loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 25 چهارشنبه 06 دی 1402 نظرات (0)

شرایط پذیرش سپاه برای خدمت سربازی

چرا باید به سربازی در سپاه فکر کنید؟ خدمت سربازی دوره ای است که تمامی مردان ایرانی دغدغه آن را در زندگی تجربه خواهند کرد و هرکس به نحوی سعی می کند تا سختی های این دوره را برای خود کمتر کند. یکی از مهم ترین فاکتور هایی که هر شخص به موقع خدمت به آن توجه می کند محل خدمت سربازی و ارگان آن می باشد. طبیعی است که هر شخص بخواهد در نزدیکی محل زندگی خود خدمت سربازی را سپری کند ولی گاهی اوقات ارگان خدمتی بسیار مهم تر می شود.

ارگان خدمتی است که میزان سختی و آسانی خدمت را برای شما تعیین می کند. شاید بتوان گفت یکی از بهترین ارگان ها برای گذراندن خدمت سربازی در سپاه پاسداران باشد. گذراندن خدمت سربازی در این ارگان خواهان بسیاری دارد ولی خب متاسفانه ظرفیت پذیرش این ارگان در بین سایر ارگان ها( نیرو انتظامی و ارتش) کمتر است. اما این بدان معنا نیست که شما از گذراندن دوره خدمت سربازی خود در سپاه پاسداران ناامید شوید.

در ادامه پس از توضیح مختصری درباره ی این ارگان به شرایط پذیرش و مزایای آن می پردازیم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه ارگانی است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمانی نظامی است که به دستور بنیان گذار انقلاب اسلامی( امام خمینی) در دوم اردیبهشت ماه سال 1358 تاسیس شد.

این نهاد در ابتدا زیر نظر شورای انقلاب اسلامی فعالیت می کرد ولی پس از گذشت مدتی و با تشکیل ستاد فرماندهی کل، فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد. این سازمان از 5 قسمت مختلف که هر کدام وظایف مخصوص به خود را دنبال می کنند تشکیل شده است. این بخش ها عبارتند از:

  1. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  2. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  3. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  4. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  5. سازمان بسیج مستضعفین

خوب است بدانید که پذیرش مشمولین خدمت سربازی در قسمت های عملیاتی نیروی قدس انجام نمی شود و سربازان فقط در بخش های اداری و مکان هایی با تنش کمتر به کارگیری می شوند.

هم چنین سازمان بسیج مستضعفین قسمت مردم نهاد سپاه پاسداران می باشد که بیشتر جذبی مشمولین خدمت سربازی از همین سازمان انجام می شود.

این قوای 5 گانه زیر نظر ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود و تمامی فعالیت های این نهاد ها زیر نظر این ستاد هماهنگ می شود. علاوه بر این موارد سپاه شامل 2 حوزه نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات می شود که ولی فقیه به طور مستقیم زیر نظر رهبری فعالیت می کند و فاقد ساختار نظامی است. سازمان حفاظت اطلاعات نیز در ارتباط با امنیت کشور فعالیت می کند.

این دو بخش از بخش های حساس سپاه پاسداران می باشند و مشمولین خدمت سربازی در این بخش پذیرش نمی شوند.

شرایط پذیرش سپاه برای خدمت سربازی

سپاه نیز همانند سایر ارگان ها شرایط خاص خود را برای پذیرش مشمولین خدمت سربازی دارد البته شرایط آن کمی سختگیرانه تر از سایر ارگان ها می باشد. شرایط پذیرش سپاه برای خدمت سربازی عبارتند از:

  1. داشتن اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رعایت اصول دینی
  2. داشتن سابقه بسیجی( چه به عنوان بسیج عادی یا فعال)

علاوه بر شرایط ذکر شده پذیرش در سپاه دارای شرایط مختلفی است که تا حد زیادی به سازمان پذیرش کننده شما و محل زندگی شما مربوط است. از جمله سایر شرایط پذیرش سپاه پاسداران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مدرک پایان دوره تکمیلی که توسط بسیج برگزار می شود
  • داشتن تخصص های مورد نیاز متناسب با محل به کارگیری شما( با امریه اشتباه نگیرید، امریه نیازمند مدرک تحصیلی دانشگاهی می باشد)

به طور مثال برخی از سازمان های سپاه در استان تهران گذراندن دوره تکمیلی بسیج را جزو شرایط الزامی جذب خود کرده اند اما خب این موضوع در مورد اکثر استان ها صادق نیست و داشتن مدرک پایان دوره تکمیلی بسیج به صورت امتیاز محسوب می شود و شخص با گذراندن این دوره نسبت به بقیه در اولویت قرار می گیرد.

اگر متقاضی خدمت در سپاه در مناطقی هستید که خواهان زیادی دارند مانند مراکز استان ها باید بدانید که سپاه برای پذیرش در این مناطق اولویت بندی خاصی را مشخص کرده است. افراد بر اساس موارد زیر اولویت بندی می شوند:

  • دارندگان کارت بسیج فعال
  • افرادی که گواهینامه پایان دوره تکمیلی بسیج را دارند.
  • افرادی که مشکل پزشکی خاصی ندارند و از رزم معاف نیستند
  • افرادی که مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت محل پذیرش خود دارند

مزایای خدمت سربازی در سپاه پاسداران چیست؟

حال که شرایط پذیرش در سپاه پاسداران را توضیح دادیم به سراغ مزایای گذراندن خدمت سربازی در این ارگان می رویم.

  • اولین و شاید یکی از مهم ترین مزایای خدمت سربازی سپاه اختیاری بودن محل خدمت است. یعنی شما می توانید محل دلخواه را برای خدمت خود انتخاب کنید. بسیاری از مشمولین خدمت سربازی به خاطر همین موضوع خواهان گذراندن دوره خدمت سربازی خود در این ارگان هستند.
  • علاوه بر این، برخلاف اخذ امریه در این ارگان گذراندن خدمت سربازی نیاز به داشتن مدرک تحصیلی خاصی نیست
  • الزام به عضویت در کمیته امداد و سازمان بهزیستی و هم چنین جزو خانواده ایثارگران بودن وجود ندارد.
  • اگر دوره تکمیلی بسیج را پشت سر گذاشته باشید نیاز به گذراندن دوره آموزش نظامی که سخت ترین دوره در خدمت است نخواهید داشت و مدرک آن برای شما معادل سازی خواهد شد.
  • مشکلی برای استفاده از کسری های خدمت خود نخواهید داشت و در صورتی که قبل از اعزام خود غیبت نکرده باشید می توانید از تمامی مزایای کسری خود استفاده کنید.
  • و در نهایت می توان گفت که سپاه راحت ترین ارگان برای گذراندن خدمت سربازی می باشد و سخت گیری های مرسوم در سایر ارگان ها در سپاه دیده نمی شود.

تا این جا از مزایای خدمت در سپاه گفتیم، نمی توان گفت خدمت در سپاه معایبی دارد و شاید تنها ایرادی که بتوان به آن گرفت، داشتن شرایط خاص برای پذیرش است.

پذیرش در سپاه به چه صورت انجام می شود؟

بر خلاف سایر ارگان ها که پذیرش سرباز را فقط از طریق سازمان نظام وظیفه انجام می دهند سپاه از دو روش برای پذیرش مشمولین خدمت سربازی استفاده می کند. پذیرش در سپاه به دو صورت زیر انجام می شود:

پذیرش سربازی در سپاه از طریق سازمان نظام وظیفه

اولین روش پذیرش سرباز در سپاه همانند سایر ارگان ها به کمک سازمان نظام وظیفه است. یعنی این که مسئولین جذب سرمایه انسانی در این ارگان نیروی انسانی لازم در سال پیش رو را تخمین می زنند و از سازمان نظام وظیفه آن تعداد نیرو را درخواست می کنند. بعد از آن سازمان نظام وظیفه به صورت کاملا تصادفی و رندوم از میان مشمولین خدمت سربازی که دفترچه اعزام به خدمت دارند، افرادی را برای گذراندن دوره خدمت خود در سپاه در نظر می گیرد. همانطور که گفته شد این کار کاملا به صورت رندوم و بدون دخالت نظر شخصی افراد صورت می گیرد.

پذیرش سربازی در سپاه از طریق مراجعه به دفاتر سپاه

دومین راه گذراندن خدمت سربازی در سپاه از طریق مراجعه شخص مشمول صورت می گیرد. در این روش شخصی که خواهان گذراندن خدمت در سپاه است باید به یکی از مراکز سپاه مراجعه کند و اقدامات لازم را انجام دهد. به همین منظور ابتدا باید دفترچه اعزام به خدمت خود را پر کرده و پس از تعیین تاریخ  اعزام دو ماه قبل از آن با به همراه داشتن مدارک به دفاتر منابع انسانی یکی از نیروهای زمینی سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا، سپاه های استانی، نواحی بسیج مراجعه کرده و پس از پر کردن فرم های مورد نیاز باید منتظر تاییدیه فرمانده باشید. در صورت تایید شدن شرایط شما می توانید خدمت سربازی خود را در آن مرکز سپری کنید.

نظام وظیفه

چه مدارکی باید به هنگام مراجعه به مراکز سپاه همراه داشته باشیم؟

قبل از این که به مراکز ذکر شده در قسمت قبل مراجعه کنید یک سری از مدارک را باید آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای مراجعه به مراکز سپاه عبارتند از:

  • فرم پذیرش در سپاه که در خود مرکز به شما داده می شود.
  • داشتن پایان دوره گواهی تکمیلی بسیج( الزامی نیست)
  • داشتن گواهی بسیج فعال( حداقل به مدت 6 ماه)
  • برگ سبز یا برگ اعزام به خدمت با مهر بدون غیبت
  • مدارک شخصی شامل شناسنامه، کارت ملی، عکس پرسنلی

دقت داشته باشید از تمامی موارد بالا کپی تهیه کنید.

میزان حقوق در سپاه په میزان است؟

تا این جا تمامی مواردی را که نیاز است در مورد خدمت در سپاه بدانید را برای شما توضیح دادیم. در این قسمت به عنوان بخش پایانی به یکی از رایج ترین سوالات پاسخ می دهیم و آن میزان حقوق سربازان در سپاه می باشد. شاید فکر کنید که به دلیل خاص تر بودن شرایط خدمت در سپاه میزان حقوق آن بیش تر از سایر ارگان ها باشد ولی اینطور نیست و میزان حقوق در این ارگان برابر با سایر ارگان ها و مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه می باشد.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

یکی از بزرگترین مراحل زندگی هر ‍‍‍پسر ایرانی خدمت سربازی است و در صورتی که مشکلی در وضعیت نظام وظیفه شما وجود داشته باشد از بسیاری از خدمات اجتماعی همانند استخدام به هر صورت، اجازه خروج از کشور، دریافت هر گونه وام، دریافت مدرک تحصیلی و ... محروم خواهید شد. بنابراین بسیار اهمیت دارد تا اطلاع دقیقی از تمامی موارد مربوط به نظام وظیفه داشته باشید.

مرکز مشاوره آویژه توسط کادری مجرب می توایند به شما بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مشاوره نظام وظیفه ارائه دهد. مشاورین ما نیاز شما را در موارد نظام وظیفه برطرف می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 51
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 241
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 551
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,107
  • بازدید ماه : 1,107
  • بازدید سال : 17,107
  • بازدید کلی : 19,414