loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 7 شنبه 05 خرداد 1403 نظرات (0)

دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی

آیا می‌دانستید که حتی در دوران سربازی نیز می‌توانید به تحصیلات خود ادامه دهید؟ در این مقاله به شرایط ادامه تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در دوران سربازی با توجه به مدرک تحصیلی شما خواهیم پرداخت.

دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی چگونه است؟

دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی یکی از مهم ترین سوالاتی است که در ذهن افراد مختلف پیش از اعزام به سربازی وجود دارد. در پاسخ به این نوع سوال باید گفت که از نظر قانون نظام وظیفه مدارک تحصیلی هیچ ارتباطی با دوره آموزش سربازی ندارد و اساسا این دوره از هر نظر برای تمامی سربازان یکسان خواهد بود.

🔥 در کلام ساده تر دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی، آسان یا سخت نخواهد شد و همه افراد با لباس نظامی یکسان و بدون داشتن درجه نظامی خاصی باید دوره آموزشی خود را بگذرانند.

🔥 از این رو می توان گفت که اعزام به دوره آموزشی سربازی با مدرک تحصیلی دیپلم تقریبا هیچ تفاوتی با اعزام به دوره آموزشی سربازی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نخواهد داشت.

اما بعد از دوره آموزشی سربازی، مدرک تحصیلی در تعیین درجه، تعیین محل خدمت و نوع سربازی تاثیرات عمده ای دارد. ما در ادامه ابتدا سعی می کنیم دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم، بعد از آن نگاهی به تاثیر مدرک تحصیلی در کل دوره سربازی خواهیم داشت. با آویژه در ادامه این مسیر همراه باشید.

شرایط دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی هیچ تغییری ندارد و تمامی سربازان با هر نوع مدرک تحصیلی از یک سطح سختی آموزشی برخوردار هستند.

بنابراین در خصوص محل آموزش سربازی، یگان آموزشی و … نوع و درجه مدرک تحصیلی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ندارد، اما از نظر عملی معمولا در پادگان های آموزشی تفاوت هایی میان سربازان با درجات آموزشی مختلف وجود دارد.

در ادامه تاثیرپذیری غیر رسمی دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی که در غالب پادگان ها وجود دارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لطفا به این نکته توجه داشته باشید که این تاثیرات ممکن است در پادگان های مختلف و بنا بر شرایط یگان ها و ده ها فاکتور دیگر متفاوت باشد و هیچ پادگانی الزام قانونی نسبت به این مسئله ندارد.

آن چیزی که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد تنها تاثیراتی است که به صورت عرف در پادگان های آموزشی وجود دارد و نمی توان به آن اتکای چندانی داشت.

تاثیر مدرک تحصیلی در تقسیم گروهان

یکی از مواردی که می توان به عنوان تاثیرپذیری دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی در پادگان های آموزشی به ان اشاره کرد، مسئله تقسیم افراد در گروهان های مختلف است.

در واقع در غالب پادگان ها این مسئله دیده می شود که گروهان ها بر اساس مدارک تحصیلی تقسیم بندی می شود. علت این مسئله در چند ویژگی نهفته است.

💢 اول این که تعداد سربازان با مدارک تحصیلی بالاتر معمولا کمتر از سربازان با مدرک زیر دیپلم، دیپلم و کارشناسی است. از این رو بهتر این است که تمامی سربازان با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در یک گروهان قرار بگیرند.

💢 دومین دلیل این است که غالبا افراد با مدارک تحصیل بالاتر، سن بیشتری هم دارند. از این رو وظایف محول شده به آن ها می تواند کمی متفاوت از جوان تر ها باشد. این نوع تقسیم بندی در پادگان ها معمولا به فرماندهان در تقسیم وظایف و تعیین تکالیف کمک بیشتری می کند.

💢 نکته دیگر این است که تعداد سربازان با مدرک کارشناسی معمولا عدد قابل توجهی در هر پادگان آموزشی است. از این رو این سربازان در یک یا چند گروهان تقسیم بندی می شوند. همچنین این شرایط برای افراد با مدرک زیر دیپلم و دیپلم نیز وجود دارد و این گروه از سربازان نیز در یک نوع گروهان قرار می گیرند.

بنابراین در پادگان های آموزشی غالبا می توان سه نوع گروهان بر اساس مدارک تحصیلی و تعداد سربازان مشاهده کرد که عبارتند از:

تقسیم بندی نظامی مدرک تحصیلی تعداد
گروهان متشکل از سربازان با مدارک دکتری و ارشد معمولا یک یا دو گروهان
گروهان متشکل از سربازان با مدارک کارشناسی و کاردانی معمولا بیش از دو گروهان
گروهان متشکل از سربازان با مدارک دیپلم و زیر دیپلم معمولا بیش از دو یا سه گروهان

وظایف محول شده در پادگان های آموزشی

در خصوص تاثیر پذیری دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که فرماندهان پادگان ها کمی سخت گیری کمتری نسبت به افراد با مدارک تحصیلی بالاتر دارند. به نوعی می توان گفت با توجه به این که سربازان با مدارک ارشد یا دکتری از سن بیشتری برخوردار هستند معمولا وظایف منشی فرمانده و … را می توانند بر عهده بگیرند.

💢 البته باید در نظر داشته باشید که وظایف عمومی مانند پاس های نگهبانی، امور روزانه از جمله نظافت سرویس ها و … به صورت دوره ای بین تمامی سربازان تقسیم می شود و در این خصوص کمتر پادگانی را می توان پیدا کرد که بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند مدارک تحصیلی تفاوتی در این خصوص ایجاد کنند.

💢 نکته دیگری که در خصوص وظایف محول شده در دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی به آن اشاره کرد این است که در غالب پادگان های آموزشی این دوره برای پزشکان کمی متفاوت تر است. علت این موضوع تخصص مربوط به مدرک تحصیلی آن هاست.

💢 در پادگان های نظامی و آموزشی غالبا شیفت های بهداری و پاس های نگهبانی مربوط به آن به سربازانی با مدارک گروه پزشکی سپرده می شود. این را شاید بتوان از معدود تاثیرات مدرک تحصیلی در دوره آموزشی دانست.

دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی مربوط به طلاب

تا به اینجا بیان کردیم که در طول دوره آموزشی سربازی در نیروی انتظامی، سپاه و ارتش از نظر قانونی تفاوتی میان افراد بر اساس مدارک تحصیلی وجود ندارد. یعنی مدت زمان مرخصی، غالب وظایف محوله، تقسیم پادگان های آموزشی و … برای تمامی سربازان با هر مدرک تحصیلی یکسان است.

💢 اما در این بین گروهی تحت عنوان طلاب وجود دارند که دارای مدرک تحصیلی خاص حوزوی هستند. عمده ترین تاثیر پذیری دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی را می توان برای این افراد پیدا کرد و آن این است که این افراد دوره آموزشی 15 روزه دارند و در پادگان های خاص و مشخصی به گذراندن این دوره می پردازند.

💢 بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی را برای افراد مختلف در نظر بگیریم می توانیم به جدول زیر نگاه کنیم:

* طلاب افراد با سایر مدارک تحصیلی
مدت زمان آموزشی 15 روز 60 روز
محل پادگان آموزشی پادگان های خاص و مشخص هر پادگان آموزشی و نظامی

🔰 تاریخ اعزام به دوره آموزشی با توجه به مدرک تحصیلی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در قانون قبلی نظام وظیفه برای تاریخ اعزام به دوره آموزشی در نظر گرفته می شد، مسئله مدرک تحصیلی بود.

در کلام ساده تر نظام وظیفه بر اساس مدرک تحصیلی تقسیم بندی های مختلفی برای تاریخ اعزام در نظر گرفته بود. به طور مثال سربازان با مدرک کارشناسی و بالاتر در روز دوم هر ماه زوج و سربازان با مدرک دیپلم و پایین تر در تاریخ 19 ام هر ماه اعزام می شدند.

💙 اما در قانون جدید این فاکتور از بین رفته و تمامی سربازان بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی در روز اول هر ماه اعزام می شوند.

💙 بنابراین عملا در خصوص تاریخ اعزام به سربازی تفاوتی از نظر مدرک تحصیلی وجود ندارد و این موضوع در خصوص دوره آموزشی سربازی در ارتش و سایر یگان های آموزشی و نظامی صدق می کند.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 56
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 163
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 719
  • بازدید ماه : 719
  • بازدید سال : 16,719
  • بازدید کلی : 19,026