loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 9 چهارشنبه 02 خرداد 1403 نظرات (0)

قوانین تجدید دوره آموزشی

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همواره بر پایه عدالت و انضباط بنا شده است. این عدالت و انضباط، در تمامی عرصه‌ها، از جمله در سربازخانه نیز حاکم است. "تجدید دوره آموزشی" نیز به عنوان یکی از قوانین حاکم بر سربازخانه، تجلی عدالت و انضباط در نظام است و نشان‌دهنده آن است که هیچ کس از قانون و مقررات مصون نیست و همه باید در برابر قانون، پاسخگو باشند.

تجدید دوره آموزشی سربازی در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

تجدید دوره آموزشی سربازی یکی از مجازات هایی است که برای برخی از تخلفات در حین دوره آموزشی در نظر گرفته می شود.

🔴 به موجب این مجازات، دوره دو ماهه آموزش سربازی مجددا تکرار می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به واسطه تجدید دوره آموزشی، مدت آموزش قبلی حذف شده و در دوره سربازی فرد محاسبه نخواهد شد.

🔴 عدم اطلاع کافی از علت و شرایط صدور این مجازات باعث شده است که بسیاری از افراد در حین خدمت از مفهوم تجدید دوره ترس داشته باشند و با هر تخلفی سایه سنگین این مجازات را احساس کنند.

به طور مثال ممکن است فرد این تصور را داشته باشد چنانچه دوره آموزشی سربازی را با موفقیت سپری نکند و یا دچار مشکلی خاص در حین گذراندن آموزشی شود با تجدید دوره مواجه خواهد شد. این در حالی است که تنها در صورت غیبت طولانی و بدون موجه فرد مکلف به گذراندن دوباره دوره آموزشی خواهد شد.

دلایل تجدید دوره آموزشی چیست؟

تجدید دوره آموزشی از نظر قانون تنها در صورتی اتفاق می افتد که فرد در حین دوره آموزشی فرار کرده و غایب محسوب شود. نکته قابل توجه این است زمانی این مجازات برای فرد اعمال می شود که مدت فرار یا غیبت وی بیش از دو سال باشد.

🔴 بنابراین نگران غیبت های چند روز خود نباشید، در این موارد شما به ازای هر روز غیبت، دو روز اضافه خدمت را تحمل خواهید کرد اما دچار تجدید دوره آموزشی نخواهید شد.

🔴 تنها مشمولانی که طی دوره آموزش بیش از دو سال غیبت داشته و به نوعی فراری محسوب می شوند باید از ابتدا مراحل اعزام و آموزشی را سپری کنند.

🔴 بنابراین کسانی که کمتر از دو سال غیبت (در حین آموزش سربازی) داشته باشند مشمول این قانون نمی شوند، این افراد بعد از دستگیری یا بازگشت به خدمت به همان یگان قبلی خود فرستاده شده و ادامه مراحل آموزشی را طی می کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح جدید معافیت سربازان فراری این مقاله را بخوانید: مجازات سرباز فراری

برای فهم بهتر این مسئله بهتر است به جدول زیر توجه کنید.

نوع تخلف سربازی شرح تخلف مجازات
غیبت و فرار از دوره آموزشی بیش از دو سال تجدید دوره آموزشی و حذف دوره قبل
غیبت و فرار از دوره آموزشی کمتر از دو سال ادامه دوره آموزشی در همان یگان

تجدید دوره آموزشی تنها مجازات فرار از آموزش نیست!

در موارد بالا شرایط تجدید دوره آموزشی سربازی را به عنوان یکی از مجازات های مهم دوره آموزش سربازی مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که این مجازات تنها متوجه کسانی می شود که بیش از دو سال از دوره آموزشی فرار کرده و مشمول غیبت شده اند.

مسئله ای که وجود دارد این است که آیا تجدید دوره آموزشی تنها مجازات این تخلف محسوب می شود؟ مسلما خیر.

🔴 در واقع تجدید دوره تنها به عنوان یکی از مجازات ها و جزو سنگین ترین آن ها برای تخلف غیبت و فرار از خدمت به مدت بیش از دو سال محسوب می شود.

🔴 اضافه خدمت، بازداشت موقت و قطع حقوق سربازی از جمله مجازات هایی است که برای فرار حین خدمت در نظر گرفته شده است، در ادامه شرایط این مجازات ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

نوع تخلف سربازی شرح تخلف مجازات
غیبت و فرار از دوره آموزشی کمتر از دوماه(60 روز) و برای اولین بار به ازای هر روز غیبت، 2 روز اضافه خدمت
غیبت و فرار از دوره آموزشی تکرار برای بار دوم

· فراری شناخته شده

· ارجاع پرونده به دادسرا و تشکیل دادگاه

· حداقل دو ماه زندان

· قطع حقوق در دوره غیبت

غیبت و فرار از دوره آموزشی بیش از دو ماه

· فراری شناخته شده

· ارجاع پرونده به دادسرا و تشکیل دادگاه

· حداقل دو ماه زندان

· قطع حقوق در دوره غیبت

غیبت و فرار از دوره آموزشی بیش از دو سال

· فراری شناخته شده

· ارجاع پرونده به دادسرا و تشکیل دادگاه

· حداقل دو ماه زندان

· قطع حقوق در دوره غیبت

· تجدید دوره آموزشی سربازی

بر این اساس می توان گفت که تجدید دوره آموزشی سربازی تنها یکی از مجازات های ممکن برای غیبت و فرار از دوره آموزشی سربازی محسوب شده که تنها برای غیبت بیش از 2 سال اعمال می شود.

تاثیر نحوه بازگشت به خدمت

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این خصوص وجود دارد این است که نحوه بازگشت سرباز به دوره آموزشی در تعیین مجازات وی تاثیرگذار است یا خیر؟

در واقع آیا سربازی که خود با پای خود به سربازی بازگردد تفاوتی با فردی که توسط دژبان و یا دیگر نیروی های نظامی دستگیر شده باشد خواهد داشت یا خیر؟

از نظر قانونی تفاوتی میان این دو حالت وجود ندارد. در کلام ساده تر قانونگذار تنها به مدت زمان غیبت و علت آن توجه می کند، اما از نظر عملی آن چیزی که رخ می دهد این است سربازی که به دوره آموزشی بازگرددمی تواند با توضیح علت غیبت و با کمک فرمانده خود کمی از جرائم در انتظار آتی خود بکاهد و شرایط بهتری را در دادگاه برای خود رقم بزند.

🔴 البته باید در نظر بگیرید که این مسئله کمتر شامل فردی می شود که بیش از دو سال از مدت فرار و غیبت سربازی او گذشته است.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: توجیه غیبت سربازی

هر آن چیزی که باید از تجدید دوره آموزشی سربازی بدانید

ما در این مقاله مشاوره نظام وظیفه به طور کلی سعی کردیم شرایط مختلف تجدید دوره آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس دانستیم که این مجازات تنها در صورتی اعمال می شود که فرد از دوره آموزشی برای مدت بیش از دو سال فرار کرده باشد.

بنابراین بر اساس قانون در غالب موارد احتمال تجدید دوره آموزشی به دلیل عدم قبولی در امتحانات میان دوره و پایان دوره ای آموزش سربازی و بروز بسیاری از تخلفات مختلف وجود ندارد.

این تمام چیزی است که شما باید پیش از ورود به دوره آموزشی سربازی بدانید تا اجازه ندهید کابوس تجدید دوره شرایط آموزشی را برای شما سخت تر کند.

سوالات متداول

تجدید دوره آموزشی چه زمانی اعمال می شود؟

زمانی که فرد برای مدت بیش از دو سال از دوره آموزشی فرار کرده و غیبت داشته باشد. در این صورت دوره آموزشی وی حذف و مراحل اعزام و آموزشی وی از ابتدا انجام می شود.

آیا برای فرار از آموزش سربازی دادگاه تشکیل می شود؟

در صورتی که غیبت سرباز بیش از دو ماه بوده و یا بیش از یک بار تکرار شده باشد، سرباز فراری محسوب شده و پرونده وی به دادسرا ارجاع داده می شود.

مجازات غیبت و فرار از سربازی چیست؟

بر اساس مدت زمان و تعداد دفعات غیبت مجازات های مختلفی از جمله اضافه خدمت، بازداشت موقت، قطع حقوق سربازی و تجدید دوره آموزشی در نظر گرفته می شود.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

قوانین تجدید دوره آموزشی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 50
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 192
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 378
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 934
  • بازدید ماه : 934
  • بازدید سال : 16,934
  • بازدید کلی : 19,241