loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 02 خرداد 1403 نظرات (0)

گواهی اشتغال به خدمت

"گواهی اشتغال به خدمت" به عنوان یک سند قانونی، حقوق و تکالیف سربازان را در برابر قانون به طور شفاف مشخص می‌کند. با ارائه این گواهی، سربازان می‌توانند از حقوق قانونی خود در حین خدمت آگاه شده و در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخطی، از مراجع قانونی ذیصلاح پیگیری کنند. در این مقاله، به بررسی نقش گواهی اشتغال به خدمت در تضمین حقوق قانونی سربازان و همچنین وظایف قانونی آنها در قبال نظام و کشور می‌پردازیم.

گواهی اشتغال به خدمت از کجا بگیریم؟

 بسیاری از سربازان به دلایل گوناگون ممکن است نیازمند دریافت نامه‌ای به نام «گواهی اشتغال به خدمت» از پادگان محل خدمت خود باشند.

 گرفتن نامه اشتغال به خدمت ممکن است به دلایل گوناگون لازم باشد. اما این گواهی چیست و به چه کسانی داده می‌شود؟ آیا همه سربازان می‌توانند برگه اشتغال به خدمت دریافت کنند؟ گرفتن گواهی اشتغال به خدمت در چه مواردی ضرورت دارد؟

در این مقاله مرکز مشاوره آویژه درباره این گواهی و دلایلی که ممکن است سربازان به آن نیاز داشته باشند، صحبت خواهیم کرد.

گواهی اشتغال به خدمت چیست؟

شما به عنوان سرباز ممکن است به دلایل گوناگون به اخذ گواهی اشتغال به خدمت از پادگان یا محل خدمت خود نیاز پیدا کنید. همان طور که از نام این مدرک پیدا است، نامه اشتغال به خدمت، گواهی می‌کند که شما در پادگان و مرکز نظامی خاص و یا به عنوان سرباز امریه، مشغول خدمت هستید.

🟠 این گواهی، در واقع نوعی نامه رسمی اداری است که از بخش «نیروی انسانی» یگان محل خدمت خود دریافت می‌کنید.

🟠 در این گواهی‌نامه، به خدمت شما در مرکز نظامی خاص و یا به عنوان سرباز امریه، اشاره می‌شود.

🟠 این نامه معمولا با درخواست شخص سرباز صادر می‌شود و برای دیگر مراکز اداری اعتبار دارد.

گواهی اشتغال به خدمت سربازی ممکن است به دلایل گوناگون صادر شود. ممکن است بعضی از ادارات مانند راهنمایی و رانندگی، دانشگاه‌ها و حتی سازمان نظام وظیفه، درخواست ارائه برگه اشتغال به خدمت بدهند.

تفاوت «گواهی اشتغال به تحصیل» و «اشتغال به خدمت» چیست؟

اگر در دانشگاه تحصیل کرده باشید، حتما با واژه «برگه گواهی اشتغال به تحصیل» آشنایی دارید. این مدرک هم به درخواست دانشجو و برای انجام امور اداری خاص انجام می‌شود و از طرف دانشگاه و با امضای معاون یا رئیس دانشگاه برای افراد صادر می‌شود.

این برگه، گواهی می‌کند که دانشجو در حال حاضر در دانشگاه مورد نظر، در حال تحصیل است. گواهی اشتغال به تحصیل، معمولا به دلایلی مانند دریافت گواهینامه رانندگی، معافیت تحصیلی از سربازی یا عضویت در برخی کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای افراد صادر می‌شود.

🟠 درباره تفاوت گواهی اشتغال به تحصیل و گواهی اشتغال به خدمت باید گفت که این دو گواهی در نحوه نگارش، متن کلی و کاربرد، با هم تفاوت خاصی ندارند.

🟠 گواهی اشتغال به تحصیل در زمان تحصیل و پیش از اعزام به سربازی و دیگری در حین خدمت برای افراد صادر می‌شود.

🟠 گواهی اشتغال به خدمت، ممکن است برای تعویق اعزام برادر، گرفتن گواهینامه رانندگی، صدور کسری خدمت سربازی و دیگر دلایل صادر شود.

🟠 نامه اشتغال به خدمت همچنین برای سربازان امریه و نخبه‌ که علاقمند به شرکت در برخی آزمون‌ها و یا دریافت کسری خدمت هستند هم صادر می‌شود.

گواهی اشتغال به خدمت برای چه اموری صادر می‌شود؟

بسیاری از افرادی که به سربازی اعزام می‌شوند و یا به صورت امریه در حال خدمت هستند، نیاز به دریافت برگه اشتغال به خدمت دارند. این افراد باید درخواست خود را در بخش نیروی انسانی در محل خدمت خود به صورت رسمی اعلام کنند.

اما چه کسانی نیاز به این مدرک پیدا می‌کنند؟ گواهی اشتغال به خدمت به درد چه گروهی از سربازان می‌خورد؟

 گواهی اشتغال به خدمت برای کسری خدمت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است افراد به نامه اشتغال به خدمت، نیاز پیدا کنند، اقدام برای دریافت کسری سربازی است. کسری خدمت به این معنا است که شما به عنوان سرباز، به دلیل داشتن برخی مزایا، می‌توانید چند ماه کمتر خدمت کنید.

برای گرفتن کسری، شما می‌توانید در حین خدمت سربازی در یگان اصلی اقدام کنید. این افراد باید در ابتدای مراحل دریافت کسری از یگان خدمت خود، «گواهی اشتغال به خدمت» دریافت کنند و سپس نسبت به پیگیری کسری خدمت سربازی خود اقدام کنند.

🟦 گواهی اشتغال به خدمت برای کسری ایثارگری

یکی از انواع کسری سربازی، کسری ایثارگری است. در این نوع از کسری خدمت، فرد به دلیل ایثارگر بودن پدر خود، می‌تواند چند ماه یا بیشتر کسری دریافت کند.

برای این منظور، پدر فرد مشمول باید با در دست داشتن گواهی اشتغال به خدمت سرباز و گواهی حضور در جبهه خود، به محل خدمت خود مراجعه کند. سپس تاییدیه ایثارگری خود و گواهی اشتغال به خدمت را به سازمان نظام وظیفه مرکز استان محل خدمت سرباز تحویل دهد.

🟦 گواهی اشتغال به خدمت برای کسری بسیج

افرادی که قصد دارند از کسری خدمت بسیج استفاده کنند، می‌توانند مراحل دریافت آن را در حین سربازی طی کنند. افراد برای دریافت این نوع از کسری خدمت، باید ابتدا گواهی اشتغال به خدمت خود را از یگان‌های مربوطه که در آن در حال خدمت هستند دریافت کرده و سپس بقیه مراحل را طی کنند.

 گواهی اشتغال به خدمت برای دریافت گواهینامه رانندگی

یکی از کاربردهای نامه اشتغال به خدمت، دریافت گواهینامه رانندگی است. گرفتن گواهینامه رانندگی تنها با ارائه کارت پایان خدمت، گواهی اشتغال به تحصیل و یا با ارائه کارت معافیت ممکن است. سربازان عادی، سربازان امریه و همچنین سربازان نخبه می‌توانند برای دریافت گواهینامه رانندگی، از طریق ارائه گواهی اشتغال به خدمت اقدام کنند. افراد با دریافت این گواهی، می‌توانند اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون‌های راهنمایی رانندگی کنند.

 گواهی اشتغال به خدمت برای تمدید تاريخ اعزام به خدمت برادر

یکی دیگر از دلایلی که افراد باید مدرک گواهی اشتغال به خدمت ارائه نمایند، در زمان تمدید تاريخ اعزام به خدمت برادر است. بنا به قوانین نظام وظیفه، اگر دو برادر همزمان مشمول رفتن به سربازی شوند، اعزام یکی از آن‌ها می‌تواند تا پایان سربازی برادر اول به تعویق بیافتد.

به عبارت دیگر اگر برادر اول به سربازی اعزام شود، برادر دوم تا پایان سربازی برادر اول، نوعی معافیت موقت دریافت می‌کند. یکی از مدارکی که برای شروع مراحل تمدید تاريخ اعزام به خدمت برادر، لازم است، گواهی اشتغال به خدمت برادر اول است.

برای طی این مراحل، برادر اول باید به مرکز نیروی انسانی یگان خدمتی خود مراجعه کرده و گواهی اشتغال به خدمت دریافت کند. حالا برادر دوم می‌تواند با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و ارائه این مدرک به همراه مدارک دیگر، تاریخ اعزام خود را به تعویق اندازد.

  موارد استفاده از گواهی اشتغال به خدمت
1 گواهی اشتغال به خدمت برای اخد انواع کسری خدمت
2 گواهی اشتغال به خدمت برای دریافت گواهینامه رانندگی
3 گواهی اشتغال به خدمت برای تمدید تاريخ اعزام به خدمت برادر

مدارک لازم برای دریافت گواهی اشتغال به خدمت

برای دریافت گواهی اشتغال به خدمت، باید یک قطعه عکس پرسنلی جدید به همراه داشته باشید. همچنین باید فرم درخواست گواهی اشتغال به خدمت سربازی را هم پر کرده و به کارکنان بخش نیروی انسانی یگان محل خدمت خود تحویل دهید.

مراحل دریافت گواهی یا نامه اشتغال به خدمت

گفتیم که سربازان می‌توانند با مراجعه به یگان محل خدمت و ارائه مدارک مورد نیاز، گواهی اشتغال به خدمت دریافت کنند. اگر سرباز هستید و می‌خواهید این گواهی را دریافت کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- ابتدا به بخش نیروی انسانی یگان خدمت خود مراجعه کنید. اگر سرباز امریه هستید باید به بخش نیروی انسانی سازمان یا ارگان محل خدمت خود بروید.
۲- در این مرحله باید «فرم درخواست گواهی اشتغال به خدمت» را از بخش نیروی انسانی یگان خود دریافت کرده و آن را پر کنید.
۳- سپس فرم مورد نظر را به یگان مربوطه به همراه دیگر مدارک لازم تحویل دهید.
۴- درخواست شما بررسی شده و فرم گواهی به اشتغال برای شما صادر می‌شود. در موقع تحویل فرم دقت داشته باشید که فرم باید عکس دار بوده و مهر فرماندهی یگان خدمت بر روی گواهی شما درج شده باشد. همچنین تاریخ اعتبار گواهی و تاریخ دوره خدمت شما هم باید در فرم ذکر شده باشد.

دریافت گواهی یا برگه اشتغال به خدمت چقدر طول می‌کشد؟

دریافت این گواهی از یگان خدمتی مدت زمان زیادی لازم ندارد. شما یک یا دو روز پس از پر کردن فرم درخواست گواهی اشتغال به خدمت از بخش نیروی انسانی یگان خدمت خود، مدرک مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.

سخنی از مشاوران آویژه

بسیاری از سربازان برای پیگیری مراحل کسری خدمت، انجام امور اداری، دریافت خدمات دولتی و دریافت گواهینامه رانندگی، به گواهی اشتغال به خدمت نیاز دارند. برای اخذ این گواهی شما باید به بخش نیروی انسانی یگان خدمت خود مراجعه کنید. برای گرفتن این مدرک شما تنها باید یک عکس پرسنلی جدید از خود به همراه داشته باشید و فرم درخواست را پر کنید. اگر برای دریافت نامه اشتغال به خدمت برای کسری و یا هر دلیل دیگری نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش مشاوره نظام وظیفه آویژه ارتباط بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 732
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 53
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 259
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 611
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,167
  • بازدید ماه : 1,167
  • بازدید سال : 17,167
  • بازدید کلی : 19,474