loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 27 شنبه 11 آذر 1402 نظرات (0)

معافیت پزشکی حین تحصیل چه مراحلی دارد؟

معافیت پزشکی حین تحصیل یکی از انواع معافیت هایی است که با توجه به اینکه هر ساله قوانین جدیدی در خصوص آیین نامه معافیت پزشکی وضع می شود و یا یکسری تبصره های جدید به آن اضافه می شود ، لازم است تا از آخرین تغییرات اعمال شده بر قوانین معافیت پزشکی مطلع شوید .

مقطع تحصیلی در معافیت پزشکی تاثیر گذار است . فارغ التحصیلانی که می توانند مشاغل مربوط به تخصص خود را با وجود بیماری یا نقص عضو بدون مشقت در جامعه انجام دهند ، به عنوان معاف از رزم به خدمت اعزام خواهند شد . مشمولین خدمت سربازی می توانند با استفاده از بهترین مشاورین در مرکز مشاوره آویژه اطلاعات کافی در خصوص شرایط و نحوه گرفتن و لیست بیماری های معافیت پزشکی برای سربازان بدست آورند .

موارد معافیت پزشکی از مباحث مهم نظام وظیفه ی عمومی میباشد. یکی از راه های متداول که مشمولین خدمت سربازی میتوانند از آن طریق برای اخذ معافیت اقدام کنند ، معافیت های پزشکی است که سالانه مشمولان زیادی با استفاده از این قانون موفق به دریافت معافیت نظام وظیفه میشوند . قوانین مربوط به معافیت پزشکی بستری را فراهم کرده است که افرادی که توانایی انجام فعالیت های سخت و دشوار خدمت سربازی را ندارند و انجام این فعالیت ها باعث اختلال و آسیب جدی در سلامتی روانی و جسمی آن ها میشود ، مجبور به انجام سربازی نشوند . این قوانین معافیت پزشکی موارد بسیاری را دربرمیگیرد. از جمله موارد معافیت پزشکی ، میتوان به بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های پوستی ، بیماریهای اعصاب و روان و ... اشاره کرد .

امکان معافیت پزشکی در حین تحصیل

سوالات متداول در مورد معافیت پزشکی حین تحصیل:

معافیت پزشکی حین تحصیل آیا این امکان وجود دارد؟

آیا همه ی مشمولین می توانند از معافیت پزشکی حین تحصیل استفاده کنند؟

آیا معافیت پزشکی حین تحصیل جزو قوانین معافیت تحصیلی می باشد؟

مدت زمان معافیت و مدارک لازم برای معافیت پزشکی حین تحصیل به چه صورت خواهد بود؟

برای گرفتن معافیت سربازی مشمولین می توانند در حین تحصیل نیز اقدام کنند؟

آیا کسانی که از معافیت تحصیلی برخوردارند می توانند از معافیت پزشکی در حین تحصیل استفاده کنند؟

شرایط معافیت پزشکی در حین تحصیل چگونه است؟

شرایط معافیت پزشکی در حین تحصیل برای افراد متفاوت خواهد بود . مشمولین باید بدانند بر اساس ماده ۳۹ از قوانین معافیت پزشکی که توسط سازمان نظام وظیفه تصویب و اعلام شده است مشمولین برای بهره مندی از شرایط معافیت پزشکی حین تحصیل باید در یکی از گروه زیر قرار بگیرند .

  • مشمول اگر از نظر جسمی و روحی سالم باشد باید خود را برای رفتن به خدمت سربازی و ۲۱ ماه دوره خدمت ضرورت آماده کند .
  • مشمول اگر دچار بیماری یا نقص عضو باشد و کمیسیون پزشکی آن را تایید کند . می تواند برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام کند .
  • مشمول اگر به دلیل عدم رشد و بیماری قادر به انجام خدمت خود به طور موقت نباشد . می تواند به طور موقت از خدمت معاف شود.
  • مشمول اگر به دلیل مشکلات جسمی و نقص عضو قادر به انجام کارهای سنگین نباشد . این افراد می توانند از معافیت از خدمات رزمی استفاده کرده و معاف شوند .

بنابراین مشمولین پس از قرار گرفتن در هرکدام از گروه های بالا می توانند برای انواع معافیت پزشکی حین تحصیل اقدام کرده و معافیت خود را بگیرند.

مراحل معافیت پزشکی حین تحصیل

مراحل معافیت پزشکی حین تحصیل برای آن دسته از افرادی که از شرایط خاصی برخوردار هستند کار بسیار دشواری نخواهد بود .

همانطور که می دانید معافیت پزشکی حین تحصیل برای افرادی است که شرایط خاص دارند و می تواند همزمان و به طور موازی در کنار تحصیل خود مراحل معافیت پزشکی حین تحصیل را نیز بگذرانند . همانطور که می دانید مشمولین تا زمانی که مشغول تحصیل هستند از معافیت تحصیلی برخوردارند . بنابراین استفاده کردن از معافیت پزشکی همزمان با معافیت تحصیلی ممکن نخواهد بود مگر اینکه بر اساس قوانین تصویب شده از سوی سازمان نظام وظییفه عمومی ناجا مشمول دارای بیماری خاصی باشد .

بنابراین مشمولینی که قصد دارند مراحل معافیت پزشکی حین تحصیل را انجام دهند باید اطلاعات کافی در این زمینه را بدست آورند . سپس برای آن اقدام کنند.

طبق ماده ۱۰ از آیین نامه ی اجرایی تصویب شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ، مشمولینی که قصد دارند مراحل معافیت پزشکی حین تحصیل را گذرانده و از معافیت پزشکی حین تحصیل استفاده کنند باید پس از فراغت از تحصیل یا اخراج یا ترک تحصیل برای این امر اقدام نمایند . زیرا معافیت پزشکی در هنگام تحصیل ممکن نخواهد بود مگر آن که بیماران دارای نقص عضو یا بیماری هایی باشند که بر اساس ضوابط و قوانین مقطع تحصیلی در آن ها هیچ تاثیری نداشته باشد . در این مورد مشمول می تواند از معافیت پزشکی  استفاده کرده و در حین تحصیل کارت معافیت خود را دریافت کند.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی حین تحصیل :

هر کدام از انواع معافیت های سربازی، مدارکی جهت گرفتن آن نوع معافیت سربازی دارند، که برای شروع به اقدام برای دریافت  آن باید قوانین و مقررات موجود در خصوص اخذ آن نوع معافیت را مطالعه و بررسی کرده و در صورت شامل شدن معافیت سربازی اقدام کند . معافیت پزشکی حین تحصیل یکی از مواردی است که باید به موقع و در اسرع وقت برای رسیدگی به آن اقدام کرد . 

  • دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی
  • ثبت درخواست در سیستم
  • ارسال برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس مشمول
  • مراجعه فرد به بیمارستان
  • ارسال جوابیه بیمارستان به حوزه رسیدگی کننده
  • ارسال دعوتنامه به آدرس مشمول
  • برگزاری جلسه شورای پزشکی
  • در صورت معاف شخص ، کارت معافیت می شود 

مراحل اقدام برای معافیت پزشکی حین تحصیل یکی از مهم ترین مسائلی است که مشمولین باید به آن دقت کافی داشته باشند. در اینجا باید بگوییم یکی از مهم ترین  مراحل اقدام برای این معافیت پزشکی  این است که مشمولین مدارک خود را آماده کنند. کامل بودن مدارک یکی از اولین و مههم ترین قدم ها برای گرفتن انواع معافیت ها است . مشمولین باید پرونده پزشکی خود را آماده کرده و به همراه مدارک دیگر به سازمان مربوطه تحویل دهد . مشمولین باید در نظر داشته باشند که قدم اول برای شروع کار ثبت درخواست از طریق دفاتر الکترونیک انتظامی می باشد.

نظام وظیفه

شرایط معافیت پزشکی حین تحصیل :

بر طبق آئین نامه جدید، مشمولان در حال تحصیل می توانند برای بیماری ها و قطع عضوهایی که وابسته به مقاطع تحصیلی نیستند، تقاضای معافیت پزشکی حین تحصیل نمایند. فرم درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل توسط دانشجویان باید تکمیل گردد. برای بیماری هایی همچون نقص عضو یا جراحی های سخت که هیچ ارتباطی با مقطع های تحصیلی ندارند ، امکان معافیت پزشکی حین تحصیل وجود خواهد داشت .

آیین نامه معافیت پزشکی حین تحصیل:

همه مشمولان قبل از اعزام معاینه می شوند . کسانی که قادر به خدمت نیستند یا خودشان به رای پزشک اولیه اعتراض داشته باشند به شورای پزشکی معرفی می شوند . کسانی که به رای شورای پزشکی نیز اعتراض داشته باشند به شورای پزشکی کل معرفی خواهند شد که رای شورای مذکور لازم الاجرا خواهد بود . یکی دیگر از نکات برجسته آئین نامه این است که مقطع تحصیلی در معافیت پزشکی اثر گذار بوده و فارغ تحصیلانی که می توانند مشاغل مربوط به تخصص خود را با وجود بیماری ها یا نقص عضو بدون مشقت در جامعه انجام دهند به عنوان معاف از رزم به خدمت اعزام خواهند شد . 

رسیدگی به درخواست مشمولانی که برابر قانون و آئین نامه اجرایی مربوطه ، به تحصیل اشتغال داشته و از شرایط معافیت تحصیلی استفاده می نمایند ، پس از فراغت از تحصیل یا ترک تحصیل یا اخراج به عمل خواهد آمد . مگر در خصوص نقص عضو یا بیماری هایی که بر اساس ضوابط آئین نامه و پیوست آن ، مقطع تحصیلی در آن اثر نداشته باشد ، به ویژه هنگامی که یکسری شرایط خاص برای گروهی از افراد به وجود می آید که دچار اختلالات و عارضه هایی می شوند . چنین افرادی می توانند تقاضای معافیت پزشکی حین تحصیل درخواست کنند .

موارد معافیت پزشکی مشمولین خدمت سربازی

انواع موارد معافیت پزشکی شامل بیماری ها و مشکلات سلامتی میباشد که به دلیل آن ها مشمولان از انجام خدمت سربازی معاف میشوند . این موارد شامل هفده گروه بیماری میباشد . که در ادامه ی این مقاله سعی میکنیم  به بررسی دقیق این گروه ها بپردازیم .

موارد معافیت پزشکی مشمولین خدمت سربازی از آن جهت حائز اهمیت است که تعداد افراد متقاضی معافیت پزشکی زیاد است . لذا اطلاع رسانی در این باره امری مهم میباشد . به همین دلیل در ادامه سعی میکنیم برخی نکات و موارد مربوط به معافیت های پزشکی را مطرح کنیم . از مهم ترین مواردی که میتوان به آن اشاره کرد ؛ نوع بیماری ها میباشد . که در این مورد شدت و نوع بیماری باید مورد تایید سازمان وظیفه ی عمومی کشور قرار گیرد .

یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی مشمولین خدمت سربازی طی کردن تمام مراحل لازم برای اخذ معافیت پزشکی میباشد . که تایید و گواهی پزشک اولیه ، تایید بیمارستان و در نهایت رای مثبت شورای پزشکی نظام وظیفه عمومی ، از جمله ی این مراحل میباشد.

گروه بندی مشمولین بر اساس آیین نامه معافیت پزشکی

  • گروه اول : افرادی که از لحاظ جسمی و روانی سالم بوده و قادر به خدمت هستند .
  • گروه دوم : افرادی که به دلیل بیماری یا نقص عضو فقط توان انجام خدمت در امور غیر رزمی را دارند . این افراد به عنوان معاف از رزم به خدمت اعزام خواهند شد .
  • گروه سوم : افرادی که به دلیل بیماری جسمی و روانی موقتا قادر به انجام خدمت نیستند که حداکثر تا دو سال از معافیت موقت استفاده خواهند کرد .
  • گروه چهارم : افرادی که به دلیل بیماری یا نقص عضو قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند .

بیشتر بخوانید: معافیت دیسک کمر

بیماری های معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه

معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه بر اساس لیست انواع بیماری هایی که سازمان نظام وظیفه اعلام کرده است به مشمولین تعلق می گیرد .مشمولین می توانند با داشتم شرایط خاص از معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه در هر مقطعی که می خواهند استفاده کنند. لیست بیماری های موجود بر اساس تصویب آخرین قوانین به شرح زیر می باشد :

  • بیماری های عفونی
  • بیماری های قلبی – عروقی
  • بیماری های خون و آنکولوژی
  • بیماری های ریوی و قفسه صدری
  • بیماری های اعصاب و روان
  • بیماری های پوستی و بافت های زیر پوست
  • بیماری های عمومی
  • بیماری های اسکلت و استخوان
  • بیماری های دستگاه گوارش و جراحی های عمومی
  • بیماری های چشم و مشکلات بینایی
  • بیماری های گوش و حلق و بینی
  • بیماری های فک و دهان و دندان
  • بیماری های دستگاه ادراری تناسلی
  • بیماری های غدد مترشحه داخلی
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب
  • بیماری های روماتولوژی و بافت همبند

معافیت های خدمت سربازی

انواع معافیت ها بسیار گسترده است . راه های زیادی وجود دارد که مشمولین می توانند به طریقی از معافیت سربازی استفاده کردهه و کارت معافیت خود را بگیرند .  اما قبل از همه ی این ها باید بدانید اانواع معافیت ها کدام است . انواع معافیت هایی که در سال های اخیر بسیاری از مشمولین تتوانسته اند ز آن ها استفاده کنند به شرح زیر می باشد :

  • معافیت پزشکی که گسترده ترین نوع معافیت ها بخسابب می آید و مشمولین می توانند از معافیت های پزشکی در حین تحصیل نیز استفاده کنند .
  • معافیت کفالت برای مشمولینی است که می توانند کفالت پدر ، مادر یا سایر بستگان خود را گررفته و کارت معافیت دریافت کنند .
  • معافیت ایثارگری که فرزندان جانبازان ، آزادگان و ایثارگران می توانند از آن بهره مند شوند .
  • معافیت مددجویان که اعضای خانواده ی معلولان جسمی – حرکتی می توانند از معافیت دائم استفاده کنند .
  • معافیت تحصیلی که به صورت موقت به مشمولینی که قصد ادامه تحصیل دارند داده می شود .
  • معافیت بخشودگی سنی که برای مشمولین غایب در نظر گرفته شدهه و عفو رهبری می خورند .

موارد معافیت پزشکی برای منع استخدام

موارد معافیت پزشکی برای منع استخدام از مهم ترین موضوعاتی است که برای مشمولان مطرح میشود . چرا که گاهی اوقات مشمولانی که معافیت پزشکی دریافت کرده اند ، برای استخدام در سازمان ها و ارگان های دولتی و حتی غیر دولتی دچار مشکل میشوند . البته در قانون کشور این موضوع رد میشود و تمام افراد میتوانند برای استخدام در سازمان ها و ادارات اقدام کنند . در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که برخی مشاغل و حرفه ها نیازمند شرایط خاصی میباشد .

که گاهی افراد به دلیل بیماری این توانایی ها را از دست داده اند و نمیتوانند در انجام ان کارها موفق عمل کنند . بنابراین بجز موارد خاصی که توان جسمی و روانی بخشی از شرایط استخدام میباشد ، امکان استخدام مشمولان معاف پزشکی در بسیاری مشاغل وجود دارد . لذا اطلاع از موارد معافیت پزشکی برای منع استخدام برای مشمولان بسیار مهم است .

موارد معافیت پزشکی چشم

موارد معافیت پزشکی چشم یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز و مهمی است که برای مبتلایان به بیماری های چشمی مطرح است . میدانیم که بیماری ها ی چشم و بینایی یکی از موارد هفده گانه بیماری های مربوط به معافیت پزشکی میباشد . که اطلاع دقیق از آن امری بسیار مهم و ضروری میباشد . یکی از موارد معافیت پزشکی چشم مربوط به مدرک تحصیلی مشمولان میباشد .

که برای مشمولان با بیماری های یکسان نوع مدرک تحصیلی باعث تفاوت در نوع معافیت میشود . از جمله بیماری هاس چشمی که منجر به معافیت پزشکی میشود میتوان به مواردی همچون ؛ دوربینی ، فلج عضلات چشم ، پتوز ، نیستاگموس ،  آستیگمات ، آب مروارید ، تک چشمی ، ناخنک ، کلبوم مادرزادی مردمک ، لکه ی قرنیه ، پارگی شبکیه ، قوز قرنیه ، پیوند قرنیه ، تومورهای چشمی ، خشکی چشم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد .لازم به ذکر است که بعد از بررسی نتایج به دست آمده از آزمایشات و معاینات توسط پزشک اولیه و ارائه گواهی ، و همچنین تایید بیماری توسط بیمارستان معتمد سازمان وظیفه ی عمومی و همچنین شورای پزشکی این سازمان ، یکی از انواع معافیت های دائم ، موقت و یا معافیت از رزم برای فرد مشمول در نظر گرفته میشود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 128
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 768
  • بازدید ماه : 768
  • بازدید سال : 16,768
  • بازدید کلی : 19,075