loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 26 یکشنبه 24 دی 1402 نظرات (0)

تاثیر سهمیه در قبولی بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه ازاد

سهمیه های مختلفی در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد تاثیر گذار هستند. هر کدام از این سهمیه ها با درصد مشخصی بر قبولی داوطلبان تاثیر می گذارند. استفاده از سهمیه های مناسب می تواند شانس قبولی داوطلبان را در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان بسیار افزایش دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی بپردازیم.

سهمیه های ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان

 تاثیر سهمیه ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در بحث اعمال سهمیه در سوابق تحصیلی می توان به آن پرداخت.

 این سهمیه ها از جمله تاثیرگذارترین سهمیه های موجود در انتخاب رشته بدون کنکور هستند که احتمال قبولی شما را در رشته های انتخابی دانشگاه آزاد بالا می برند.

 به طور کلی می توان سهمیه ایثارگران و رزمندگان را به دو دسته 25 درصدی و 5 درصدی تقسیم نمود.

 همانطور که در بالا اشاره شد میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد با توجه به درصد تاثیرشان، متفاوت خواهند بود.

 داوطلبانی که با توجه به شرایط بتوانند از سهمیه 25 درصدی ایثارگران استفاده کنند، احتمال قبولی بالاتری نسبت به داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران خواهند داشت.

 سهمیه 25 درصدی ایثارگران

افرادی که کارت ایثارگری دارند و به طور کلی شامل خانواده ایثارگران، شهدا و رزمندگان می شوند، مهم است که بررسی کنند کدام نوع از سهمیه ایثارگران به آنها تعلق خواهد گرفت. سهمیه 25 درصدی ایثارگران به افرادی که در زیر گفته شده است، تعلق خواهد گرفت.

 خانواده معظم شهدا و مفقود الاثرها

به طور کلی خانواده شهدا و مفقودالاثرها شامل: پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثرها می شود که می توانند از این سهمیه برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد استفاده کنند.

 جانبازان با درصد جانبازی بالای 25 درصد

جانبازانی که درصد جانبازی آنها بالای 25 درصد می باشد نیز شامل سهمیه 25 درصدی ایثارگران می شوند.

خانواده جانبازان نیز از این سهمیه بهره مند بوده و می توانند برای بالا بردن شانس قبولی خود از سهمیه 25 درصدی ایثارگران استفاده نمایند.

 آزادگان و خانواده های آنها

تمامی داوطلبان شرکت کننده در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد که آزاده بوده اند نیز می توانند از سهمیه 25 درصدی ایثارگران بهره مند شوند.

همچنین خانواده های آزادگان شامل همسر و فرزندانشان نیز می توانند از این سهمیه برای افزایش احتمال قبولی خود استفاده کنند.

سهمیه 5 درصدی ایثارگران

 سهمیه پنج درصدی ایثارگران برای آن دسته از داوطلبانی است که پدر یا همسرشان درصد جانبازی زیر 25 درصد دارند و یا خودشان جانباز زیر بیست و پنج درصد هستند.

 همچنین رزمنده ای که حداقل شش ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته است هم خودش و هم همسر و فرزندانش شامل سهمیه ایثارگری 5 درصدی شده و می توانند از این سهمیه برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد استفاده نمایند.

 سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد چگونه تاثیر می گذارد؟

 شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که سهمیه های ذکر شده در بالا چگونه برای پذیرش در دانشگاه آزاد بدون کنکور تاثیر می گذارد؟ آیا سهمیه ها بر روی معدل داوطلب تاثیر خواهد گذاشت؟ یا بر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها تاثیر دارد؟ و …

 باید گفت هیچ سهمیه ای بر روی معدل تاثیر نخواهد گذاشت. هیچ سهمیه ای نمی تواند معدل 15 را به معدل 18 تبدیل کند. پس اعمال سهمیه برای پذیرش در دانشگاه آزاد بدون کنکور، بر روی معدل تاثیر نخواهد گذاشت.

 تاثیر سهمیه بر روی پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد به این صورت است که:

 از ظرفیت دانشگاه های مختلف 25 درصد ظرفیت برای سهمیه های 25 درصدی بوده

 5 درصد برای سهمیه های پنج درصدی

 70 درصد ظرفیت باقی مانده برای داوطلبان آزاد و یا همان داوطلبانی است که سهمیه خاصی ندارند.

 یعنی شما اگر داوطلب دانشگاه آزاد بوده و سهمیه بیست و پنج درصدی داشته باشید، هنگام انتخاب رشته بدون کنکور تنها در بین داوطلبانی که همین سهمیه را داشته اند، معدل شما سنجیده می شود.

 تعداد داوطلبان که مثلا سهمیه بیست و پنج درصدی دارند مسلما خیلی کمتر از داوطلبان آزاد است.

 پس تاثیر سهمیه در قبولی دانشگاه آزاد بدون کنکور به گونه ای است که باعث می شود رقابت برای شما آسان تر شده و شانس قبولی شما به دلیل پایین بودن رقابت افزایش یابد. برای درک بهتر میزان تاثیر سهمیه در سوابق تحصیلی برای قبولی در دانشگاه آزاد مثال زیر را مطالعه کنید.

 مثال برای درک بهتر تاثیر سهمیه ها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

 به عنوان مثال اگر دانشگاه آزادی برای پذیرش بدون کنکور ظرفیتی برابر با 200 نفر برای رشته ای خاص داشته باشد، از بین 200 نفر ظرفیت:

 25 درصد آن یعنی 50 نفر برای پذیرش داوطلبان دارای سهمیه 25 درصدی است.

 5 درصد آن یعنی 10 نفر برای پذیرش داوطلبانی است که دارای سهمیه 5 درصدی هستند.

 70 درصد باقی مانده یعنی 140 نفر نیز برای داوطلبانی است که بدون سهمیه بوده و به صورت آزاد در ثبت نام این دانشگاه شرکت کرده اند.

🅾 همانطور که در مثال بالا نیز مشاهده می کنید، تعداد خاصی از افراد که دارای سهمیه های یکسان هستند، مثلا همه سهمیه 25 درصدی دارند، باید با یکدیگر به رقابت برای قبولی در دانشگاه آزاد بدون کنکور بپردازند.

🅾 تعداد این افراد بسیار کمتر از تعداد داوطلبان بدون سهمیه و داوطلبان آزاد می باشد. مثلا اگر تعداد کل داوطلبانی که در انتخاب رشته خود دانشگاه آزاد با ظرفیت 200 نفری بالا را انتخاب کرده اند، 3000 نفر باشد.

🅾 از بین 3000 نفر حداکثر 500 نفر سهمیه دارند و 2500 نفر دیگر بدون سهمیه هستند. رقابت بین 500 نفر بسیار آسان تر از رقابت بین 2500 نفر خواهد بود.

🅾 پس تاثیر سهمیه در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد قابل ملاحظه بوده و می تواند احتمال قبولی افراد را بسیار بالا ببرد.

 

داوطلبان دانشگاه آزاد بدون کنکور مشمولین سهمیه میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور
سهمیه 25 درصد خانواده شهدا( پدر، مادر، برادر، خواهر و همسر و فرزندان) 25 درصد از ظرفیت دانشگاه
جانبازان بالای 25 درصد و همسر و فرزندانشان
آزادگان به همراه همسر و فرزندانشان
همسر و فرزندان مفقودالاثرها
سهمیه 5 درصد رزمندگانی که بیش از 6 ماه در جبهه حضور داوطلبانانه داشته اند. 5 درصد از ظرفیت دانشگاه
تمامی رزمندگان و ایثارگرانی که درصد جانبازی آنها کمتر از 25 درصد است.
بدون سهمیه داوطلبانی که هیچ سهمیه ای شامل آنها نمی شود. 70 درصد از سهمیه دانشگاه

 

 

 نکات مهم در رابطه با اعمال سهمیه در سوابق تحصیلی

 برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که برخی از سهمیه ها شامل حال آنها نیز می شود و در زمان ثبت نام سهمیه مربوطه را انتخاب می کنند.

 باید گفت برای استفاده از هرکدام سهمیه ها و تاثیر آنها در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد نیاز است که شما مدارک معتبر و کد ایثارگری و … را داشته باشید.

 داوطلبانی که به دنبال استفاده از سهمیه های رزمندگان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح هستند، باید فرم مربوطه را تکمیل کرده و کد 12 رقمی را از همان ارگان دریافت کنند. به یاد داشته باشید که برای ثبت نام دانشگاه آزاد این کد لازم است.

 سربازی اجباری و یا طرح شش ماهه حضور در جبهه دانشجویان، ماموریت های ارگان ها و … جزء حضور داوطلبانه در جبهه نشده و افراد نمی توانند از سهمیه 5 درصدی استفاده کنند.

 تمامی نیروهایی که کارت بسیج فعال دارند و یا تمامی بسیجان عادی که در پایگاه های مقاومت مشغول به فعالیت بوده اند و یا هستند، مشمول سهمیه رزمندگان نمی شوند.

 علاوه بر تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های آزاد اسلامی، امتیاز بومی گزینی نیز برای داوطلبان و متقاضیان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد، لحاظ می شود.

 امتیاز بومی گزینی می تواند به افراد کمک کند تا احتمال قبولی خود را در کد رشته محل های نزدیک به محل زندگی خود بالا ببرند.

 مثلا فردی که در استان اصفهان زندگی می کند احتمال قبولی بالاتری در دانشگاه آزاد اصفهان دارد نسبت به فردی که در استان تهران زندگی می کند و به دنبال قبولی در دانشگاه آزاد اصفهان است.

 پس مهم است که داوطلبان ثبت نام در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد علاوه بر تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، به امتیاز بومی گزینی نیز دقت کنند.

سخنی از مشاوران آویژه

 در این مقاله با تاثیر سهمیه در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی آشنا شدید.

 تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد به نحوی است که می تواند احتمال قبولی شما در دانشگاه آزاد بدون کنکور را بسیار بالا ببرد.

 پس مهم است که شما با توجه به شرایط و موقعیت خود نسبت به سهمیه هایی که به شما تعلق می گیرد آگاه بوده و روند و مراحل استفاده از این سهمیه را هنگام انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد، طی کنید.

 استفاده از سهمیه ها باعث می شود که شما با تعداد نفرات کمتری به رقابت بپردازید. این موضوع احتمال قبولی شما در دانشگاه و رشته مدنظرتان را به شدت افزایش می دهد.

 اگر امتیازات و سهمیه های مختلف گفته شده در بالا را دارید، این فرصت را از دست نداده و برای بالا بردن شانس قبولی خود، به دنبال استفاده از سهمیه ها در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد باشید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 53
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 216
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 451
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,007
  • بازدید ماه : 1,007
  • بازدید سال : 17,007
  • بازدید کلی : 19,314