loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 9 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

راهنمای آزمون استخدام محیط زیست

آزمون استخدام محیط زیست 1403، دروازه‌ای به سوی شغلی پر از مسئولیت و تعهد در زمینه حفاظت از محیط زیست است. اگر شما هم به دنبال شغلی هستید که در آن بتوانید به حفظ و نگهداری از کره زمین کمک کنید و نقشی اساسی در ساختن آینده‌ای بهتر برای نسل‌های آینده ایفا کنید، این آزمون فرصتی ایده‌آل برای شماست. در این مقاله، راهنمای کاملی از مراحل ثبت‌نام، شرایط و ضوابط، منابع و نحوه مطالعه، و نکات کلیدی برای موفقیت در این آزمون را به شما ارائه می‌کنیم.

سازمان حفاظت از محیط زیست هم مانند بسیاری از سازمان‌های دولتی نیروهای متخصص مورد نیاز خود را از طریق برگزاری آزمون استخدام محیط زیست جذب می‌کند.

تمام افراد علاقمندی که واجد شرایط استخدام در این سازمان هستند می‌توانند از طریق شرکت در این آزمون و کسب حد نصاب نمره قبولی به‌ هدف خود برسند.

ثبت‌ نام و شرکت در این آزمون به‌صورت دو مرحله‌ای و دارای شرایط و ضوابط خاص خود است.

این آزمون پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و تمام متقاضیان از ثبت‌ نام اولیه تا مرحله استخدام محیط زیست ملزم به رعایت دقیق شرایط این سازمان هستند.

در این مطلب آزمون استخدامی محیط زیست 1403 و شرایط و ضوابط خاص، نحوه ثبت‌ نام، مدارک مورد نیاز، رشته‌ها و محل‌های آزمون و سهمیه‌ها و امتیازهای خاص آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر شما هم متقاضی استخدام محیط زیست هستید، این مطلب را از دست ندهید.

تاریخ ثبت نام در آزمون استخدام سازمان محیط زیست

آزمون استخدام محیط زیست همزمان با سایر آزمون‌‌های استخدامی در دستگاه‌‌های اجرایی کشور برگزار می‌‌شود.

در واقع برگزاری این آزمون جزئی از آزمون‌‌های استخدامی دستگاه‌‌های اجرایی کشور است و به‌صورت مستقل و جداگانه نیست.

تاریخ دقیق برگزاری این آزمون‌ها در سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir اعلام می‌شود. بنابراین برای اطلاع از تاریخ دقیق آزمون 1403 باید منتظر اطلاعیه ثبت نام دستگاه‌های اجرایی کشور در این سال باشید.

براساس تاریخ نام نویسی آزمون استخدام محیط زیست دوره‌های پیشین و درصورتی‌که تغییری در آزمون آینده وجود نداشته باشد، ثبت نام این آزمون در فاصله 4 الی 17 آذرماه اعلام می‌شود.

همچنین زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون در تاریخ 5 دی ماه و زمان برگزاری آزمون 8 دی ماه خواهد بود. درصورت ایجاد هر تغییری در این تاریخ‌ها یا سایر موارد مربوط به آزمون، این تغییرات در اطلاعیه‌ها و دفترچه راهنمای آزمون آتی اعلام می‌شود.

تمام متقاضیانی که واجد شرایط شرکت در این آزمون هستند باید در زمان اعلام‌شده اقدام به ثبت‌ نام کنند.

از آن‌جایی ‌که معمولا این تاریخ تمدید نمی‌شود بهتر است ثبت‌ نام خودتان را به روزهای آخر موکول نکنید. دقت کنید که کلیه مراحل ثبت‌ نام در آزمون استخدام محیط زیست به‌صورت آنلاین است.

پس داوطلب باید با مراجعه به سایت و از طریق لینک ثبت نام در آزمون استخدام محیط زیست نام نویسی خود را نهایی کند.

توصیه می‌کنیم قبل از ثبت‌ نام مدارک مورد نیاز را آماده و شرایط ثبت‌ نام و شرکت در این آزمون را خیلی دقیق مطالعه کنید.

 

زمان‌بندی تاریخ آزمون دوره قبلی 1402 تاریخ آزمون استخدام محیط زیست 1403
ثبت‌ نام و ویرایش اطلاعات 4 تا 13 آذر ماه اعلام نشده
تمدید مهلت نام نویسی آزمون استخدامی   اعلام نشده
دریافت کارت آزمون استخدامی 5 دی اعلام نشده
تاریخ برگزاری آزمون استخدامی 8 دی اعلام نشده
تاریخ اعلام نتایج آزمون کتبی 27 دی اعلام نشده
تاریخ اعلام نتایج نهایی   اعلام نشده

 

شرایط شرکت در آزمون استخدام محیط زیست

مثل هر آزمون استخدامی دیگری برای شرکت در این آزمون استخدامی هم باید واجد شرایطی باشید که در دفترچه راهنمای آزمون مشخص شده است.

مطالعه دقیق این شرایط برای هر داوطلب استخدام محیط زیستی بسیار مهم است. به‌همین دلیل است که توصیه می‌کنیم دفترچه راهنمای آزمون و اطلاعیه‌های تکمیلی را به‌دقت مطالعه و رعایت کنید.

در غیر این‌صورت ممکن است از ادامه مراحل شرکت در آزمون یا استخدام و شروع به‌کار در این سازمان منع شوید. همانطور که پیشتر گفتیم شرایط شرکت در آزمون استخدام سازمان محیط زیست شامل شرایط عمومی و شرایط اختصاصی است.

شرایط عمومی شرکت در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور اغلب شبیه به هم است. از طرفی شرایط اختصاصی شرکت در این آزمون‌ها هم عموما برای رشته یا سمت‌های شغلی مختلف متفاوت است.

توجه به این نکته بسیار مهم است که شرایط آزمون ممکن است در دوره بعدی تغییراتی داشته باشد؛ که با مطالعه دقیق دفترچه می‌توانید از این تغییرات مطلع شوید.

پونز شرایط عمومی استخدام سازمان محیط زیست 1403

  • داشتن تابعیت ایران
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد و التزام به قانون اساسی کشور
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی برای شغل انتخابی و توانایی انجام وظایف کاری درصورت استخدام
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • نداشتن هیچ‌گونه ممنوعیت استخدام قانونی در دستگاه‌های اجرایی توسط مراجع قضایی و ذیصلاح
  • داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازنشسته‌های آن باشند
  • داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر سن 40 سال تمام برای استخدام. به‌علاوه حداکثر سن برای متخصصین با مدرک تحصیلی دکتری چهل‌و‌پنج سال تمام است.

 

شرایط اختصاصی استخدام سازمان محیط زیست برای سمت محیط بان

  • قد داوطلبان استخدام محیط زیست در سمت محیط بان باید دارای حداقل 170 سانتی متر باشد و شاخص توده بدنی یا BMI آن‌ها بین 5/18 تا 5/29 باشد.
  • داوطلبان باید برای خدمت به‌صورت شبانه روزی در پاسگاه‌هایمحیط بانی استان مورد درخواست آمادگی داشته باشند.
  • پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدام سازمان محیط زیست باید تا دو ماه بعد از اعلام نتایج گزینش گواهینامه پایه دوم یا پایه سه اتومبیل و موتور سیکلت را دریافت کنند. بدیهی است صدور حکم کارگزینی پس از ارائه گواهی نامه‌های مذکور انجام می‌شود.
  • موفقیت داوطلبان استخدام در سازمان محیط زیست در سنجش آمادگی جسمانی حداقل 50 درصد نمره الزامی است.
  • متقاضیان شرکت در این آزمون، باید تمامی شرایط عمومی و اختصاصی اعلام‌شده را داشته باشند. این شرایط به‌قدری مهم است که درصورتی‌که متقاضیشرایط خواسته‌شده در دفترچه راهنمای آزمون را نداشته باشد، ثبت‌ نام وی باطل و از ادامه مراحل آزمون منع می‌شود.
  • برای انجام مرحله بررسی مدارک و ارزیابی متقاضیان با سه برابر ظرفیت پذیرش نهایی معرفی خواهند شد.
  • امتیاز نهایی داوطلبان در آزمون استخدام محیط زیست، به‌صورت ۴۰ نمره امتحان کتبی و ۶۰ نمره مربوط به ارزیابی تکمیلی خواهد بود.
  • در مشاغلی مانند مامور اجرایی محیط زیست و نگهبان، در صورت تایید پزشک در مرحله معاینات پزشکی و روان‌شناسی، داوطلب باید از لحاظ آمادگی جسمانی و مهارت تخصصی نیز مورد سنجش قرار گیرد.

همچنین متقاضیان ممکن است براساس نیاز سازمان در هریک از مشاغل کارشناس زیستگاه‌های آبی، کارشناس ارزیابی توان اکولوژیک سرزمین 1 و 2، کارشناس زیستگاه‌های خشکی، کارشناس حیات وحش و بیماریهای حیات وحش، کارشناس پایش محیط زیست، کارشناس آزمایشگاه محیط زیست، کارشناس بررسی آلودگی آب و خاک و… و به شیوه خاص هر رشته سنجش شوند.

رشته‌های مورد نیاز برای استخدام سازمان محیط زیست

آزمون استخدام سازمان محیط زیست هم مانند سایر آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی شرایط تحصیلی مشخصی برای داوطلبین قرار داده است.

در واقع افرادی می‌توانند در این آزمون استخدامی شرکت کنند که دارای مدرک تحصیلی مورد نیاز در رشته‌های تحصیلی اعلام‌شده باشند. همچنین هر عنوان شغلی به یک مدرک تحصیلی و رشته‌های خاصی نیاز دارد.

لیست این مدارک و رشته‌های واجد شرایط برای شرکت در آزمون استخدامی هر سمت شغلی و آخرین تغییرات این لیست را برای آزمون 1403 می‌توانید در دفترچه راهنمای آزمون مشاهده کنید.


بیشتر بخوانید: ثبت نام و لیست رشته های بدون کنکور علمی کاربردی آموزشکده محیط زیست


به‌طور مثال براساس لیست اعلام‌شده در دوره‌های قبلی برخی از این رشته‌ها شامل دامپزشکی، آلودگی خاک، حقوق، زیست‌شناسی، مهندسی کامپیوتر، اکولوژی، رشته‌هایی مانند شیلات و منابع طبیعی و… هستند.

بنابراین شما تنها مجاز به انتخاب موقعیت شغلی هستید که در جداول راهنمای دفترچه در مقابل آن رشته و مقطع تحصیلی شما نوشته شده باشد.

رشته تحصیلی و مدارک مورد نیاز تحصیلی مانند کارشناسی یا کارشناسی ارشد از شروط بسیار مهم برای استخدام در سمت‌های مختلف شغلی است و اگر مدارک لازم برای اثبات آن را نداشته باشید نمی‌توانید در مراحل بعدی آزمون یا فرآیند استخدام شرکت کنید.

توجه داشته باشید که در آزمون مرحله دوم باید مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید.

 

رشته هیدرولوژی مهندسی گرایش آلودگی خاک
رشته مدیریت مالی (کارشناسی ارشد) گرایش اصول تنظیم و کنترل بودجه
رشته شیمی تجزیه (کارشناسی ارشد، دکتری) گرایش شیمی آلی (کارشناسی ارشد، دکتری)

 

گرایش مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب (کارشناسی ارشد، دکتری)

رشته علوم زمین گرایش زمین شناسی زیست محیطی (کارشناسی ارشد، دکتری) گرایش مهندسی عمران گرایش مهندسی محیط زیست (کارشناسی ارشد، دکتری)

 

گرایش مهندسی محیط زیست

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌ نام در آزمون استخدام محیط زیست 1403

هر داوطلب استخدام محیط زیست باید برای شرکت در آزمون استخدامی این سازمان قبل از هر چیز مدارک مورد نیاز را به‌دقت جمع‌آوری کند و ارائه دهد.

این مدارک باید طبق شرایط قید‌شده در دفترچه راهنمای آزمون هر سال آماده و در نهایت به شکل اسکن‌شده در سایت مورد نظر بارگذاری شوند.

در ادامه به مدارک مورد نیاز برای شرکت در این آزمون استخدامی می‌پردازیم. این مدارک براساس دفترچه آزمون دوره قبلی جمع‌آوری شده‌اند و لازم است برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز آزمون 1403 دفترچه راهنمای آزمون را به‌دقت مطالعه کنید.

  • اسکن یک قطعه عکس پرسنلی داوطلب با مشخصات زیر؛

عکس تمام رخ و 3*4 داوطلب باید در سال جاری گرفته‌شده و با فرمت JPG باشد. اندازه این عکس باید بین 200*300 پیکسل و 300*400 پیکسل بوده و آپلود شود. همچنین تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. به‌علاوه حجم فایل اسکن عکس باید کمتر از 70 کیلوبایت بوده و حاشیه‌های اضافی عکس اسکن‌شده باید حذف شوند. بهتر است عکس رنگی و دارای زمینه سفید و. عکس خواهران باید با حجاب کامل و صورت آن‌ها کاملا مشخص باشد. باید توجه داشته باشید که اسکن عکس روی کارت‌های شناسایی کارت ملی، شناسنامه و. .. مورد قبول نیست.

  • اسکن پشت و روی کارت ملی داوطلب.

داوطلب باید طبقشرایطاعلام‌شده در دفترچه ثبت نام آزمون استخدام محیط زیست 1403اسکن مدارک و عکس خود را در زمان ثبت نام ارائه دهد. فراموش نکنید که هرگونه نقص در اطلاعات یا مدارک ارائه‌شده در ثبت‌ نام آزمون باعث باطل‌شدن ثبت‌ نام و نتایج شما و حذف از ادامه روند استخدام محیط زیست می‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 732
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 46
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 643
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,199
  • بازدید ماه : 1,199
  • بازدید سال : 17,199
  • بازدید کلی : 19,506