loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 6 جمعه 01 تیر 1403 نظرات (0)

معافیت پزشکی بیماری های استخوان چه شرایطی دارد؟

انواع معافیت پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت و اعطای آن به مشمولان دارای این بیماری ها موضوع مهمی است که سازمان وظیفه اهمیت ویژه ای به آن داده است. همانطور که میدانید بیماری های مربوط به اسکلت و استخوان، بسیاری از فعالیت های فردی را با اخلال مواجه میکند. یکی از فعالیت های اساسی که طی بروز این بیماری ها فرد را درگیر میکند، از دست دادن قدرت حرکت به شکل کامل یا از دست دادن تنها بخشی از توان حرکتی است. این ناتوانی در دوره ی سربازی بیشتر به چشم میخورد. بنابراین برای هر بیماری با توجه به ویژگی های آن معافیت هایی در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم:

  • بیماری هایی همچون: آسیب های عروق اندام ها، پاتلکتومی یک طرفه و دو طرفه، اختلال عملکرد بخاطر وجود جسم خارجی در مفاصل، پای چنبری که مانع از فعالیت شود، فلاپهای پدیکوله عضلانی آزاد همراه با اختلال عملکردی، استئوکندریت دیسکانت زانو و مچ پا درجه سه، اکی نیسم، دفورمیتی های مفصل پا و... در گروه بیماری های معافیت دائم قرار دارند که مشمول مبتلا به این اختلالات به خدمت اعزام نمیشود.

  • استئومیلیت حاد، شکستگی های جوش نخورده که حداکثر شش ماه از آن گذشته باشد، بیماری هایی هستند که برای درمان و کسب بهبودی نیاز به زمان معمولا شش ماهه دارند لذا این بیماری ها در گروه معافیت های موقت قرار میگیرند.

  • اغلب بیماری های استخوان و اسکلت باعث معافیت از رزم مشمول میشوند چرا که با توانایی حرکتی فرد در ارتباطند و قدرت انجام برخی امور از بین میرود. بیماری های شکستگی لگن از نوع open book، بیماری شوئرمان، تومورهای خوش خیم داخل استخوانی کمتر از 3/1 قطر، کیست استخوانی کوچک، کوتاهی پا بین 1 تا 5 سانتی متر برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاترو... از این دسته اند.

    حتما این ویدئو را ببینید: https://www.aparat.com/v/ewckk6l

مهمترین بیماری های معافیت استخوان کدامند؟

بیماری های معافیت استخوان بیماری هایی است که توانایی بدنی و همچنین زندگی عادی مشمولان را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری ها در گستره ی وسیعی قرار دارند که هر یک با علائم و عوارض خاصی همراه است؛ هر نوع بیماری ممکن است به شکل حاد یا مزمن بروز کند و همین امر موجب تفاوت در نوع معافیت در نظر گرفته شده برای مشمول باشد. حال در مرکز مشاوره آویژه به شرح برخی از مهم ترین بیماری های مربوط به بخش استخوان و اسکلت میپردازیم:

  • هر گونه انحراف در ستون فقرات( مادرزادی یا اکتسابی)

  • شکستگی های قدیمی در حفره استابولوم که منجر به عوارض مفصلی شود.

  • نکروز آواسکولار سر استخوان ران به هر علتی که باشد.

  • شکستگی استخوان لگن

  • استئومیلیت

  • تومورهای خوش خیم استخوان

  • کیست های استخوانی که با توجه به اندازه کیست انواع مختلفی دارد.

  • شکستگی در استخوان های بلند که با توجه به نوع شکستگی و درجه بهبود آن، نوع معافیت نیز متفاوت است.

  • قطع عضو

  • کوتاهی پا

  • آنکلیوز مفاصل بزرگ

  • نداشتن شست و یا نداشتن ارزش کاری شست در یکی از دست ها

  • نداشتن انگشتان دست؛ این نوع اختلال با توجه به تعداد انگشتان و همچنین نوع مدرک تحصیلی مشمولان، تفاوت هایی در اعطای معافیت ها دارد.

اما از بین بیماری هایی که مطرح کردیم قطع انگشتان دست و یا نبود یکی از اندام ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که این اختلالات به شکل ارثی و  اکتسابی بروز میابند. همچنین میدانید که در دوره سربازی با توجه به استفاده از اسلحه و ... این نقص ها مانع فعالیت های روتین دوره ی سربازی میباشد.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت چیست؟

معافیت پزشکی بیماری های استخوان چه مراحلی دارد؟

قوانین معافیت پزشکی بیماری های استخوان

قوانین معافیت پزشکی بیماری های استخوان در بخش هشتم از لیست بیماری های معافیت پزشکی و در قالب چندین بند شرح داده شده است. طبق این قوانین شرایط لازم برای معافیت برای هر بیماری و همچنین نوع معافیت مربوط به هر بیماری مشخص میشود. برخی از مهم ترین قوانین مربوطه در زیر آورده شده است:

  • بیماری های اکتسابی یا مادرزادی مربوط به انحراف ستون فقرات موضوع بند اول از قوانین معافیت بیماری های استخوان است طبق این قوانین کیفوز توراسیک بیش از 70 درجه و کیفوز توراکو لومبار که بالای 30 درجه باشد موجب معافیت دائم مشمول میشود. این درحالی است که کیفوز توراسیک بین 50 تا 70 و کیفوزاوراکولومبار بین 10 تا 30 درجه معافیت از رزم دارد. همچنین اسکولیوز های بیشتر از 30 درجه نیز معافیت دارند.

  • در دومین بند شکستگی های قدیمی استابولوم بررسی میشود که طبق آن اگر باعث عوارض مفصلی و تغییر شکل شوند معافیت دائم، و در شکستگی های حاد معافیت موقت را در پی دارد.

  • نکروز آواسکولار سر استخوان ران موضوع بند سوم از قوانین است که دلیل بروز ان هرچه باشد منجر به معافیت دائم میشود.

  • بند4: شکستگی لگن که به دو شکل اتفاق میفتد نوع مالگین و نوع open book که به ترتیب باعث معافیت دائم و معافیت از رزم میشوند.

  • تومور های خوش خیم استخوان بیماری است که قوانین متعددی برای آن وضع شده است که به ترتیب مقابل است: اگر این تومورها با اختلالاتی همراه باشند و با جراحی درمان نشوند مشمول معافیت دائم میگیرد. تومورهای داخل استخوان های فمور، تالوس، هومروس، رادیوس و اولنا که قطر بیشتر از 3/1 دارند منجر به معافیت دائم میشوند اما برای تومورهای داخل استخوانی با قطر کمتر از این مقدار معافیت از رزم مطرح است.

شرایط معافیت قطع انگشت دست و پا چیست؟

شرایط معافیت قطع انگشت دست و پا چیست؟ این سوال یکی از متداول ترین پرسش های مربوط به معافیت های پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم شرایط و نحوه معافیت قطع انگشت دست و پا به تعداد انگشتانی که قطع شده اند بستگی دارد. همچنین این موضوع که کدام انگشت قطع شده و محل قطع شدن انگشت کجا بوده نیز در این معافیت ها اهمیت دارد چرا که تاثیر مهمی در کارایی و توانایی مشمول دارد. همه ی شرایط و قوانینی که برای این معافیت در نظر گرفته شده به قرار زیر است:

  • مشمولانی که به طور کامل انگشت شست خود را از دست داده اند یا ارزش کاری انگشت شست را در یکی از دستهای خود از دست داده اند، معافیت دائم میگیرند. البته مشمولان با این نقص که مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند تنها از خدمات رزمی معاف میشوند.

  • افرادی که سه تا از انگشتان دست خود را از دست داده اند، مشمول معافیت دائم میشوند. البته در این مورد نیز شرایط برای افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر فرق میکند. یعنی این افراد تنها در صورت نبود بیش از سه انگشت و یا نبود انگشت شست و دو انگشت دیگر از یک دست، معافیت دائم میگیرند.

  • افرادی که یک بند از انگشت شست یا سبابه و یا دو بند از سایر انگشتانشان قطع شده باشد معافیت از رزم میگیرند.

  • قطع سه انگشت از یکی از پاها یا قطع شست هر دو پا باعث معافیت دائم میشود. البته برای مشمولان با مدرک کارشناسی و بالاتر اگر انگشت شست در بین این سه انگشت قطع شده نباشد تنها معافیت از رزم داریم.

  • افرادی که چهار انگشت پایشان قطع شده معافیت دائم میگیرند.

  • قطع انگشت شست یکی از پاها موجب معافیت از رزم مشمول میشود.

شرایط معافیت پارگی مینیسک چیست؟

شرایط معافیت پارگی مینیسک نیز یکی از بند های مربوط به معافیت های مربوط به بیماری های اسکلت و استخوان است. این آسیب معمولا منجر به ناپایداری مفاصل پا و در نتیجه اختلال در عملکرد آن میشود. اما قبل از اینکه به شرح شرایط معافیت پزشکی این بیماری بپردازیم لازم است اطلاعاتی درباره مینیسک و پارگی آن را در اختیار شما قرار دهیم. مینیسک یکی از قسمت های مهم زانو است که منجر به انعطاف، ضربه گیری و حرکت این قسمت میشود. این قسمت ممکن است در اثر انجام فعالیت های ورزشی و... پاره شود. پارگی های این بخش به دو شکل خفیف و شدید است. پارگی های شدید معمولا با انجام جراحی همراه است. این اختلال در حرکت فرد میتواند منجر به معافیت وی شود.

معافیتی که معمولا سازمان وظیفه برای مشمولان دارای این بیماری در نظر میگیرد معافیت از خدمات رزمی است. این معافیت برای افرادی که مورد جراحی قرار گرفته اند یا کسانی که این عمل را انجام نداده اند، یکسان است. بنابراین مشمولان نباید منتظر اخذ معافیت دائم به سبب پارگی مینیسک باشند. لازم به تذکر است که این اختلالات بایستی در مراحل مختلف و توسط شوراهای پزشکی بیمارستان یا شورای پزشکی وظیفه عمومی تایید شود. این شوراها معاینات و آزمایشاتی که برای تشخیص پارگی مینیسک لازم است را انجام میدهند و متناسب با نتایج به دست آمده وضعیت وظیفه عمومی فرد را مشخص میکنند. اگر ادعای فردی مبنی بر پارگی مینیسک رد شود حکم نهایی این شوراها مبنی بر اعزام وی به خدمت میباشد.

شرایط معافیت کوتاهی پا

شرایط معافیت کوتاهی پا نیز از موضوعاتی است که با توجه به میزان کوتاهی پا برای مشمولان متفاوت است. کوتاهی پا عارضه ای است که ممکن است به شکل مادرزادی وجود داشته باشد و همانطور که از نامش مشخص است در این بیماری یکی از پاها از دیگری کوتاهتر است و همین امر منجر به اختلال حرکتی میشود. همین اختلال در حرکت میتواند دلیل قانع کننده ای برای اعطای معافیت به مشمولان دارای این عارضه باشد. شرایط مربوط به معافیت کوتاهی پا در دوازدهمین بند از قوانین بیماری های استخوان و اسکلت مطرح شده است که این شرایط به ترتیب زیر است:

  • افرادی که به کوتاهی پا بیشتر از 3 سانتی متر مبتلا هستند میتوانند از معافیت دائم برخوردار شوند. البته باید توجه داشته باشید که این معافیت پزشکی با توجه به نوع مدرک تحصیلی مشمولان نیز مشخص میشود مثلا افرادی که مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر دارند تنها با کوتاهی بیش از 5 سانتی متر به شکل دائم از خدمت معاف میشوند. لازم به ذکر است که این تفاوت در اندازه پاها توسط اسکنوگرام و طی مراجعه مشمول به بیمارستان های تحت نظر سازمان وظیفه عمومی انجام میشود.

  • مشمولانی که به کوتاهی پا بین 1 تا 5 سانتی متر مبتلا هستند تنها از انجام خدمات رزمی معاف میشوند یعنی این افراد به خدمت اعزام میشوند اما معمولا به شکل سرباز امریه یا در انجام امور اداری به کار گرفته میشوند و دوره اموزشی را انجام نمیدهند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که معافیت از رزم برای افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر و کوتاهی پا بین 1 تا 5 سانتی متر نیز وجود دارد. پس شورای پزشکی وظیفه عمومی که تصمیم نهایی را برای معافیت مشمول میگیرد، علاوه بر مدارک پزشکی، مدارک تحصیلی مشمولان را نیز در نظر میگیرد.

بیشتر بخوانید: شرایط تمدید معافیت تحصیلی

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های استخوان شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های استخوان و چگونگی به دست آوردن این مدارک چالشی است که مشمولان در زمان اقدام برای اخذ معافیت با آن مواجه هستند. برخی نکات که مشمولان برای تکمیل مدارک لازم برای معافیت پزشکی استخوان و اسکلت رعایت کنند به ترتیب زیر است:

  • مشمولان برای ارائه ی درخواست معافیت پزشکی بایستی برگه ها و فرم های موجود در دفترچه راهنمای خدمت سربازی را پر کنند.
  • مشمولان میتوانند این دفترچه را از دفاتر پلیس + 10 دریافت کنند.

بعد از اینکه مشمول دفترچه را دریافت کرد باید فرم های زیر را تکمیل کند و به سازمان وظیفه ارائه دهد:

  • فرم تکمیل شده ی وضعیت مشمولان که شامل اطلاعات شخصی مشمول مثل شماره ملی، دین، تاریخ تولد و... میباشد.
  • فرم مربوط به واکسیناسیون که بعد از انجام واکسیناسیون و توسط مراکز درمانی تکمیل میشود.
  • فرم معاینه اولیه مشمول؛ این فرم توسط پزشک اولیه تکمیل میشود. همه ی مشمولان باید قبل از اعزام به خدمت و یا اخذ معافیت توسط پزشک اولیه معاینه شوند که نتایج معاینات در برگه معاینه درج میشود.

علاوه بر این ارائه ی موارد زیر نیز لازم است:

  • تصویر و اصل شناسنامه عکسدار مشمول
  • تصویر و اصل کارت ملی مشمول
  • عکس پرسنلی با زمینه سفید
  • ارائه ی یک شماره حساب به نام مشمول در بانک سپه
  • اصل مدرک تحصیلی یا گواهینامه فارغ التحصیلی تحصیلی مشمول

مدارکی که در بالا عنوان کردیم برای دریافت همه ی انواع معافیت های پزشکی وجود دارد. اما برخی مدارک نیز وجود دارد که تنها در زمان درخواست معافیت پزشکی استخوان و اسکلت باید ارائه شود. این مدارک همان مدارک مربوط به اثبات بیماری شممول است که در طول انجام مراحل مختلف معافیت پزشکی به وی داده میشود. مثلا ارائه تاییدیه ی بیمارستان به شورای پزشکی وظیفه از این جمله مدارک است.

برای دریافت معافیت پزشکی بیماری های استخوان چه مدارکی نیاز است؟

نحوه دریافت معافیت بیماری های استخوان چیست؟

امروزه قوانین وجود دارد که به متقاضیان خدمت سربازی کمک می کند تا شرایط خدمت خود را سهل و آسان کنند. این شرایط شامل : گرفتن کسری های خدمت سربازی، امریه سربازی عمومی، استفاده از معافیت های نظام وظیفه می باشد.

معافیت بیماری های استخوان نیز جزو معافیت پزشکی به حساب می آیند. این معافیت یکی از پر متقاضی ترین معافیت ها در چند سال اخیر بوده است. به دلیل گستردگی بیماری ها در فهرست معافیت پزشکی بسیاری از جوانان می توانند از این معافیت بهره مند شوند. فقط کافی است اطلاعات کامل را از مرکز مشاوره تلفنی سربازی بدست آورید. ما در این مقاله توضیجات مرتبط با معافیت های پزشکی به ویژه بیماری های استخوانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 شرایط معافیت بیماری های استخوان

شرایط معافیت بیماری های استخوان در مقایسه با بیماری های دیگر معافیت پزشکی بسیار ساده تر است. زیرا مشمولین برای انجام خدمت وظیفه سربازی خود نیاز به آمادگی های جسمی داشته و باید از نطر جسمانی سلامت کامل داشته باشند. به همین دلیل نداشتن این توانایی باعث می شود فرد در پادگان های نظامی نتواند آمادگی نظامی و دفاعی خود را نشان دهد. بنابراین متقاضیان معافیت های بیماری های اسکلت و استخوان می توانند راحت تر در کمیسیون پزشکی رای موافق دریافت کرده و معاف شوند.

شرایط معافیت بیماری های استخوان برای افراد باید از طریق پرونده ی پزشکی آنان مورد بررسی قرار بگیرد. روند این کار کمی زمان بر خواهد بود. بنابراین داشتن پرونده پزشکی و مدارک مرتبط با بیماری مشمولین باعث سریع تر شدن روند معافیت پزشکی آن ها خواهد شد. اما این مدارک به تنهایی نمی تواند صدور قطعی معافیت را تضمین کند. زیرا شرایط مشمولین و نوع بیماری آن ها باید در مراحل زیر مورد پذیرش قرار گرفته و نوع بیماری و شدت آن تایید شود. این شرایط را با هم مرور می کنیم.

شرایط تایید بیماری های معافیت پزشکی اسکلت و استخوان

  • معاینه پزشکی: این معاینه پس از اقدام متقاضیان برای گرفتن معافیت پزشکی توسط پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا صورت می گیرد.
  • انجام معاینات تخصصی در بیمارستان های نیروهای مسلح: مشمول به بیمارستان احضار شده تا آزمایشات انجام داده و پزشکان متخصص بیماری آن را تایید کنند.
  • دعوت به کمیسیون پزشکی: مشمولین پس از مراحل بالا به کمیسیون دعوت می شوند تا شورای پزشکان رای نهایی را برای نوع معافیت فرد متقاضی صادر

چگونه معافیت پزشکی بیماری های استخوان بگیریم؟

دریافت معافیت پزشکی بیماری های استخوان

دریافت معافیت بیماری های استخوان نیازمند کمی وقت وحوصله است. اولین اقدامات در زمینه این نوع معافیت ها بسیار مهم و ضروری است. بنابراین نسبت به انجام این مراحل دقت کافی داشته باشید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری های استخوان

  1. مطالعه دفترچه نظام وظیفه عمومی از اولین مراحل برای کسب اطلاعات و تکمیل مدارک می باشد. این دفترچه را می توانید از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی دریافت کنید.
  2. قبل از آماده کردن مدارک، مشمولین باید نسبت به تکمیل پرونده ی پزشکی خود اقدام کنند.
  3. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز خود، باید آن ها را به دفاتر پلیس + 10 نزدیک محل زندگیتان تحویل دهید.
  4. پس از تحویل مدارک، نوبت به ثبت درخواست معافیت پزشکی می باشد. این درخواست توسط مرکز نام برده برای مشمولین ثبت می شود.
  5. در این مرحله بررسی مدارک و شواهد توسط خود سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا صورت می گیرد.
  6. پس از بررسی اگر نظر سازمان مثبت اعلام شود. مشمول برای انجام آزمایشات پزشکی به بیمارستان منتقل می شود.
  7. بعد از انجام معاینات بیمارستان ، مشمولین باید منتظر دعوت از سوی کمیسیون باشند.
  8. برگزاری کمیسیون شورای پزشکی برای مشمولین سرنوشت سازترین مرحله خواهد بود. زیرا رای نهایی توسط پزشکان در این کمیسیون تصویب خواهد شد.

در مرحله آخر پس از اعلام رای موافقت با معافیت پزشکی بیماری های استخوان، مشمول می تواند کارت معافیت خود را دریافت نماید.

معافیت پزشکی بیماری های استخوان

انواع بیماری های اسکلت و استخوان

در زیر انواع بیماری های اسکلت و استخوان و نوع معافیت هایی را که برای هر یک وجود دارد آورده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر یک، از اطلاعات جامعی که برای هر کدام از بیماری ها آورده شده است پیدا کنید.

نام بیماری نام بیماری نام بیماری
قطع انگشت پا قطع انگشت دست کوتاهی پا
پا پرانتزی یا ژنووالگوم پا ضربدری یا ژنوواروم پارگی رباط صلیبی
در رفتگی مفاصل آرتروگریپوزیس آسیب عروق اندامها
آنکیلوز آرنج آنکیلوز زانو آنکیلوز شانه
آنکیلوز مچ دست آنکیلوز مچ پا آنکیلوز هانش
استئومیلیت استئوژنس ایمپرفکتا استئوکوندریت دیسکانت زانو
اسکولیوز انحراف ستون فقرات انهدام کامل پاشنه
اکی نیسم بیماری شوئرمان تغییر شکل استخوانهای تارس
تغییر شکل استخوانهای متاتارس تومور خوش خیم استخوانی جوش نخوردگی اسکافوئید
خارج کردن پاتلا دفورمیتی مفصل مچ پا سندرم ایسکمیک ولکمن
سکل ناشی از CP سینداکتیلی سینوستوز استخوانهای ساعد
سینوویال کندروماتوزیس مفاصل بزرگ شلی لیگامان زانو شلی لیگامان مچ پا
شکستگی استخوانهای بلند شکستگی استخوانی غیر استخوان بلند شکستگی حفره کوتیل
شکستگی لگن فقدان اندام فقدان کامل شست
فلاپ پدیکوله عضلانی فلج اطفال قطع اندام
محدودیت حرکات مفاصل نکروز آواسکولار سر استخوان ران هیپ مچ پا
والگوس وجود جسم خارجی در مفاصل بزرگ پا چنبری
پارگی تاندون آشیل پارگی رباطهای جانبی پارگی متقاطع زانو
ژنو راکورواتوم کندرومالاسی پاتلا و اسکوداشلاتر کوبیتوس واروس
کوتاهی اندام فوقانی کوتاهی تاندون آشیل کوکسا ماگنا
کوکسا والگا کوکساوارا کوکساپلانا
کیست استخوانی کیفوز توراسیک کیفوز توراکو لومبار

مشاوره معافیت پزشکی بیماری های استخوان

مشاوره معافیت پزشکی بیماری های استخوان یکی از مهم ترین بخش های معافیت پزشکی به حساب می آید. امروزه افراد زیادی به انواع بیماری های اسکلت و استخوان مبتلا هستند. اسکلت و استخوان های بدن یکی از مهم ترین بخش های بدن است که در سوخت و ساز بدن فعالیت دارند. این بخش از کودکی تا بزرگسالی رشد کرده و تغییرات زیادی در آن ایجاد خواهد شد. برای گرفتن این نوع معافیت ها قبل از هر چیز باید نوع بیماری را بررسی کرد و درمورد آن مطالبی خواند. بیماری های مرتبط با اسکلت و استخوان در واقع در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده و فرد را دچار مشکل می کند.

این بیماری ها در دو صورت مادرزادی و اکتسابی در بدن فرد ایجاد می شود. کارایی بدن افراد پایین آمده و آن ها احساس شدید ضعف را در خود حس می کنند. هم چنین ممکن است فرد از نظر جسمانی و جرکتی نیز دچار مشکلات شدید بشود. هم چنین این نوع بیماری های استخوانی در افراد جوان تر به مرور بیشتر مشاهده می شود. به دلیل پیچیدگی این بیماری و قوانین متعددی که در رابطه با بیماری های استخوان مطرح می شود. مشاوره معافیت بیماری های استخوان به فرد کمک می کند تا سریع تر مقدمات معافیت پزشکی خود را طی کرده و سریع تر کارت معافیت خود را دریافت کند.

سوالات متداول

انواع معافیت های پزشکی چند نوع می باشد؟

معافیت ها شامل نوع موقت ، دائم و معاف از خدمات رزمی است که بر اساس شرایط مشمول به آن تعلق خواهد گرفت.

آیا پس از رای شورای پزشکی در کمیسیون مشمول حق اعتراض به رای را خواهد داشت؟

باید در پاسخ بگوییم که پس از اعلام رای مشمول باید رای را پذیرفته و برای رفتن به خدمت سربازی اقدامات لازم را انجام دهد.

معایب معافیت پزشکی استخوان و اسکلت چیست ؟

مشمولان دارای این معافیت ها معمولا در ادارات و سازمان ها استخدام نمیشوند همچنین در دریافت گواهینامه رانندگی با مشکل مواجه هستند.

معافیت پزشکی بیماری های استخوان تحت چه شرایطی انجام میشود؟

اگر فردی به یکی از بیماری های مربوط به دسته ی استخوان و اسکلت مبتلا باشد و توانایی بدنی وی تحلیل رفته باشد میتواند از معافیت پزشکی استفاده کند.

لغو معافیت پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت چگونه است؟

لغو این معافیت تنها از طریق کسب بهبودی کامل و بعد رفتن مشمول به خدمت امکان پذیر است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 30 خرداد 1403 نظرات (0)

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برخی از مشمولین خدمت سربازی در زمان اتمام خدمت خود، این سوال برایشان پیش می آید که چگونه باید برای ترخیص از خدمت سربازی خود اقدام کنند!

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و به نقل از معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، سردار تقی مهری، در پاسخ به سوال مشمولان در رابطه با نحوه پیگیری صدور کارت پایان خدمت، فرمودند: متصدی صدور کارت پایان خدمت سازمان وظیفه عمومی می باشد و این سازمان با توجه به اطلاعات ارسال شده از یگان خدمتی سرباز، نسبت به صدور کارت پایان خدمت شخص اقدام می کند.

بنابراین کلیه مشمولین باید ابتدا به یگان خدمتی خود مراجعه کنند و پس از اطمینان از ثبت اطلاعات آنها توسط آن یگان، باید منتظر دریافت کارت پایان خدمت خود از سوی سازمان وظیفه عمومی باشند.

سردار مهری افزود: فرآیند صدور کارت پایان خدمت از یگان خدمتی شروع می شود و تا زمانی که مراحل لازم در آن جا سپری نشده و اطلاعات لازم برای سازمان وظیفه عمومی ارسال نشود، از سوی این سازمان اقدامی برای صدور کارت پایان خدمت فرد صورت نمی گیرد. بنابراین سربازان ابتدا باید فرآیند ترخیص خود را پشت سر بگذارند و پس از گذراندن مراحل، باید منتظر صدور کارت پایان خدمت خود از سوی سازمان وظیفه عمومی باشند.

در ادامه مطلب، فرآیند ترخیص توضیح داده شده است. لذا از شما دعوت می کنیم با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

لطفا این ویدئو را حتما ببینید: https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

پس از اتمام خدمت سربازی، شما باید برای ترخیص خود از سربازی یک سری از مراحل را طی کنید. ابتدا باید سراغ تسویه حساب بروید. به عنوان سرباز شما باید با تمامی قسمت هایی که با آنها سر و کار داشته اید تسویه حساب کنید.

بطور کلی تسویه حساب فقط شامل مسائل مالی نمی شود و اگر وسایلی از یگان خدمتی اتان در اختیار شما است، باید آنها را تحویل دهید. فرآیند تسویه حساب از سه قسمت تشکیل شده است.

قدم اول ترخیص از خدمت سربازی

در حین خدمت سربازی در یگان خدمتی خود توجیه خواهید شد که طبق قانون نظام وظیفه فرآیند ترخیص و تسویه حساب چگونه است. مدتی که از خدمت سربازی شما بگذرد تاریخ دقیق ترخیص و تسویه حساب شما توسط مسئولین یگان اعلام می شود.

بعد از این که متوجه شدید چه تاریخی باید تسویه حساب کنید، باید حدود 10 الی 15 روز قبل از تاریخ پایان خدمت خود به معاونت وظیفه عمومی استان محل خدمت خود مراجعه کنید و فرم درخواست ارسال پرونده خودتان را از یگان خدمتی به معاونت وظیفه پر کنید.

بعد از ثبت درخواست شما در معاونت وظیفه این سازمان به صورت مکتوب یا از طریق اتوماسیون از یگان خدمتی شما پرونده شما را درخواست می کند.

قدم دوم ترخیص از خدمت سربازی

در مرحله بعد معاونت وظیفه عمومی پس از دریافت پرونده شما و بررسی آن به شما تاریخ دقیق تسویه حسابتان اعلام می شود. شما باید در تاریخ مقرر مجدد به معاونت وظیفه عمومی استان محل خدمتتان مراجعه کنید و فرم مربوطه را دریافت کنید.

بعد از آن باید به یگان خود رفته و فرم دوم را از آنجا دریافت کنید. در این جا باید به جمع آوری امضا از قسمت های مختلف یگان خود بپردازید. مهم ترین قسمت هایی که باید امضای تسویه حساب آن ها را بگیرید، شامل اسلحه خانه و نیروی انسانی پادگان می باشد.

به این نکته باید دقت داشته باشید جمع آوری امضاها به ترتیب می باشد؛ یعنی اگر نفر اول امضا نکند، نفر دوم امضا نخواهد کرد و اولین امضایی که باید بگیرید امضای فرمانده اتان می باشد. باید توجه داشته باشید که به علت تعدد امضاهای لازم ممکن است جمع آوری امضا چند روز به طول بینجامد؛ بنابراین در این فرآیند باید صبور باشید.

پس از جمع آوری کلیه امضاها باید فرم معاونت وظیفه و فرم یگان خدمتی را به خودشان بازگردانید.

قدم سوم ترخیص از خدمت سربازی

در این زمان شما باید از یگان خدمتی خود درخواست کنید تا اطلاعات شما را به سازمان وظیفه عمومی ارسال کنند. در این مرحله باید یک فرم که شامل اطلاعات زیر می باشد را تکمیل کنید.

برای ترخیص از خدمت سربازی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

اطلاعات لازم برای صدور کارت پایان خدمت

  • محل خدمت
  • درجه
  • گروه خون و مدارک تایید کننده گروه خونی
  • رسته خدمتی
  • تخصص
  • یگان اعزام
  • محل آموزش
  • مدت قانونی خدمت
  • تاریخ شروع خدمت
  • نام محل خدمت
  • رنگ چشم
  • قد
  • مدت خدمت انجام شده
  • تاریخ پایان خدمت
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • یگان ترخیص کننده
  • شماره پرسنلی
  • عکس
  • آدرس محل سکونت
  • شماره تلفن همراه جهت ارسال پیامک از سوی سازمان وظیفه عمومی

پس از تکمیل فرم مربوط به این اطلاعات و فرم شماره 111، یگان خدمتی شما اطلاعات مورد نظر را از طریق سیستم برای سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد کرد.

بعد از تایید مدارک شما توسط این سازمان و همزمان با صدور کارت پایان خدمت شما، پیامکی از سوی سازمان نظام وظیفه به شماره ای که در فرم نوشته اید، ارسال خواهد شد و حدود 15 روز بعد از ارسال پیامک کارت پایان خدمت هوشمند به آدرسی که معرفی کرده اید از طریق پست ارسال خواهد شد.

این مقاله را حتما بخوانید: شرایط دریافت معافیت پزشکی قلب

در صورت عدم دریافت کارت پایان خدمت خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

برخی از افراد ممکن است پس از تکمیل اطلاعات خود پیامکی از سوی سازمان وظیفه عمومی دریافت نکنند و یا در صورت دریافت پیامک حتی پس از 15 روز نیز کارت پایان خدمت خود را دریافت نکنند.

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و با توجه به صحبت های سردار تقی مهری: کسانی که موفق به دریافت کارت پایان خدمت خود نشده اند، ابتدا باید برای پیگیری امور خود به اداره پست محل زندگی خود مراجعه کنند؛ زیرا امکان دارد کارت در زمانی برای آنها ارسال شده باشد که در آدرس مورد نظر حضور نداشته اند. در صورتی که کارت در دفتر پست نبود باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مراجعه کنند و درخواست ارسال مجدد کارت پایان خدمت بکنند.

هم چنین افرادی که پیامکی مبنی بر صدور کارت پایان خدمت از سازمان وظیفه عمومی دریافت نکرده اند، باید از طریق بخش استعلامات وبسایت سازمان وظیفه عمومی به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا از طریق تلفن گویا به شماره 096480 و یا ارسال علامت سوال (؟) به سامانه پیامکی 110206010 از آخرین وضعیت کارت پایان خدمت خود مطلع شوند.

در صورت تغییر در اطلاعات باید چکار کنیم؟

سردار مهری در ادامه توضیح داد در صورتی که اطلاعات متقاضی همانند شماره تماس و یا محل سکونت تغییر کند، کارت به اداره پست عودت داده می شود و در نهایت دوباره به سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد شد.

این افراد باید به پلیس +10 مراجعه کنند و پس از اصلاح مشخصات خود درخواست ارسال مجدد کارت پایان خدمت را بکنند.

همچنین اگر پس از دریافت کارت پایان خدمت و بررسی اطلاعات خود متوجه مغایرت شدید، باید برای اصلاح آن اطلاعات به یگان خدمتی خود مراجعه کنید و از آن جا پیگیری های لازم را انجام دهید.

در صورت عدم دریافت کارت پایان خدمت خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

سخنی از مشاوران آویژه

در این مقاله به مراحل ترخیص از سربازی پرداختیم و مدارک لازم را بر شمردیم. چنانچه به راهنمایی بیشتری در این زمینه یا دریافت مشاوره نظام وظیفه نیاز دارید، می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و با کارشناسان با تجربه این مرکز مشاوره بگیرید

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی با شماره 90990710985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتچه زمانی باید برای تسویه حساب سربازی خود اقدام کنید؟

10 الی 15 روز قبل از فرارسیدن تاریخ اتمام خدمت

سوال علامتبرای اخذ کارت پایان خدمت نیاز است چه فرمی پر شود؟

فرم 111 سربازی

سوال علامتاگر پس از دریافت کارت پایان خدمت مغایرتی در اطلاعات آن بود، از کجا باید پیگیری کرد؟

مراجعه به یگان خدمتی

منبع: مرکز مشاوره آویژه

https://avije.org/

fatemi بازدید : 10 چهارشنبه 30 خرداد 1403 نظرات (0)

شرایط ازدواج در حین خدمت سربازی چگونه است؟

ازدواج در حین خدمت سربازی برای برخی افراد ناممکن به نظر میرسد. در زندگی هر شخص دوره­هایی وجود دارد که خواه ناخواه باید  گذرانده شوند و با آن­ها مواجه شویم،یکی از مهم­ترین و شاید پردغدغه ترین این دوره­ها برای مردان،دوران سربازی باشد. حال اگر فرد متاهل باشد،دغدغه اش دو چندان خواهد شد.همین دغدغه های بسیار باعث شده است که افراد متاهل و همسرشان از سربازی وحشت بسیاری داشته باشند در حدی که گاها غیبت می کنند و از رفتن به سربازی فرار می کنند، اما اگر همین افراد اطلاعات درستی در مورد شرایط ازدواج در حین خدمت سربازی برای افراد متاهل داشته باشند با این موضوع بسیار ساده تر برخورد خواهند کرد و تا حد زیادی از ترس آنها کاسته خواهد شد. درادامه با توجه به نیاز این افراد  و شرایطشان به چند سوال اساسی در این مورد در سایت مرکز مشاوره آویژه پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره های حرفه ای میتوانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

ازدواج در حین خدمت سربازی چگونه است؟

در گذشته بنظر می رسید که ازدواج و سربازی دو امر مغایر باشند،اما امروزه اینگونه نیست و افرادی که قصد ازدواج در حین خدمت سربازی را دارند می توانند از امتیازات سربازان متاهل بهره مند شوند. بنابراین بعد از ازدواج میتوانند از 7 رو مرخصی بیشتر در طی سال بهره مند شوند و هم چنین میتوانند از کسری خدمت نیز استفاده بکنند.

لطفا این ویدپو را حتما ببینید: https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

شایان ذکر است که در این دوره به حقوق انها نیز افزوده می شود. یکی از موضوعات دیگر در این زمینه این است که ممکن است سرباز در شهری غیر از شهر سکونت همسر خود خدمت بکند که برای اینجور موارد امتیاز انتقالی در نظر گرفته شده است تا سربازان در این مورد نیز دغدغه نداشته باشند.علاوه بر این با یکی دیگر از کارهایی که در زمینه اقتصادی برای سربازان متاهل انجام شده است آموزش های دوره فنی و حرفه ای برای راه انداختن کسب و کاری به عنوان شغل دوم است تا بتواند کمک خرجی برای خانواده باشد.

مزایای ازدواج در حین خدمت سربازی چیست؟

سربازی افراد متاهل چگونه است؟

سربازی افراد متاهل تقریبا مثل افراد مجرد می­باشد اما دارای  امتیازات متعددی است تا دوران سربازی را برای افراد متاهل که شرایطشان خاص است راحت تر بکند. در ابتدا قرار بود قانونی مبنی بر معافیت افراد متاهل از خدمت  سربازی وضع شود اما با توجه به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ارزش و منزلت ازدواج این قانون عملی نشد. با توجه به اینکه افراد متاهل از خدمت سربازی معاف نیستند،در قانون نظام وظیفه تسهیلاتی برای این افراد قرار داده شده اس که میتوان به :

  • خدمت در شهر محل سکونت همسر
  • مرخصی بیشتر
  • کسری خدمت به ازای فرزند (هر فرزند 3 ماه)
  • اولویت برای گرفتن امریه
  • اولویت برای اموزش های مهارتی فنی و حرفه­ای اشاره کرد.

این امتیازات باعث شده است که افراد متاهل راغب به گذراندن خدمت سربازی خود شوند و از غیبت کردن بی مورد بپرهیزند. تمامی این تسهیلات برای این فراهم شده است که متاهلان و خانواده هایشان بتوانند دوران سربازی را هرچه راحت تر به پایان برسانند.

حقوق سربازان متاهل به چه میزان است؟

یکی از بزرگ ترین معضلات سربازان چه مجرد چه متاهل میزان حقوقی است که در دوران خدمت سربازی به آنها پرداخت می­شود. با توجه به اینکه خدمت سربازی تقریبا تمام وقت سربازان را می گیرد به طوری که آنها نمی توانند در مدت سربازی به داشتن شغلی فکر کنند، بنابراین تنها منبع درآمد بسیاری از سربازان همین حقوق سربازی خواهد بود. شرایط برای افراد متاهل سخت تر نیز است زیرا آنها علاوه بر خرج خود باید خرج همسر و فرزندان، اجاره مسکن و... را نیز پرداخت کنند.

بر اساس قانون حقوق سربازان متاهل بر اساس مدرک تحصیلی و  منطقه عملیاتی که در آن مشغول به خدمت هستند، متفاوت خواهد بود.

بنا بر اعلام مراجع مربوطه در سال 1402 حقوق سربازان در کمترین حالت  4.800.000 تومان خواهد بود. که با توجه به درجه و میزان تحصیلات  و همچنین وضعیت تاهل سرباز این رقم تا بالای 7.000.000 تومان نیز میتواند برسد.

این مقاله را حتما بخوانید: شرایط دریافت معافیت پزشکی قلب

پاداش ازدواج در حین خدمت سربازی

به جهت حمایت از تشکیل خانواده، پاداشی برای ازدواج سربازان در حین خدمت در نظر گرفته شده است، یکی از مواردی که برای پاداش ازدواج در سربازی در نظر گرفته شده است، حق عائله مندی میباشد، همچنین اگر سربازی دارای غیبت سربازی باشد، برای مدت زمان مشخصی این غیبت او کسر خواهد شد.

محل خدمت سربازان متاهل کجاست؟

به دلیل اینکه افراد متاهل،دارای تعهد به همسر و فرزندان خود می باشند،بنابراین باید بتوانند وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنند. بر اساس قانون سربازان متاهل در شهری که همسر آنها ساکن است و یا در حومه آن شهر باید به خدمت سربازی بپردازند تا هم بتوانند به امور مربوط به خانواده خود رسیدگی کنند وهم با خیالی اسوده از خانواده خود بتوانند خدمت سربازی اشان را پشت سر بگذارند. هم چنین اگر شرایط خدمت در نزدیکی محل زندگی وجود نداشته باشد به میزان مرخصی شخص متاهل اضافه می شود.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ازدواج در حین خدمت سربازی و مزایای آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل کنید. مشاوران ما آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود. کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا به تعداد فرزندان سه ماه خدمت سربازی تعیین می شود؟

بله، تمام سربازان متاهلی که دارای فرزند باشند، به ازای هر فرزند،3 ماه کسر خدمت خواهند داشت و از همه مزایای لازم از جمله پاداش برخوردار خواهند شد.

آیا سربازان متاهل در خدمت پاداش دریافت خواهند کرد؟

بله، تمامی سربازانی که در حین خدمت سربازی متاهل شده و یا صاحب فرزند شوند، پاداش هایی دریافت خواهند کرد، همچنین نوع پاداش در نظر گرفته شده برای درجه های مختلف و همچنین نوع ارگانی که سرباز در حال فعالیت در آن می باشد، نیز متفاوت خواهد بود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اخبار نظام وظیفه به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: مرکز مشاوره آویژه

https://avije.org/

fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 30 خرداد 1403 نظرات (0)

جذب سرباز امریه سازمان نقشه کشی کشور

سازمان نقشه‌برداری کشور‌ در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه سرمایه‌های انسانی از میان دانشجویان برتر در مقاطع تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های: فناوری اطلاعات(سخت‌افزار و نرم‌افزار)، فنی و مهندسی(نقشه‌بردای و عمران)، ارتباطات(حوزه اطلاع‌ رسانی)‌ و مدیریت(حوزه اقتصاد، آمایش سرزمین و ...)، اقدام به جذب سرباز امریه میکند که در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آویژه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

 برای دریافت مشاوره های حرفه ای با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

جذب سرباز امریه سازمان نقشه کشی کشور

به گزارش مرکز مشاوره آویژه سازمان نقشه کشی کشور در نظر دارد از بین واجدین شرایط اقدام به جذب نیروی امریه کند. سازمان نقشه کشی کشور وظایف متعددی از جمله:

  •  تهیه نقشه و بروز رسانی آنها
  • طراحی اطلاعات مکانی
  • برگزاری دوره های آموزشی و کنفرانس ها و کنگره ها
  • طراحی سیستم های اطلاعاتی زمینی
  • نظارت بر فعالیت های تهیه نقشه

و... را بر عهده دارد.

حال این سازمان  در راستای پیشبرد اهداف و پروژه های خود از بین مشمولان تحصیل کرده ای که تخصص لازم برای مشارکت در این طرح ها را دارند، سرباز امریه میگیرد. جذب سرباز امریه سازمان نقشه کشی اغلب از بین فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است. بدین ترتیب مشمولان وظیفه ای که علاقه مند به گذراندن دوره سربازی خود در این ارگان باشند، همچنین تاریخ اعزام آنها با تاریخ امریه گیری این سازمان یکی باشد، میتوانند برای ثبت نام اقدام کنند.

لطفا این ویدئو را حتما ببینید: https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

شرایط اختصاصی امریه سربازی سازمان نقشه کشی 

سازمان نقشه کشی کشور علاوه بر شرایط عمومی جذب سرباز امریه شرایط اختصاصی را مطرح کرده است که داشتن این شرایط لازمه همکاری با این سازمان است. این شرایط به شرح زیر است:

  • مشمولان بایستی از یکی از دانشگاه های دولتی یا آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده باشند. این در حالی است که بسیاری از ارگان های امریه گیر تنها از بین دانش آموختگان دانشگاه های دولتی و برتر کشور سرباز امریه میگیرند.
  • داشتن حداقل مدرک فوق لیسانس یا دکترا از شرایط اصلی جذب سرباز امریه در سازمان نقشه کشی کشور میباشد. لذا دارندگان مدرک تحصیلی در مقاطع پایین تر مجاز به ثبت نام امریه این سازمان نیستند.
  • متقاضیان طی مراحل مختلف گزینش میشوند که باید در هر کدام از این مراحل امتیاز کافی را کسب کنند. یکی از این مراحل انجام مصاحبه حضوری است.
  • سربازان امریه در سازمان نقشه کشی موظف به انجام 24 ماه خدمت هستند. این بدان معناست که سربازان امریه این سازمان نمیتوانند از کسریهای خدمت سربازی استفاده کنند.
  • اولویت پذیرش در سازمان نقشه کشی هر استان با افراد بومی همان منطقه است.

امریه سازمان نقشه کشی شامل فارغالتحصیلان کدام رشته ها میشود؟

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، پذیرش سرباز امریه در سازمان نقشه کشی اغلب از بین فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و برخی رشته های دیگر که در دانشگاه های معتبر مورد پذیرش سازمان نقشه کشی کشور تحصیل کردند انجام میشود. که در جداول زیر به بررسی دقیق تر آنها پرداخته ایم:

دانشگاه های مورد پذیرش
دانشگاه های دولتی دانشگاه های آزاد
دانشگاه تهران علوم تحقیقات تهران
صنعتی شریف تهران مرکزی
صنعتی امیرکبیر تهران شمال
دانشگاه تبریز تهران جنوب
تربیت مدرس علوم و تحقیقات قزوین
صنعتی اصفهان
شهید بهشتی
علم و صنعت ایران
خواجه نصیرالدین طوسی
چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه اصفهان واحدهای علوم تحقیقات در مراکز استان‌ها
دانشگاه مازندران
دانشگاه گیلان
دانشگاه کرمانشاه
فردوسی مشهد

 

 

رشته‌ها و گرایش‌های مورد پذیرش‌
رشته گرایش
فناوری اطلاعات             IT، مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار- سخت‌افزار
فنی و مهندسی نقشه‌برداری و عمران
        ارتباطات روابط عمومی، علوم ارتباطات
        مدیریت مدیریت دولتی، اقتصاد، آمایش سرزمین و…

توجه کنید که تنها داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا در این رشته ها برای امریه شدن در سازمان نقشه کشی کافی نیست بلکه داشتن حداقل معدل 16 برای رشته های فنی و مهندسی و حداقل معدل 17 برای پذیرش مشمولان سایر رشته ها، الزامی است.

ثبت نام امریه سربازی در سازمان نقشه کشی

ثبت نام امریه سربازی در سازمان نقشه کشی به شکل اینترنتی و غیر حضوری انجام میشود. لذا مشمولان وظیفه ای که شرایط عمومی و اختصاصی لازم را برای امریه شدن در سازمان نقشه کشی دارند، میتوانند از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی جذب امریه این سازمان، درخواست خود را ثبت کنند. متقاضیان در زمان مراجعه به سامانه جذب امریه ضمن پذیرش شرایط سربازان امریه باید مدارکی که تایید کننده صلاحیت آنها است را ارسال کنند. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • ارائه برگه اعزام به خدمت و تاریخ دقیق اعزام در این مرحله مورد نیاز است البته برای مشمولانی که بخشی از فرایند اعزام را انجام داده اند ممکن است تا زمان انجام مصاحبه و گزینش نیز فرصت ارائه این برگه وجود داشته باشد.
  • ارائه تصویر مدرک تحصیلی که معدل دوره تحصیل در آن درج شده باشد و یا ارائه برگه معرفی نامه از دانشگاه
  • ارائه گواهی بسیج برای مشمولان دارای سابقه بسیج
  • ارائه برگه معرفی نامه ایثارگران
  • تصویر گواهینامه مربوط به مشمولان نخبه

توجه داشته باشید که ثبت نام در این سامانه به منزله پذیرش شما نیست، بلکه مدارک ارسالی مورد بررسی قرار میگیرد و واجدین شرایط برای انجام مصاحبه حضوری فراخوانده میشوند. پذیرفته شدگان در گزینش و مصاحبه میتوانند خدمت خود را به عنوان سرباز امریه آغاز کنند.

این مقاله را حتما بخوانید: شرایط دریافت معافیت پزشکی قلب

لیست سازمان ها و ارگانهای امریه گیر خدمت سربازی

در لیست زیر به برخی از سازمان های امریه گیر اشاره شده است. برای آگاهی بیشتر در مورد هر سازمان بر روی لینک مربوطه در جدول لطفا کلیک کنید.

سازمان ها یا وزارتخانه امریه گیر سازمان ها یا وزارتخانه امریه گیر
امریه وزارت نیرو امریه سرباز معلم
امریه نیروهای مسلح امریه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
امریه سازمان انرژی اتمی امریه بنیاد شهید و امور ایثارگران
امریه وزارت دفاع امریه وزارت بهداشت
امریه شرکت های دانش بنیان امریه وزارت صنعت، معدن، تجارت
امریه وزارت نفت و شرکت گاز امریه جهاد کشاورزی
امریه وزارت راه و شهرسازی امریه سازمان ملی استاندارد
امریه قوه قضاییه امریه اداره اوقاف
امریه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امریه وزارت علوم و تحقیقات
امریه سربازی اداره برق  امریه سازمان بهزیستی
امریه کمیته امداد امام خمینی امریه وزارت اقتصاد و دارایی
امریه وزارت ورزش و جوانان امریه استانداری ها
امریه نهاد ریاست جمهوری امریه سربازی شهرداری ها

خدمات مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد

سخنی از مشاوران آویژه

در این مقاله آویژه به بررسی "جذب سرباز امریه سازمان نقشه کشی کشور" پرداختیم و جزئیات تکمیلی را در این خصوص ارائه کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های حرفه ای در خصوص امریه های سربازی میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان با تجربه مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای دریافت امریه سازمان نقشه کشی کشور چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارکی مانند: کپی کارت ملی، اصل و کپی مدرک تحصیلی همراه با گواهی معدل، آدرس منزل و... که جزئیات تکمیلی در این مقاله درج شده است.

سازمان نقشه کشی از بین فارغ التحصیلان کدام رشته ها امریه جذب میکند؟

سازمان نقشه کشی کشور بیشتر از بین فارغ التحصیلان رشته مهندسی امریه جذب میکند که جزئیات تکمیلی در قالب جداول در این مقاله ارائه شده است.

fatemi بازدید : 8 سه شنبه 29 خرداد 1403 نظرات (0)

خیانت عاطفی: گذراندن وقت عاطفی با فردی غیر از همسر یا شریک زندگی

9 نشانه اینکه گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید

این روزها برقراری رابطه عاطفی هم می تواند به اندازه خیانت فیزیکی برای رابطه شما آسیب زننده باشد.

گرفتار شدن در دام رابطه عاطفی:

روابط عاطفی می توانند به اندازه خیانت فیزیکی مخرب باشند. انرژی احساسی ما محدود است. اگر این انرژی را جای دیگری متمرکز کنیم، می تواند بر روابط با نزدیکانمان تأثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، صمیمیت بیش از حد با فرد دیگری، به خصوص کسی که به او جذب شده اید، همیشه این پتانسیل را دارد که به چیزی فراتر از دوستی تبدیل شود.

دوستی ها عالی هستند، اما مهم است که بدانیم چه زمانی ممکن است از مرز بگذرند. رفتارها یا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما یا همسرتان درگیر یک رابطه عاطفی شده اید. در ادامه این مقاله روانشناسی آویژه به این نشانه ها و تأثیر آنها بر رابطه تان می پردازیم.

ماهیت رابطه عاطفی

رابطه عاطفی یک رابطه غیرجنسی است که در آن سطح صمیمیت و پیوند عاطفی مشابه یک رابطه عاشقانه وجود دارد.

این روابط معمولا از دوستی های ساده شروع می شوند. برخی از دوستی های غیرعاشقانه به مرور زمان به دوستی های عمیق با بار عاطفی بالا تبدیل می شوند. زمانی که فرد دیگری را جذاب می دانید یا تمایلات جنسی مشترکی دارید، با سراشیبی لغزنده ای روبرو می شوید که شما را از تعهدات ازدواج یا رابطه تان دور می کند.

معمولا در ابتدای این روابط، هیچ قصدی برای جدی تر شدن اوضاع وجود ندارد. با این حال، مرز باریکی بین دوستی های نزدیک و روابط عاطفی وجود دارد. علاوه بر این، روابط عاطفی به سرعت می توانند به معاشقه و روابط جنسی منجر شوند.

"ارتباط عاطفی معنادار برای پایه و اساس هر رابطه ای، چه دوستانه و چه عاشقانه، مهم است. یک دوستی زمانی به یک رابطه عاطفی تبدیل می شود که مرزها شروع به محو شدن کنند." این گفته ی آیوی کوانگ، درمانگر و متخصص مشاوره خیانت است.

زمانی که فردی شروع به پنهان کردن اطلاعات شخصی از شریک اصلی خود می کند و عمیق ترین افکار، احساسات، خواسته ها و تجربیات خود را با فرد دیگری که احساس صمیمیت عاطفی و کشش بیشتری نسبت به او پیدا می کند، به اشتراک می گذارد، ممکن است نشانه هایی از یک رابطه عاطفی در حال شکل گیری باشد.

درگیر یک رابطه عاطفی شده اید؟

مطمئن نیستید که شما یا همسرتان گرفتار رابطه عاطفی شده اید؟ در اینجا 9 نشانه برای کمک به تشخیص این موضوع آورده شده است:

  • تماس مداوم:

روابط عاطفی معمولا با برقراری ارتباط زیاد بین طرفین همراه است. این نه تنها شامل گذراندن زمان با هم به صورت حضوری بلکه تماس در زمان هایی که از هم دور هستید را نیز در بر می گیرد. به عنوان مثال، شما اغلب در ساعات نامناسب با این فرد چت می کنید. زمان زیادی را صرف پیام دادن، ایمیل زدن یا تماس تصویری با او می کنید. حتی ممکن است برای اینکه دائما با او در ارتباط باشید، همسرتان، خانواده و سایر مسئولیت هایتان را نادیده بگیرید.

این نادیده گرفتن به خصوص، دلیلی است که این نوع رفتار را از یک دوستی نزدیک به یک رابطه مشکوک تبدیل می کند. برای مثال تصور کنید اگر همسرتان شام یا قرار فیلم با شما را صرف چت کردن با فرد دیگری کند چه احساسی پیدا می کنید؟

لو دادن رازها؟ یا بیش از حد صمیمی شدن؟ هشدارهایی برای تشخیص رابطه عاطفی

روابط عاطفی فراتر از نگاه های پنهانی است، بلکه در مورد رازهای پنهانی نیز صدق می کند. در روابط سالم، شما به طور عادی همه چیز را با شریک زندگی خود در میان می گذارید. اما در یک رابطه عاطفی، اوضاع تغییر می کند:

  • خبر مهمی دارید؟ این فرد اولین کسی است که با او این خبر را جشن می گیرید.
  • روز سختی را گذرانده اید؟ آنها حکم یک درمانگر (با گوشی هوشمند و نه مدرک تحصیلی) را برای شما دارند.

مشکل احساس تنهایی چیست؟ شریک زندگی شما نادیده گرفته می شود. این کمبود ارتباط شکافی در رابطه شما ایجاد می کند و حتی ممکن است متوجه آن نشوید.

شاید به طور عمدی چیزی را پنهان نمی کنید، اما آیا این دوست صمیمی جدید، بخش بیشتری از شخصیت واقعی شما را نسبت به شریک واقعی تان، در اختیار دارد؟ کمی به این موضوع فکر کنید!

افکار مداوم درگیر فرد دیگری هستید؟

در روابط عاطفی، فردی که با او در ارتباط هستید به مرکز توجه شما تبدیل می شود. این فرد تمام فکر و ذکر شما را به خود مشغول می کند.

مشغولیت ذهنی دائمی: ممکن است متوجه شوید که تمرکز کردن روی کارها و مسائلی که به نحوی به او مرتبط نیستند برایتان دشوار شده است.

حضور همیشگی در ذهن: این فرد مدام در ذهن شماست، چه صبح که از خواب بیدار می شوید، چه شب که به خواب می روید و در بسیاری از مواقع دیگر.

آراستن به امید توجه: حتی ممکن است هنگام لباس پوشیدن به این فرد فکر کنید و امیدوار باشید که به ظاهر شما توجه کند.

اگرچه روابط عاطفی در ابتدا ماهیت جنسی ندارند، اما ممکن است کم کم دچار خیال پردازی های عاشقانه یا جنسی در مورد این فرد شوید.

احساس درک شدن توسط فرد دیگری

در روابط عاطفی، این حس به وجود می آید که فرد مورد نظر شما را به گونه ای درک می کند که حتی شریک عاطفی تان هم نمی تواند. احتمالا متوجه اشتراکات زیادی بین خود و او می شوید و احساس می کنید علایق مشترک زیادی دارید.

این شباهت ها ممکن است شبیه یک دوستی نزدیک به نظر برسد - و قطعا هم ممکن است همینطور باشد! اما اگر این حس نزدیکی باعث می شود نسبت به شریک عاطفی تان احساس خشمگین یا بی مهری پیدا کنید و صمیمیت، ارتباط و تفاهم شما با او کم رنگ شود، شاید بهتر باشد رفتار خود را دوباره ارزیابی کنید.

هیچ نشانه واحدی وجود ندارد که به طور قطع نشان دهد گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید، بلکه این مجموعه ای از احساسات و رفتارهای شما نسبت به فرد دیگر است و اینکه این رفتارها چگونه بر رابطه عاشقانه فعلی شما تأثیر می گذارد.

افشاگری های نامناسب: رد شدن از مرز صمیمیت

روابط عاطفی ممکن است با صحبت در مورد کار و مسائل دیگر شروع شوند، اما اغلب به جزئیات صمیمی‌تر درباره زندگی، روابط، مشکلات شخصی و حتی زندگی جنسی شما کشیده می‌شوند.

این تمایل به آسیب پذیر شدن احساسی در عین حال که جزئیات خصوصی خود و احساساتتان را فاش می کنید، دلبستگی شما را به این فرد عمیق تر می کند.

موضوعات بسیار شخصی: شما در مورد موضوعات بسیار شخصی، مانند مشکلات رابطه فعلی خود صحبت می کنید.

اشتراک تمام یا بیشتر مشکلات: تمام یا بیشتر مشکلات و نگرانی های خود را با این فرد در میان می گذارید. با انجام این کار، ممکن است نسبت به شریک ع羡انیتان احساس نارضایتی بیشتری پیدا کنید، در حالی که همزمان اقدامات لازم را برای حل مشکلات رابطه فعلی خود انجام نمی دهید.

نگاه از دریچه مقایسه: سیاه نمایی شریک عاطفی

با نزدیک شدن به فرد جدید، ممکن است شروع به مقایسه او با شریک عاطفی خود کنید. حتی ممکن است بارها او را با شریک زندگیتان مقایسه کنید و به حدی برسید که از شریک خود به خاطر انجام ندادن کارهایی که فرد جدید انجام می دهد، عصبانی شوید.

از آنجایی که فرد جدید را ایده آل می کنید، شریک عاطفی تان در نظرتان بدتر به نظر می رسد. ممکن است خود را در حال انتقاد بیشتر از او ببینید.

این مقایسه های ناعادلانه همچنین به این معنی است که شما تمایل دارید به دنبال اشتباهات شریک زندگیتان باشید و بدون توجه به نقاط قوت او، روی عیوبش بیش از حد تأکید کنید. این مقایسه ها باعث می شود تا هر گونه ویژگی منفی در فردی که با او رابطه عاطفی دارید را نادیده بگیرید. احتمالا در حال تسلیم شدن به این تصور غلط هستید که همیشه در جای دیگر علف سبزتر است.

گذراندن وقت بیشتر با فرد جدید و پنهان کاری

  • چسبیدن به هم: علاوه بر اینکه همیشه با این فرد در ارتباط هستید، زمان زیادی را به صورت حضوری با او می گذرانید. بهانه تراشیده یا دلایلی برای گذراندن وقت با او ایجاد می کنید. ممکن است بعد از کار با هم بیرون بروید یا آخر هفته ها با او برنامه ریزی کنید.
  • اجتناب از شریک عاطفی: حتی ممکن است بهانه هایی برای اجتناب از گذراندن وقت با شریک عاطفی تان پیدا کنید تا بتوانید زمان بیشتری را با این فرد بگذرانید. ممکن است متوجه شوید که هر بار که فرد مورد نظر پیام می دهد، تماس می گیرد یا به دیدار می آید، دچار هیجان می شوید.
  • رازپنهانی: شروع به دروغ گفتن یا پنهان کاری می کنید. این پنهان کاری معمولا به صورت نگفتن حقیقت است. نه تنها در مورد صحبت ها، ملاقات ها، ناهارها، پیام ها و تماس های تلفنی خود با شریک عاطفی تان صحبت نمی کنید، بلکه برای پنهان کردن این ارتباطات نیز اقداماتی انجام می دهید. برای مثال، ممکن است پیام ها را از گوشی خود حذف کنید یا در صورت پرسیدن، ارتباطی که داشته اید را انکار کنید.

شما چیزهایی را پنهان می کنید یا دروغ میگویید در حالی که در اعماق وجودتان می دانید که این رفتار درست نیست. اگر شریک عاطفی تان مکالمه ضبط شده بین شما را بشنود یا برخی از پیام های داغ رد و بدل شده را ببیند، شرمنده می شوید؟ اگر چنین است، این نشانه آن است که اوضاع احتمالا از کنترل خارج شده است.

کم محلی به شریک عاطفی و تبعات آن

  • کمبود توجه برای شریک عاطفی: شریک عاطفی تان در حالی که فرد خاص شما بیشتر از او را تصاحب می کند، کمبود توجه شما را حس می کند. چه کمبود ارتباط، محبت، افکار یا دنیای درونی شما باشد، زمان و تمرکزتان از شریک زندگی تان گرفته شده و به فرد دیگر منتقل می شود.

گذراندن وقت با دیگران خارج از رابطه و داشتن ارتباطات عاطفی به طور معمول مشکلی ندارد. مشکل زمانی به وجود می آید که ارتباط شما با یک نفر تمام زندگی تان را تحت الشعاع قرار دهد، در رابطه تان اختلال ایجاد کند و به چیزی تبدیل شود که احساس می کنید باید آن را پنهان کنید.

یک سوال مهم که باید از خود بپرسید این است: اگر شریک عاطفی تان این سطح از صمیمیت را با یکی از دوستانش به اشتراک می گذاشت، ناراحت می شدید؟

آیا شریک عاطفی شما گرفتار یک رابطه عاطفی شده است؟

در برخی موارد، ممکن است نگران باشید که شریک عاطفی تان با شخص دیگری رابطه عاطفی برقرار کرده است. در اینجا به برخی نشانه هایی که باید به آنها توجه کنید اشاره شده است:

  • کار زیاد یا مشغولیت های بدون شما: شریک عاطفی تان زمان زیادی را در محل کار یا صرف کارهای دیگر بدون شما می گذراند.
  • پنهان کاری با تلفن همراه: شریک عاطفی تان با دقت تلفن همراه خود را پنهان می کند و در مورد اینکه به صورت آنلاین با چه کسی ارتباط برقرار می کند، پنهان کار است.
  • حرف زدن مداوم از یک دوست صمیمی: شریک ع ارتباطفی تان دائما در مورد دوست صمیمی شان صحبت می کند که به نظر می رسد رابطه خاصی با او دارند.
  • انتقاد و مقایسه: شریک عاطفی تان شروع به انتقاد از شما می کند و شما را با دوست صمیمی شان مقایسه می کند.
  • دور شدن عاطفی: به نظر می رسد شریک عاطفی تان از شما دور می شود و به ندرت اطلاعاتی در مورد زندگی اش با شما به اشتراک می گذارد.

مهم است که در صورت داشتن رابطه عاطفی یا شک به رابطه عاطفی همسرتان، با او صحبت کنید. برقراری ارتباط صادقانه، شفاف و مهربانانه در هر رابطه ای ضروری است، به خصوص زمانی که صحبت از رسیدگی به مسائلی باشد که می تواند بر اعتماد و صمیمیت تأثیر بگذارد.

تأثیر روابط عاطفی

این نوع روابط ممکن است به نظر یک فرار از زندگی روزمره باشد. شما فقط بهترین جنبه های این فرد دیگر را می بینید و آن ها هم بهترین وجه شما را می بینند. شما آن ها را به صورت 24 ساعته در کنار خود ندارید تا با عادات بد و ویژگی های نه چندان جذابشان آشنا شوید. تصویری که از آن ها دارید عمدتا بر اساس فانتزی و شخصیت ایده آل سازی شده است که بدون شک این رابطه را بسیار فریبنده می کند.

برخی از تأثیرات روابط عاطفی بر رابطه شما عبارتند از:

  • خیانت و آزار: احساس خیانت و آزار دیدن.
  • خدشه دار شدن اعتماد شریک عاطفی: آسیب زدن به اعتماد شریک زندگی تان.
  • آسیب به روابط با سایر اعضای خانواده: آسیب دیدن روابط با سایر اعضای خانواده، از جمله فرزندان.
  • مشکل در برقراری روابط آینده: مشکل در ایجاد روابط عاطفی در آینده.
  • طلاق: احتمال طلاق.
  • احساس گناه، شرم و عصبانیت: احساس گناه، شرم و عصبانیت.
  • کاهش اعتماد به نفس: کاهش اعتماد به نفس.
  • بدتر شدن ارتباط بین شما و همسرتان: بدتر شدن ارتباط بین شما و شریک عاطفی تان.

اگر فکر می کنید گرفتار یک رابطه عاطفی شده اید، شاید بهتر باشد وضعیت رابطه خود را با شریک فعلی تان به طور جدی ارزیابی کنید.

حتی زمانی که چنین روابطی با برقراری رابطه جنسی جنبه فیزیکی پیدا نمی کنند، تأثیر آن ها می تواند به همان اندازه مخرب باشد و رابطه شما را به خطر بیندازد. صمیمیت درگیر در روابط عاطفی اغلب می تواند از یک رابطه جنسی عمیق تر باشد زیرا شما از نظر عاطفی سرمایه گذاری بیشتری کرده اید.

کوانگ می گوید: «روابط عاطفی می توانند به اندازه روابط فیزیکی برای یک رابطه مضر باشند، زیرا می توانند شامل پنهان کاری، عدم صداقت، فریب و تغییر جهت گیری صمیمیت عاطفی و انرژی از شریک متعهد به سمت فردی باشند که با او رابطه عاطفی دارند.»

شریک زندگی شما ممکن است این را به عنوان همان سطح خیانت ببیند که گویی شما در واقع با فرد دیگری رابطه جنسی داشته اید.

مقابله با روابط عاطفی

روابط عاطفی به طور ناگهانی یا بدون مقدمه اتفاق نمی افتد. ایجاد ارتباط عاطفی با فرد دیگر به زمان و تلاش نیاز دارد. اگر فکر می کنید درگیر رفتارهایی هستید که ممکن است به یک رابطه عاطفی منجر شود، کارهایی می توانید برای برقراری مجدد مرزها و محافظت از رابطه خود با شریک زندگی تان انجام دهید.

با تایید و صحبت آشکار و مستقیم در مورد رابطه عاطفی، می توانید با هم کار کنید تا بفهمید چه چیزی منجر به آن شده است، احساسات و نگرانی های خود را بیان کنید و راه هایی را برای ترمیم آن، بازسازی اعتماد و تقویت رابطه خود کشف کنید.

  • آیوی کوانگ، درمانگر و متخصص ازدواج و خانواده

اجتناب از روابط عاطفی به معنای محدود کردن ارتباط با دیگران یا عدم برقراری ارتباط عاطفی با دوستان نیست. این روابط برای حمایت اجتماعی و سلامت روانی ضروری هستند.

اگر احساس می کنید درگیر یک رابطه عاطفی شده اید، راهکارهای زیر می توانند به شما کمک کنند:

  • ایجاد مرزبندی: برای نحوه رفتار شما و دیگران در روابط، مرزها یا انتظارات را تعیین و حفظ کنید. به عنوان مثال، برقراری ارتباط با دوستان ضروری است، اما در عین حال زمان هایی هم باید روی شریک عاطفی و خانواده خود تمرکز کنید.
  • ارتباط با شریک عاطفی: با شریک عاطفی خود در مورد جزئیات زندگی تان صحبت کنید، از رویدادهای روزتان گرفته تا احساسات شخصی تان در مورد وقایع مختلف زندگی.
  • گذراندن وقت با هم: برای گذراندن وقت با کیفیت با شریک عاطفی تان، زمان اختصاص دهید.

در نهایت، اگر رابطه عاطفی باعث ایجاد مشکل در رابطه شما شده است، به فکر صحبت با یک متخصص سلامت روان باشید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا مسائلی را که ممکن است باعث شود شما یا شریک عاطفی تان در وهله اول به دنبال ارتباطات عاطفی با دیگران باشید، برطرف کنید.

اگر شما یا شریک عاطفی تان درگیر یک رابطه عاطفی هستید، مهم است که با هم ارتباط برقرار کنید. کوانگ می گوید: «اجتناب از صحبت کردن یا مخفی نگه داشتن آن می تواند منجر به آسیب بیشتر و دوری بین شما و شریک عاطفی تان شود.» صحبت در مورد این موضوع یک قدم مهم اولیه است، اما ممکن است متوجه شوید که مشاوره زوجین نیز می تواند مفید باشد.

منبع: https://psychology.avije.org/ مرکز مشاوره آویژه

fatemi بازدید : 8 سه شنبه 29 خرداد 1403 نظرات (0)

زخم های التیام ناپذیر: چگونه با خیانت کنار بیاییم؟

علائم، عوامل محرک و راهبردهای بهبود در آسیب روحی ناشی از خیانت

آیا فکر می کنید شما یا کسی که می شناسید ممکن است در حال مبارزه با آسیب روحی ناشی از خیانت یا رهاشدگی در گذشته باشید؟ اگر چنین است، پس در حال خواندن مقاله خوبی هستید!

در این مقاله مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • آسیب روحی ناشی از خیانت چیست؟
  • علائم آسیب روحی ناشی از خیانت
  • بهبودی از آسیب روحی ناشی از خیانت

راهبردهای بهبود:

  • استراتژی 1: به جای اجتناب، آن را بپذیرید
  • استراتژی 2: محرک های آسیب روحی ناشی از خیانت را درک کنید
  • استراتژی 3: پذیرش و نامگذاری احساسات خود را تمرین کنید
  • استراتژی 4: از بدن خود مراقبت کنید
  • استراتژی 5: ابزارهای مراقبت از خود را توسعه دهید
  • استراتژی 6: داستان خود را به اشتراک بگذارید

بزنیم بریم سراغ اصل مطلب آویژه!

آسیب روحی ناشی از خیانت چیست؟

آسیب روحی ناشی از خیانت نتیجه زیر پا گذاشته شدن عمیق یک وابستگی است، جایی که فردی که برای امنیت و رفاه خود به آن وابستگی اعتماد دارد، مورد سوء استفاده یا بی توجهی قرار گرفته است.

آسیب روحی ناشی از خیانت اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • آزار و اذیت دوران کودکی: شامل آزار جسمی، جنسی و عاطفی (مثلاً سوءاستفاده عاطفی، تحریف روانی، آزار کلامی و غیره)
  • خیانت شریک عاطفی: شریک عاطفی رابطه نامشروع برقرار می کند یا در مورد موضوع مهمی در رابطه تان به شما دروغ می گوید (پول، اعتیاد جنسی و غیره)

آسیب روحی ناشی از خیانت به شدت با سایر انواع آسیب های روحی متفاوت است زیرا نه تنها تجربه سوء استفاده را در بر می گیرد، بلکه همراه با تجربه خیانت شدن توسط یک رابطه کلیدی مانند والدین، سرپرست، قیم، شریک عاطفی یا فرد دیگری است که برای حمایت و امنیت به او اعتماد شده است.

چون قربانیِ این نوع خیانت، اغلب برای برآورده شدن نیازهای جسمی، روانی و/یا احساسی خود به فردِ آزارگر وابسته است، برای حفظ رابطه رفتار خود را تغییر می دهد.

قربانی ممکن است دچار موارد زیر شود:

  • تناقض ذهنی (توانایی همزمان نگه داشتن دو فکر متناقض)
  • کم اهمیت جلوه دادن (کاهش شدت یک رویداد)
  • عـــدم تشخیص خیانت (ناتوانی در دیدن خیانت با وجود شواهد آشکار)

این شکل از احساس تنهایی روانی، یک استراتژی مقابله‌ای است که با مسدود کردن چیزهایی که برای رویارویی بیش از حد دردناک یا ترسناک هستند، از امنیت ذهنی و احساسی فرد محافظت می کند.

به عنوان مثال، کودکی ممکن است خودش را برای رفتار بد والدینش سرزنش کند یا دلیلی برای خودش بتراشد که به احساس بهتر او نسبت به اتفاقی که افتاده کمک کند. این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از قربانیان سوءاستفاده، همچنان با فرد آزارگر خود می‌مانند و تأثیر سوءاستفاده را بعد از وقوع آن کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، یا چرا کودکانی که به طور پنهانی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، به نظر می‌رسد رابطه‌ای صمیمی با فرد آزارگر خود دارند.

علائم آسیب روحی ناشی از خیانت

علائم و نشانه های آسیب روحی ناشی از خیانت متفاوت است، اما به طور کلی شامل علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مانند موارد زیر می شود:

  • افکار و تصاویر مزاحم (flashbacks - فلش بک ها)
  • کابوس ها یا فلش بک ها
  • رفتارهای اجتنابی (اجتناب از مکان ها، افراد یا موقعیت هایی که یادآور تجربه تلخ هستند)
  • حواس پرتی شدید (اسکن مداوم محیط برای تهدیدهای احتمالی)
  • پرخاشگری یا عصبانیت ناگهانی
  • بی خوابی
  • ترس
  • کناره گیری اجتماعی
  • احساس بی حسی عاطفی
  • علائم فیزیکی مانند سردردهای تنشی، میگرن و خستگی

آسیب روحی ناشی از خیانت در این مورد منحصر به فرد است زیرا شامل احساسات شدید شرمساری مرتبط با سوء استفاده یا نقض شدن است. بنابراین، اگر از آسیب روحی ناشی از خیانت رنج می برید، ممکن است از موارد زیر رنج ببرید:

  • شرم، گناه و سرزنش خود
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین و احساس بی ارزشی
  • باورهای منفی در مورد خود و دیگران، مانند "من لایق نیستم"، "همه بی صداقت هستند" یا "به کسی نمی شود اعتماد کرد"
  • نوسانات خلقی غیرمنتظره
  • مشکل در تنظیم احساسات

علائم آسیب روحی ناشی از خیانت (ادامه)

همچنین ممکن است نسبت به اینکه به چه کسی می توانید اعتماد کنید، بدبین و شدیدا مراقب باشید. این اغلب منجر به موارد زیر می شود:

  • ناتوانی در اعتماد
  • مشکل در حفظ روابط یا اجازه دادن به دیگران برای نزدیک شدن به شما
  • مشکلات در صمیمیت
  • مشکل در باور به توانایی های تصمیم گیری خودتان

افرادی که از آسیب روحی ناشی از خیانت رنج می برند همچنین ممکن است دچار گوشه گیری اجتماعی و اضطراب شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اضطراب اجتماعی و چگونگی غلبه بر آن، وبلاگ ما را بررسی کنید → اینجا([لینک وبلاگ در مورد اضطراب اجتماعی])

علاوه بر این، ممکن است برای مقابله با آسیب روحی ناشی از خیانت استراتژی هایی را توسعه داده باشید که شامل موارد زیر می شود:

  • تجربه گسستگی روانی (فرار روانی) در مواقعی که احساس خطر یا آسیب پذیری شدید می کنید. احساس جداسازی از احساسات ممکن است باعث شود برخی از افراد در طول فلش بک ها، احساسات خود را سرکوب کنند.
  • مشکلات حافظه (به عنوان مثال، خاطرات تحریف شده، خاطرات دروغین)
  • استراتژی های مقابله منفی مانند پرخوری، سوء مصرف مواد مخدر و غیره

بهبودی از آسیب روحی ناشی از خیانت

اگرچه آسیب روحی ناشی از خیانت می تواند دردناک و زندگی را تغییر دهد، ابزارها و مشاوره های خیانت زیادی وجود دارد که می تواند به شما در شروع بهبودی و بازپس گیری زندگی تان کمک کند.

استراتژی 1: به جای اجتناب، آن را بپذیرید

پذیرفتن اینکه مورد خیانت قرار گرفته اید، اولین قدم برای غلبه بر آسیب روحی ناشی از خیانت است. افرادی که دچار "عـــدم تشخیص خیانت" می شوند، تمایل ندارند خودشان را درگیر با این نوع از آسیب ببینند، زیرا تایید و پذیرش اتفاقی که افتاده می تواند طاقت فرسا و دردناک باشد.

برای مقابله با این احساسات، بسیاری از افراد با کم اهمیت جلوه دادن موقعیت، وانمود کردن به اینکه هرگز اتفاق نیفتاده، یا "کناره گیری" کامل از زندگی (به عنوان مثال، افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر و غیره) به حالت اجتناب روی می آورند. با این حال، به همان اندازه که پذیرفتن حقیقت ممکن است سخت باشد، اجتناب یا انکار آن تنها استرس و اضطرابی را که احساس می کنید افزایش می دهد.

پذیرفتن آسیب روحی ناشی از خیانت به شما قدرت می دهد تا در روند بهبودی خود پیش قدم باشید. شما می توانید از آسیب ناشی از خیانت به عنوان فرصتی برای رشد شخصی استفاده کنید و در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب های بعدی، اقدامات ایمنی را انجام دهید.

هنگامی که بتوانید آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید، می توانید روی یافتن استراتژی های مقابله سالم برای حمایت از خود در طول فرآیند بهبود تمرکز کنید.

 

استراتژی 2: محرک های آسیب روحی ناشی از خیانت را درک کنید

محرک (Trigger) محرک ها صداها، مناظر، بوها و احساساتی هستند که شما را به یاد رویداد آسیب زا می اندازند. محرک های آسیب روحی ناشی از خیانت بسته به تاریخچه منحصر به فرد شما می توانند اشکال مختلفی داشته باشند.

آسیب روحی ناشی از خیانت می تواند زمانی تحریک شود که به شما یادآوری شود که در ابتدا چه خیانتی صورت گرفته است: چه گفته شد و چه کاری انجام شد، چه احساسی داشتید و غیره. برخی از یادآوری های رایج از آسیب روحی ممکن است شامل افراد درگیر، مکان ها یا زمان های خاص از سال و دیدن کسی باشد که شما را به یاد فرد آزارگر می اندازد.

افراد اغلب بدون آگاهی کامل یا به طور ناخودآگاه به یادآوری های خیانت واکنش نشان می دهند. ممکن است ناگهان احساس عصبانیت، حالت تدافعی یا اضطراب کنید بدون اینکه دلیل آن را به طور کامل بدانید.

در هر صورت، دانستن اینکه چه محرک هایی از آسیب روحی ناشی از خیانت به احتمال زیاد بر شما تأثیر می گذارد، می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.

 

استراتژی 3: تمرین پذیرش و نامگذاری احساسات خود

وقتی کلمه «خیانت» را می شنویم، می تواند احساسات منفی زیادی را به وجود آورد (مثلاً ممکن است احساس شرم، خشم شدید، غم و اندوه یا بیماری کنید). وقتی افراد این احساسات شدید را از رویدادهای آسیب زا تجربه می کنند، به طور معمول سعی می کنند به هر روشی که ممکن است آنها را از بین ببرند.

پذیرفتن احساسات ناخوشایند بخش مهمی از مقابله با آسیب روحی ناشی از خیانت است. سعی کنید با احساسات خود به طور مستقیم روبرو شوید و آنها را همانطور که به وجود می آیند، بپذیرید. این به معنای نامگذاری احساسات خود بدون قضاوت یا سرزنش (مثلاً، آسیب دیده، عصبانی، ترسیده) است.

اگرچه در ابتدا ممکن است دردناک باشد، یادگیری پذیرش احساسات دشوار، مانند احساسات مرتبط با خیانت، به شما امکان می دهد از آنها عبور کنید و کنترل زندگی خود را دوباره به دست بگیرید.

پذیرفتن به این معنی نیست که احساسات خود را دوست دارید یا وضعیت را تأیید می کنید؛ بلکه به این معنی است که اذعان کنید احساسات دشوار به عنوان بخشی از فرآیند بهبودی می آیند و می روند.

نامگذاری احساسات شما می تواند به قابل درک تر و قابل تحمل تر شدن آنها کمک کند. همچنین به شما کمک می کند تا احساس کنترل بر احساسات خود داشته باشید تا اینکه آنها شما را کنترل کنند.

 

استراتژی 4: از بدن خود مراقبت کنید

مراقبت از بدن شما شامل همه چیز، از خوب غذا خوردن تا اختصاص دادن زمان برای مراقبت از خود است. هرچند ممکن است به نظر مرتبط نباشند، بدن و ذهن به طور پیچیده ای به هم مرتبط هستند. زمانی که به طور مداوم نیازهای بدن خود را برای غذا، آب و استراحت برآورده می کنید، با ایجاد پایه ای قوی برای سلامت روان و رفاه خود، از ذهن خود نیز مراقبت می کنید.

می توانید با خوب غذا خوردن و خواب کافی شروع کنید. تغذیه مناسب در تمام طول زندگی شما ضروری است - نه فقط در مواقع استرس - و با بهبود سلامت روان مرتبط بوده است. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی (مثلاً میوه و سبزیجات) مصرف کنید.

سعی کنید یک روال منظم روزانه برای خود ایجاد کنید تا بدانید چه چیزی را باید به صورت روزانه انتظار داشته باشید. این قابل پیش بینی بودن به شما در روند بهبودی کمک خواهد کرد.

همچنین ممکن است برایتان مفید باشد که هر روز زمانی را برای خودتان اختصاص دهید تا آرامش پیدا کنید و دوباره انرژی بگیرید. به عنوان مثال، به جای تماشای تلویزیون، کتاب خوبی بخوانید، به بیرون از خانه برای قدم زدن بروید یا کار خوبی برای فرد دیگری انجام دهید.

ورزش نیز یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از بدن شماست. زمانی که به طور منظم ورزش می کنید، اندورفین هایی ترشح می شوند که به طور طبیعی روحیه شما را تقویت می کنند. همچنین راهی عالی برای خلاص شدن از شر احساسات فروخورده است.

با اختصاص دادن زمان و تلاش لازم برای برآوردن نیازهای بدنتان، به خودتان می گویید که فرد باارزشی هستید که ارزش مراقبت کردن را دارید!

 

استراتژی 5: ابزارهای مراقبت از خود را توسعه دهید

بهترین نوع مراقبت از خود زمانی است که دقیقا زمانی که احساس خطر یا تمایل به رفتار مخرب دارید، انجام دهید. زمانی که مکانیزم های مقابله ای نداشته باشیم، احساسات ما می توانند ما را کنترل کنند، به جای اینکه ما بتوانیم به طور سازنده از آنها عبور کنیم.

بسیاری از افراد متوجه شده اند که داشتن لیستی از مهارت های مقابله ای که در هنگام احساس شدید یک عاطفه می توانند به آن مراجعه کنند، مفید است. این ابزارها «مهارت های بقا در بحران» نامیده می شوند و باید به شما کمک کنند تا از هر احساس دشوار ناشی شده بدون آسیب رساندن یا بدتر کردن شرایط عبور کنید.

ایجاد تمرین ذهن آگاهی - ذهن آگاهی توانایی حضور کامل در هر لحظه بدون قضاوت یا انتقاد است. زمانی که ذهن آگاهی دارید، از همه چیز اطرافتان آگاه هستید تا اینکه حواس پرت شوید یا درگیر افکار خودتان در مورد اتفاقاتی که افتاده یا هنوز نیفتاده باشید. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند زمانی که احساسات منفی شروع به غلبه بر شما می کنند، خودتان را متمرکز کنید تا آنها بر شما چیره نشوند.

مراقبت از خود و پذیرش خود را تمرین کنید – مراقبت از خود به معنای مهربان بودن با خودتان است، زمانی که شکست خورده اید، توسط دیگران آزار دیده اید یا بدرفتاری شده اید، یا با دوران سختی یا مانعی روبرو شده اید. مراقبت از خود می تواند به سادگی چند دقیقه در روز اختصاص دادن برای تشویق خودتان به دلیل گذراندن از موقعیت های سختی باشد که با آنها روبرو می شوید. مراقبت از خود توانایی شما را برای مقابله موثر، مدیریت افکار و احساسات منفی در مورد خودتان و افزایش انگیزه شخصی تان تقویت می کند.

نفس عمیق بکشید - وقتی احساس استرس می کنید، نفس کشیدن تان کوتاه تر و سطحی تر می شود که در واقع احساس وحشت یا استرس را تشدید می کند. دم و بازدم آهسته از دیافراگم، سیستم عصبی شما را به حالت آرام تری بازنشست می کند و می تواند به شما کمک کند در هنگام ناراحتی یا غرق شدن در احساسات، آرام شوید.

استراتژی 6: داستان خود را به اشتراک بگذارید

صحبت کردن در مورد تجربیاتتان با افرادی که دلسوز و حمایتگر هستند می تواند به شما کمک کند افکار و احساسات خود را در یک محیط امن پردازش کنید. این فرد ممکن است یکی از اعضای خانواده، یک دوست، یک درمانگر یا گروه حمایتی با اعضای قابل اعتماد و همدل باشد.

خانواده و دوستان: روابط سالم به شما احساس ارتباط و تعلق خاطر می دهد و باعث می شود احساس تنهایی نکنید. از آنجایی که با غرق شدن در مشکلات، توانایی مقابله با آنها کاهش می یابد، به حمایت دیگران نیاز داریم تا در الگوهای منفی تفکر یا رفتاری که فقط باعث پیچیده شدن مشکلاتمان می شود، گیر نکنیم.

ممکن است بعد از خیانت، نسبت به اعتماد دوباره به دیگران مردد باشید، اما مهم است تمرین کنید تا به افرادی که اعتمادشان را جلب کرده اند و با اعمال و سخنانشان نشان می دهند که به رفاه شما اهمیت می دهند، اعتماد کنید.

نوشتن خاطرات: گاهی اوقات پیدا کردن کلمات برای گفتن داستان به صورت کتبی، راحت تر از صحبت کردن است. نوشتن خاطرات در مورد آنچه تجربه می کنید، می تواند اولین گام بسیار مفیدی باشد و یک عمل مداوم مراقبت از خود برای درک افکار و احساساتتان باشد. همچنین می توانید در مورد استراتژی های مقابله ای که استفاده کرده اید یا دوست دارید تمرین کنید، یادداشت بردارید.

گروه های حمایتی: فقط گوش دادن به داستان های دیگران می تواند فوق العاده مفید باشد. شرکت در جلسات الکلی های گمنام (AA) یا گروه های حمایتی می تواند به شما کمک کند احساس تنهایی کمتری نسبت به آنچه که پشت سر گذاشته اید داشته باشید. زمانی که به داستان‌های دیگران گوش می‌دهید، می‌توانید از تجربیاتشان بیاموزید و ببینید که چگونه توانسته‌اند با این موضوع کنار بیایند و بهبود یابند. این می تواند شما را برای برداشتن گام های لازم برای بهبودی خودتان، حتی زمانی که ممکن است در مواقعی سخت یا چالش برانگیز به نظر برسد، انگیزه دهد.

درمان: درمان به طور خاص به عنوان یک مکان امن در نظر گرفته شده است، جایی که می توانید بدون قضاوت یا انتقاد در مورد عمیق ترین افکار و احساسات خود صحبت کنید. درمانگر شما برای گوش دادن با قلبی باز، کمک به شما در ایجاد مهارت های مقابله، یافتن راه های جدید برای درک آنچه اتفاق افتاده است (و آنچه اکنون در حال اتفاق است) و حرکت به جلو به روشی سالم در آنجا حضور دارد.

منبع: https://psychology.avije.org/ روانشناسی آویژه

 

fatemi بازدید : 8 سه شنبه 29 خرداد 1403 نظرات (0)

خیانت، بی وفایی، روابط عاطفی – خیانت های بزرگ برای هر رابطه ای به شدت آزار دهنده و آسیب زا هستند. در حالی که جدایی یا طلاق برای برخی زوج ها اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است برای زوج های دیگری که مایلند گذشته را پشت سر بگذارند و به جلو حرکت کنند، امیدی وجود داشته باشد. ما مشاوران و روانشناسان آویژه در اینجا نگاهی به شش قدمی می اندازیم که هر دو زوج می توانند برای رسیدن به بخشش بعد از خیانت با موفقیت انجام دهند.

قدم اول: با خودتان صادق باشید

حتی اگر دردناک باشد، هر دو طرف باید با صداقت کامل وارد فرآیند بخشش شوند. اغلب اوقات فکر می کنیم که با خودمان صادق هستیم، در حالی که اینطور نیست. به همین دلیل است که گذاشتن زمانی برای تامل در خلوت، در مورد نقش خودتان در این رابطه و آنچه واقعاً از آن می خواهید، بسیار مهم است.

سوالاتی که ممکن است بخواهید از خود بپرسید:

  • یک نتیجه مثبت از این رویداد برای من چگونه خواهد بود؟
  • اهداف بلندمدت من برای رابطه / زندگی ام چیست؟
  • رفتارهای من چگونه بر وضعیت تأثیر گذاشته است؟

قدم دوم: دیدگاه خود را به صورت فیزیکی بنویسید

حالا که در ذهنیتی صادقانه قرار دارید، زمانی را برای نوشتن تمام افکار خود به صورت فیزیکی اختصاص دهید. این کار می تواند به شفاف سازی بیشتر افکار، پردازش احساسات پیچیده و دور ریختن تمام منفی بافی هایی که ممکن است در درون شما انباشته شده باشد، کمک کند. در مشاوره خیانت اغلب اوقات نوشتن نامه ای به شریک عاطفی و بیان دیدگاهتان از ماجرا مفید است.

به خاطر داشته باشید که این فعالیت برای خودتان است. بعد از اینکه نامه را نوشتید، می توانید آن را در یک مکان امن نگه دارید یا آن را پاره کنید و دور بریزید.

قدم سوم: با هم برای تحلیل اتفاقات پیش بیایید

حالا که افکارتان شفاف شده است، می توانید با هم در یک محیط امن برای بحث و تحلیل اتفاقات پیش آمده، گرد هم آیید. چه اتفاقاتی منجر به خیانت شد؟ آیا مسائل بلندمدتی وجود دارد که انباشته شده اما هرگز به طور علنی در مورد آنها صحبت نشده است؟

برای اینکه این مرحله مؤثر باشد، هر دو طرف باید مایل باشند بدون هیچ ترسی با یکدیگر صادق باشند. علاوه بر این، باید از توهین، تحقیر یا حمله به شخصیت یکدیگر در طول فرآیند خودداری کنید. به یاد داشته باشید که هر دو در یک طرف هستید و با هم برای یافتن راه حل تلاش می کنید.

قدم چهارم: تصمیم گیری برای ادامه یا عدم ادامه رابطه

بعد از اینکه همه چیز آشکار شد، هر دو طرف باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند رابطه را ادامه دهند یا خیر. ممکن است یک شبه به این تصمیم نرسید – و اشکالی ندارد! به خودتان زمان بدهید تا آرام شوید و احساساتتان را پردازش کنید.

در حالی که مهم است به خودتان زمان بدهید، همچنین باید مطمئن شوید که شریک عاطفی تان را برای مدت نامحدودی بدون پاسخ رها نکنید. این کار برای هیچ یک از طرفین منصفانه نیست و در نهایت باعث طولانی شدن روند بهبود و بخشش می شود.

قدم پنجم: حرکت به جلو

اگر هر دو طرف تصمیم به ماندن با هم گرفته اند، می توانید با یک تلاش جمعی گذشته را پشت سر بگذارید و به جلو حرکت کنید. در اینجا برخی از مراحل نهایی وجود دارد که هر دو طرف می توانند برای پیشرفت انجام دهند.

مراحل نهایی برای شریک عاطفی که خیانت کرده است:

  • عذرخواهی کنید: صمیمانه عذرخواهی کنید و مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرید.
  • درخواست بخشش کنید: از شریک عاطفی تان بخواهید که شما را ببخشد.
  • ارتباط با فرد سوم را قطع کنید: هر گونه ارتباطی را با فردی که با او رابطه داشته اید، به طور کامل قطع کنید.
  • اعتمادسازی مجدد: تلاش آگاهانه ای برای ایجاد احساس امنیت، عشق و ارزشمندی در شریک عاطفی تان داشته باشید.
  • ابراز امیدواری برای آینده: به شریک عاطفی تان بگویید که از حرکت به جلو و با هم بودن هیجان زده هستید.

مراحل نهایی برای شریک عاطفی که مورد خیانت قرار گرفته است:

  • عذرخواهی برای واکنش های منفی: برای هر رفتار منفی که ممکن است بعد از خیانت از خود نشان داده باشید، عذرخواهی کنید.
  • بخشیدن شریک عاطفی: به شریک عاطفی تان بگویید که او را به خاطر خیانتش بخشیده اید.
  • ابراز امیدواری برای آینده: به شریک عاطفی تان بگویید که از حرکت به جلو و با هم بودن هیجان زده هستید.

به خاطر داشته باشید که بخشش و بازسازی اعتماد یک فرآیند طولانی است و زمان و دارای احساس تنهایی است. صبور باشید، با هم صادق و باز باشید و برای بهتر شدن رابطه تلاش کنید.

قدم ششم: گرامی داشتن این تصمیم

بعد از اینکه هر دو طرف برای بخشیدن و ادامه رابطه متعهد شدید، سعی کنید کاری را با هم انجام دهید تا این لحظه را گرامی بدارید و آن را خاص کنید. این می تواند یک کار نمادین مانند تجدید عهد خصوصی یا رد و بدل کردن کارت باشد. یا می توانید با هم برای یک شام خوب بیرون بروید. لحظات گرامیداشت راهی عالی برای ایجاد یک سد بین گذشته و آینده هستند و همچنین به ایجاد یک حس مثبت برای حرکت به جلو کمک می کنند.

نکات مهم:

  • این گرامیداشت صرفا برای جشن گرفتن خیانت نیست، بلکه برای جشن گرفتن تصمیم مشترک شما برای حرکت به جلو و بازسازی اعتماد در رابطه است.
  • این کار را تنها زمانی انجام دهید که هر دو طرف برای بخشش و ادامه رابطه کاملا آماده باشید. فشار آوردن به این کار می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
  • مهم ترین چیز این است که کاری را انجام دهید که برای هر دوی شما خاص و معنادار باشد.

رابطه شما بعد از خیانت به پایان نرسیده است

تیم درمانگران دلسوز ما در مرکز مشاوره آویژه به بسیاری از زوج ها در گذر از خیانت و یادگیری ترمیم روابطشان کمک کرده اند.

برای شروع مسیر درمانی خود، لطفاً این مراحل ساده را دنبال کنید:

  1. جلسه اولیه درمانی خود را رزرو کنید.
  2. با یک درمانگر دلسوز ملاقات کنید.
  3. تعمیر رابطه خود را شروع کنید!

خدمات دیگر ارائه شده در کلینیک آویژه

تیم آویژه درک می کند که شما فردی پیچیده هستید که ممکن است برای مقابله با مشکلات مختلف سلامت روان به حمایت نیاز داشته باشید. به همین دلیل است که کلینیک آویژه علاوه بر بهبودی پس از خیانت، طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهد. سایر خدمات سلامت روان ارائه شده عبارتند از:

  • زوج درمانی فشرده
  • نظارت تایید شده توسط AAMFT و LMHC
  • بنیادهای عشق ماندگار
  • کارگاه ها و جلسات زوج درمانی
  • درمان فردی برای مسائل مربوط به رابطه
  • درمان خانواده

ما مشاروان آویژه همچنین مشاوره طلاق، مشاوره مسیحی، مشاوره والدین مشترک، مشاوره ناباروری، درمان از دست دادن فرزند و درمان قبل از تولد را ارائه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر، می توانید وبلاگ ما را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید! https://psychology.avije.org/

نکات مهم:

  • خیانت به معنای پایان رابطه نیست و کمک گرفتن از یک درمانگر می تواند مفید باشد.

منبع: مرکز مشاوره خانواده آویژه

fatemi بازدید : 10 سه شنبه 29 خرداد 1403 نظرات (0)

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در سال 1401 چیست؟

معافیت پزشکی دندان چیست؟ آیا لغو معافیت دندان وجود دارد؟معافیت دندان مصنوعی چه شرایطی دارد و کلا نداشتن چند دندان باعث معافیت پزشکی میشود؟!! شاید بسیار ساده به نظر یرسد.

اینکه آیا در بین معافیت هایی که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قرار داده است و قوانین بسیاری برای آن وضع کرده است معافیت دندان وجود داشته باشد. زیرا بیماری های مرتبط با فک و دهان و دندان ، بیماری های ساده و پیش پا افتاده به نظر می آیند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان شاید در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد. اما همین معافیت، یکی از پرمخاطب ترین معافیت های نظام وظیفه در بخش پزشکی است که همه ساله جوانان زیادی از آن برخوردار خواهند شد. دذر این مقاله مرکز مشاوره آویژه به این موضوع می پردازیم.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیریم؟

معافیت های پزشکی دندان یکی از راه های آسانی است که سازمان نظام وظیفه برای جوانان در نظر گرفته است. بیماری های فک، دهان و دندان، انواع بیماری هایی را در برمیگیرند که مربوط به بخش دهانی میباشند.

به واسطه ی هر یک از این بیماری ها، سازمان نظام وظیفه قانونی تبیین کرده است که مشمولین را به شرایط و ضوابط آگاه سازد. این معافیت های پزشکی دهان و دندان طیف وسیعی از قوانین را در برمیگیرد که متقاضیان باید از این قوانین مطلع شوند.

زیرا مسیر دریافت معافیت کمی پیچیده است و مشمولین با بی اطلاعی به نتایج مطلوب نخواهند رسید. از این رو کسب اطلاعات درباره ماده و قانون های بیماری های فک و دهان و دندان میتواند کمک بسیار شایانی به مشمولین بکند.

معافیت بیماری های دهان و دندان شامل 10 بند ماده قانون مختلف میباشد که بیماری های این بخش را تشکیل میدهند. در ادامه مقاله مرکز مشاوره آویژه با این بیماری ها مفصلا آشنا شده و شرایط و ضوابط آن ها را برای دریافت معافیت پزشکی در اختیارتان قرار میدهیم.

این ویدئوی آموزشی را حتما ببینید:

https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

بیماری های فک، دهان و دندان چیست؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد به دلیل ناشناخته بودن بیماری های فک و دهان و دندان پرسیدن این سوال که بیماری های فک، دهان و دندان چیست جای تعجبی نخواهد داشت.

اما به دلیل مبتلا بودن برخی افراد به این بیماری ها بهتر است که اطلاعات مورد نیاز در این باره  را بدست آوریم. این بیماری های به ظاهر ساده ممکن است مشکلات متعددی را برای افراد به وجود آورد. پس بهتر است با انواع این بیماری ها و علائم آن آشنا شوید.

بیماری های دهانی معروف به مشکلات استوماتوگنانیک از جمله بیماری هایی هستند که مربوط به دهان و فک بوده و بسیاری از افراد به این بیماری ها مبتلا میشوند. در واقع برخی باکتری های موجود در دهان افراد امروزه باعث مشکلات لثه، عفونت های دهانی، پوسیدگی های دندان و ناراحتی های ویروسی میشوند. که در برخی موارد این مشکلات شایع بوده و پس از درمان کوتاه مدت درمان خواهند شد.

اما در موارد دیگر این عارضه ها جدی تر نمایان شده و شاید قابل درمان نیز نباشند. متاسفانه امروزه این بیماری های دهانی در بین مردم بسیار شایع تر از قبل است. زیرا بهداشت دهان و دندان در ایران بسیار نادیده گرفته شده و عفونت ها و باکتری ها به راحتی میتوانند افراد را مبتلا کنند.

پوسیدگی دندان و نیز عفونت های لثه ای شایع ترین بیماری هایی است که افراد به آن ها مبتلا میشوند. اما این ها تنها بخشی از بیماری های سطحی بین افراد جامعه میباشد. انواع بیماری های دهانی بسیار رو به افزایش بوده و درصد زیادی از افراد را درگیر میکند.

در ادامه ی مقاله با بیماری هایی از این قبیل  آشنا شده و به طور مفصل در مورد هر یک از آن ها توضیح داده خواهد شد.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چه مراحلی دارد؟

 

لیست بیماری های معافیت پزشکی فک، دهان و دندان

لیست بیماری های معافیت پزشکی فک، دهان و دندان به مشمولین این کمک را خواهد  کرد تا نوع بیماری خود را با این لیست مطابقت داده و سپس برای بررسی و تایید بیماری خود مراحل معافیت را طی کنند. بیماری های معافیت های پزشکی به طور کلی در فهرست جامعی در اختیار مشمولین قرار گرفته است.

این لیست توسط سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح تهیه و تنظیم شده و به متقاضیان ابلاغ میگردد. این لیست شامل 17 بخش مختلف از بیماری هاست که به دلیل اهمیت بیماری های دهانی، یکی از این بخش ها به بیماری های فک و دهان و دندان اخصاص یافته است. در اینجا با انواع این بیماری های مختلف آشنا خواهید شد.

فهرست انواع بیماری های فک و دهان و دندان معافیت های پزشکی نظام وظیفه

  • مشکل آنکیلوز مفصل تامپور یک طرفه
  • بیماری آنکیلوز مفصل تامبور به صورت دو طرفه
  • آنکیلوزهای مفصل ماتدیبولر یک طرفه
  • مشکل آنکیلوز مفصل ماندیبولر دو طرفه
  • تومورهای خوش خیم با ایجاد اختلال در جویدن
  • تومورهای خوش خیم با ایجاد اختلال شدید در تکلم
  • مشکل کام شکاف دار یا لب شکری به عارضه های تنفسی و تغذیه ای
  • بیماری لب شکری با ایجاد مشکلات تغذیه و تنفس
  • مشکل استئومیلیت استخوان های داخل فک
  • مشکل آنکیلوگلوسی با اختلال در تکلم، بلع و جویدن
  • بیماری آتروفی زبان با اختلالات بلعی
  • مشکل شکاف برداشتن زبان
  • مشکل دو قطعه شدن زبان با ایجاد اختلال در بلع و تکلم و جویدن
  • بیماری هیپرتروفی زبانی با اختلالات شدیذ تلکم
  • تومورهای بدخیم دهانی
  • تومورهای بدخیم فک

هر یک از این بیماری ها به تنهایی شامل قوانین و مقررات معافیت های پزشکی میباشد. مشمولینی که از یکی از این بیماری ها رنج میبرند میتوانند پس از آغاز سن مشمولیت خود به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و با انجام مراحل مختلف کارت معافیت خود را بگیرند. که دریافت آن مستلزم شرایطی است که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان پس از بررسی بیماری مشمولین و انجام اقدامات اولیه معافیت برای متقاضیان اعمال میشود. نکات مهمی که جوانان مشمول باید آن را در نظر داشته باشند این است که همه ی قوانین مهم مربوط به معافیت فک و دهان و دندان را باید مطالعه کرده و از آن ها مطلع باشند.

هم چنین اخبار و اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه را نیز پیگیری کنید. زیرا قوانین معافیت های پزشکی از جمله مقرراتی است که هر ساله با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. واضح ترین تغییرات در قوانین معافیت های بیماری دهان و دندان در مورد قوانین معافیت دندان های مصنوعی بود.

که در گذشته این نوع معافیت برای مشمولین در نظر گرفته میشد. اما در چند سال گذشته با تغییرات زیاد همراه بوده و این معافیت به طور کلی حذف گردید. اما بر اساس آخرین گزارشات رسیده از سازمان نظام وظیفه عمومی کشور، قوانین و ضوابط مربوط به بیماری های دهان و دندان به صورت زیر میباشد.

قوانین معافیت های پزشکی بیماری های دهان و دندان

  1. ناهنجاری ها و مشکلات استخوانی فک: در صورتی که باعث اختلال در جویدن یا تکلم باشد معافیت دائمی به افراد مبتلا تعلق میگیرد.
  2. ناهنجاری های استخوانی مربوط به صورت: معافیت دائمی در صورت شدید بودن اختلالات تکلمی و اختلال در عمل جویدن.
  3. مشکلات آنکیلوز مفصل تامپور: چه به صورت یک طرفه و چه به صورت دو طرفه با معافیت دائم همراه خواهد بود.
  4. بیماری های آنکیلوز مفصل ماندیبولر: به صورت یک طرفه و دو طرفه با شرط ثابت شدن پاراکلینیکی معافیت دائم خواهد داشت.
  5. مشکلات توموری از نوع خوش خیم: اگر اندازه ی تومورها و موقعیت آن ها به گونه ای باشد که عمل جویدن را سخت کرده و در تکلم اختلال ایجاد کند معافیت دائمی در پی خواهد داشت.
  6. کام شکاف دار: این مشکل چه به صورت عمل شده و چه عمل نشده اگر با عارضه های تنفسی و اختلال در تکلم همراه باشد معافیت دائمی را به دنبال خواهد داشت.
  7. بیماری استئومیلیت استخوانی فک: اگر درمان شود و پس از آن ناهنجاری هایی به وجود آورد معاف دائمی به افرا مبتلا تعلق میگیرد.
  8. مشکل هیپرتروفی زبانی: معافیت دائمی برای افرادی است که این بیماری منجر به ایجاد اختلال در تکلم و بلع آنان شود.
  9. تومورهای بدخیم دهان و فک: افرادی که دارای تومورهای بدخیم در این بخش ها میباشند از معافیت دائمی بهره خواهند برد.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیریم؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

شرایط معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در افراد مبتلا به این بخش از بیماری ها متفاوت است و افراد بر اساس این شرایط بررسی خواهند شد. شرایطی که مشمولین باید آن ها را در نظر بگیرند بخشی از آیین نامه هایی است که سازمان نظام وظیفه هر ساله در زمان مشخصی منتشر میکند.

که بر اساس همین شرایط مشمولین میتوانند برای دریافت معافیت بیماری های دهان و دندان اقدام کنند. این شرایط بخش عمومی و اختصاصی را دربرمیگرد که ما در این مقاله برخی از آن ها را برای شما دسته بندی کرده ایم.

شرایط بهره مندی از معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

  • بیماری و مشکلات دهان و دندان مشمولین در مرحله ای باشد که فرد دچار آسیب شده و نتواند اعمال روزانه ی خود مانند صحبت کردن، جویدن غذا و غیره را انجام دهد.
  • مشمول متقاضی باید برای دریافت این معافیت به سن خاصی رسیده باشد. افراد زیر 18 سال نمیتوانند اقدامی برای دریافت معافیت انجام دهند.
  • مشمولین نباید هیچ گونه غیبت غیر موجه ای داشته باشند.
  • متقاضیان برای دریافت معافیت باید خود برای انجام اقدامات و مراحل به سازمان نظام وظیفه و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.
  • مشمولین باید پرونده ی پزشکی و سوابق تایید شده ی بیماری خود را برای بررسی بیشتر تکمیل کنند و با یک پرونده ی پزشکی کامل اقدامات معافیت پزشکی خود را شروع کنند.
  • تمام معافیت های مربوط به بخش بیماری های دهان و دندان از معافیت های دائمی است و کمتر کسی میتواند از معافیت های موقت و خدمات رزمی بهره مند شود.

مشمولینی که دارای شرایط بالا میباشند با تکمیل مدارک خود برای دریافت معافیت سریعا اقدام کرده و کارت معافیت پزشکی بیماری های دهان و دندان خود را بگیرند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

بیشتر بخوانید: لیست بیماری های قلبی معافیت پزشکی

معافیت پزشکی دندان مصنوعی

معافیت پزشکی دندان  مصنوعی نیز در بین قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی کشور به چشم میخورد. شاید کمتر کسی بداند که معافیت های دندان مصنوعی نیز وجود داشته است.

در سال های اخیر سازمان نظام وظیفه قانونی تصویب کرد که بر اساس آن مشمولینی که 14 دندان خود را از دست داده بودند میتوانستند با ارئه مدارک لازم از طریق سازمان نظام وظیفه معافیت دریافت کنند.

این قانون یکی از آسان ترین و بهترین راه هایی بود که جوانان میتوانستند از آن بهره مند شوند. خیلی از جوانان به دلیل فرار از خدمت سربازی دست به کشیدن دندان های سالم خود نیز زدند. این قانون باعث شد که درصد زیادی از جوانان از طریق همین قوانین، معافیت های پزشکی دندان مصنوعی را دریافت کنند.

اما دیری نگذشت که سازمان نظام وظیفه  تصمیم گرفت که این قانون را تغییر داده و سختگیری های بیشتری نسبت به این بیماری ها داشته باشد.

بر همین اساس در سال های گذشته با تغییرات گسترده ی سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح در مجموعه قوانین معافیت های پزشکی فک و دهان و دندان، معافیت دندان مصنوعی از بین معافیت های دائمی پزشکی برداشته شد.

اما این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که این تغییرات همیشگی نبوده و در سال های جاری احتمال بازگشت این قوانین و مقررات در سازمان نظام وظیفه عمومی کشور خواهد بود.

نوع معافیت پزشکی دندان

نوع معافیت پزشکی دندان بر طبق آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه در سه بخش در نظر گرفته شده است. به دلیل مشکلات و بیماری های متعدد دندان، معافیت های در نظر گرفته شده برای این بیماری ها نیز زیاد است. مشمولین برای دریافت این معافیت های پزشکی دندان میتوانند از سه معافیت دائمی، موقت و معاف از رزم بهره مند شوند.

متقاضیانی که از بیماری ها و مشکلات دندان رنج میبرند با توجه به بیماری خود و مزمن بودن آن میتوانند از معافیت های بالا استفاده کنند. البته میدانید که برای دریافت این معافیت ها اقدامات و مراحل زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود.

مشمولین باید دقت کنند که هر یک از این معافیت ها در صورتی شامل حالشان خواهد شد که کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه رای خود را صادر کرده و نظر هیئت رسیدگی به این نوع معافیت های پزشکی پاسخ مثبت داده باشد.

به طور مثال فردی با بیماری های عفونی دندان برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کرده و پس از معاینات و آزمایشات متعدد کمیسیون پزشکی رای به معافیت دائمی فرد خواهند داد.

مشمولین باید این رای صادره ی نهایی را پذیرفته و سپس برای دریافت کارت هوشمند معافیت خود منتظر بمانند. این موارد برای سایر معافیت های دیگر دندان نیز صدق میکند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چه معایبی دارد؟

معافیت های مربوط به کام شکاف دار

معافیت مربوط به کام شکاف دار به چند بخش تقسیم می شود:

  • افرادی که مبتلا به کام شکاف دار (همراه یا بدون لب شکری) هستند در صورتی که آن را عمل نکرده باشند معافیت دائم دارند.
  • اگر عمل شده باشند و پس از عمل دچار عوارضی مانند اختلال شدید در تکلم یا اختلالات تنفسی یا تغذیه ای باشد معافیت دائم خواهند داشت
  • چنان چه عمل شده باشند و پس از عمل عارضه ای نداشته باشند معاف از رزم خواهند بود.

معافیت های مربوط به عفونت های استخوان فک یا (استئومیلیت)

عفونت استخوان در اثر حمله ناگهانی یک باکتری یا قارچ به استخوان ایجاد می شود در صورتی که درمان نشود استخوان می تواند برای همیشه آسیب ببیند. یک دلیل برای ابتلا به استئومیلیت فک، عفونت دندان و آبسه های دهانی درمان نشده است.

افرادی که مبتلا به استئومیلیت فک هستند در صورتی که درمان شوند و پس از آن دچار ناهنجاری هایی شوند از خدمت سربازی معاف می شوند نوع معافیت آن ها دائمی ست.

معافیت های مربوط به آنگیلوز مفصل تامپورو ماندیبولریک

مفصل تامپورو ماندیبولریک از مفاصل مهم بدن است که به مفصل گیجگاهی فکی نیز مشهور است. اگر این مفصل دچار آسیب شود عمل جویدن در انسان دچار اختلال می شود.

در صورتی که فردی به این عارضه دچار شود در صورتی که آزمایش ها و رادیوگرافی ها آن را اثبات کند مشمول معافیت دائم از سربازی می شود.

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان از جمله کسانی هستند که از بیماری های بخش دوازدهم فهرست بیماری های پزشکی نظام وظیفه رنج میبرند.

این مشمولین ممکن است برخی از این بیماری ها را به صورتی ژنتیکی یا مادرزادی به همراه داشته یا به صورت اکتسابی به آن ها دچار شوند. بنابراین این افراد باید بدانند که سازمان نظام وظیفه از طریق این بیماری های دهان و دندان نیز برای مشمولین تسهیلاتی قرار داده است.

مشمولینی که میخواهند از این معافیت های پزشکی دهان و دندان بهره مند شوند باید مراحل معافیت زیر را به ترتیب طی کرده و سپس به هدف خود خواهند رسید.

  • دریافت دفترچه ی راهنمای معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه
  • جمع آوری مدارک لازم و کپی از تمام مدارک شناسایی افراد
  • انجام معاینات پزشکی در دوره ی اول برای بررسی نوع بیماری و تشخیص آن
  • انجام مراحل واکسیناسیون
  • تحویل تمام مدارک و سوابق پزشکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+ 10
  • دادن درخواست معافیت پزشکی بیماری دهان و دندان
  • دریافت معرفی نامه ی بیمارستان و رفتن به بیمارستان در تاریخ اعلام شده
  • دریافت برگه ی دعوت نامه به کمیسیون پزشکی و رفتن به کمیسیون
  • دریافت رای مثبت هیئت کمیسیون پزشکی
  • دریافت کارت معافیت از طریق اداره ی پست

مشمولین معافیت های دهان و دندان باید بلااستثنا مراحل بالا را طی کنند. در غیر این صورت نخواهند توانست از این موقعیت استفاده کرده و از این مزایای سازمان نظام وظیفه بهره مند شوند.

هم چنین مشمولین میتوانند قبل از هر اقدامی به بیمارستان های تحت نظارت ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و بیماری خود را مورد بررسی قرار دهند. سپس با راهنمایی پزشکان متخصص خواهند یافت که میتوانند از معافیت های دائمی و موقتی پزشکی دهان و دندان استفاده کنند.

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان کدام است؟

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان شامل چند بخش مختلف میشود. مشمولین خدمت وظیفه که متقاضی دریافت معافیت پزشکی بیماری های دهانی میباشند باید با ارائه مدارک و مستندات از این معافیت ها استفاده کنند.

بنابراین مدارک بخش مهمی از مراحل و اقدامات دریافت معافیت را در برمیگیرد. متقاضیان پس از اطمینان از داشتن بیماری و انجام معاینات و با تشخیص پزشک میتوانند دفترچه راهنمای خدمت وظیفه ی عمومی را دریافت کرده و سپس مدارک مورد نیاز خود را نیز جمع آوری کنند.

در مرحله ی اولیه مدارکی که نیاز است مشمولین به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه دهند شامل مدارک زیر میشوند.

مدارک معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

  1. مهم ترین بخش از مدارک تکمیل فرم معاینات پزشکی مشمولین میباشند. (زیرا در مراحل اول پزشک سازمان نظام وظیفه باید بیماری فرد را بررسی و پس از آن در فرم مشخص شده تایید کند.)
  2. مدارک شناسایی فرد یکی دیگر از موارد مهم این بخش میباشند. (که شامل کارت ملی فرد است که باید حتما هوشمند بوده و هم چنین شناسنامه ی عکس دار متقاضیان که باید حتما از تمام صفحات آن کپی نیز تهیه شود و روی مدارک تحویل گردد.)
  3. یک عدد عکس پرسنلی در قطع 3*4 ( که عکس فرد باید به صورت تمام رخ باشد. عکس باید حتما رنگی و با زمینه ی سفید ارائه شود)
  4. فیش پرداختی بانکی ( این فیش که باید هزینه ی آن در بانک های سپه واریز گردد مخصوص آن دسته از افرادی است که میخواهند از معافیت های پزشکی، معافیت های کفالت و سایر معافیت ها بهره مند گردند)
  5. مدارک تحصیلی مشمولین ( این مدارک که شامل آخرین مدرک تحصیلی فرد است باید هم اصل آن و هم تصویر تایید شده ی آن به دفاتر پلیس+ 10 داده شود)
  6. فرم واکسیناسیون ( باید تمام مشمولین فرم واکسیناسیون را تکمیل کرده و آن را به همراه مدارک خود تحویل دهند)
  7. و در آخر فرم وضعیت مشمولین که پس از تکمیل باید همراه با سایر مدارک به دفاتر مربوطه داده شود.

چه کسانی می توانند معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیرند؟

سخنی از مشاوران آویژه

بیماری های فک دهان و دندان نیز مشمول معافیت پزشکی می شوند. افرادی که از بیماری های دهان و دندان که در این مقاله به آن اشاره شد رنج میبرند بر حسب نوع آن به معافیت دائم موقت و یا معاف از رزم شامل می شوند

نوع معافیت به رای کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه بستگی دارد. فرد پس از درخواست معافیت توسط پزشکان نظام وظیفه معاینه شده و بر حسب نوع و شدت بیماری دهان و دندان از یکی از انواع معافیت ها بهره می برد.

اگر می خواهید برای سربازی اقدام کنید و دچار بیماری های دهان و دندان هستید می توانید قبل از اقدام با مرکز مشاوره آویژه مشاوره بگیرید. کارشناسان باتجربه آویژه شما را از آخرین خبرهای مربوط به نظام وظیفه و قوانین معافیت و سربازی باخبر می کنند و به سوالات شما در این زمینه پاسخ می گویند

برای استفاده از خدمات مشاوره آویژه می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.

سوالات متداول

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چگونه تایید میشود؟

بیماری های فک و دهان و دندان برای متقاضیان با تشخیص پزشک معالج مورد تایید قرار گرفته و سپس مشمولین باید مراحل دیگر معافیت را طی کنند. مشمولین برای اقدامات اولیه باید به پزشک ستاد نیروهای مسلح مراجعه کرده و پس از معاینه بیماری فرد تایید خواهد شد. سپس مشمولین برای دریافت آزمایشات به بیمارستان فرستاده شده و پس از آن نیز کمیسیون پزشکی برای فرد تشکیل میشود. تایید نهایی بیماری و دریافت معافیت مشمولین در هیئت رسیدگی سازمان نظام وظیفه صورت خواهد گرفت. در واقع تایید نهایی به دست این کمیسیون خواهد بود.

آیا نداشتن چند دندان باعث معافیت از خدمت میشود؟

در گذشته نداشتن دندان یکی از دلایلی بود که مشمولین میتوانستند به خاطر آن از معافیت های پزشکی استفاده کنند. اما از آنجایی که بسیاری از مشمولین از این موقعیت استفاده کرده و با کشیدن دندان های خود از این معافیت بهره مند میشدند. سازمان نظام وظیفه این قوانین را تغییر داده است و افراد با نداشتن دندان نمیتوانند از مزایای معافیت های فک و دهان و دندان بهره مند گردند.

لغو معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چگونه است؟

معافیت های پزشکی مربوط به دهان و دندان در صورتی به مشمولین داده میشود که از یکی از بیماری های این بخش رنج میبرند. در صورتی که مشمولین درخواست معافیت پزشکی خود را ثبت کرده باشند نخواهند توانست از آن انصراف دهند. متقاضیان باید پس از طی کردن مراحل در کمیسیون پزشکی حضور پیدا کرده و پس از آن رای صادر شده را یپذیرند.

منبع: avije.org

fatemi بازدید : 9 سه شنبه 29 خرداد 1403 نظرات (0)

آیا با تالیف کتاب می توان از خدمت معاف شد؟

ارائه مقالات برتر آموزش پژوهشی و تالیف کتاب از جمله روش هایی است که مشمولان سربازی به منظور برخورداری از کسری خدمت سربازی و استفاده از مزایای نخبگی می توانند از آن استفاده کنند.

بنیاد نخبگان هر سال لیست مواردی که سربازان با برخورداری از آنها می توانند به عضویت این بنیاد درآمده و از مزایای آن استفاده کنند را اعلام می کند.

از جمله نکاتی که افراد با توجه به آن می توانند از شانس بالایی در عضویت این بنیاد برخوردار باشند، می توان به نگارش مقالات برتر پژوهشی و تالیف کتاب اشاره کرد.

از شما دعوت می کنیم در ادامه این مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به بررسی موضوع معافیت از خدمت با تالیف کتاب بپردازیم.

شرایط تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت چگونه است؟

شرایط تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت برای افراد تحصیل کرده ای که می خواهند به خدمت سربازی بروند، موضوع جالب توجهی است؛ چرا که راه خوبی برای کم کردن مدت زمان دوره سربازی می باشد.

همانطور که میدانید انجام پروژه ها و طرح های تحقیقاتی تحت نظر بنیاد نخبگان نیروهای مسلح، با کسری خدمت شش ماه و یا بیشتر از شش ماه همراه است؛ لذا می توان از تالیف کتاب نیز به عنوان یکی از همین پروژه ها نام برد.

از آنجایی که این طرح ها تحت نظارت بنیاد نخبگان نیروهای مسلح انجام می شود، لذا کسب رضایت و تاییدیه این سازمان برای تالیف کتاب، یکی از اصلی ترین شرایط می باشد.

یکی دیگر از شرایط تالیف کتاب جهت معافیت و کسری خدمت، این است که سربازان باید سازمان ها و ارگان هایی ارائه دهنده پروژه که در حوزه تخصصی آنها فعالیت می کنند و مورد تایید بنیاد نخبگان است را پیدا کنند و با این مراکز همکاری کنند.

لازم به ذکر است که انجام پروژه کسر خدمت تنها به سربازان با مدارک تحصیلی بالاتر و یا نخبگان عضو بنیاد ملی نخبگان محول می شود.

طبق قوانین نظام وظیفه، درخواست چاپ کتاب برای دریافت کسری تنها برای آن دسته از مشمولان وظیفه که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، امکان پذیر است و افراد دارای مدرک کارشناسی که حتی دو کتاب نیز تالیف کرده باشند، نمی توانند از کسری خدمت استفاده کنند؛ چرا که این طرح ها تنها برای نخبگان می باشد.

اغلب تصور می شود که معدل و دانشگاه محل تحصیل نیز یکی از شرایط لازم برای دریافت این نوع کسری خدمت می باشد و محدودیت هایی از این نظر وجود دارد؛ اما باید گفت که معدل و دانشگاه محل تحصیل مشمولان در میزان کسری تاثیری نخواهد داشت.

شرایط تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت چگونه است؟

آیا امکان معافیت از سربازی با تالیف کتاب وجود دارد؟

تصوری که در بین برخی از مشمولان وجود دارد، این است که با تالیف یک یا چند کتاب می توانند به طور کامل از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند؛ این درحالی است که واقعیت چیز دیگری است و معاف شدن تنها به واسطه تالیف کتاب امکان پذیر نیست.

طبق قوانین نظام وظیفه، افرادی که کتابی را به عنوان پروژه کسر خدمت تالیف می کنند، از کسری بین 4 تا 6 ماه و یا گاهی بیشتر، بهره مند خواهند شد، که کم و زیاد شدن این مدت به کیفیت پروژه انجام شده بستگی دارد.

برخلاف سایر پروژه های کسر خدمت، تالیف کتاب نیازی به دفاع ندارد و مدت زمان کسری معمولا میزان مشخصی است. باید توجه داشته باشید که امکان دریافت کسری از خدمت برای دو پروژه تالیف کتاب به طور همزمان وجود ندارد.

متقاضیان می توانند به رای داوران و سازمان وظیفه درباره مدت کسری اعتراض کنند؛ در این موارد حداکثر مدت کسری که برای مشمول در نظر گرفته می شود، 8 ماه است.

این ویدئوی آموزشی را حتما ببینید:

https://www.aparat.com/v/jwzq1tl

شرایط تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت

چگونه می توان از طریق تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت اقدام کرد؟

روند اداری که مشمولان برای دریافت پروژه تالیف کتاب باید طی کنند، نسبت به اخذ دیگر انواع پروژه های کسر خدمت آسانتر است؛ همین امر باعث شده که تالیف کتاب برای برخورداری از کسر خدمت طرفداران خود را داشته باشد.

اغلب مراحل لازم برای تالیف کتاب و دریافت کسری خدمت، مانند دیگر انواع پروژه های کسر خدمت می باشد؛ مثلا در هر دو مورد برای گام نخست، مشمول باید به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح مراجعه کند و با دریافت تاییدیه بنیاد، از این سازمان برای تالیف کتاب مجوز دریافت کند.

دومین قدم مراجعه به سازمان هایی است که تحت نظارت بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و در حوزه تخصصی مشمول، اقدام به تالیف کتاب می کنند. مشمول باید عنوان کتاب و موضوع تخصصی خود را به این سازمان اعلام کند تا درصورت تایید برگه همکاری را از این ارگان دریافت کند.

چنانچه عنوان کتاب مورد تایید نباشد، مشمول باید برگه ای تحت عنوان گواهی عدم نیاز را از ارگان مذکور دریافت کند تا بتواند درخواست خود را به مراکز دیگری اعلام کند.

با توجه به اینکه تالیف کتاب نیازی به دفاع ندارد، بعد از اتمام پروژه، کتاب تالیف شده توسط داوران مورد بررسی قرار می گیرد و مدت زمان کسری مشخص می شود.

چگونه می توان از طریق تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت اقدام کرد؟

مدارک لازم برای تالیف کتاب برای معافیت و کسری خدمت شامل چه مواردی است؟

همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، مشمولان برای تالیف کتاب و برخورداری از کسر خدمت باید تاییدیه ای از بنیاد نخبگان دریافت کنند، دریافت این تاییدیه در صورتی امکان پذیر است که مدارکی به این ارگان ارائه شود.

پونزاین مدارک باید تایید کننده توانایی علمی مشمول باشد، که برخی از آنها به قرار زیر است:

تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی پایان دوره که این مورد بایستی مدرک کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر باشد.

اصل شناسنامه و کارت ملی فرد مشمول

عنوان کتابی که می خواهید تالیف کنید.

چند قطعه عکس

رزومه و سوابق کاری و علمی و...

درصورت تایید مدارک تحصیلی و علمی توسط بنیاد نخبگان، شما می توانید مراحل بعدی را برای تالیف کتاب و گرفتن کسری انجام دهید.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

 مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

  • معافیت تحصیلی
  • معافیت پزشکی
  • معافیت کفالت
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت موقت
  • معافیت دائم
  • معاف از رزم

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

بیشتر بخوانید: لیست بیماری های قلبی معافیت پزشکی

شرایط تالیف کتاب

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و...، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

مشمولین خدمت

افراد مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر نا آگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد.

با وجود اینکه برخی از مواقع فرد مشمول وارد دوره غیبت می شود، اما می تواند با استفاده از شرایطی، از گزینه غیبت موجه استفاده نماید.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و...، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

تالیف کتاب برای مشمولان سربازی

سخنی از مشاوران آویژه

یکی از راه های کسر خدمت سربازی برای آقایان، چاپ مقاله ISI، چاپ مقاله علمی و پژوهشی و تالیف کتاب در حوزه های تخصصی است، که مورد تایید بنیاد نخبگان باشد.

میزان کسری خدمت برای تالیف کتاب مشمولان، از 4 تا 6 ماه و در بعضی از مواقع بیشتر از شش ماه (بسته به نظر داوران بنیاد نخبگان نیروهای مسلح) می باشد.

ذکر این نکته ضروری است که بحث معافیت کامل شایعه ای بیش نبوده و صحت ندارد.

در این مقاله بر آن بودیم که به سوال مشمولان نظام وظیفه در خصوص معافیت سربازی از طریق تالیف کتاب پاسخ داده و ابهام آنان را در این زمینه برطرف نماییم. چنانچه نیاز به دریافت راهنمایی یا مشاوره داشته باشید، با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان این مجموعه شما را در کمترین زمان ممکن راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتتالیف کتاب و مقاله در معافیت و اخذ کسری خدمت مشمولین چه نقشی می تواند داشته باشد؟

تالیف مقالات معتبر در سطح داخلی و حتی خارجی، در افزایش امتیاز مشمولین و برخورداری از امتیازات بنیاد نخبگان تاثیر بسزایی دارد. این امر می تواند منجر به دریافت پروژه های کسر خدمت برای این افراد شود.

سوال علامتافراد برای اخذ پروژه کسر خدمت می بایست دارای چه مدارکی باشند؟

کارشناسی ارشد و بالاتر.

منبع: avije.org

fatemi بازدید : 8 یکشنبه 27 خرداد 1403 نظرات (0)

 

 

استخدام دولتی برای خانم ها

شرایط استخدام در سازمان‌های دولتی به دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود که از طریق دفترچه راهنمای هر آزمون به‌اطلاع متقاضیان می‌رسد.

این دفترچه در زمان ثبت نام آزمون منتشر می‌شود. در ادامه می‌توانید شرایط عمومی، شرایط اختصاصی و شرایط سنی شرکت در آزمون‌های دولتی را مشاهده می‌کنید.

شرایط عمومی آزمون استخدام سازمان‌های دولتی براساس آخرین دوره برگزاری آزمون (متقاضیان خانم)

شرایط عمومی استخدام خانم‌ها در سازمان‌های
دولتی
  • تابعیت کشور ایران
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور
  • التزام عملی به قانون اساسی کشور
  • سلامت جسمی و روانی متناسب با عنوان شغلی انتخابی
  • نداشتن اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • نداشتن سوء سابقه کیفری و جزایی
  • عدم استخدام رسمی و یا پیمانی در سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی
  • رعایت شرایط بومی پذیری
شرایط سنی آزمون استخدام دستگاه‌های اجرایی و دولتی
  • داشتن حداقل سن 20 سال و حداکثر سن 40 سال برای دارندگان مدارک دیپلم تا کارشناسی ارشد
  • داشتن حداکثر سن 45 سال برای دارندگان مدرک دکتری جانبازان، آزادگان، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان با حداقل یک سال سابقه اسارت ، از حداکثر شرایط سنی معاف هستند
  • شرط سنی برای متقاضیان متاهل یک سال افزایش می‌یابد.
  • برای متقاضیانی که فرزند دارند، شرط سنی به ازای هر فرزند به میزان 1 سال افزایش می‌یابد.
  • داوطلبانی که به‌صورت تمام وقت و غیررسمی در وزارت خانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی اشتغال داشته‌اند، به شرط سنی آن‌ها به اندازه مدت زمان این خدمت افزوده می‌شود.

باید توجه داشته باشید که شرایط عمومی آزمون‌های استخدامی معمولا در آزمون‌ها و سازمان‌های مختلف یکسان است. درصورتی‌که شرایط اختصاصی این آزمون‌ها ممکن است برای هر سازمان و دستگاهی که متقاضی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است متفاوت باشد.

شرایط اختصاصی برخی از آزمون های استخدام سازمان‌های دولتی براساس آخرین دوره برگزاری آزمون (متقاضیان خانم)

شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ آموزش و
پرورش
  • پذیرفته‌شدگان رشته محل‌های وزارت آموزش و پرورش باید در یک دوره 1 ساله مهارت آموزی شرکت کنند.
  • شرط استخدام گذراندن موفقیت آمیز این دوره 1 ساله است.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ امور عشایر ایران پذيرفته‌شدگان در این سازمان باید توانايی جسمانی انجام ماموريت‌های مكرر در مناطق دور دست عشايری و مناطق صعب‌العبور را داشته باشند.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ پزشکی قانونی پذيرفته‌شدگان سازمان پزشكي قانوني، باید توانايی انجام وظایف شغلی محوله را داشته باشند. این موضوع باید توسط كميسيون پزشكی سازمان پزشکی قانونی تایید شود. همچنین برای موقعیت شغلی كارشناس آزمايشگاه تشخيص طبی، متقاضیان به‌شرط داشتن كارشناسی علوم آزمايشگاهی، می‌توانند در آزمون استخدامی ثبت نام کنند.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ هواشناسی گذراندن دوره شش ماهه آموزش تخصصی هواشناسی درمركز آموزش هواشناسـی و علوم جو برای فارغ‌التحصیلانی که متقاضی مشاغل اختصاصی هواشناسی هستند، الزامی است. (به‌ غير از رشته تحصيلی هواشناسی) پذیرفته‌شدگان مشاغل این سازمان باید برای خدمت به‌صورت شيفتی در مشاغل پيش بين هواشناسی، كارشناس زيرساخت ارتباطات هواشناسی و كارشناس هواشناسـی تعهد دهند.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ دامپزشکی پذیرفته‌شدگان آزمون این سازمان درصورت قبولی باید برای استخدام تعهد بدهند که حداقل به مدت 10 سال درخواست جابه‌جایی محل کار را نداشته باشند.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ تامین اجتماعی پذیرفته‌شدگان آزمون این سازمان در صورت قبولی باید برای استخدام تعهد بدهند که حداقل به مدت 5 سال درخواست جابه‌جایی محل کار را نداشته باشند. پذیرش نهایی داوطلب در صورت داشتن معافیت پزشکی و با شرط قبولی در آزمون کتبی و مرحله مصاحبه و بعد از تایید واحد طب کار مبنی بر توانایی انجام امور مربوط در عناوین شغلی مورد نظر است.
شرایط اختصاصی استخدام خانم‌ها در سازمان‌ جهاد کشاورزی شرایط سنی حداقل 20 سال تمام و شرط سنی حداکثر25 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم حداکثر 30 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم حداکثر 36 سال برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس حداکثر 40 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر 45 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و دکترای تخصصی

متقاضیان خانمی که هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در دفترچه راهنمای استخدام دولتی برای خانم‌ها را نداشته باشند، نمی‌توانند در آن آزمون شرکت کنند.

سازمان‌های استخدامی معتبر برای خانم‌ها

سازمان‌های زیادی کمبود نیروی انسانی خود را در موقعیت‌های شغلی مختلف از طریق آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور تامین می‌کنند.

این شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی را می‌توانید در دفترچه راهنمای هر آزمون مشاهده کنید. برخی از این سازمان‌های معتبر و مناسب استخدام دولتی برای خانم‌ها براساس دفترچه آزمون دوره قبلی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

سازمان‌های استخدامی معتبر برای خانم‌ها
  • وزارت راه و شهرسازی
  • پست بانک
  • سازمان امور مالیاتی کشور
  • سازمان تبلیغات اسلامی
  • سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
  • سازمان ملی استاندارد
  • سازمان نقشه‌برداری کشور
  • اداره کل هواشناسی

همچنین در ادامه می‌توانید شرایط استخدام برخی از سازمان‌های دولتی را مشاهده کنید.

استخدام بانک برای خانم‌ها

از جمله مراکز معتبر و پرطرفدار استخدام دولتی برای خانم‌ها بانک‌ها هستند. استخدام در بانک‌ها نیز معمولا از طریق شرکت در آزمون استخدامی است.

یکی از دلایل محبوبیت استخدامی بانک‌ها برای خانم‌ها حقوق و مزایای خوبی است که بانک‌ها برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند.

علاقه‌مندان به استخدام در این حوزه باید منتظر انتشار فراخوان جذب نیروی این مراکز از طریق آزمون استخدامی باشند.

البته علاوه‌بر شرکت در آزمون استخدامی و کسب حد نصاب نمرات قبولی در آن روش دیگری هم برای استخدام بانک وجود دارد.

استخدام بانک برای خانم ها

این مراکز گاهی جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود را تنها از طریق انتشار آگهی، بررسی رزومه متقاضیان واجد شرایط و مصاحبه با افراد برگزیده انجام می‌دهند.

زمان جذب نیروی بانک‌های مختلفی که از روش دوم اقدام به جذب نیرو می‌کنند، متفاوت است.

بنابراین برای اطلاع دقیق از فراخوان جذب هر بانک‌ها باید سایت رسمی آن را بررسی کنید تا از آخرین اطلاعیه‌ها باخبر باشید.

شرایط و ضوابط استخدام خانم‌ها در بانک را می‌توانید در راهنمای آزمون‌ یا مصاحبه مشاهده کرده و در صورت واجد شرایط بودن ثبت نام کنید.

شرایط استخدام خانم‌ها در بانک شامل شرایط عمومی مانند تابعیت ایران، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور و التزام به قانون اساسی کشور نداشتن اعتیاد و سوء پیشینه و... است.

همچنین شرایط خاصی مانند شرط سنی تعیین شده، رشته و مدارک تحصیلی مورد نیاز برای موقعیت‌های شغلی مختلف و... برای استخدام خانم‌ها در بانک وجود دارد.

بد نیست بدانید که حقوق و مزایای استخدام بانک‌های مختلف متفاوت است. همچنین حقوق مشاغل مختلف بانکی نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

بنابراین بهتر است قبل از ثبت نام و ارسال رزومه یا شرکت در آزمون شرایط استخدام را با دقت مطالعه کنید.

در دوره گذشته بانک‌ها در رشته‌های بانکداری یا مدیریت امور بانکی، حسابداری یا حسابرسی و از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضیات، رشته‌های مهندسی و مالی، علوم اقتصادی، آمار و حقوق جذب نیرو کردند.

استخدام شرکت نفت برای خانم‌ها

یکی دیگر از شرکت‌های معتبر استخدام دولتی برای خانم‌ها شرکت نفت است. این شرکت نیز نیروی مورد نیاز خود را در موقعیت‌های شغلی متفاوت از طریق آزمون استخدامی جذب می‌کند.

خانم‌های واجد شرایط استخدام در مشاغل مختلف این سازمان هرساله می‌توانند با ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی شانس خود را امتحان کنند.

زمان برگزاری آزمون استخدامی سال 1403 هنوز مشخص نشده است و متقاضیان باید منتظر انتشار آگهی آزمون باشند.

استخدام شرکت نفت برای خانم ها

خانم‌های متقاضی واجد شرایط که در هر دو مرحله آزمون استخدامی کتبی و مصاحبه شفاهی موفق به کسب حدنصاب نمرات قبولی شوند، امکان استخدام در شرکت نفت را دارند.

آزمون استخدامی دوره‌های گذشته شرکت نفت معمولا در اردیبهشت ماه برگزار شده است. متقاضیان شرکت در این آزمون باید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتnioc.ir مراجعه کنند.

متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی نفت نیز باید واجد شرایط عمومی و استخدامی این شرکت باشند که در دفترچه راهنمای این آزمون قابل مشاهده است.

همچنین باید توجه داشته باشید که شرکت نفت دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر با معدل‌های ممتاز را استخدام می‌کند.

حقوق و مزایای شرکت نفت براساس عنوان شغلی که متقاضیان انتخاب می‌کنند، متفاوت است. شما می‌توانید اطلاعات دقیق مربوط به عناوین شغلی مختلف و شرایط اختصاصی آن‌ها را از سایت nioc.ir پیگیری کنید.

استخدام خانم‌ها در شرکت نفت در موقعیت‌های شغلی خاص مانند مهندسی شیمی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، معماری، حقوق، پرستاری، فوریت‌های پزشکی و... انجام می‌شود.

این موقعیت‌ها براساس درخواست هر شرکت ممکن است متفاوت باشند. همچنین رشته‌های مورد نیاز این شرکت بسیار متنوع است.

به‌طور مثال در مقطع لیسانس رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، ایمنی صنعتی، حقوق و... مورد قبول هستند.

استخدام در شرکت کروز برای خانم‌ها

شرکت کروز یکی دیگر از شرکت‌های معتبر برای استخدام خانم‌هاست. این شرکت عموما هر ساله چند فراخوان برای استخدام و جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود منتشر می‌کند.

همچنین روی سایت شرکت کروز به نشانی www.crouse.ir یک فرم تقاضای استخدام وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند پس‌از مطالعه شرایط استخدام این شرکت و درصورت واجد شرایط بودن این فرم را به‌دقت تکمیل و ارسال کنند.

شرکت درصورت نیاز به نیرویی با مشخصات ذکر شده در سایت ثبت نام، از شما برای شرکت در مصاحبه حضوری دعوت می‌کند.

این شرکت نیز برای جذب نیروی متخصص خود شرایط عمومی و اختصاصی مختلفی را تعیین می‌کند.

شرایط عمومی استخدام دولتی برای خانم‌ها در این شرکت مانند سایر سازمان‌های دولتی است. همچنین براساس موقعیت‌های شغلی مختلف شرایط اختصاصی متفاوتی مانند شرط سنی، رشته و مقطع تحصیلی و... وجود دارد که باید قبل از ثبت نام به‌طور کامل از آن‌ها مطلع باشید.

استخدام شرکت کروز برای خانم ها

شرکت کروز یکی از شرکت‌هایی پرطرفدار با مزایای بسیار خوب برای کارمندان است. برای مثال این شرکت امکان دریافت حقوق هفتگی را برای کارمندان خود درنظر گرفته است.

به‌علاوه کارکنان این شرکت از مزایای خوبی مانند سرویس ایاب و ذهاب، بیمه و وعده غذایی نهار برخوردار هستند.

در این شرکت سه شیفت هشت ساعته کاری وجود دارد و برای متقاضیان خانم نیز فرصت‌های شغلی مختلفی درنظر گرفته شده است.

کافی است به وب سایت رسمی شرکت سر بزنید و درصورتی‌که واجد شرایط تعیین‌شده برای استخدام هستید، فرم موردنظر را تکمیل و ارسال کنید.

شرکت کروز از خانم‌های فارغ‌التحصیل در رشته‌های مکانیک خودرو، مهندسی برق و مهندسی صنایع در بخش‌های مختلف تولید و بخش‌های تحقیق و توسعه استخدام می‌کند.

موفقیت در آزمون‌های استخدامی با آویژه

خانم‌های واجد شرایطی که قصد ورود به ارگان‌های دولتی و معتبر کشور را دارند، باید با آمادگی کامل در آزمون‌های استخدامی مربوطه شرکت کنند.

استخدام دولتی برای خانم‌ها و شرکت در آزمون‌های مختلف استخدامی محدودیتی ندارد. به همین دلیل همه کسانی‌که شرایط عمومی و اختصاصی آزمون‌های استخدامی دولتی را داشته باشند می‌توانند در این آزمون‌ها ثبت نام کرده و در صورت قبولی، جذب سازمان مورد علاقه خود شوند.

در این بین آویژه سعی می‌کند با اطلاعات مختلف درباره آزمون‌های استخدامی به موفقیت شما کمک کند.

سوالات متداول

سوال علامت فراخوان استخدام دولتی خانم‌ها از طریق چه سایتی اعلام می‌شود؟

فراخوان استخدام دولتی خانم‌‌ها و زمان‌بندی برگزاری آزمون توسط سایت جهاد دانشگاهی به آدرس (http://hrtc.ir) اعلام می‌شود. فراخوان و زمان‌بندی آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1403 همچنان اعلام نشده است.

سوال علامت آیا برای استخدام دولتی خانم‌ها دفترچه جداگانه منتشر می‌شود؟

خیر، تمامی کد رشته‌ها، محل‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط شغلی مورد نیاز سازمان‌ها در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در یک دفترچه منتشر می‌شوند.

سوال علامت آیا امکان استخدام دولتی برای خانم‌های دارای مدرک دیپلم وجود دارد؟

بله. کافی است در دفترچه راهنما قسمت مربوط به شرایط اختصاصی رشته‌های مختلف را مطالعه کرده و مشاغلی به‌دنبال جذب نیرو با مدرک دیپلم هستند را انتخاب کنید.

 

تعداد صفحات : 75

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 746
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 2,277
  • بازدید سال : 18,277
  • بازدید کلی : 20,584