسط سربازان متاهل یا معاف از رزم وجود ندارد و این افراد در صورت صلاحدید مافوق و با توجه به ظرفیت کادر خدمت، ملزم به انجام وظایف خود حتی بصورت نگهبانی خواهند بود.

البته نگهبانی سربازان معاف از رزم به دلیل شرایط جسمی آنها ممکن است بدون تحویل اسلحه به آنها انجام گیرد.

آیا سربازان متاهل و معاف از رزم از نگهبانی معاف هستند؟

سخن آخر

نحوه انجام خدمت برخی از سربازان عموما با شرایط ویژه ای دنبال می شود.

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که گاها شنیده می شود برخی از افراد نظیر سربازان معاف از رزم و متاهل از بر عهده گرفتن پاره ای از مسئولیت ها نظیر نگهبانی معاف شده و سربازی راحت تری را می گذرانند.

در این مورد باید اشاره کنیم، به جز افرادی که مشکلات مربوط به بیماری های عصبی حاد دارند، سایر افراد منعی برای نگهبانی دادن در خدمت سربازی نخواهند داشت.

در این مقاله بر آن بودیم که به سوال بسیاری از مشمولان متاهل و معاف از رزم در خصوص نگهبانی دادن در خدمت سربازی پاسخ دهیم. چنانچه در خصوص شرایط سربازی افراد متاهل و یا معاف از رزم سوالی دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا از خدمات مشاوره تخصصی نظام وظیفه این مجموعه بهره مند شوید.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتچه سربازانی از انجام نگهبانی در طول خدمت معاف خواهند بود؟

در حالت کلی منعی برای انجام نگهبانی برای افراد مختلف وجود ندارد و شاید در مورد سربازان معاف از رزم این وظیفه بدون تحویل اسلحه به آنها صورت گیرد. صرفا در مواردی که فرد مبتلا به بیماری های عصبی و روانی باشد، ممکن است معافیت از نگهبانی به وی تعلق گیرد.

سوال علامتچه مزایایی در طول خدمت شامل حال سربازان متاهل می شود؟

اطلاعات مربوط به این موارد در مقاله فوق ارائه شد.

fatemi بازدید : 13 سه شنبه 15 خرداد 1403 نظرات (0)

تمامی کسانی که در آستانه اعزام به خدمت مقدس سربازی قرار دارند، سعی دارند تا با اطلاع از روش های مختلف حد‌المقدور دوران راحت تری را پشت سر گذارند.

از جمله روش‌هایی که افراد در این زمینه از آن بهره می برند، بالا بردن سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی است، که به آنها کمک می‌کند با گرفتن درجه از انجام اموری مانند نگهبانی درامان بمانند.

البته این موضوع را نمی‌توان به عنوان یک قاعده کلی مطرح کرد؛ چرا که در برخی ارگان‌ها مانند نیروی انتظامی تقسیم امور میان سربازان خیلی با درجه های آنها ارتباطی ندارد و بیشتر به تعداد نیرو و تصمیم مافوق آنها مرتبط است.

از شما دعوت می‌کنیم در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به بررسی نحوه دریافت حکم معافیت از نگهبانی بپردازیم.

ملاک درجه بندی نظامی سربازان چیست؟
در خدمت سربازی درجه بندی نظامی سربازان بر اساس مدرک تحصیلی و نمراتی که در آموزش رزم مقدماتی کسب نموده اند، انجام می شود.

در جدول زیر به نحوه این تقسیم بندی اشاره شده است:

میزان مدرک تحصیلی
درجه نظامی
دیپلم و زیر دیپلم
سرباز صفر
فوق دیپلم
گروهبان سوم
لیسانس
گروهبان یکم یا ستوان سوم
فوق لیسانس
ستوان دوم
دکتری به بالا
ستوان یکم

تاثیر درجه و مدرک تحصیلی در نگهبانی
طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح، نگهبانی شامل حال درجه داران و مدارک لیسانس به بالا نمی گردد و سربازان صفر و با تحصیلات دیپلم و… در این زمره قرار می گیرند.

البته این مورد بستگی به نیروی مورد نیاز یگان نظامی دارد؛ زیرا گاها دیده شده که به علت نیاز شدید یگان به نگهبان حتی از درجه داران و مدارک لیسانس، ارشد و دکتری در این امر استفاده شده است.

طبق تجربه می‌توان گفت که سربازان با مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم معمولا تعداد پاس نگهبانی بیشتری در اوایل خدمت دارند.

نگهبانی در پادگان‌ها به چه صورت است؟
انواع مختلفی از نگهبانی وجود دارند که در سه دسته کلی ذیل قرار می گیرند:

عمومی

پاس دادن در طول هفته و به صورت 24-24 یا 48-24

روزهای تعطیل

در روزهای تعطیل هفته، به دلیل خلوت بودن پادگان و عدم حضور اکثر نیروها نیاز به پاسداری می باشد.

تنبیهی

در صورت تخطی از قوانین موجود مثل دیر آمدن از مرخصی، دعوا با سایر سربازان، توهین به مافوق خود و… فرمانده مسئول می تواند در حد امکان جریمه ای برای سرباز معین نماید.

 

آیا سربازان متاهل و معاف از رزم از نگهبانی معاف هستند؟
به طور کلی تقسیم وظایف در محیط های نظامی به دو عامل بستگی خواهد داشت؛ درجه سرباز و تصمیم فرمانده یگان.

در حالیکه تصور برخی از مردم بر این باید باشد که سربازان معاف از رزم و متاهل از نگهبانی دادن معاف می شوند، باید اشاره کنیم که این موضوع کاملا بی پایه و اساس است!

در حال حاضر هیچ دستور العملی مبنی بر عدم انجام نگهبانی توسط سربازان متاهل یا معاف از رزم وجود ندارد و این افراد در صورت صلاحدید مافوق و با توجه به ظرفیت کادر خدمت، ملزم به انجام وظایف خود حتی بصورت نگهبانی خواهند بود.

به طور کلی نگهبانی سربازان معاف از رزم به دلیل شرایط جسمی آنها ممکن است بدون تحویل اسلحه به آنها انجام گیرد.

در واقع سربازان معاف از رزم تنهای در صورتی که دادن نگهبانی باعث تشدید بیماری آنها شود، از نگهبانی معاف می‌شوند؛ در غیر این صورت باید نگهبانی دهند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر

حکم معافیت از نگهبانی در طول خدمت سربازی
کاهش یا از بین بردن کامل آمار جرایم و یا تخلفاتی از قبیل خودکشی، اهانت به مافوق، تهدید مافوق، خودزنی، نزاع، درگیری، عدم هوشیاری در نگهبانی، ترک پست، فرار از خدمت، شرب خمر، مصرف مواد مخدر و خوابیدن در محل نگهبانی در بین سربازان از اهداف مهم سازمان های انتظامی و نظامی می باشد.

لذا از آنجایی که نگهبانی به عنوان یک کار مستمر و پر استرس شناخته شده و ممکن است در افراد مستعد به اختلالات روانی باعث افزایش آمار جرایم و تخلفات یاد شده شود، نیاز به دقت زیادی در محول کردن آن خواهد بود.

حکم معافیت از نگهبانی همانند سایر تقسیم وظایف پادگان و محیط های نظامی در حوزه تشخیص مافوق سرباز بوده و بر اساس شرایط روحی و بیماری هایی که احتمالا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اعطا می شود.

این حکم در واقع به افرادی تعلق می‌گیرد که حضور در شرایط نگهبانی باعث تشدید بیماری آنها شود.

این بیماری می‌تواند به حوزه بیماری های اعصاب و روان مربوط شود و یا بیماری های متداولی مانند درد کمر، مفصل، پا و... معافیت از نگهبانی در سربازان مستعد به اختلالات روانی باعث کاهش جرائم و تخلفات شده و این معافیت کاملا در کاهش جرایم و تخلفات تاثیر بسزایی دارد.

 

سخن آخر
افراد زیادی به دلیل بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب و یا ضعف جسمی به دنبال راهی برای فرار از نگهبانی در طول خدمت هستند.

این موارد به طور کلی در حیطه وظایف سرپرست یا مافوق سرباز می باشد، که با مشاهده وضعیت و پرونده پزشکی وی حکم به معافیت از نگهبانی وی دهد. لذا شما برای این منظور می‌توانید مدارکی مانند حکم معاف از رزم (در صورت وجود) و مدارک پزشکی خود را به مافوق خود در پادگان ارائه داده و تقاضای خود را مطرح نمایید.

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال مشمولین سربازی در خصوص چگونه می‌توان در طول خدمت حکم معافیت از نگهبانی بگیریم؟ پاسخ دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید یا به دریافت مشاوره تخصصی نظام وظیفه، مشاوره معافیت سربازی و... احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا در کمترین زمان ممکن شما را بطور دقیق راهنمایی کنند.

سوالات متداول
آیا معافیت از نگهبانی سربازان متاهل صحت دارد؟

خیر؛ این افراد همانند سربازان عادی ملزم به انجام دستورات مافوق خود در طول خدمت خواهند بود.

معافیت از نگهبانی عموما به چه دلایلی به سربازان اعطا می شود؟

با توجه به این مسئله که نگهبانی به عنوان یک کار مستمر و پر استرس بخصوص با سلاح می تواند در افراد مستعد به اختلالات روانی باعث افزایش آمار جرایم و تخلفات مختلفی شود.

 

fatemi بازدید : 11 سه شنبه 08 خرداد 1403 نظرات (0)

برخی از مشمولان می‌توانند از معافیت‌های شغلی به جای معافیت تحصیلی استفاده کنند. مشاوره معافیت تحصیلی، می‌تواند به این افراد در انتخاب رشته تحصیلی مرتبط با معافیت‌های شغلی کمک کند. در این مقاله، شما را با نقش مشاوره در این زمینه، مانند آشنایی با انواع معافیت‌های شغلی، معرفی رشته‌های تحصیلی مرتبط با این معافیت‌ها، و ارائه راهنمایی برای انتخاب رشته مناسب آشنا خواهیم کرد.

 

مشاوره معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی امری مهم و کمک کننده میباشد . میدانیم معافیت سربازی مد نظر بسیاری از مشمولان میباشد . اما دریافت معافیت کاری آسانی نمیباشد و هر فرد با توجه به شرایط خاصی میتواند از قوانین مربوط به معافیت استفاده کند . یکی از انواع مختلف معافیت ها ، معافیت تحصیلی میباشد . مشمولان میتوانند با اطلاع یافتن از قوانین و مقررات مربوطه به معافیت برای این امر اقدام کنند . مشاوره نظام وظیفه ، برای معافیت نظام وظیفه راهی مطمئن برای کسب اطلاعات دقیق در این مورد میباشد . عزیزانی که میخواهند از قانون معافیت های تحصیلی استفاده کنند ، باید از مشاوره معافیت تحصیلی بهره برند . ممکن است این سوال پیش آید که در امر مشاوره چه مباحث و سوالاتی مطرح میشود . در ادامه به طرح برخی از این سوالات میپردازیم و سعی میکنیم پاسخ درستی برای آنها ارائه دهیم .

مشاوره معافیت تحصیلی

از جمله ی سوالات متداول میتوان به چگونگی بهره مندی از مشاوره معافیت تحصیلی و انواع معافیت های تحصیلی اشاره کرد ، همچنین مواردی مانند سنوات مجاز تحصیل و یا سنوات ارفاقی نیز از مباحثی است که برای بسیاری از مشمولان سوال برانگیز است . کاملا روشن است که فردی که تحصص کافی در این موارد را ندارد نمیتواند عملکرد درستی نیز داشته باشد . اینجاست که اهمیت استفاده از مشاوره معافیت تحصیلی دو چندان میشود . در این مراکز مشاوره کارشناسان و متخصصان امر نظام وظیفه ، سعی دارند بهترین پاسخ ها را به این پرسش ها بدهند . به عنوان مثال شرایط لازم برای دریافت معافیت تحصیلی در تمام مقاطع تحصیلی دبیرستان ، کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و حتی دکتری از موضوعاتی است که میتوان در این مشاوره ها به آن دست یافت . در ادامه ی این متن نیز به بررسی این موارد پرداخته ایم .

مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد

مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد میتواند به مشمولان خدمت سربازی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند کمک کند . افراد مشمولی  که داوطلب تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد هستند باید وضعیت نظام وظیفه ی خود را مشخص کرده باشند . وگرنه از تحصیل در این دوره بازداشته میشوند . دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف میتواند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند . حال این سوال پیش میاید که با بهره مندی از مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد چه اطلاعاتی میتوان کسب کرد ؟ و آیا این اطلاعات قابل اعتماد هستند ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ، میتواند در جهت پاسخگویی به ابهامات این افراد مورد استفاده قرار گیرد . اما باید توجه کنند که از مراکز مشاوره معتبر کمک گیرند . از جمله مباحث مهمی که مشمول برای اخذ معافیت کارشناسی ارشد باید بداند ، سنوات مجاز تحصیلی میباشد .

افرادی که از مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد استفاده میکنند ، از تمامی قوانین و ضوابط مربوطه مطلع خواهند شد . همچنین میتوانند از تمام تبصره ها و استثنائاتی که برای اخذ معافیت مشخص شده آگاهی یابند . از جمله ی این موارد میتوان به شرایط مربوط به اخذ سنوات ارفاقی اشاره کرد . بر اساس این شرایط ، سنوات ارفاقی تنها به افرادی تعلق میگیرد که در زمان سنوات ارفاقی تمام واحد های درسی خود را بگذرانند و فارغ التحصیل شوند . که این موضوع باید به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها برسد . در غیر این صورت امکان استفاده از سنوات ارفاقی وجود ندارد . جزییات دیگری نیز درباره موارد مربوط به معافیت تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد وجود دارد ، که استفاده از مشاوره امکان اطلاع از آن ها را فراهم آورده است .

بیشتر بخوانید: شرایط ایست خدمت سربازی برای تحصیل

مشاوره معافیت تحصیلی دکتری

مشاوره معافیت تحصیلی دکتری از پرکاربردترین راه ها برای کسب اطلاعات برای مشمولانی میباشد که میخواهند در مقطع دکتری تحصیل کنند . برای کسب معافیت برای ادامه ی تحصیل در این دوره شرایط خاصی ، لازم است . که دانستن این شرایط و ضوابط یکی از دغدغه های مشمولان دوره ی دکتری میباشد . چرا که بر اساس قانون افرادی که در مقطع تحصیلی دکتری در دوره های پیوسته و یا ناپیوسته ، تحصیل میکنند ، تنها در سنوات مجاز اعلام شده از سوی نظام وظیفه مجاز به تحصیل میباشند . و اگر طول دوره ی دکتری از این زمان بیشتر شود ، از تحصیل بازداشته میشوند . البته مشاوره معافیت تحصیلی دکتری میتواند راه های مختلفی را پیش روی این افراد قرار دهد . به طور مثال چگونگی استفاده از سنوات تحصیلی ارفاقی دانشگاه ، از جمله اطلاعاتی است که این نوع مشاوره  میتواند در اختیار این افراد قرار دهد .

یکی دیگر از اطلاعاتی که مشمولان میتوانند از طریق مشاوره معافیت تحصیلی دکتری دریافت کنند ، مربوط به معافیت های افراد نخبه و با استعداد کشور میباشد . با توجه به اینکه افراد در دوره ی دکتری از دانش و تخصص بالایی برخوردار هستند ، ممکن است بتوانند از این مورد نیز ، استفاده کنند . البته استفاده از تمام این تبصره ها و قوانین ، شرایط خاصی را میطلبد . پس به طور کلی همانطور که قبلا هم اشاره شد ، آگاهی از قوانین از مهم ترین مزایای مربوط به مشاوره معافیت تحصیلی میباشد . که دسترسی افراد به آن بسیار آسان است .

مشاوره معافیت تحصیلی کاردانی

مشاوره معافیت تحصیلی کاردانی نیز از جمله مواردی است که میتواند گره گشای بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه ی سربازی باشد . با توجه به اینکه استفاده از معافیت های تحصیلی در بین مشمولان بسیار رایج و گسترده میباشد . لذا بهره بردن از مشاوره معافیت تحصیلی در این مورد نیز گاهی امری ضروری میباشد . افرادی که قصد دارند در مقطع کاردانی تحصیل کنند ، برای اطلاع یافتن از اینکه چگونه و با ارائه ی چه مدارکی میتوانند ، معافیت موقت تحصیلی را اخذ کنند ، باید از مشاوره معافیت  تحصیلی کاردانی بهره برند . در این مورد نیز سازمان نظام وظیفه کشور ، زمانی را تحت عنوان سنوات مجاز تحصیل برا این افراد درنظر گرفته است . که مشمولان خدمت سربازی در طی این زمان ، میتوانند از معافیت موقت خود استفاده کنند . اما تمام واحد های درسی دوره ی کاردانی ، باید در زمان مقرر گذرانده شوند .

بیشتر بخوانید: معافیت چشم

مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی

مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی یکی از مهم ترین انواع مشاوره برای کسب معافیت میباشد . چرا که افراد مشمول بعد از فارغ التحصیلی در دوران متوسطه دو راه پیش روی خود دارند ، مورد اول ادامه ی تحصیل و ورود به دانشگاه و دوره ی کارشناسی و مورد دوم اعزام به خدمت سربازی و انجام دوسال خدمت وظیفه ی عمومی میباشد . اما در این مسیر سوالات و ابهامات بسیاری وجود خواهد داشت . ازجمله اینکه مشمول چگونه میتواند وارد دانشگاه شود ؟ یا شرایط دریافت معافیت موقت تحصیلی چگونه است ؟ و بسیاری سوالات از این دست ، که برای پاسخگویی به آنها به یک منبع موثق و مطلع احتیاج است . که در این مورد مراکز مشاوره با ارائه مشاوره معافیت تحصیلی کارشناسی میتوانند بسیار مفید واقع شوند . و به این ترتیب مشمولان میتوانند با مشاوران برجسته و مجرب صحبت کنند و از راهنمایی آنها بهره مند شوند .

سوالات متداول

قانون معافیت تحصیلی دیپلم چند سال است ؟

دانش آموزانی که در زمان تحصیل به سن مشمولیت میرسند ، میتوانند تا پایان 20 سالگی از قانون معافیت تحصیلی استفاده کنند . و به این ترتیب بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود وضعیت نظام وظیفه را مشخص کنند .

تمدید معافیت تحصیلی چگونه است ؟

افرادی که نتوانند در سنوات مجاز تحصیلی ، واحد های درسی خود را بگذرانند ، میتوانند از امکان تمدید معافیت تحصیلی استفاده کنند . که فرصت تحصیل تا دو نیم سال بیشتر را به مشمولان میدهد .

معافیت تحصیلی افراد پشت کنکور چگونه است ؟

افراد پشت کنکور برای استفاده از گواهی معافیت تحصیلی تنها یک سال وقت دارند . و بعد از این یک سال چنانچه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته نشوند باید برای تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

تعداد صفحات : 75

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 746
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 2,272
  • بازدید سال : 18,272
  • بازدید کلی : 20,579