loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 10 یکشنبه 06 خرداد 1403 نظرات (0)

ایست خدمت سربازی

هر انسانی دارای استعدادها و توانمندی‌های منحصر به فردی است. ایست خدمت سربازی با فراهم کردن فرصتی برای ادامه تحصیل، به جوانان کمک می‌کند تا استعدادهای خود را شکوفا کرده و به نفع جامعه به کار گیرند.

هر ساله سربازان زیادی به دلیل ورود به سن مشمولیت و عدم اطلاع کافی از قوانین ادامه تحصیل سربازان، اقدام به پست دفترچه و معرفی خود به سازمان وظیفه عمومی می کنند. برای بسیاری از مشمولان که قصد ادامه تحصیل دارند ولی زمان مشمولیت آنها سر رسیده است؛ اصلی ترین دغدغه، چگونگی ادامه تحصیل با تائید سازمان وظیفه عمومی می باشد.

🔰 خبر خوش این است که سازمان وظیفه عمومی برای حل مسئله شما در حیطه ادامه تحصیل نیز چاره ای اندیشیده است. ایست خدمت سربازی به معنای توقف خدمت سربازی برای گذراندن دوران تحصیل، معالجات پزشکی، بررسی انواع معافیت ها و … می باشد و افراد با توجه به شرایط می توانند از این طرح بهره مند شوند.

ما در این مقاله به سوالات شما در زمینه ایست خدمتی پاسخ می دهیم و مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تا انتهای مسیر همراه شما هستند.

تیتر های مورد بررسی در این مقاله به شرح زیر است:

🔰 ایست خدمت چیست؟

🔰 شرایط ایست خدمت

🔰 مدارک ایست خدمت در سربازی

🔰 مراحل ایست خدمت در سربازی چگونه است؟

🔰 مدت خدمت بعد از ایست خدمتی

🔰 سربازان امریه می توانند درخواست ایست خدمتی ثبت کنند؟

ایست خدمت چیست؟

با توجه به اهمیت کسب دانش و یادگیری علوم در همه زمان ها، قانونی تحت همین عنوان توسط سازمان وظیفه عمومی کل برای مشمولان ارائه شده است.

↙️ ایست خدمت سربازی به معنای توقف خدمت سربازی برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی می باشد.

↙️ سربازان بعد از قبولی در دانشگاه می توانند با تائید سازمان وظیفه عمومی برای ادامه تحصیل از پادگان محل خدمت ترخیص شوند.

↙️ البته در شرایط خاص دیگر مانند ارجاع برای درمان های پزشکی و بررسی انواع معافیت ها نیز افراد می توانند تا زمان بررسی شرایط و صدور رای از قانون ایست خدمتی استفاده کنند.

شرایط ایست خدمت سربازی برای تحصیل

برای توقف خدمت سربازی و استفاده از این امتیاز باید دارای شرایطی باشید که در جدول زیر آمده است. عدم وجود هر یک از شرایط زیر می تواند منجر به رد درخواست ایست خدمت سربازی برای تحصیل شود.

شرایط ایست خدمت

1. سرباز در حین خدمت به هیچ عنوان غیبت نداشته باشد.(در صورت غیبت سربازی، حتما باید درخواست توجیه غیبت سربازی برای مشمول ثبت شود)

 

نکته: عفو رهبری و بخشش اضافه خدمت سنواتی مشمولان صرفا دوران 3 یا 6 ماه اضافه خدمت را می بخشد و میزان غیبت به صورت تمام و کمال در سامانه باقی می ماند، مگر اینکه غیبت توجیه شود.

2. مقطع قبولی دانشجو باید کارشناسی به بالا باشد، یعنی برای مقطع کاردانی امکان ایست خدمت وجود ندارد.
3. هر گونه سابقه فرار از یگان محل خدمت مانع ایست خدمت سربازی می شود.
4. شما در هر مقطع فقط یکبار مجاز به استفاده از معافیت تحصیلی هستید، پس تحصیل مجدد در یک مقطع باعث ایست خدمتی نمی شود.(کسی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی می باشد؛ صرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان ایست خدمت دارد)
5. فرد متقاضی استفاده از ایست خدمت سابقه 2 بار انصراف از دانشگاه را نداشته باشد.
6. مدرک معادل کاردانی از دانشگاه اخذ نشده باشد.
7. سابقه اخراج از دانشگاه به هر دلیلی مانع ثبت ایست خدمت سربازی می باشد.
8. اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، فقط برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانید درخواست ایست خدمت سربازی ثبت کنید.
9. در صورت ادامه تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه مقصد باید مورد تائید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشد.

بعد از بررسی شرایط خود، اگر جزو کسانی هستید که تمام شرایط ایست خدمت در سربازی را دارید باید نسبت به آماده کردن مدارک خود اقدام کنید.

مدارک ایست خدمت در سربازی

2. 1 قطعه عکس 3 در 4 رنگی زمینه سفید تمام رخ 1.ارائه گواهی قبولی در دانشگاه
4. برگه تسویه حساب با یگان خدمتی 3.تائیدیه سازمان وظیفه عمومی خطاب به یگان خدمتی
6.ارائه برگه پذیرش تحصیلی خارج از کشور (مخصوص مشمولان متقاضی ادامه تحصیل خارج از کشور) 5. نامه ی ترخیص از طرف یگان خدمتی

ایست خدمت سربازی برای موارد پزشکی

اگر در حین خدمت یا قبل از خدمت وظیفه عمومی دچار مشکلات جسمانی و یا اعصاب و روان هستید و تحمل فضای نظامی پادگان برایتان سخت و طاقت فرسا است، می توانید با تشخیص پزشک مورد تائید نظام وظیفه عمومی در بیمارستان های نیروهای مسلح برای مدتی، خدمت سربازی رابه تعویق بیندازید.

🟠 مدت ایست خدمت در این حالت حداکثر 6 ماه می باشد. بعد از 6 ماه معالجه و معاینات مجدد توسط بیمارستان های ذیربط در صورت بهبودی باید به یگان خدمتی خود مراجعه کنید.

🟠 مدرک مورد نیاز برای ثبت ایست خدمت سربازی پزشکی، نظر و نامه محرمانه پزشک بیمارستان های نیروهای مسلح می باشد که در سیستم ثبت می شود.

🟠 همچنین باید گوشزد کنیم که ایست خدمت برای موارد پزشکی به دلیل حساسیت و مهم بودن شرایط جسمانی در زمان حال، حتی با غیبت سربازی نیز انجام می شود و تنها نکته مورد بررسی، پرونده پزشکی و شرح حال بیمار می باشد.

ایست خدمت سربازی برای معافیت کفالت موقت

مشمولان خدمت وظیفه بر اساس شرایط خاصی می توانند در حین خدمت برای معافیت کفالت درخواست داده و به صورت موقت، ادامه خدمت را به تعویق بیندازند. این طرح شامل مشمولانی می شود که شرایط زیر را داشته باشند :

2. سرباز فراری نیستند. 1. غیبت سربازی ندارند.
4. برادر تنی بالای 18 سال ندارند. 3. کمتر از 30 ماه از فوت پدر یا طلاق می گذرد.

🟠 این دسته از سربازان می توانند با در دست داشتن مدارک و ثبت درخواست از طریق منابع انسانی پادگان محل خدمت درخواست خود را جهت بررسی به سازمان وظیفه عمومی ارسال کنند.

🟠 بعد از بررسی شرایط و برگزاری کمیسیون، اگر مشمول واجد شرایط معافیت شناخته شد، سازمان وظیفه عمومی برگه ای تحت عنوان موافقت با معافیت موقت و ترخیص از پادگان به مشمول ارائه می کند.

🟠 مشمول می تواند تا زمانی که از تاریخ طلاق یا فوت 30 ماه بگذرد از پادگان ترخیص شود. البته که بعد از پایان معافیت موقت، اگر مشمول واجد شرایط معافیت دائم نبود باید مجدد دفترچه اعزام به خدمت را ارسال کند و ادامه خدمت انجام شود.

مراحل ایست خدمت سربازی برای ادامه تحصیل

شما بعد از ثبت نام و انتخاب رشته در دانشگاه های سراسر کشور باید منتظر اعلام نتیجه نهایی قبولی از سایت سازمان سنجش یا سامانه جامع سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد باشید. به این دلیل که انتخاب رشته مدرک قابل استنادی برای ثبت نام دانشگاه محسوب نمی شود. برای دریافت ایست خدمت مراحل زیر را پیگیری کنید:

 

 

🟠 در مرحله اول و بعد از اعلام نتایج قبولی، باید مراحل پذیرش غیر حضوری را طبق اعلام دانشگاه قبولی تکمیل کنید.

🟠 بعد از تکمیل ثبت نام و پذیرش غیرحضوری؛ با مراجعه به دانشگاه و بعد از تحویل مدارک به صورت حضوری، دانشگاه به صورت سیستمی نامه ای خطاب به نظام وظیفه عمومی ارسال می کند.
🟠 در این مرحله با نامه اشتغال به خدمت و برگه قبولی در دانشگاه، به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و تائیدیه سازمان را در خصوص ایست خدمتی اخذ می کنید
🟠 با مراجعه به یگان خدمتی، باید فرم تسویه حساب را تکمیل کنید.
🟠 یگان خدمتی به شما برگه ای تحت عنوان نامه ترخیص از خدمت می دهد.
🟠 نامه ترخیص را به سازمان وظیفه عمومی ارائه می دهید.
🟠 در مراکز پلیس+10 و در سامانه سخا اقدام به ثبت معافیت تحصیلی دانشجویی می کنید.
🟠بعد از حدود 1 هفته الی 10 روز وضعیت شما در سایت سخا به معافیت تحصیلی تغییر می کند.

شرایط خدمت بعد از ایست خدمتی

همه مشمولان بعد از پایان ایست خدمتی موظف به معرفی خود و انجام ادامه خدمت وظیفه عمومی می باشند. سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش بیاید محل و ارگان خدمتی بعد از ایست خدمت می باشد.

🟠 در اکثر مواقع افراد بعد از ایست خدمتی در همان ارگان قبلی مشغول به خدمت می شوند، مثلا اگر فردی قبل از توقف خدمت برای ادامه تحصیل در ارتش خدمت کند؛ بعد از فارغ التحصیلی و پست دفترچه مجدد در ارتش تقسیم می شود و فقط درجه اش تغییر می کند.

🟠 البته در این مورد استثنا نیز وجود دارد. سربازان می توانند بعد از فارغ التحصیلی و به پایان رسیدن ایست خدمتی خود با پذیرش در ارگان انتخابی یا امریه سازمان های مختلف اعم از دانش بنیان یا وزارت خانه ها محل خدمت خود را تغییر دهند.

🟠 در خصوص مدت خدمت بعد از ایست خدمت در سربازی، سربازان موظف هستند مطابق با میزان خدمت وظیفه عمومی در حال حاضر باقی دوران سربازی را پشت سر بگذارند.

البته امکان اخذ پروژه کسری خدمت در حین تحصیل نیز برای سربازان فراهم است و سربازان می توانند در زیر مجموعه یگان خدمتی خود پروژه مهارتی یا تحقیقاتی انجام دهند و طول دوران سربازی را کاهش دهند.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 53
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 132
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 221
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 777
  • بازدید ماه : 777
  • بازدید سال : 16,777
  • بازدید کلی : 19,084