loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 10 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

کسری مناطق عملیاتی

خدمت در مناطق عملیاتی، فرصتی طلایی برای جوانان است تا با ایثار و فداکاری، دین خود را به خاک میهن ادا کنند. کسری خدمت در این مناطق، مشوقی برای حضور در این مناطق و تجربه حس غرورآفرین دفاع از مرزهای ایران است.

دوران سربازی یکی از پرچالش ‌ترین دوران‌ها در زندگی هر مرد ایرانی است. خدمت سربازی در مناطق عملیاتی، یکی از دشوارترین شرایط را در بین مناطق گوناگون در ایران دارد.

افراد با شرایط مختلف به دنبال روش های کاهش و تسهیل دوران خدمت خود هستند. از جمله این روش ها می توان به امریه سربازی و کسری های مختلف اشاره نمود.

در این مناطق هنوز هم درگیری‌هایی با اشرار و سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی در جریان است. گذراندن دوره سربازی در این مناطق باعث می‌شود تا افراد، کسری خدمت دریافت کنند. خدمت در این مناطق که بیشتر در شمال غرب، غرب و جنوب شرقی کشور قرار دارند، باعث می‌شود تا کمی از مدت سربازی افراد کم شود.

به علاوه افرادی که پدر آن‌ها بعد از قطعنامه سال 1368 در این مناطق خدمت کرده باشند هم می‌توانند از کسری مناطق عملیاتی بعد از قطعنامهبهره‌مند شوند. اگر می‌خواهید با لیست مناطق عملیاتی برای کسری خدمتبه طور دقیق آشنا شوید و یا میزان کسری هر منطقه عملیاتی را بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

به چه مناطقی، منطقه عملیاتی گفته می‌شود؟

شما به عنوان مشمول وقتی وارد دوره سربازی می‌شوید، ممکن است با توجه به مدرک تحصیلی و دیگر ملاک ها، اعزام به خدمت سربازی در یکی از مناطق مختلف ایران می شوند.

یکی از بخش‌هایی که ممکن است به آن جا فرستاده شوید، مناطق عملیاتی هستند. مناطق عملیاتی مناطقی هستند که امنیت در آن مورد حفاظت شدیدتری قرار می‌گیرد.

در این مناطق در برخی از اوقات ممکن است حملات و عملیات‌هایی از جانب گروه‌ها و نهادهای معاند صورت گیرد. این مناطق بیشتر در مرزهای ایران قرار دارند. مناطق عملیاتی در کشور ما بیشتر در مناطق مرزی و شهرهایی واقع در شمال غرب، غرب، جنوب، شرق و جنوب شرق جای گرفته‌اند.

کسری خدمت مناطق عملیاتی چیست؟

خدمت در مناطق عملیاتی، از دیگر مناطق داخلی ایران سخت ‌تر است و افراد ممکن است سختی‌های بیشتری برای حفظ امنیت، متحمل شوند.

به همین دلیل سازمان نظام وظیفه برای این که عدالت را بین همه سربازان برقرار کند، کسری‌هایی را برای سربازان در این مناطق در نظر گرفته است.

کسری خدمت مناطق عملیاتی تنها برای سربازانی که بومی این مناطق نیستند، در نظر گرفته می‌شود. به علاوه سازمان نظام وظیفه، کسری‌هایی را هم برای فرزندان افرادی که بعد از قطعنامه سال 1368 در مناطق عملیاتی به خدمت مشغول بوده‌اند هم در نظر گرفته است.

این کسری‌ها بسته به نوع خدمت، منطقه و طول خدمت این افراد، متغیر است. افرادی که سرباز هستند یا قصد ورود به این دوران را دارند، می‌توانند با ارائه مدارک خدمت پدر خود در مناطق عملیاتی، کسری دریافت کنند.

اگر بخواهیم راجع به انواع کسری خدمت صحبت کنیم باید بگوییم مشمولین می توانند در موارد زیادی از کسری خدمت سربازی استفاده کنند. در این مقاله شما را با انواع کسری های خدمت ،خدمت در مناطق محروم و تمامی مسائل مرتبط با کسری خدمت مناطق آشنا خواهیم کرد. همانطور که می دانید در قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا کسری های خدمت متفاوتی وجود دارد که مشمولین می توانند از آن ها بهره مند شوند . ما در این جا به کسری ها مناطق اشاره خواهیم کرد .

مدارک لازم برای دریافت کسری خدمت مناطق عملیاتی

افراد قبل از ورود به دوران سربازی می‌توانند برای دریافت کسری خدمت مناطق عملیاتی پدر اقدام کنند. برای این منظور لازم است که دفترچه سربازی را تهیه کرده و این مدارک را نیز آماده نمایند:

⚫ شناسنامه و یک کپی از تمام صفحات آن

⚫ کارت ملی به همراه کپی از آن

⚫ عکس پرسنلی رنگی با پشت زمینه سفید که جدید گرفته شده باشد.

⚫ مدارک تحصیلی فرد مشمول

⚫ شناسنامه همسر و کپی آن در صورتی که فرد مشمول متاهل است.

⚫ تکمیل کردن فرم‌های موجود در دفترچه اعزام به خدمت و ارائه آن در مراکز پلیس+10

⚫ ارائه گواهی جانبازی یا رزمنده بودن یا خدمت پدر در یکی از مناطق عملیاتی کشور پس از اجرای قطعنامه

⚫ ارائه مدارکی که نشان دهد، فرد مشمول هیچ گونه غیبتی در پرونده خود ندارد.

⚫ ارائه مدارک کامل از خدمت پدر در یکی از مناطق عملیاتی کشور که می‌تواند منجر به دریافت کسری خدمت برای فرزند شود.

مزایای خدمت در مناطق عملیاتی

با این که خدمت کردن در مناطق عملیاتی در ایران سخت و حساس است؛ اما مزایایی هم دارد. شما به عنوان مشمول اگر در یکی از مناطق عملیاتی کشور خدمت کرده باشید، می‌توانید تا 3 ماه کسری خدمت دریافت کنید. این کسری می‌تواند تا سربازی شما را از 21 ماه به 18 ماه کاهش دهد. به علاوه متوسط حقوق افرادی که در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند، از سربازان عادی بیشتر است.کسری خدمت در مناطق عملیاتی پدر هم می‌تواند تا میزان قابل توجهی از دوره سربازی شما کم کند. این مدت کسری به محل خدمت پدر و طول خدمت او در این مناطق بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید: کسری خدمت مناطق محروم

کسری خدمت در مناطق عملیاتی چگونه محاسبه می‌شود؟

گذراندن دورانی مانند دوره آموزشی خدمت سربازی در مناطق عملیاتی از دیگر مناطق ایران سخت ‌تر است و به همین دلیل سربازان سختی‌ها و زحمات بیشتری را تحمل می‌کنند. افرادی که در این مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند، به دلیل حساسیت و سختی بیشتر فعالیت‌ها، می‌توانند کسری خدمت بگیرند. اما این کسری چگونه محاسبه می‌شود؟ سازمان نظام وظیفه برای این دسته از افراد که در مناطق عملیاتی کشور، در حال خدمت هستند تا 3 ماه کسری در نظر می‌گیرد. مدت دقیق این کسری‌ها به منطقه مورد نظر و مدتی که فرد در آن‌جا خدمت کرده بستگی دارد.

لیست مناطق عملیاتی برای کسری خدمت

برخی از شهرها و مناطق در ایران، از طرف سازمان نظام وظیفه به عنوان مناطق عملیاتی در نظر گرفته شده است. این مناطق شامل این موارد است:

✅ مناطق عملیاتی استان آذربایجان غربی که شامل شهرهای اشنویه، پیرانشهر و سردشت است.

✅ مناطق عملیاتی استان کردستان که شامل شهرهای بانه، مریوان و سرآباد (غرب) می‌شود.

✅ مناطق عملیاتی استان کرمانشاه که شامل مناطق و شهرهای سرپل ذهاب، باینگان، ازگله، تازه آباد، اورامانات، پاوه و نوسود می‌شود.

✅ مناطق عملیاتی استان ایلام که شامل شهرها و مناطق ایوان، ایلام، صالح آباد، مهران، دهلران و نوسیان می‌شود.

✅ مناطق عملیاتی استان خوزستان که شامل شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش، هفت تپه، اهواز، خرمشهر، آبادان، هویزه، شادگان، حمیدیه، هندیجان، بستان، بندر امام خمینی، سوسنگرد، اروندکنار و… می‌شود.

✅ مناطق عملیاتی استان بوشهر که شامل شهرهای بندر بوشهر، بندر دیلم، گناوه و بندر خارک می‌شود.

کسری خدمت منطقه عملیاتی پدر

اگر فردی در جنگ و عملیات در مناطق عملیاتی ایران پس از سال 67 خدمت کرده باشد، کسری خدمت برای اعضای درجه یک خانواده او در زمان اعزام به خدمت ایشان تعلق می‌گیرد.

این کسری به طرح کسری بعد از قطعنامه و یا طرح امام حسن مجتبی هم معروف است. در این طرح بر اساس مدت خدمت پدر در این مناطق عملیاتی و همچنین شهری که پدر در آن خدمت کرده است، کسری برای فرزند در نظر گرفته می‌شود. لیست مناطق عملیاتی برای کسری خدمت پدر نیز همان مناطقی است که در بخش قبلی به آن اشاره شد.

 میزان این کسری در مناطق عملیاتی کشور، به ازای هر ماه خدمت، 9 روز کسری است. همچنین اگر این افراد در یگان‌های استان سیستان و بلوچستان خدمت کرده باشند، بابت هر ماه خدمت، 6 روز کسری برای آنان محاسبه می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه کسری خدمت جبهه پدر حتما این مقاله را بخوانید: کسری خدمت ایثارگری

شرایط دریافت کسری خدمت مناطق عملیاتی

گرفتن این نوع کسری خدمت، شرایط ویژه‌ای دارد. این شرایط و قوانین ممکن است در سال‌های گوناگون تغییراتی داشته باشد. در حال حاضر شرایط دریافت کسری خدمت مناطق عملیاتی شامل این موارد می‌شود:

⭐ برای دریافت این نوع کسری، فرد مشمول نباید به هیچ عنوان غیبت داشته باشد. داشتن غیبت سربازی می‌تواند گرفتن هر نوع کسری را سخت و گاهی غیرممکن کند.

⭐ فقط یک فرزند می‌تواند کسری خدمت مناطق عملیاتی پدر را دریافت کند.

⭐ اگر پدر در دو یا چند سازمان یا نهاد در این مناطق عملیاتی خدمت کرده باشد، باید سوابق همه این خدمات به سازمان نظام وظیفه ارسال شود. این سازمان با روش تجمیع، همه این سوابق را بررسی کرده و برای کسری خدمت فرزند او، مورد استفاده قرار خواهد داد.

⭐ اگر پدر در یکی از مناطق عملیاتی کشور و پس از اتمام جنگ، خدمت کرده باشد و صاحب فرزند دو یا چند قلو باشد، می‌تواند از این کسری‌ها به طور مساوی برای پسران خود استفاده کند. شرط این موضوع این است که فرزندان باید به صورت همزمان برای رفتن به سربازی اقدام کنند.

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

دریافت کسری از خدمت سربازی به روش‌های گوناگونی ممکن است. یکی از این روش‌ها، کسری خدمت مناطق عملیاتی کشور است. در این روش فردی که در یکی از مناطق ذکر شده خدمت کرده باشد، می‌تواند برای فرزند مشمول خود، کسری دریافت کند. این کسری به منطقه و مدت خدمت پدر بستگی دارد. همچنین نظام وظیفه برای افرادی که در حال حاضر در مناطق عملیاتی کشور مشغول خدمت هستند تا 3 ماه کسری در نظر گرفته است.

اگر در مورد کسری خدمت مناطق عملیاتی نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از مشاوره نظام وظیفه بهره مند گردید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

کسری مناطق عملیاتی + لیست مناطق عملیاتی برای کسری خدمت

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 54
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 212
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 442
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 998
  • بازدید ماه : 998
  • بازدید سال : 16,998
  • بازدید کلی : 19,305