loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 16 یکشنبه 06 خرداد 1403 نظرات (0)

اعزام به خدمت سربازی

اگر شما هم به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد و پرماجرا هستید، سربازی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، شما را به سفری هیجان‌انگیز در قلب وطن و به دورانی پر از خاطرات و تجربیات جدید خواهیم برد. با مطالعه این مقاله، می‌توانید از مراحل مختلف اعزام به سربازی، از ثبت نام اولیه تا حضور در مراکز آموزشی و دوره‌های مختلف خدمت آگاه شوید. همچنین نکات مفیدی را برای آمادگی جسمانی و روحی قبل از شروع خدمت سربازی بیان خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله، می‌توانید با کوله‌ای پر از شور و اشتیاق، گام به این مرحله مهم از زندگی خود بگذارید و خاطرات سربازی را تا ابد در قلب خود ثبت کنید.

برای رفتن به سربازی باید چکار کرد؟ مراحل اعزام به خدمت سربازی از اصلی ترین سوالات و دغدغه های مشمولان خدمت وظیفه عمومی می باشد. در ایران و طبق قوانین سازمان نظام وظیفه، تمام پسران بالای 18 سال مشمول خدمت وظیفه عمومی هستند اما خیلی از آنها با روند ارسال دفترچه اعزام به خدمت و اقدامات قبل از پست دفترچه آشنا نیستند. بر همین اساس ما در این مقاله به ابهامات و سوالات شما در زمینه اعزام به خدمت سربازی و ارسال دفترچه خدمت سربازی پاسخ می دهیم. موارد های مورد بررسی در این مقاله آویژه عبارت است از:

🙆‍♀️ چه افرادی مشمول خدمت سربازی هستند؟

🙆‍♀️ مراحل اعزام به خدمت سربازی

🙆‍♀️ استعلام اینترنتی اعزام به خدمت چگونه است؟

🙆‍♀️ مدارک لازم برای اعزام به سربازی

چه افرادی مشمول خدمت سربازی هستند؟

قبل از هر توضیحی درباره اعزام به خدمت سربازی و مراحل پست دفترچه، نیاز است که بدانیم چه افرادی مشمول خدمت سربازی هستند و مشمولیت آنان از چه زمانی می باشد؟

💛 بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران؛ تمام پسران بالای 18 سال که تابعیت ایرانی دارند مشمول خدمت وظیفه عمومی می باشند. مدت خدمت وظیفه عمومی نیروهای مسلح در حال حاضر برای سربازان بومی 21 ماه می باشد.

💛 شما بعد از پایان تولد 18 سالگی خود می توانید بر اساس شرایط، اقدام به اخذ معافیت های مختلف اعم از معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت های کفالت و… و یا اعزام به خدمت سربازی و پست دفترچه کنید.

زمان اعزام و مشمولیت سربازان بنابر شرایط اختصاصی هر یک از آنها متفاوت است. ما در جدول زیر حالت کلی و فرمول زمان مشمولیت را شرح داده ایم. اما شما برای اطلاع از زمان دقیق مشمولیت و استعلام آن می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

زمان مشمولیت سربازان

بر اساس تاریخ تولد:

 

اگر براساس تاریخ تولد زمان مشمولیت را در نظر بگیریم؛ هر پسری حداکثر تا 6 ماه بعد از 18 سالگی مهلت دارد تا خود را به یکی از مراکز پلیس +10 برای پست دفترچه سربازی معرفی کند.

نکته: این مورد برای پسرانی که دیپلم را قبل از 18 سالگی اخذ کرده اند و همچنین برای کسانی که قبل از اخذ دیپلم از تحصیل انصراف داده اند، صدق می کند.

براساس تاریخ فارغ التحصیلی دیپلم:

 

اگر بخواهیم بر اساس زمان فارغ التحصیلی و اخذ دیپلم تاریخ مشمولیت را در نظر بگیریم، تاریخ مشمولیت افراد به 2 صورت بررسی می شود:

اگر شما قبل از 18 سالگی دیپلم گرفتید، تا 6 ماه بعد از تاریخ تولد 18 سالگی می توانید خودتان را معرفی کنید.

اگر شما بعد از 18 سالگی دیپلم گرفتید، از تاریخ فارغ التحصیلی مقطع دیپلم به مدت 1 سال مهلت دارید تا خودتان را به یکی از مراکز پلیس+10 معرفی نمایید.

براساس تاریخ فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از دانشگاه:

 

شما بر این اساس نیز تا یکسال بعد از فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از دانشگاه مهلت دارید تا خودتان را به یکی از مراکز پلیس +10 معرفی کنید.

اتباع خارجی: تمامی افراد ذکور اتباع خارجی، بعد از اخذ تابعیت ایرانی به مدت 6 ماه مهلت دارند تا برای اعزام به خدمت یا مشخص کردن وضعیت سربازی اقدام کنند.

دقت کنید که گذشتن حتی 1 روز از زمان مشمولیت و تعیین و تکلیف نکردن وضعیت سربازی از جانب شما، منجر به ثبت غیبت سربازی در سامانه نظام وظیفه می شود.

مدارک مورد نیاز پست کردن دفترچه

برای اعزام به خدمت سربازی و پست دفترچه در مرحله اول باید مدارک لازم را آماده کنید. برای سهولت و دسترسی راحت شما، لیست مدارک مورد نیاز برای پست دفترچه سربازی در جدول زیر آمده است.

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه مشمول 1 قطعه عکس 3 در 4 رنگی زمینه سفید تمام رخ مشمول
اصل و کپی کارت ملی هوشمند مشمول به صورت پشت و رو گواهی آخرین مدرک تحصیلی مشمول
اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزندان(در صورت تاهل) کد پستی محل سکونت
شماره حساب شخصی در بانک سپه (برای واریز حقوق سربازی) اصل و کپی کارت ملی همسر و فرزندان(در صورت تاهل)

مراحل اعزام به خدمت سربازی

1. دریافت دفترچه سربازی از پلیس+10
2. وارد کردن اطلاعات در فرم های مربوطه
3. تحویل دادن مدارک و فرم ها به متصدی پلیس+10
4. ثبت درخواست اعزام و پست دفترچه توسط مراکز پلیس+10

بعد از آماده کردن مدارک و بررسی شرایط خود، می توانید به یکی از مراکز پلیس +10 در منطقه خود مراجعه نمایید.

متصدی مرکز پلیس +10 در مرحله اول 3 فرم به شما ارائه می کند.

فرم اول تحت عنوان برگ شماره 1 (اطلاعات فردی) است.

برگه دوم برای تزریق دو واکسن قبل از اعزام سربازی

و برگه سوم برای معاینه اولیه و بررسی شرایط جسمانی و اعصاب و روان مشمولان می باشد.

مرحله اول

راهنمای تکمیل برگ شماره 1

مراحل اعزام به خدمت سربازی

⬅️ مشخصات شناسنامه ای می بایست برابر مندرجات شناسنامه به صورت خوانا و کامل نوشته شود.

⬅️ در صورتی که فرد متاهل باشد گزینه تاهل را انتخاب و در صورتی که مجرد باشد گزینه مربوط علامت گذاری می شود.

⬅️ اگر مشمول دارای همسر و فرزند می باشد مشخصات آن را برابر مندرجات شناسنامه در گزینه مربوط ذکر می نماید.

⬅️ اگر در شناسنامه مشمول تغییراتی انجام گرفته است تغییرات بر اساس مندرجات شناسنامه در محل مربوط ذکر می شود.

⬅️ مشخصات ظاهری رنگ چشم، رنگ مو، قد، وزن و گروه خونی به صورت دقیق ذکر شود.

⬅️ مشمول دین خود را در محل مربوطه با علامت مشخص نماید.

⬅️ مشمول با توجه به وضعیت تحصیل خود یکی از گزینه های (در حال تحصیل، فارغ التحصیل، دانش آموز، دانشجو انصرافی، ترک تحصیل، اخراجی)را انتخاب می نماید و تاریخ فراغت از تحصیل، انصراف، اخراج، ترک تحصیل را در کادر ذکر می نماید.

بطور مثال: اگر دانش آموزی در حال تحصیل می باشد و برای اخذ معافیت دانش آموزی مراجعه نموده بایستی گزینه دانش آموز را انتخاب و گزینه حضوری یا دواطلب آزاد را علامت گذاری نماید.

⬅️ در این قسمت مشمول با انتخاب یکی از گزینه ها نوع درخواست خود را اعم از اعزام به خدمت، پزشکی، کفالت، معافیت تحصیلی و سایر معافیت ها را مشخص می نماید.

⬅️ ذکر مهارت و تخصص می تواند به کارگیری مشمول را در محل مناسب امکان پذیر نماید. لذا در تکمیل آن دقت الزم صورت پذیرد.

🔴 در محل مهارت یا تخصص بایستی نوع حرفه ای که مشمول می تواند به خوبی در آن فعالیت نماید ذکر شود مانند مکانیک، آشپز، سیم کش، داروخانه، …… و یا تخصص لازم در تحقیقات، پژوهش و … را دارا می باشد.

🔴 نحوه یادگیری مهارت یا تخصص می تواند تجربی باشد و یا از طریق مراکز آموزشی مانند فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و … باشد. که در این محل نحوه آن ذکر می شود.میزان سابقه عملی مشمول در مهارت ذکر شده نوشته می شود.

🔴 اگر مشمول در ورزش خاصی دارای مهارت و تجربه می باشد و یا به صورت حرفه ای فعالیت می کند با ذکر نام ورزش میزان سابقه و احکام قهرمانی (کشوری – استانی)شرایط را برای ادامه فعالیت ایجاد نماید.

⬅️ اگر فرد قبلا در یکی از نیروهای مسلح خادمات نموده و به هر دلیل از خدمت ترخیص و مجددا جهت ادامه خدمت مراجعه می نماید تاریخ اعزام قبلی، تاریخ ترخیص، علت ترخیص، خود را ذکر نماید.

⬅️ عضویت مشمول در بسیج با ارائه مدرک مربوطه در محل مربوط علامت گذاری می شود.

⬅️ پیشنهادات در مورد اعزام: مشمولان می توانند تاریخ پیشنهادی اعزام خود را بر اساس مهلت معرفی (فقط تا پایان معرفی) در محل مربوطه بنویسند.

🔴 مشمول می تواند تقاضای خدمت در یکی از نیروهای مسلح را پیشنهاد نماید.

🔴 در صورتی که پدر مشمول نظامی است برای اولویت بندی در تعیین محل خدمت کد ملی پدر را ذکر نماید.

🔴 پیشنهاد مشمولین برای تعیین تاریخ اعزام، محل آموزش و همچنین مشمولانی که پدر آن ها نظامی می باشد به منزله موافقت سازمان وظیفه عمومی با درخواست آنان نبوده و این سازمان با توجه به نیازهای سازمانی و در صورت امکان با پیشنهاد آن ها موافقت می نماید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 55
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 152
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 708
  • بازدید ماه : 708
  • بازدید سال : 16,708
  • بازدید کلی : 19,015