loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 10 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

معافیت های سربازی از طریق بیماری های چشم

معافیت پزشکی، راهی برای برقراری عدالت در نظام وظایف عمومی است. در این سیستم، مشمولانی که به دلیل شرایط خاص جسمانی یا روانی، قادر به انجام وظایف محوله در سربازی نیستند، از این خدمت معاف می‌شوند. در این مقاله، به بررسی شرایط معافیت پزشکی چشم می‌پردازیم و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه این نوع معافیت، عدالت را در نظام وظایف عمومی برقرار می‌کند.

آیا به دنبال کسب معافیت پزشکی چشم هستید؟ آیا از شرایط معافیت پزشکی چشم اطلاعی دارید؟

معافیت پزشکی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را از تمام یا بخشی از سربازی معاف می‌کند. شما هم ممکن است یکی از افردی باشید که دچار دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و مشکلات بینایی دیگر هستند. اما سوال این است که با چه نمره چشمی، می‌توانیم معاف شویم؟🤔

⭐فهرستی از بیماری‌های چشم و بینایی وجود دارد که ممکن است باعث معافیت دائم، موقت یا معافیت از رزم شود. در این مقاله قصد داریم تا با موارد و بیماری‌هایی که باعث معافیت پزشکی چشم می‌شود آشنا شویم و ببینیم که این نوع از معافیت‌ها به چه کسانی داده می‌شود.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه به بررسی نحوه دریافت معافیت پزشکی چشم، نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت و به طور کلی، قوانین و شرایط معافیت پزشکی چشم پرداخته اند. اگر شما نیز از بیماری چشمی رنج می برید و یا چشمان ضعیفی دارید و به دنبال کسب معافیت پزشکی چشم هستید، پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انواع معافیت پزشکی چشم

آیا بیماری‌های چشم و مشکلات بینایی باعث معافیت از سربازی می‌شود؟ بسیاری از مشمولان خدمت سربازی دچار بیماری‌های چشم و مشکلات بینایی در درجات گوناگون هستند. گستردگی و شایع بودن این مشکلات باعث شده تا مسائل مربوط به معافیت در این دسته از بیماری‌ها، نیاز بسیاری از افراد جامعه باشد. برخی از بیماری‌های چشم و بینایی می‌توانند باعث معافیت‌هایی برای مشمولان سربازی شوند. این معافیت‌ها بسته به نوع و شدت بیماری، می‌توانند در این چهار دسته جای گیرند:

 معافیت دائمی چشم

کسانی که به دلیل مشکلات بینایی شدید و یا بیماری‌های چشمی حاد و مزمن، قادر به خدمت در دوره سربازی نیستند. خدمت و فعالیت‌های مربوط به آن ممکن است بر روی روند بیماری این افراد نیز تاثیر منفی داشته باشد. به همین علت به این دسته از افراد، کارت معافیت دائم داده می‌شود.

 معافیت موقت چشم

این دسته از افراد به دلایل گوناگون، در حال حاضر و به دلیل انواع مشکلات چشمی و بینایی قادر به انجام خدمت نیستند و باید دوره درمان خود را در این مدت سپری کنند. بدیهی است که پس از گذشت مدت زمانی خاص و یا درمان مشکل و بیماری مورد نظر، این افراد باید برای رفتن به دوره سربازی اقدام کنند. به این دسته از افراد، معافیت موقت داده می‌شود.

 معاف از رزم چشم

این دسته از افراد به دلیل مشکلات بینایی، مانند مشکلات بینایی یا بیماری‌های چشمی خاص، نمی‌توانند دوره‌ها و خدمات رزمی را طی کنند. این افراد در بخش‌هایی به جز خدمات رزمی مشغول فعالیت خواهند شد.

 معافیت بر اساس مدرک تحصیل

یکی از شریط مهم در معافیت پزشکی چشم که از نظر کمسیون پزشکی چشم اهمیت قابل توجهی دارد، مدرک تحصیلی افراد است. برعکس دیگر مواقع که هرچه تحصیلات فرد بالا تر باشد امکانات و شرایط بهتری به آنها تعلق میگیرد، اما در این معافیت چشم اینگونه نیست؛ هرچه درچه تحصیلات فرد بالاتر باشد، گرفتن معافیت پزشکی چشم نیز برای او دشوار تر است.

مجموع نمره چشم برای معافیت پزشکی

در معافیت پزشکی چشم، مجموع نمره دوچشم لازم نیست و فقط محاسبه نمره یک چشم قابل توجه است. نمره یک چشم حداقل باید 3 باشد که بسته به سن و شریط تحصیلات محاسبه آن متفاوت است. با ما همراه باشید، در بخش بعدی به چگونگی محاسبه نمره چشم برای معافیت سربازی میپردازیم.

نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت

نحوه محاسبه شماره چشم بیماری های نزیک بین، دوربین و آستیگمات از اهمیت بالایی بر خوردار هستند. در ادامه، هرکدام، یک به یک بررسی شده اند.

نزدیک بینی
مدرک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بیشتر از 6 دائم
بین 3 تا 6 معاف از رزم
بالای کارشناسی بیشتر از 8 دائم
بین 3 تا 8 معاف از رزم
دور بینی
مدرک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بیشتر از 6 دائم
بین 3 تا 6 معاف از رزم
بالای کارشناسی بیشتر از 8 دائم
بین 3 تا 8 معاف از رزم
آستیگمات
مدرک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بیشتر از 5 دائم
بین 3 تا 5 معاف از رزم
بالای کارشناسی بیشتر از 7 دائم
بین 3 تا 7 معاف از رزم

معافیت پزشکی چشم به چه بیماری‌هایی تعلق می‌گیرد؟

معافیت چشم معمولا به بیماری‌های چشمی و مشکلات و عوارض بینایی داده می‌شود که شدید یا پیش‌رونده باشد و یا بینایی و سلامت عمومی فرد را دچار مشکل کند. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا خواهیم شد:

هيپرمتروپي یا دوربینی

دوربینی یکی از بیماری‌های شایع چشمی در بین افراد است که درصد زیادی از مردم به آن مبتلا هستند. قانون‌گذاران نظام وظیفه قوانینی را برای معافیت افرادی که به نوع شدیدی از این بیماری چشمی مبتلا هستند، در نظر گرفته‌اند. افراد مبتلا به هيپرمتروپي یا دوربینی با روش سيكلوپلژي كامل که به معاینه چشم همراه با قطره گفته می‌شود، آزمایش می‌شوند.

❎ اگر فردی با این روش معاینه چشم دارای هيپرمتروپي یا دوربینی بيش از 6 ديوپتر در يك چشم باشد، معاف دائم خواهد شود. ديوپتر یا واحد اندازه‌گیری نمره چشم است.

❎ قانون‌گذاران اما براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، هيپرمتروپي یا دوربینی بيش از 8 ديوپتر در يك چشم را معاف دائم اعلام کرده‌اند.

 اگر کسی مبتلا به هيپرمتروپي یا بیماری دوربینی چشم از 3 تا 6 ديوپتر هر يك از چشم‌ها باشد، معاف از رزم محسوب خواهد شد.

❎ البته براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، دوربینی از 3 تا 8 نمره هر يك از چشم‌ها، معافیت از خدمات رزمي در نظر گرفته می‌شود.

مدرک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بین 3 تا 6 معاف از رزم
زیر کارشناسی بیشتر از 6 معاف دائم
کارشناسی و بالاتر بین 3 تا 8 معاف از رزم
کارشناسی و بالاتر بیشتر از 8 معاف دائم

 بیماری ميوپي یا نزدیک‌ بینی

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی که ممکن است باعث معافیت پزشکی چشم مشمولان شود، نزدیک‌ بینی است. اگر شما از بیماری نزدیک ‌بینی با شدت بالا رنج می‌برید، ممکن است با استفاده از آن بتوانید معافیت پزشکی چشم را دریافت کنید. ميوپي یا نزدیک ‌بینی در این موارد با استفاده از روش سيكلوپلژي کامل انجام می‌شود که روش معاینه چشم با استفاده از قطره است.

❎ افراد مبتلا به ميوپي یا نزدیک‌بینی چشم، با بيش از 6 ديوپتر یا 6 نمره در يك چشم، معافیت دائم را از کمیسیون پزشکی دریافت خواهند کرد.

❎ در این مورد قانون‌گذاران نظام وظیفه براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، با ميوپي بيش از 8 ديوپتر يك چشم معافیت دائم در نظر می‌گیرند.

❎ افرادی که نزدیک‌بینی با نمره 3 تا 6 در هر یک از چشم‌ها دارند، معاف از رزم خواهند شد.

❎ همچنین براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر که بیماری نزدیک‌بینی یا ميوپي از 3 تا 8 نمره هر يك از چشم‌ها را دارند، معافیت از خدمات رزمي در نظر گرفته می‌شود.

مدرک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بین 3 تا 6 معاف از رزم
زیر کارشناسی بیشتر از 6 معاف دائم
کارشناسی و بالاتر بین 3 تا 8 معاف از رزم
کارشناسی و بالاتر بیشتر از 8 معاف دائم

 آستيگماتيسم

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌های چشمی، آستيگماتيسم است. در مورد این بیماری نیز قانون گذاران نظام وظیفه در موارد شدید، معافیت‌هایی را برای سربازی لحاظ کرده‌اند.

در بیماری آستيگماتيسم ساده، مركب يا مخلوط معافیت‌هایی با توجه به نمره چشم در نظر گرفته شده است.

⭕ مجموع ديوپتر یا نمره چشم در آستيگمات ساده، مركب يا مخلوط بالاي 5 نمره يک چشم معافیت دائم اعمال می‌شود.

⭕ البته براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، اگر مجموع نمره آستيگمات ساده، مركب يا مخلوط بالاي 7 ديوپتر يک چشم باشد، معافیت دائم در نظر گرفته می‌شود.

⭕ در مورد آستيگماتيسم ساده، مركب يا مخلوط که نمره چشم در آن از 3 تا 5 ديوپتر هر يك از چشم‌ها باشد، معاف از خدمات رزمي در نظر گرفته خواهد شد.

⭕ البته قانون‌گذاران براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر که دچار آستيگماتيسم ساده، مركب يا مخلوط از 3 تا 7 ديوپتر هر يك از چشم‌ها باشند، معافیت از خدمات رزمي در نظر می‌گیرند.

مدک تحصیلی نمره یک چشم نوع معافیت
زیر کارشناسی بین 3 تا 5 معاف از رزم
زیرکارشناسی بیشتر 5 معافیت دائم
کارشناسی و بالاتر بین 3 تا 7 معاف از رزم
کارشناسی و بالاتر بیشتر از 7 معافیت دائم

 نابینایی یا کم‌بینایی شدید

اگر شخصی دچار کم‌بینایی شدید و یا نابینایی در یکی از چشم‌ها باشد، می‌تواند شامل معافیت دائم از سربازی شود.

🔴🔴 فقدان چشم، کار نکردن يك چشم يا نابینایی عملی چشم در اثر ابتلا به بيماري‌هاي غير قابل علاج یا هر دلیل دیگری باعث معافیت دائم فرد از خدمت سربازی می‌شود.

🔴🔴 همچنین اگر ديد كمتر از 10/1 باشد و يا ميدان بينايي كمتر از 10 درجه اندازه‌گیری شده باشد نیز، فرد معاف دائم از سربازی خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 44
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 178
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 342
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 898
  • بازدید ماه : 898
  • بازدید سال : 16,898
  • بازدید کلی : 19,205