loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 24 یکشنبه 24 دی 1402 نظرات (0)

میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

سهمیه مناطق محروم، یکی از سهمیه های اختصاصی پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری است. این سهمیه به داوطلبان که در مناطق محروم تحصیل کرده اند، امتیاز می دهد.

سهمیه داوطلبان بومی، یکی دیگر از سهمیه های اختصاصی پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری است. این سهمیه به داوطلبانی که در یک استان یا شهر خاص تحصیل کرده اند، امتیاز می دهد.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری بر اساس سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان و …

 اکثر داوطلبان با نام سهمیه ایثارگران آشنا هستند و می دانند که افراد دارای شرایط خاص، می توانند مشمول این سهمیه شوند.

 افراد دارای سهمیه ایثارگری به دو دسته تقسیم می شوند:

 افرادی که مشمول سهمیه 25 درصدی هستند

داوطلبانی که جزء دسته های معرفی شده در زیر هستند این سهمیه به آنها تعلق خواهد گرفت:

✅ همسر و فرزندان شهدا

✅ همسر و فرزندان مفقود الاثران

✅ جانبازان با درصد جانبازی بالاتر از 25 درصد و همسر و فرزندان آنها

✅ آزادگان و همسر و فرزندانشان

 داوطلبان مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته به افراد دارای شرایط زیر تعلق می گیرد:

✅ جانبازان و همسر و فرزندان آنها که درصد جانبازی شان کمتر از 25 درصد می باشد.

✅ رزمندگانی که 6 ماه داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند. همچنین همسر و فرزندشان نیز می توانند مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران شوند.

 داوطلبان متقاضی انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری که دارای سهمیه ایثارگری هستند، موظف می باشند بند شماره 25 فرم ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور را تکمیل نموده و نوع سهمیه خود را مشخص کنند.

 به یاد داشته باشید که شما باید سهمیه تعلق گرفته به خود را به درستی انتخاب کنید. در صورت مغایرت انتخاب های شما با مدارک ارائه داده شده، سهمیه برای شما لحاظ نخواهد شد.

 با گرفتن تاییدیه از ارگان مربوطه، داوطلبان واجد شرایط می توانند از سهمیه ایثارگری بهرمند شوند.

 در زیر به طور مختصر هر کدام از دسته هایی که در بالا برای سهمیه 25 درصدی و 5 درصدی ذکر شده است را توضیح می دهیم و شرایط استفاده از سهمیه های گفته شده را ذکر می کنیم.

 سهمیه رزمندگان در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری

 هر کدام از داوطلبان که شرایط زیر را داشته باشند می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده نمایند. همچنین داوطلبان برای استفاده از سهمیه رزمندگان، باید به سازمان بسیج مستضعفین مراجعه نموده و پس از طی کردن مراحل تعیین شده، کد رهگیری 12 رقمی را دریافت کنند.

 سمیه رزمندگان، جزء سهمیه های پنج درصدی ایثارگران محسوب شده و افرادی که واجد شرایط استفاده از این سهمیه هستند، می توانند از تاثیر 5 درصدی این سهمیه در کنکور و یا پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری استفاده کنند.

 مشمولان سهمیه رزمندگان این را در نظر بگیرند که کد رهگیری برای هر آزمون در هر سال متفاوت خواهد بود و آنها باید برای هر آزمون به سازمان مربوطه مراجعه نموده و کد مخصوص برای همان آزمون را دریافت کنند.

 داوطلبانی که می خواهند از شرایط سهمیه رزمندگان مطلع شده و در فرم انتخاب رشته خود در صورت بهره مندی از این شرایط، ردیف های 25، 26 و 27 را تکمیل نمایند، بهتر است ادامه مطالب را مطالعه نمایند.

 چه افرادی مشمول سهمیه رزمندگان می شوند؟

 رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي که از تاریخ 1359/06/31 لغايت 1367/6/31، حداقل شش ماه پشت سر هم به صورت داوطلبانه در مناطق جنگی بوده اند، با تایید سازمان بسیج مستضعفین و جهاد کشاورزی می توانند از سهمیه رزمندگان در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری استفاده کنند.

 رزمندگانی که در جبهه مقاوت 6 ماه داوطلبانه از کشور خود دفاع نموده اند، با تایید ستاد کل نیرو های مسلح می توانند نسبت به در یافت کد رهگیری اقدام نمایند.

 آن دسته از کارکنان کادر ثابت و پیمانی که در سال های هشت سال دفاع مقدس حداقل 6 ماه پیوسته و 9 ماه ناپیوسته در عملیات جنگی، داوطلبانه حضور داشته اند، مشمول سهمیه رزمندگان خواهند شد.

 سهمیه خانواده شهدا در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری

 آن دسته از داوطلبان که بردار، خواهر، پدر، مادر، همسر یا فرزند شهید هستند، می توانند پس از گرفتن تاییده از بنیاد شهید و امور ایثارگران در سهمیه خانواده شهدا گزینش شوند.

 میزان تاثیر سهمیه خانواده شهدا در پذیرش بدون کنکور سراسری همانطور که در بالا ذکر شد، 25 درصد بوده و خانواده معظم شهدا جزء سهمیه های 25 درصدی محسوب می شوند.

 سهمیه خانواده مفقودالاثرها و آزادگان در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری

 همسر و فرزندان رزمندگان مفقودالاثر می توانند از سهمیه 25 درصدی ایثارگران برای قبولی در دانشگاه های سراسری بدون کنکور استفاده کنند.

 همچنین تمامی آزادگان و همسر و فرزندانشان نیز می توانند از سهمیه 25 درصدی استفاده کرده و از تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری بهره مند شوند.

 سهمیه جانبازان در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری

 همانطور که در بالا اشاره شد، جانبازان برای استفاده از سهمیه به دو دسته تقسیم می شوند. جانبازانی که درصد جانبازی آنها بیشتر از 25 درصد است و جانبازانی که درصد جانبازی آنها کمتر از 25 درصد است.

 جانبازان با درصد جانبازی بالاتر از 25 درصد مشمول سهمیه ایثارگران 25 درصد می شوند. این افراد در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری تنها با افرادی که سهمیه یکسانی با آنها دارند، سنجیده می شوند.

 سهمیه 5 درصدی ایثارگران به جانبازانی که درصد جانبازی آنها کمتر از 25 درصد است تعلق خواهد گرفنت.

 همچنین به یاد داشته باشیبد که سهمیه جانبازان( چه 25 درصد و چه 5 درصدی) علاوه بر تعلق گرفتن به خود جانباز، به همسر و فرزندان او نیز تعلق خواهد گرفت.

سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

از مهم ترین سهمیه هایی که همه داوطلبان با توجه به شرایط خود از آن بهره مند می شوند، سهمیه مناطق است. به طوری که رتبه داوطلبان با توجه به سهمیه منطقه ای که مشمول آن هستند سنجیده می شود.

 سهمیه مناطق با توجه به فراهم بودن امکانات آموزشی، به سه منطقه تقسیم یم ششوند و داوطلبان با توجه به محل سکونت خود می توانند از سهمیه منطقه تعلق گرفته به خود استفاده کنند.

 منطقه یک: امکانات مرفه تحصیلی برای دانش آموزان

 منطقه دو : دسترسی به مراکز آموزشی در حد متوسط

 منطقه سه : نبود مراکز آموزشی و دور از دسترس بودن امکانات تحصیلی برای تحصیل داوطلبان

داوطلبان با توجه به ملاک های تعیین شده از سوی سازمان سنجش که در ادامه بیان می شود، جزء یکی از مناطق گفته شده محسوب می شوند.

 بخش محل اخذ سه سال آخر مدرک تحصیلی برای داوطلبان نظام جدید و قدیم

 فارغ التحصيلان دوره هاي كارداني پيوسته (فوق ديپلم)، براساس بخش محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان، سهمیه یکی از مناطق 1، 2 و 3 به آنها تعلق می گیرد.

 آن دسته از داوطلبانی که دو سال آخر دوران تحصیل متوسط خود را در خارج از کشور گذرانده اند جزء منطقه سه محسوب می شوند.

 همه داوطلبان دارای معلولیت، منطقه سه برای آنها لحاظ می شود.

سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور سراسری

 دانشگاه ها و موسسات عالی که در مناطق ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، كردستان، كرمانشاه، كهکيلويه و بويراحمد، لرستان و هرمزگان قرار دارند، 40 درصد از ظرفیت خود را به داوطلبان بومی همین مناطق اختصاص داده اند.

 در واقع سهمیه مناطق محروم به داوطلبانی تعلق می گیرد که بومی یکی از مناطق نام برده در سطر بالایی باشد.

 چگونگی تاثیر سهمیه بر انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی سراسری

 برای بسیاری از افراد نحوه و میزان تاثیر گذاری سهمیه ها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری مبهم بوده و نمی دانند تاثیر سهمیه ها بر پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری چگونه است.

 به طور کلی می توان گفت تاثیر سهمیه ها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری بر روی معدل نخواهد بود. یعنی فردی که معدل 12 دارد با در نظر گرفتن سهمیه ها معدلش به 16 تغییر نمی کند. پس سهمیه ها نمی توانند معدل را تغییر بدهند.

 سهمیه داوطلبان برای پذیرش آنها در دانشگاه های سراسری بر روی صف پذیرش و بالا بردن احتمال قبولی در دانشگاه تاثیر خواهد گذاشت.

 به طور کلی از 100 درصد ظرفیت پذیرش یک دانشگاه سراسری در رشته ای خاص:

✅ 25 درصد از آن برای داوطلبانی است که سهمیه 25 درصدی ایثارگران دارند.

✅ 5 درصد از آن برای داوطلبانی است که سهمیه 5 درصدی دارند.

✅ 70 درصد ظرفیت باقی مانده نیز برای داوطلبان بدون سهمیه خواهد بود.

 داوطلبانی که از سهمیه های ایثارگران 25 و یا 5 درصد، برخوردار می شوند در زمان سنجش و پذیرش در دانشگاه مورد نظر با افراد در سهمیه خودشان سنجیده می شوند. این موضوع باعث می شود که احتمال قبولی آنها بسیار افزایش یابد.

 برای آگاهی بیشتر شما و درک مفهوم تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری مثال زیر را طراحی کرده ایم

 به طور مثال اگر دانشگاهی 100 نفر ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داشته باشد:

🟢 25 درصد سهمیه آن به افراد دارای سهمیه ایثارگری 25 درصد تعلق خواهد گرفت. یعنی 25 نفر از 100 نفر داوطلبان با سهمیه 25 درصدی هستند.

🟢 5 درصد آن به افراد مشمول سهمیه 5 درصد ایثارگری است. یعنی 5 نفر از 100 نفر پذیرفته شدگان این دانشگاه، افراد با سهمیه 5 درصدی هستند.

🟢 و 70 درصد ظرفیت باقی مانده به افراد دارای سهمیه آزاد ( بدون سهمیه) تعلق خواهد گرفت. یعنی 70 نفر از ظرفیت این دانشگاه برای افراد بدون سهمیه خواهد بود.

پذیرش داوطلبان دارای سهمیه این گونه اعمال می شود که داوطلبان از بین افراد دارای سهمیه مشابه خود انتخاب می شوند و تنها با تعداد محدودی از شرکت کنندگان دارای سهمیه سنجیده می شوند. پس شانس قبولی آنها بسیار افزایش می یابد.

🔴 اگر داوطلبی دارای سهمیه 25 درصد ایثارگری باشد و انتخاب رشته خود را بر اساس سوابق تحصیلی انجام دهد، معدل این داوطلب در زمان پذیرش در دانشگاه سراسری با افراد دارای سهمیه ایثارگری 25 درصدی مقایسه می گردد و هرچه معدل بالاتری داشته باشد شانس قبولی او نیز افزایش می یابد.

سخن از مشاوران آویژه

⭐ هر یک از داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته باید اطلاعات خود را به درستی و با دقت کامل تکمیل نمایند.

⭐ داوطلبانی که دارای هر یک از سهمیه های نام برده شده هستند با ارائه مدارک لازم و دریافت تاییدیه از سازمان های مربوطه می توانند از سهمیه خود برای بالا بردن شانس قبولی شان در دانشگاه سراسری استفاده نمایند .

⭐ سهمیه داوطلبان در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری موضوع مهمی است که به قبولی داوطلبان در دانشگاه مد نظرشان کمک بسیاری خواهد کرد.

⭐ شما با مطالعه دقیق این مقاله می توانید دریابید که مشمول کدام سهمیه می باشد و از چگونگی اعمال سهمیه ها در سوابق تحصیل اطلاعات کاملی بدست آورید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 233
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 512
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,068
  • بازدید ماه : 1,068
  • بازدید سال : 17,068
  • بازدید کلی : 19,375