loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 12 دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

انواع بیماری های زانو جهت معافیت سربازی

آیا به دلیل آرتروز زانو از خدمت سربازی معاف می شوید؟ در این مطلب به طور کامل شرایط معافیت پزشکی زانو را بررسی خواهیم کرد و راهنمای گام به گام دریافت معافیت را به شما ارائه خواهیم داد.

دریافت معافیت خدمت سربازی با ارائه مدارک پزشکی یکی از انواع معافیت هایی است که سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند، در نظر گرفته است.

مشمولانی که دچار مشکلات استخوانی از جمله زانو هستند با توجه به شدت و ضعف بیماری می توانند معافیت پزشکی زانو را دریافت نمایند.

 در این مقاله مشاوره نظام وظیفه سعی داریم چگونگی دریافت معافیت پزشکی زانو را برای شما به تفصیل بیان کنیم. با توجه به گستردگی قوانین معافیت پزشکی می توانید برای اطلاع تمام معافیت ها با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

انواع بیماری های زانو جهت معافیت سربازی

زانو یک عضو اصلی در بدن است که ممکن است با انواع بیماری ها آسیب ببیند.

 در سازمان نظام وظیفه بیماریهای مربوط به زانو که موجب معافیت پزشکی زانو می شوند عبارتند از:

بیماری مینیسک زانو استئوآرتریت زانو آنکیلوز زانو

 

 

استئوکوندریت دیسکانت زانو شلی لیگمان زانو

 

 

پارگی متقاطع زانو

شرایط معافیت پزشکی زانو :

سازمان نظام وظیفه مشمولان خدمت سربازی را از نظر وضعیت جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم کرده است:

 مشمولانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.

 مشمولانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور اداری می باشند که معافیت از خدمات رزمی به انها اختصاص می یابد.

 کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.(معافیت موقت سربازی)

 مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.(معافیت دائم سربازی)

برای کسب اطلاعات پیرامون معافیت اعصاب و روان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

معافیت اعصاب و روان

چنانچه مشمولان هر کدام از بیماری های مربوط به زانو را داشته باشند می توانند یکی از انواع معافیت های پزشکی را دریافت نمایند.

 این مشمولان با توجه به میزان و شدت بیماری خود می توانند از معافیت دائم، معافیت موقت و یا معافیت از رزم بهره مند شوند.

شرایط معافیت پزشکی مینیسک زانو:

مینیسک دوتکه غضروف هلالی شکل در دو طرف زانو است که مانند ضربه گیر بین استخوان درشت نی و ران عمل می کند هر گونه آسیب به آنها موجب درد، تورم یا سفتی در زانو شده و یا حتی سبب کاهش آستانه حرکتی زانو خواهد شد.

پارگی مینیسک زانو معمولا به دو صورت پارگی مینیسک داخلی و یا پارگی مینیسک خارجی می باشد که نوع داخلی بین افراد بیشتر به چشم می خورد.

 افرادی که دارای زانوی صدمه دیده هستند، قبل از اعزام به خدمت سربازی باید برای معافیت پزشکی زانو اقدام نمایند.

 طبق بند ۲۶ قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه اگر پارگی مینیسک در دو زانو یا یک زانو اتفاق افتاده باشد اما هیچ اختلالی در عملکرد مشمول به وجود نیاورد، کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه به آن ها معافیت دائم پزشکی نخواهد داد. در این صورت ممکن است این افراد از خدمات رزمی معاف شوند.

اگر مشمولان دارای اختلالات و محدودیت های حرکتی جدی باشند می توانند معافیت دائم بگیرند.

 پارگی مینیسک زانو می تواند اصلی ترین فعالیت های منیسک زانو از قبیل تثبیت حرکت های زانو و یا خاصیت ضربه گیر بودن آن را دچار اختلال نماید.

مشمولان آسیب دیده با ارائه مدارکی نظیر ام ار ای مبتنی بر پارگی مینیسک زانو ، ساییدگی مینیسک زانو و… می توانند برای دریافت معافیت اقدام نمایند.

 برای افراد با توجه به شدت آسیب دیدگی مینیسک زانو ممکن است هر کدام از معافیت ها لحاظ شود. چنانچه مینیسک زانو فرد به طور شدیدی اسیب دیده باشد، معافیت دائم به او تعلق خواهد گرفت.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) مینیسک زانو پارگی کامل مینیسک زانو در فرم شدید که محدودیت جدی و یا اختلال در عملکرد عضو ایجاد نموده باشد معاف دائم بله
بیماری های استخوان (اسکلت) مینیسک زانو کشیدگی مینیسک زانو در فرم خفیف معاف از خدمات رزمی خیر

چنانچه شما تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معافیت مینیسک زانو دارید، بهتر است با کلیک بر روی لینک زیر به مطالعه توضیحات تکمیلی بپردازید.

معافیت پزشکی مینیسک زانو

شرایط معافیت پزشکی استئوآرتریت زانو:

دراین بیماری شکستن غضروف بین مفاصل زانو باعث ساییدگی استخوان شده و با ایجاد درد و سفتی زانو معافیت پزشکی استئوآرتریت زانو را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

 معافیت پزشکیبیماریاستئوآرتریت زانویکی از انواع معافیت های پزشکی است که در گروه بیماری های روماتولوژی و بافت همبند قرار دارد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی درمورد بیماری های روماتولوژی و بافت همبند بر روی لینک زیر کلیک کنید.

معافیت پزشکی بیماری های روماتولوژی

برای بیماری استئوآرتریت زانو با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکیاستئوآرتریت زانواقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های روماتولوژی و بافت همبند استئوآرتریت زانو در فرم شدید و ناتوان کننده که تغییر شکل و یا اختلال در عملکرد عضو ایجاد نموده باشد معاف دائم بله
بیماری های روماتولوژی و بافت همبند استئوآرتریت زانو در فرم خفیف معاف از خدمات رزمی خیر

شرایط معافیت پزشکی آنکیلوز زانو:

آنکیلوز نوعی بیماری است که در آن مفاصل خشک شده و نمی توانند به درستی در کنار یکدیگر حرکت کنند. زمانی که انعطافی در کپسول مفصل و رباط ها نباشد بی حرکتی ایجاد می شود و آنکیلوز زانو رخ می دهد.

 معافیت پزشکیبیماریآنکیلوز زانو از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت به شمار می رود.معافیت پزشکیآنکیلوز زانو به صورت زیر برای افراد واجد شرایط اعمال می شود.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) آنکیلوز زانو شرایط خاصی ذکر نشده است معاف دائم خیر

چنانچه علاقه مند به اطلاع از معافیت های پزشکی می باشید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

معافیت پزشکی

شرایط معافیت پزشکی استئوکندریت دیسکانت زانو:

در بیماری استئکوندریت دیسکانت زانو به دلیل عدم خون رسانی، استخوان زیر غضروف مفصلی از بین رفته و درد شدیدی برای بیماران به همراه دارد.

 بر اثر شدت بیماری بخشی از غضروف از ناحیه مفصل جدا شده و منجر به درد، التهاب، کاهش دامنه حرکتی می گردد.

گاهی قطعه مورد نظر در محل خود ثابت بوده و گاهی به درون مفصل منتقل می‌شود و باعث اختلال در حرکات مفصل مورد نظر می‌گردد. مفصل زانو بیشتر از مفاصل دیگر دچار بیماری استئکندریت دیسکان می‌شود.

 در لیست بیماری های منتشر شده برای دریافت معافیت پزشکی، بیماری استئکوندریت دیسکانت زانو مربوط به بیماری های اسکلت و استخوانی می باشد.

معافیت برای بیماری استئکوندریت دیسکانت زانو با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برایمعافیت پزشکیاستئوکندریت دیسکانت زانواقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) استئکوندریت دیسکانت زانو درجه 3 و بیشتر معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) استئکوندریت دیسکانت زانو کمتر از درجه 3 معاف از خدمات رزمی خیر

شرایط معافیت پزشکی شلی لیگمان زانو:

این بیماری در اثر نرم شدن رباط استخوان کشکک ایجاد شده و با بی ثباتی مفصل موجب در رفتگی ناگهانی آن می شود. شلی لیگمان زانو به صورت پیشرونده سبب آرتروز کشکک زانو خواهد شد.

 معافیت پزشکیبیماریشلی لیگامان زانواز جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت است. معافیت برای این بیماران به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برایمعافیت پزشکیشلی لیگامان زانواقدام نماید.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) شلی لیگامان زانو در صورتی که مانع تمرینات نظامی باشد معاف از خدمات رزمی خیر

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید در مورد شرایط گرفتن کفالت دارید مطالعه مقاله معافیت کفالت به شما پیشنهاد می گردد.

شرایط معافیت پزشکی پارگی متقاطع زانو:

چنانچه رباط یا لیگمان متقاطع خلفی زانو که از لغزیدن بالای ساق پا به سمت عقب جلوگیری می کند دچار پارگی و آسیب شود این بیماری به وجود می آید.

 معافیت پزشکیبیماریپارگی متقاطع زانودر گروه معافیت پزشکی استخوان و اسکلت قرار دارد و مشمولان با توجه به شرایط بیماری خود به صورت زیر معافیت دریافت می کنند.

دسته بیماری نام بیماری شرایط بیماری نوع معافیت امکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در مواردی که چند رباط (بیش از دو رباط) پاره شده باشد – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در موارد پارگی رباط ACL و PCL – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در موارد پارگی رباط ACL یا PCL بهمراه یکی از رباطهای جانبی – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در مواردی که چند رباط (بیش از دو رباط) پاره شده باشد – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در موارد پارگی رباط ACL و PCL – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی شدید و کامل رباطهای جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل گردد در موارد پارگی رباط ACL یا PCL بهمراه یکی از رباطهای جانبی – در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود. برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی ACL یا PCL دوطرفه معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو در افراد جراحی شده (دو رباط و بیشتر) همراه با اختلال عملی – منظور از اختلال عملی، اختلال ناپایداری واضح و تست pivout مثبت می باشد. معاف دائم خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو در افراد جراحی شده بدون اختلال عملی معاف از خدمات رزمی خیر
بیماری های استخوان (اسکلت) پارگی متقاطع زانو پارگی مینیسک و یک رباط معاف از خدمات رزمی خیر

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 55
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 221
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 471
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,027
  • بازدید ماه : 1,027
  • بازدید سال : 17,027
  • بازدید کلی : 19,334