loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 11 پنجشنبه 03 خرداد 1403 نظرات (0)

مشمولین دارای سابقه اعتیاد چگونه به سربازی اعزام می‌شوند؟

ترک اعتیاد، فرآیندی دشوار و طاقت‌فرسا است. به همین دلیل، سازمان وظیفه عمومی، برای کمک به سربازان معتاد، تمهیداتی را در نظر گرفته است. در پادگان‌های نظامی، مراکز مشاوره و مددکاری وجود دارد که به سربازان معتاد در زمینه ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی سالم، یاری می‌رساند.

اعتیاد به مواد مخدر مشمولین حین خدمت، چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

خدمت سربازی می‌تواند برای بسیاری از افراد که دچار مشکلات سلامتی هستند، دشوار باشد. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه قبل از اعزام افراد به سربازی، یک بررسی کلی از سلامت جسمی و روانی افراد انجام می‌دهد.

📌 یکی از مشکلاتی که ممکن است چالش‌های زیادی را در پادگان‌های نظامی به وجود آورد، اعتیار به مواد مخدر است.

📌 سازمان نظام وظیفه از ورود این افراد به پادگان‌ها و دوره خدمت، جلوگیری می‌کند.

اما آیا اعتیاد در خدمت سربازی باعث معافیت افراد می‌شود؟ آیا برای سربازی تست اعتیاد گرفته می‌شود؟ و بالاخره برخورد با سربازان معتاد در قانون چگونه است؟ در ادامه این مقاله سایت آویژه موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

آیا سربازان معتاد به سربازی می‌روند؟

همه مشمولین سربازی که نمی‌توانند از شرایط معافیت پزشکی دائم استفاده کنند، موظف هستند تا دوران سربازی را به صورت کامل طی کنند. این موضوع شامل افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند هم می‌شود.

اما به دلیل مشکلاتی که این افراد در انجام امور نظامی ایجاد می‌کنند، ابتدا باید مراحل درمان را طی کنند. این موضوع در بررسی‌های پزشکی قبل از اعزام به سربازی مشخص شده و بررسی می‌شود. تست اعتیاد سربازی معمولا از افرادی که مشکوک به استفاده از مواد مخدر باشند، گرفته می‌شود.

آیا برای سربازی تست اعتیاد گرفته می‌شود؟

در حال حاضر تست‌های رایج برای اعتیاد، از همه مشمولان گرفته نمی‌شود. همه افرادی که برای اعزام به سربازی اقدام می‌کنند، نیاز نیست تا تست اعتیاد دهند.

🔴 اما همه مشمولان توسط کاربر دفاتر پلیس+10، برای معاینه اولیه، به پزشک ارجاع داده می‌شوند. پزشک ممکن است با توجه به علائم مشمول و یا در سوالاتی که از او می‌پرسد، متوجه اعتیاد وی شود.

🔴 در این صورت فرد برای تست اعتیاد به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شود.

🔴 همچنین اگر در طول دوره سربازی، فردی مشکوک به اعتیاد به هر نوع ماده مخدری باشد، برای تست اعتیاد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

شرایط اعزام به خدمت سربازی مشمولین مبتلا به اعتیاد

براساس قانون نظام وظیفه، افرادی که به هر نوعی از مواد مخدر اعتیاد داشته باشند و این موضوع در معاینات پزشکی ثابت شده باشد، به صورت موقت از اعزام به خدمت سربازی معاف می‌شوند. این افراد، قبل از اعزام، در کمپ‌های ترک اعتیاد تحت مراقبت قرار می‌گیرند. این مراقبت به منظور طی کردن دوره ترک مواد مخدر انجام می‌شود.

به عبارت دیگر، افرادی که به هر نوع ماده مخدری اعتیاد داشته باشند، 6 ماه معافیت موقت از سربازی دریافت می‌کنند تا مراحل ترک اعتیاد را زیر نظر متخصصان طی کنند.

🔵 دوره نگهداری از این مشمولین برای ترک اعتیاد در حین خدمت سربازی، حداکثر ۶ ماه است.

🔵 معافیت موقت 6 ماهه و معرفی مشمولان مبتلا به اعتیاد به مراکز درمانی باعث می‌شود تا افراد زیر نظر پزشکان سلامتی خود را برای حضور در محیط‌های نظامی و پادگان‌ها به دست آورند.

🔵 بعد از سپری شدن این مدت، تصمیم‌گیری‌های لازم در شورای پزشکی نظام وظیفه و بر اساس شرایط این افراد انجام خواهد شد.

🔵 اگر درمان به صورت کامل انجام شده باشد، گواهی ترک اعتیاد برای افراد صادر می‌شود و مشمول می‌تواند به سربازی اعزام شود.

🔵 این معافیت موقت شش ماهه برای مشمولان معتاد، تنها یک بار برای هر فرد صادر می‌شود و پس از اتمام آن معافیت دیگری برای درمان اعتیاد در کار نخواهد بود. به عبارت دیگر، دوره استعلاجی ترک اعتیاد تنها یک بار به افراد تعلق می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را حتما بخوانید: لیست بیماری های معافیت پزشکی

 

مشمولین دارای سابقه اعتیاد چگونه به سربازی اعزام می‌شوند؟

مشمولینی که سابقه اعتیاد داشته‌اند و دوره ترک را طی کرده باشند، می‌توانند به خدمت اعزام شوند. اگر درمان این افراد در شورای پزشکی وظیفه عمومی به اثبات رسیده باشد، قبل از اعزام به خدمت، تعهدی درباره عدم اعتیاد از این افراد گرفته می‌شود.

به علاوه، به خانواده مشمولان در مورد گواهی و تعهد اطلاع رسانی خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تست اعتیاد برای معافیت سربازی نیست و تنها برای طی کردن دوره درمان انجام می‌شود.

آیا ترک اعتیاد، در حین خدمت سربازی هم ممکن است؟

ممکن است اعتیاد برخی از مشمولان در حین انجام خدمت سربازی مشخص شود. این سربازان، به مراجع مربوطه برای ترک اعتیاد معرفی می‌‌شوند. این افراد هم باید در مدت مقرر اعتیاد خود را ترک نمایند. برای پیگیری مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید، این افراد در ادامه خدمت سربازی خود، تحت نظر قرار خواهند گرفت.

آیا ممکن است مشمولین معتاد، معافیت دائم دریافت کنند؟

گفتیم که اعزام افراد مبتلا به اعتیاد، به خدمت سربازی ممنوع است. همچنین سربازانی که در حین اعزام به خدمت معتاد شده‌اند، می‌‌توانند پس از انجام درمان، مجددا با ارائه گواهی تعهد، به خدمت اعزام شوند. اما آیا ممکن است مشمولان و یا سربازان به دلیل اعتیاد، معافیت دائم از سربازی دریافت کنند؟

اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان یک دلیل به تنهایی به هیچ عنوان باعث معافیت دائم مشمولان نمی‌شود.

🚫 در قانون معافیت سربازی، هیچ بند یا تبصره‌ای با عنوان معافیت اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد.

🚫 به عبارت دیگر هیچ سربازی به دلیل اعتیاد معاف از سربازی نخواهد شد. سربازی این افراد، تنها برای یک دوره 6 ماهه و برای طی کردن مراحل درمانی، به تعویق خواهد افتاد.

قوانین سیگار کشیدن در سربازی

یکی دیگر از رفتارهایی که ممکن است سربازان را با عواقبی روبه‌رو کند، همراه داشتن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات است. به طور کلی به همراه داشتن سیگار در پادگان‌ها و مراکز نظامی و در حین خدمت سربازی ممنوع است.

🚫 استعمال سیگار در پادگان‌ها اگر به اطلاع مافوق شما برسد، ممکن است به اضافه خدمت منجر شود.

سخنی از مشاوران آویژه

به طور کلی ورود سربازان دارای مشکل اعتیاد به سربازی ممنوع است. این افراد باید قبل از ورود به خدمت، شناسایی و درمان شوند. در قانون نظام وظیفه، برای این دسته از افراد 6 ماه معافیت موقت در نظر گرفته می‌شود. این معافیت تنها برای یک بار و برای ترک کردن به این افراد داده می‌شود. پس از طی مراحل درمان، و برای ورود به سربازی، از این افراد تعهدنامه اخذ می‌شود.

اگر در مورد مشکلات و موانع اعتیاد در خدمت سربازی، نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش مشاوره نظام وظیفه آویژه ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

آیا مشمولان معتاد، به سربازی فرستاده می‌شوند؟

همه مردان ایرانی موظف به طی کردن این دوره هستند اما ورود افراد درگیر به اعتیاد به سربازی ممنوع است. این افراد شناسایی شده و به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

آیا سربازان معتاد، معاف از سربازی می‌شوند؟

قانون‌گذاران نظام وظیفه هیچ گونه معافیتی برای اعتیاد در نظر نگرفته‌اند و تنها ۶ ماه معافیت موقت برای طی کردن دوره درمان به این افراد داده می‌شود.

با سربازان دارای مشکل اعتیاد در حین سربازی چه برخوری می‌شود؟

این افراد برای طی کردن دوره درمان به مراکز درمانی و ترک اعتیاد فرستاده می شوند. پس از طی درمان، از این افراد تعهدنامه گرفته می‌شود . مراحل درمان و اخذ تعهد به اطلاع خانواده سرباز هم خواهد رسید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط برخورد با سربازان معتاد + آیا برای سربازی تست اعتیاد گرفته می شود؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 48
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 196
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 752
  • بازدید ماه : 752
  • بازدید سال : 16,752
  • بازدید کلی : 19,059