loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 7 شنبه 05 خرداد 1403 نظرات (0)

محاسبه سن دقیق سربازی

سربازی، فقط قوانین و مقررات خشک نیست. این دوران، پر از خاطرات و تجربیات تلخ و شیرین است که بر شخصیت افراد تاثیر عمیقی می‌گذارد. در این مقاله، به سراغ خاطرات سربازان می‌رویم و از تجربیات و درس‌های آموخته شده در این دوران می‌شنویم.

سن خدمت سربازی برای جوانان ایرانی، دلهره آور می باشد. اعزام شدن به خدمت سربازی، حدود 2 سال از زندگی جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی، نرفتن به خدمت سربازی تبعاتی دارد. این تبعات شامل محروم شدن از حقوق شهروندی و غیبت از خدمت نظام وظیفه می شود. جوانانی که به سن دقیق سربازی رسیده اند، سه راه پیش رو دارند.

 می توانند به دانشگاه بروند و برای مدتی از خدمت سربازی معاف یا عازم خدمت مقدس سربازی شوند.

 جوانانی که شرایط معافیت دائم دارند، می توانند اقدام به دریافت کارت معافیت کنند.

 با گذراندن خدمت سربازی، امکان خروج از کشور و بهره مندی از تمام حقوق شهروندی برای جوانان فراهم می شود.

با فرا رسیدن سن خدمت سربازی، مشمولینی که قصد ادامه تحصیل دارند، وارد دانشگاه می شوند و برای مدتی خدمت سربازی را به تعویق می اندازند. متاسفانه برای بهره مندی از خدمات بیمه هم بایستی کارت پایان خدمت داشت. جوانان ایرانی با محاسبه سن دقیق سربازی می توانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند. هر فرد مذکر ایرانی که مشمول خدمت سربازی می باشد، تنها با دریافت کارت پایان خدمت می تواند به استخدام ارگان های دولتی در آید و از خدمات بیمه استفاده کنند. در این مقاله “مرکز مشاوره آویژه” در خصوص موارد زیر صحبت شده است:

🔵 سن سربازی در ایران

🔵 ادامه تحصیل در سن مشمولیت

🔵 بررسی شرایط دانشجویان اخراجی و انصرافی

🔵 با توجه به سن سربازی در ایران، اعزام به سربازی در 17 سالگی امکان پذیر است؟

🔵 سال 1403، سن رفتن به سربازی چه کسانی می باشد؟

🔵 فرا رسیدن سن خدمت سربازی برای مشمولان ایرانی مقیم خارج کشور

🔵 محاسبه سن دقیق سربازی چگونه است؟

🔵 در چه سنی مشمولان خدمت وظیفه عمومی دوره ضرورت معاف می شوند؟

🔵 رسیدن به سن اعزام به خدمت

🔵 مدت زمان معرفی به سازمان نظام وظیفه

سن خدمت سربازی در ایران

مشمولین چه زمانی به سربازی میروند؟ سن خدمت سربازی، یکی از نگرانی ها و دغدغه های جوانانی است که در انتظار قبولی دانشگاه می باشند. مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، هر فرد مذکر ایرانی بعد از سن 18 سالگی، مشمول به خدمت است.

به عبارتی، هر فرد مذکر ایرانی با ورود به سن 19 سالگی، مشمول به خدمت سربازی می شود. مشمولان خدمت سربازی پس از پر کردن سن 18 سالگی، 6 ماه زمان دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند.

مشمولان خدمت مقدس سربازی بایستی از قوانین پیروی کنند، در غیر این صورت، از دریافت بخشی از خدمات دولتی محروم می شوند. برای مثال، این افراد قادر به اخذ جواز کسب، دریافت دسته چک از بانک ها و استخدام در ارگان های دولتی نیستند!

ادامه تحصیل در سن مشمولیت

مطابق قانون، دانش آموزانی که بدون وقفه در حال تحصیل هستند، حداکثر تا پایان سن 20 سالگی، فرصت دارند دیپلم خود را اخذ کنند.

🔵 برای هر فرد مذکر ایرانی که دیپلم خود را گرفته و شرایط سنی نظام وظیفه را دارا است، به مدت یک سال معافیت موقت در نظر گرفته شده است. این مدت زمان به منظور قبولی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و ادامه تحصیل می باشد.

🔵 جوانانی که در انتظار قبولی دانشگاه هستند، می توانند از این معافیت تحصیلی استفاده کنند و برای قبولی در دانشگاه آماده شوند.

🔵 پسران پشت کنکوری می توانند به مدت یک سال، خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازند و برای حضور یا عدم حضور در دانشگاه تصمیم گیری کنند.

دانشجویان پسری که به سن خدمت سربازی رسیده اند، با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از طریق مراجع قانونی، معافیت تحصیلی دریافت می کنند. مدت زمان سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان هر مقطع به شرح زیر است:

کاردانی 2.5 سال
کارشناسی پیوسته 5 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
دکترای تخصصی 6 سال
دکترای پزشکی 8 سال

البته در شرایط استثنا می توان یک سال بیشتر به مدت معافیت افزود که به آن سنوات ارفاقی می گویند.

🟣 معافیت تحصیلی، فقط یک بار برای هر مقطع قابل اجرا می باشد. به عبارتی، اگر فرد مذکر قصد دریافت مدرک دیگری در مقطع کارشناسی (دریافت کارشناسی دوم) دارد، بایستی پس از خدمت اقدام نماید.

🟣 دانش آموزان مدارس، دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم اعم از دانشگاه های دولتی، غیر دولتی، خارجی و داخلی و دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت و علوم پزشکی تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند، اگر چه به سن خدمت سربازی رسیده اند، از قانون معافیت موقت نظام وظیفه بهره مند می شوند.

بررسی شرایط دانشجویان اخراجی و انصرافی

مشمولین چه زمانی به سربازی میروند؟

با شروع سن مشمولیت سربازی، مشمولان در مدت تحصیل خود (از دیپلم تا دکتری) یک مرتبه می توانند از تحصیل انصراف و مجددا با پذیرفته شدن در دانشگاه، تحصیلات خود را ادامه دهند.

🟣 دانشجویان انصرافی تا یک سال فرصت دارند که در دانشگاه نام نویسی کنند، در غیر این صورت، بایستی عازم خدمت سربازی شوند.

🟣دانشجویان اخراجی هم تا یک سال زمان دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند و عازم خدمت سربازی شوند. در غیر این صورت، اسم آن ها جزو غایبین خدمت سربازی رد می شود. متاسفانه، عدم معرفی خود به سازمان نظام وظیفه، تبعاتی به همراه دارد.

با توجه به سن سربازی در ایران، اعزام به سربازی در 17 سالگی امکان پذیر است؟

مطابق قانون، سن سربازی در ایران بعد از سن 18 سالگی، آغاز می شود. هر مذکر ایرانی از فردای تولد 18 سالگی، مشمول به خدمت می باشد. از این رو، سربازی در 17 سالگی ممکن نیست! البته، عجله برای سربازی هم لزومی ندارد. خدمت سربازی، دوران فرسایشی می باشد و تجربه آن برای نوجوانان و جوانان کم سن و سال، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

🟣 مشمولان خدمت سربازی می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و برای مدتی از خدمت سربازی معاف شوند. در صورت عدم تمایل به ادامه تحصیل، مشمولان خدمت سربازی در سن 19 سالگی عازم خدمت مقدس سربازی می شوند.

سال 1403، سن رفتن به سربازی چه کسانی می باشد؟

چند سالگی باید بریم سربازی؟ با شروع سال 1403، سن رفتن به سربازی متولدین 1385 آغاز شده است. با شروع سال 1403، 19 سالگی متولدین 1385 آغاز می شود.

🟣 به این ترتیب، متولدین 1385 مشمول خدمت سربازی شده اند. با فرا رسیدن تاریخ تولد هر مذکر ایرانی، زمان مراجعه به سازمان نظام وظیفه می رسد. البته، مشمولان خدمت سربازی تا شش ماه فرصت مراجعه به سازمان نظام وظیفه را دارند.

🟣 اگر قصد ادامه تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی ندارید، بهتر است سریع تر دوران خدمت سربازی خود را سپری کنید تا بتوانید با کارت پایان خدمت، کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنید.

سن خدمت سربازی برای مشمولان ایرانی مقیم خارج کشور

مطابق تبصره 1 ماده 19 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که به سن خدمت سربازی رسیده اند، بایستی به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند و از شرایط موجود مطلع شوند.

🟣 مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور می توانند با ارائه درخواست و مدارک، نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

🟣 مطابق تبصره 2 ماده 34 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور در حال تحصیل می باشند، پس از ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل بایستی برای رسیدگی به وضع مشمولیت خود، حداکثر یک سال فرصت دارند تا خود را به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود معرفی نمایند.

محاسبه سن دقیق سربازی چگونه است؟

برای محاسبه سن دقیق سربازی بایستی تاریخ تولد 19 سالگی خود را محاسبه کنید. تاریخ تولد 19 سالگی، روزی است که سن 18 سالگی شما پر می شود و وارد سن 19 سالگی می شوید.

🟣 برای محاسبه تاریخ تولد 19 سالگی بایستی به تاریخ تولد خود، 18 سال بیافزایید. برای مثال، تاریخ تولد 19 سالگی شخصی که متولد ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ است، معادل ۱۴۱۰/۱۱/۲۵ می باشد. این شخص تا شش ماه یعنی تاریخ ۱۴۱۱/۰۵/۲۵ فرصت دارد تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند و عازم خدمت مقدس سربازی شود.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 732
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 48
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 267
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 640
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,196
  • بازدید ماه : 1,196
  • بازدید سال : 17,196
  • بازدید کلی : 19,503