loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 11 چهارشنبه 02 خرداد 1403 نظرات (0)

آیا معاف از رزم آموزشی دارد؟

معافیت از رزم به معنای پایان یافتن مسیر خدمت به میهن نیست. مشمولان معاف از رزم می‌توانند با استفاده از فرصت‌های موجود در دوران سربازی، به شکوفایی استعدادها و توانایی‌های خود پرداخته و برای آینده شغلی و تحصیلی خود برنامه‌ریزی کنند. در این مقاله، به معرفی برخی از این فرصت‌ها و همچنین راهکارهای موفقیت در دوران سربازی برای مشمولان معاف از رزم می‌پردازیم.

مدت آموزشی سربازان معاف از رزم چقدر است؟ ساعت کاری سربازان معاف از رزم به چه صورت است؟ آیا معاف از رزم آموزشی دارد؟ این‌ها سوالاتی است که برای افرادی که به دنبال کسری خدمت دوره‌ آموزشی هستند، پیش می‌آید و باید به آن پاسخ داد.

سربازان معاف از رزم به سربازانی گفته می‌شود که بیماری‌هایی مانند نقص عضو یا شرایط ویژه‌ای دارند و در طول دوره‌ی آموزشی نمی‌توانند فعالیت‌های سنگین انجام دهند. در این مقاله مرکز مشاوره آویژه با قانون جدید آموزشی معاف از رزم و مدت زمان آموزشی معاف از رزم آشنا می‌شوید؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معاف از رزم بودن به چه معناست؟

معاف از رزم به سربازانی تعلق می‌گیرد که شرایط خاصی مانند نقص عضو، بیماری‌های اعصاب و روان، بیماری‌های قلبی و… داشته باشند. این سربازان نمی‌توانند کارهای سنگین و طاقت‌فرسا مانند حمل اسلحه یا رژه صبحگاهی را انجام دهند. به همین علت آنها به اصطلاح معاف از رزم می‌شوند.

اگر سربازی معاف از رزم باشد و در طول خدمت بیماری‌اش و تشدید شود، می­تواند جهت دریافت معافیت دائم پزشکی از طریق بهداری یگان محل خدمت سربازی اقدام کند.

برای دریافت این معافیت باید به پلیس +10مراجعه شود تا معاف از رزم به آنها تعلق بگیرد. در صورتی که این معافیت مشمول سربازی شد، فعالیت‌های سبک‌تری به او محول می‌شود تا سلامت او به خطر نیفتد.

مراحل دریافت معاف از رزم خدمت سربازی

برای دریافت معافیت از رزم لازم است به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و پس از آن دفترچه­ی نظام وظیفه را خرید و سایر مراحل درخواست معافیت را انجام دهید. به ترتیب مراحل زیر برای شما ذکر شده است:

مرحله­ اول پس از دریافت دفترچه اعزام به خدمت، نزد پزشک رفته و از نظر روحی و جسمی معاینه می­شوید و سپس واکسن­های مورد نیاز جهت اعزام به خدمت سربازی را تزریق می­کنید
مرحله­ دوم برگه­ی معاینه­ی اولیه را همراه با مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر پلیس +10 تحویل دهید تا درخواست شما برای معافیت رزمی در سامانه نظام وظیفه ثبت شود.
مرحله­ سوم پس از چند روز دعوت­نامه­ای پیامکی برای حضور شما در بیمارستان ارسال می­شود و باید در زمان مقرر به بیمارستان ذکر شده رفته تا معاینه شوید تا پرونده­ی پزشکی برای شما تشکیل شود.

 

 

مرحله­ چهارم اگر بیماری شما در معاینه­ی شورای پزشکی تایید شد، منتظر دعوت­نامه­ای پیامکی برای حضور در شورای پزشکی نظام وظیفه باشید.

 

 

مرحله­ پنجم اگر بیماری شما در شورای نظام وظیفه تایید شد، شما معاف از رزم شناخته می­شوید.

تفاوت معاف از رزم اعصاب و روان و بیماری­های جسمانی

بیماری­هایی که منجر به دریافت معافیت از رزم می­شوند، به دو دسته­ی جسمی و اعصاب و روان تقسیم می­شوند.

کسانی که به دلیل بیماری­ های جسمی معاف از رزم شده­اند، فشار کمتری را تحمل می­کنند و از انجام برخی از فعالیت­های سنگین معاف می­شوند. اما تقسیم یگانی، طول دوره­ی آموزشی و حتی ساعت کار آنها تفاوتی با سایرین ندارد.

کسانی که به دلیل بیماری­های اعصاب و روان معاف از رزم هستند، به گروه ب معروف می­باشند. گروه ب شرایط خاصی را دارند که منجر به کسب امتیازات زیر می­شوند:

  • تقسیم بومی در یگان خدمتی
  • معاف از نگهبانی با اسلحه
  • معاف از نگهبانی ­های شبانه
  • معاف از فعالیت­ های سنگین
  • روز برگ شدن سرباز
  • امکان دریافت انتقالی در حین خدمت سربازی

تفاوت این دو گروه در استخدام افراد در آینده است. مثلا ارگان­های دولتی بدون تایید سلامت روان، فردی را استخدام نمی­کنند. همچنین استخدام در ارگان­های نظامی برای افراد گروه ب غیرممکن است. مشمول گروه ب در دریافت گواهینامه محدودیتی ندارد. برای کسانی که به دلیل بیماری جسمی معاف از رزم شده­اند، خلالی در استخدام آنها به وجود نمی­آید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: معافیت اعصاب و روان

تفاوت کارت پایان خدمت معاف از رزم با کارت سایرین

برای تمام افرادی که دوره­ی خدمت را به پایان می­رسانند، کارت صادر می­شود. در این کارت اطلاعات شخص، درجه نظامی، شماره کارت پایان خدمت و دلیل معافیت ثبت شده است. در تراشه­ی الکترونیکی کارت کسانی که معاف از رزم بوده­اند، این موضوع و دلیل معافیت آنها درج می­شود.

از سال 1401 در انتهای کارت پایان خدمت افراد معاف از رزم، جمله­ی «معاف از خدمات رزمی» درج می­شود؛ اما اشاره ­ای به دلیل معافیت نمی­شود. این تنها تفاوت کارت افراد معاف از رزم با کارت­ های سایرین است. جمله­ درج شده بر روی کارت پایان خدمت می­تواند در استخدام سرباز در برخی ارگان­ها تاثیرگذار باشد.

تفاوت معاف از رزم در ارتش و سپاه

تمام ارگان­ های نظامی از قانون واحد از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تبعیت می­کنند. به همین علت قوانین و شرایط خدمتی برای همه­ سربازان در تمام ارگان­ های نظامی مشابه است. ممکن است قوانین درون سازمانی با توجه به یگانی که مشمول معاف از رزم در آن خدمت می­کند، متفاوت باشد.

تنها تفاوت چشم­گیری که وجود دارد در تقسیم افراد بعد از دوره­ی آموزشی است. سربازانی که در ارتش تقسیم می­شوند، پس از گذراندن دوره­ی آموزشی خود به محل بومی سکونت اعزام می­شوند. این موضوع در سپاه به صورت خود به خود انجام می­شود و چه فرد معاف از رزم باشد و چه نباشد، به صورت بومی تقسیم خواهد شد.

اگر اطلاعات مفیدی در مورد راه های کاهش خدمت سربازی می خواهید حتما این مقاله را بخوانید: انواع کسری خدمت سربازی

نحوه تقسیم سربازان معاف از رزم

در تقسیم دوره آموزشی، معاف از رزم بودن فرد، مجرد یا متاهل بودن یا شرایط دیگر در تقسیم سربازان نقشی ایفا نمی‌کند و سربازان ممکن است به هر منطقه‌ای اعزام شوند.

دوره‌ آموزشی سربازان معاف از رزم متفاوت است؛ اما در تقسیم محل دوره‌ آموزشی آنها، معاف از رزم بودن تاثیری ندارد.

درمورد تقسیم یگانی، سربازان معاف از رزم بیشتر در محل­های بومی تقسیم می­شوند.

بیشتر سربازان مبتلا به بیماری­ های اعصاب و روان به مناطق بومی اعزام می­شوند. حتی اگر در حین خدمت سربازی، مشمولی دچار بیماری اعصاب و روان گردد، می­تواند با دریافت انتقالی به مناطق بومی منتقل شود.

به صورتی کلی، برای کاهش هزینه ­ها تلاش بر این است که هر سربازی به منطقه­ بومی خود اعزام شود. اما ممکن است کسانی در اولویت قرار بگیرند و سرباز مشمول به منطقه­ای بغیر از منطقه­ بومی خود برای خدمت سربازی اعزام شود.

مدت زمان آموزشی معاف از رزم

در گذشته مدت زمان آموزشی معاف از رزم دو ماه بود. اما با تغییراتی که در این سال‌های اخیر رخ داده است، این مدت به یک ماه کاهش یافته است. اگر سربازی موفق به دریافت معافیت از رزم شود، با توجه به مندرجات سازمان نظام وظیفه به خدمت سربازی می‌رود.

کاهش دوره‌ی آموزشی سربازی که معاف از رزم است، به شرایط روحی و جسمی او بستگی دارد. ممکن است اگر سرباز بیماری‌های خاص و سنگین را داشته باشد، حتی از دوره‌ی آموزشی معاف شود.

مدارک تحصیلی هیچ تاثیری بر مدت زمان دوره‌ آموزشی سربازی ندارد. افرادی که معاف از رزم هستند و مدرک تحصیلی بالاتری دارند، دوره‌ی آموزشی کوتاه‌تری را تجربه نمی‌کنند. اما داشتن مدرک تحصیلی بالا در طول مدت خدمت سربازی، شرایط را برای سربازان راحت‌تر می‌کند.

مزایا و معایب معاف از رزم در خدمت سربازی

از مزایای معافیت از رزم، سبک‌تر شدن برنامه‌ی دوره‌ی آموزشی سربازی است. سربازی که معافیت از رزم را دارد، فعالیت‌های سنگینی مانند حمل اسلحه و رژه را انجام نمی‌دهد. همچنین مزایای دیگری از جمله انتقالی، معاف از نگهبانی‌های شبانه، روز برگ شدن، انجام امور دفتری و اداری و معاف از تیراندازی در میدان را دارند.

با وجود تمام مزایای معاف از رزم، ما این معافیت را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا محدودیت‌هایی برای شما در آینده به همراه دارد.

در جدول زیر مزایا و معایب استفاده از معاف از رزم آورده شده است که شما می‌توانید با یک مقایسه‌ی ساده بررسی کنید که آیا دریافت معافیت از رزم برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای استفاده از معاف از رزم معایب استفاده از معاف از رزم
معاف از فعالیت‌های سنگین محدودیت در دریافت گواهینامه و تمدید آن
معاف از رژه صدور گواهینامه با مدت زمان کمتر
معاف از مانورهای نظامی کاهش شانس استخدام در مراکز دولتی
معاف از نگهبانی با اسلحه کاهش شانس استخدام در مراکز نظامی و عملیاتی
معاف از نگهبانی‌های شبانه محدودیت های شغلی در دستگاه های خصوصی
امکان روز برگ شدن  
دریافت انتقالی کاهش مدت دوره‌ی آزمایشی  
انجام اموز دفتری و اداری  
معاف از تیراندازی  

بخشنامه مدت آموزشی سربازی 1403

طبق لیست زیر، بخشنامه مدت زمان آموزشی معاف از رزم برای شما آورده شده است. بخشنامه‌ی زیر برای سربازان گروه‌های مختلف متفاوت خواهد بود:

  1. اگر سربازی دوره‌ تکمیلی بسیج را گذرانده باشد، لازم به گذراندن دوره‌ی آموزشی سربازی نیست.
  2. طول دوره‌ی آموزشی سربازانی که معاف از رزم هستند، دو هفته است.
  3. دوره‌ی آموزشی سربازانی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند، یک ماه است.
  4. دوره‌ی آموزشی مرزبانان از سه ماه به 45 روز کاهش یافته است.
  5. مدت زمان دوره خدمت مامورین یک ماه است.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 590
  • بازدید ماه : 590
  • بازدید سال : 16,590
  • بازدید کلی : 18,897