loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 13 شنبه 22 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

درجه ژنووالگوم برای معافیت سربازی

مسیر اخذ معافیت سربازی با پای پرانتزی، می‌تواند پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاص خود را داشته باشد. در این مقاله، به شما معرفی مراکز مشاوره تخصصی معافیت سربازی خواهیم پرداخت تا بتوانید با خیالی آسوده، از دانش و تجربه مشاوران مجرب ما در این زمینه بهره‌مند شوید.

پای پرانتزی یا پای ضربدری یکی از بیماری هایی است که مشمولان مبتلا به آن می توانند با توجه به شدت و ضعف بیماری از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند.

با توجه به بخش هشتم لیست بیماری های دارای معافیت پزشکی، مشمولانی که دچار اختلال در ژنووالگوم هستند می توانند معافیت پای پرانتزی را دریافت نمایند.

جهت دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی لازم است تا ابتدا مشمولان از شرایط و ضوابطی که سازمان نظام وظیفه برای این معافیت تعیین نموده است، مطلع شوند.

آن دسته از مشمولانی که به دنبال کسب اطلاع از معافیت از رزم پای پرانتزی یا معافیت دائم این نوع بیماری می باشند، می توانند با مطالعه این مقاله دانسته های خود را تکمیل نمایند.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه با اطلاعاتی که در اختیار مشمولان قرار می دهند، شما را در مسیر دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی همراهی می نمایند.

معافیت پزشکی پای پرانتزی

یکی از بیماری های استخوانی که در آن بین زانوهای افراد فاصله غیر طبیعی ایجاد شده و آنها با وجود این عارضه در بدن خود قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نمی باشند، پای پرانتزی می باشد.

 زمانی مشمولان می توانند از معافیت پای پرانتزی استفاده نمایند که با در کنار هم قرار دادن قوزک پای خود، بین زانو های آنها فاصله غیر طبیعی ایجاد شده و در ایستادن خود با مشکل روبرو شوند.

انحراف غیر طبیعی در استخوان های پا باعث می شود تا افراد دچار محدودیت حرکتی شده و توان انجام امور نظامی را نداشته باشند، از این رو با توجه به شدت و ضعف بیماری می توانند، انواع معافیت پای پرانتزی را اخذ نمایند.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما این است که مقاله دریافت معافیت پزشکی را بخوانید.

در بین لیست بیماری های منتشر شده از سوی سازمان نظام وظیفه، ژنووالگوم یا پای پرانتزی یکی از دلایل موثر برای دریافت معافیت پزشکی می باشد و درصد انحراف در تعیین نوع معافیت تاثیر گذار خواهد بود.

ممکن است تا مشمولان با این سوال مواجه شوند که آیا مدرک تحصیلی در دریافت نوع معاف پزشکی پای پرانتزی تاثیر گذار خواهد بود یا خیر؟

پاسخ این سوال را می توان این گونه داد که در معافیت پزشکی پای پرانتزی، در صورتی که فرد مشمول مقاطع تحصیلی بالاتر را گذرانده باشد، شدت بیماری در او باید بیشتر باشد تا موفق به اخذ این معافیت پزشکی شود.

همانطور که می دانید معافیت های پزشکی انواع گوناگونی دارد که شرایط خاصی برای آنها وضع شده است، مشمولان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر از جزئیات آنها مقاله انواع معافیت های سربازی را مورد مطالعه قرار دهند.

عوامل ایجاد بیماری پای پرانتزی

افراد می توانند به دلایل متعددی به بیماری پای پرانتزی مبتلا شده و از طریق آن با تایید کمسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه، معافیت پزشکی پای پرانتزی را دریافت نمایند.

🟩 چاقی: با انجام گرافی باید چاقی افراد سنجیده شده و این موضوع مورد تایید قرار بگیرد.

🟩 آرتوروز: مشکلات ارتوروزی یکی از دلایل مهم برای ابتلا به بیماری ژنوواروم یا پای پرانتزی شود.

🟩 شکستگی در ناحیه بالای ران: زمانی که استخوان انتهای ران می شکند و به شکل صحیح و کامل بهبود پیدا نمی کند، فرد می تواند دچار عارضه پای ضربدری یا پرانتزی شود.

ضعف و کوتاهی عضلات، آرتریت روماتید، ژنتیک و عوامل دیگر بسیاری می تواند باعث ایجاد و تغییر شکل زاویه پاها در افراد شود.

انواع معافیت پزشکی پای پرانتزی

طبق قوانین و آیین نامه های مندرج در بند 28 معافیت بیماری های استخوانی، مشمولانی که دارای عارضه ژنووالگوم و ژنوواروم هستند، می توانند با توجه به درصد ابتلا از دو نوع معافیت برخوردار شوند.

معافیت در نظر گرفته شده برای مشولان با اختلال پای پرانتزی، معافیت از رزم و معافیت دائم از سربازی بوده که آنها می توانند با توجه به تبصره های قرار داده شده در این بند جهت دریافت نوع معافیت خود اقدام نمایند.

در ادامه مقاله شرایط لازم جهت برخورداری از انواع معافیت بیماری پای پرانتزی را به طور مفصل شرح خواهیم داد.

برای بیماری پا پرانتزی یا ژنووالگوم با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی پا پرانتزی یا ژنووالگوم اقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم در موارد شدید ( فاصله بین دو قوزک یا دو کوندیل فمور بیش از 12 سانتی متر) معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر بیش از 14 سانتی متر معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم در موارد خفیف (فاصله بین دو قوزک یا دو کوندیل فمور بین cm 12-5) معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر فاصله cm 14-5 معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم همراه با چرخش تیبیا با فاصله مساوی و بیش از 10 سانتی متر معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پا پرانتزی یا ژنووالگوم برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر با فاصله بیش از 12 سانتی متر معاف دائم خیر

منظور از معافیت دائم پزشکی پا پرانتزی یا ژنووالگوم چیست؟

شرایط معافیت پای پرانتزی

طبق آیین نامه منتشر شده در بخش بیماری های ژنووالگوم و ژنوواروم شرایطی وضع گردیده است که طبق آن مشمولین خدمت وظیفه می توانند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند.

بیماری پای پرانتزی و ضربدری دو نوع اختلال متفاوت می باشد که تغییر شکل استخوان های زانو در هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است که در ادامه شرایط دریافت معافیت پای پرانتزی را برای شما عنوان می نماییم.

مشمولان در وضعیت های گوناگون، باید شرایط تعیین شده ای را برای دریافت معافیت پای پرانتزی داشته باشند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

معافیت پای پرانتزی شدید

مشمولانی که از بیماری پای پرانتزی رنج می برند و شدت بیماری در آنها بسیار زیاد است در دو گروه قرار می گیرند که شرایط آنها جهت اخذ معافیت پای پرانتزی با یکدیگر متفاوت است.

💚 افراد تحصیلکره تا مقطع فوق دیپلم یا کاردانی : فاصله بین دو كونديل فمور اگر بیش از 12 سانتی متر باشد، معافیت دائمی در یافت خواهد کرد.

💚 مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر : در این حالت فاصله كونديل فمور باید بیش از 14 سانتی متر باشد تا آنها بتوانند از معافیت دائمی برخوردار شوند.

معافیت پای پرانتزی خفیف

در وضعیتی که شدت بیماری مشمولان متقاضی دریافت پای پرانتزی، در حد خفیف و مشخص شده ای باشد آنها، معافیت از رزم پای پرانتزی را دریافت خواهند نمود.

یکی از تبصره های موجود در این بند که مشمولان را از یکدیگر متمایز می کند مدرک تحصیلی آنها می باشد.

💚 معافیت از خدمات رزمی برای مشمولان بدون مدرک کارشناسی در صورتی اجرا می شود که كونديل فمور بین 5 تا 12 سانتی می باشد.

💚 مشمولانی که موفق به تحصیل در مراحل بالای علمی شده اند، و حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی می باشد، فاصله بین دو كونديل فمور باید بین 5 تا 14 سانتی متر باشد تا بتوانند از خدمات رزمی معاف شوند.

برای اطلاع از معافیت اعصاب و روان ماده 33 حتما مقاله معافیت پزشکی اعصاب و روان را بخوانید.

معافیت پای پرانتزی همراه با چرخش تیبیا

بر اساس بند ج در بخش 28 بیماری های استخوانی آن دسته از افرادی که پرانتزی پایشان همراه با چرخش تیبیا باشد نیز می توانند معافیت دائمی را دریافت نمایند که لازم است تا شرایط زیر را داشته باشند.

💚 چرخش تیبیا با فاصله مساوی و بیش از ده سانتی متر معافیت دائم بدون محدودیت تحصیلی دریافت می کنند.

💚 معافیت پای پرانتزی دائمی برای افراد تحصیلکرده در مقطع تحصیلی، کارشناسی به بالا به شرط داشتن فاصله بیش از 12 سانتی متر امکان پذیر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پای پرانتزی

مشمولانی که به دنبال دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی هستند می بایست مدارکی را تهیه نموده و در هنگام ثبت درخو است خود ارائه دهند،

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پای پرانتزی عبارتند از:

  1. کارت ملی و شناسنامه مشمولان به همراه کپی از تمامی صفحات آنها
  2. فرم تکمیل شده معاینه پزشکی و برگه واکسیناسیون
  3. گواهی آخرین مدرک تحصیلی
  4. عکس 4*3 رنگی با پشت زمینه سفید که در آن تصویر مشمول تمام رخ و واضح باشد.
  5. ارائه شماره حساب از بانک سپه که به نام خود مشمول باشد.
  6. تکمیل برگه وضعیت مشمولان و ارائه آن

برای اطلاع از ماده و بند معافیت پزشکی چشم حتما مقالهمجموع نمره چشم برای معافیترا بخوانید.

مراحل دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی

آن دسته از مشمولانی که شرایط دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی را دارند می توانند با انجام مراحل زیر این نوع معافیت را اخذ نمایند.

  1. مراجعه به مراکز پلیس +10 و انجام اقدامات لازم جهت پست نمودن دفترچه اعزام به خدمت
  2. با دریافت فرم های معاینه پزشکی و واکسیناسیون به مراکز معرفی شده جهت تکمیل آنها مراجعه نمایید.
  3. پس از تکمیل فرم های مربوطه آنها را به همرا ه مدارک پزشکی به بخش مربوطه ارائه دهید.
  4. انتظار جهت تعیین وقت معاینه در بیمارستان های وابسته به سازمان نیرو های مسلح
  5. انجام معاینات تخصصی در بیمارستان و دریافت تاییدیه های لازم
  6. تشکیل کمیسیون های پزشکی جهت بررسی های نهایی و اعلام نتایج معافیت پزشکی پای پرانتزی
  7. ارسال دعوت نامه و تعیین تاریخ حضور مشمولان جهت شرکت در شورای پزشکی
  8. اعلام رای نهایی مبنی بر رد یا قبول معافیت پزشکی پای پرانتزی

در صورتیکه رای نهایی کمیسیون پزشکی به نفع مشمولان صادر نشود، آنها حق اعتراض به رای صادره را خواهند داشت.

اعتراض به رای کمیسیون پزشکی پای پرانتزی

مشمولان برای اعتراض به رای کمسیون های پزشکی تشکیل شده جهت دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی می توانند مراحل زیر را دنبال نمایند.

  1. مراجعه به مراکز پلیس +10 و اعلام درخواست خود جهت اعتراض به رای کمیسیون پزشکی معافیت پای پرانتزی
  2. در این مرحله به مشمولان فرم هایی داده می شود که می بایست آنها را به طور دقیق تکمیل نمایند.
  3. ثبت درخواست اعتراض مشمولان به رای کمیسیون پزشکی و انتظار جهت دریافت پاسخ
  4. انجام بررسی های لازم و اعلام نتیجه به مشمولان
  5. راه اندازی مجدد کمیسیون پزشکی و اطلاع رسانی مشمولان از تاریخ تشکیل آن
  6. اعلام نتیجه نهایی دریافت معافیت پزشکی پای پرانتزی در شورای عالی

لازم به ذکر است که مشمولان می توانند اعتراضات خود را مرحله به مرحله در سطح شورای شهرستان و استان، شورای سازمان و در نهایت شورای عالی به ثبت برسانند.

آن دسته از مشمولان که به دنبال کسب اطلاع از اعتراض می باشند، می توانند به مطالعه مقالهاعتراض به رای کمیسیون پزشکی بپردازند.

استانداردهای اندازه گیری پای پرانتزی

زمانی که مشمولان به پزشک مراجعه می کنند در شناخته شده ترین روش از آنها خواسته می شود تا قوزک پاهای خود را به یکدیگر بچسبانند که بدون استفاده از ابزار پزشکی پرانتزی بودن پای انها نمایان شود.

⭐ اما برای دریافت هر کدام از انواع معافیت هایی که به پای پرانتزی اختصاص دارد، نیازمند اندازه دقیق می باشد که در مراکز درمانی وابسته به نیرو های مسلح انجام خواهد شد.

⭐ روش اندازه گیری پای پرانتزی با تشخیص پزشک با استفاده از ابزارهای مانند متر نواری، کولیس، کالیپر، خط کش های مخصوص اندازه گیری انجام می پذیرد.

⭐ نحوه اندازه گیری پای پرانتزی به صورت عکس برداری نیز انجام خواهد شد و پس از دریافت نتیجه میزان اندازه فاصله پا ها از یکدیگر نتیجه به سازمان نظام وظیفه اعلام خواهد شد.

سخنی از مشاوران آویژه

معافیت سربازی پای پرانتزی با توجه به فاصله ای که بین پاهای مشمولان به دلایل مختلف ایجاد شده است، برای آنها قابل اجرا خواهد بود.

اندازه پای پرانتزی از سوی سازمان نظام وظیفه تعیین گردیده است که در مشمولان با توجه به مدرک تحصیلی جهت دریافت معافیت متفاوت می باشد.

مشمولانی که قصد دارند تا مراحل معافیت پزشکی پای پرانتزی را به سهولت سپری نمایند لازم است تا از جزئیات این نوع معافیت مطلع شوند.

سوالات متداول

مشمولانی با پای پرانتزی کدام نوع از معافیت ها را دریافت می نمایند؟

هر کدام از مشمولانی که پای پرانتزی دارند می توانند یا معافیت دائمی بگیرند یا از خدمات رزمی معاف شوند.

دریافت انواع معافیت پای پرانتزی به چه شرایطی بستگی دارد؟

در حالت های خفیف و شدید بیماری مقطع تحصیلی مشمولان عاملی است که تعیین کننده جهت دریافت انواع معافیت ها می باشد.

آیا مشمولان می توانند به رای صادره کمیسیون پزشکی اعتراض نمایند؟

تمامی مشمولان حق اعتراض به رای معافیت پزشکی پای پرانتزی را تا مرحله اعترای به شورای عالی خواهند داشت.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت پای پرانتزی یا ضربدری + درجه ژنووالگوم برای معافیت سربازی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 656
  • بازدید ماه : 656
  • بازدید سال : 16,656
  • بازدید کلی : 18,963