loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 24 پنجشنبه 07 دی 1402 نظرات (0)

شرایط استفاده از معافیت عفو رهبری (بخشودگی سنی) چیست؟

همان طور که اطلاع دارید، یکی از مهم ترین مسائلی که پسران ایرانی با آن مواجه هستند، خدمت سربازی است. سربازی اجباری در ایران 24 ماهه است که در سه دوره آموزشی، کد و ضرورت انجام می شود.

تمامی افرادی که در سن مشمولیت قرار می گیرند، موظف به انجام سربازی هستند؛ مگر در شرایط خاص، که یکی از آنها شرایط معافیت عفو رهبری یا همان معافیت بخشودگی سنی است.

معافیت عفو رهبری یا بخشودگی سنی با توجه به اینکه عده قابل توجهی از مشمولان در زمان جنگ از رفتن به سربازی خودداری کردند و زیاد شدن و افزایش تعداد غایبان مشکلاتی را برای آنان و نیروهای مسلح ایجاد می کرد، در سال 82 با تصویب رهبری و عفو مشمولان غایب، مقرر شد افراد به لحاظ مدرک تحصیلی از این معافیت استفاده کنند.

اگر می خواهید درباره شرایط استفاده از معافیت عفو رهبری در سال ۱۴۰۲ اطلاعات بیشتری کسب نمایید، از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

انواع معافیت های نظام وظیفه

معافیت های بخشودگی رهبری، یکی از مواردی است که دارای قوانین مشخص بوده و بر اساس آن متقاضیان می توانند شرایط خود را بررسی کرده و کارت معافیت خود را دریافت کنند.

این شرایط تصویب شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا در مورد مشمولین غایب و فراری از سربازی قابل استفاده می باشد.

پونزمعافیت های سربازی نظام وظیفه ی عمومی ناجا، بشرح زیر هستند:

  • معافیت سربازی عفو رهبری یا همان بخشودگی سنی
  • معافیت های سربازی پزشکی
  • معافیت های خدمت سربازی کفالت
  • معافیت های خدمت سربازی ایثارگران و جانبازان
  • معافیت های سربازی نخبگان ملی
  • معافیت های سربازی مددجویان بهزیستی
  • معافیت های سربازی اعضای کمیته امداد امام خمینی
  • معافیت های تحصیلی خدمت سربازی

این معافیت ها یک به یک شرایط خاص خود را دارند، که برای استفاده از آنها باید اطلاعات لازم را بدست آورد و سپس برای آنها اقدامات مورد نیاز را اعمال کرد.

در این مقاله مشاوره نظام وظیفه آویژه، شرایط و ضوابط معافیت سربازی بخشودگی سنی یا همان عفو رهبری را در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد. شما می توانید این مقاله را به طور کامل مطالعه کرده و راهنمایی های لازم را از مشاورین این مرکز بدست آورید.

معافیت عفو رهبری چیست؟

بر اساس پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، تخلف قانونی کلیه مشمولان غایب و فراری برابر ابلاغیه شماره 5/12/708/3/م/4/ن مورخ 1382/06/17 معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از سوی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا بشرح زیر مورد عفو قرار گرفته و برای آنان کارت معافیت عفو رهبری صادر می گردد.

این امر با توجه به مدرک تحصیلی و سن فرد مشمول در ۵ گروه تقسیم می شود. در صورتی که فردی در هر یک از گروه های زیر باشد، می تواند کارت معافیت خود را دریافت کند.

پونزاین پنج گروه بشرح زیر هستند:

  • گروه اول

مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴

  • گروه دوم

دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴

  • گروه سوم

دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس متولدین تا پایان سال ۱۳۵۲

  • گروه چهارم

دارندگان مدرک تحصیلی دکتری غیرپزشکی متولدین تا پایان سال ۱۳۵۰

  • گروه پنجم

دارندگان مدرک تحصیلی دکتری پزشکی و دامپزشکی متولدین تا پایان سال ۱۳۴۴ و متولدین سال ۱۳۴۵ (در صورتی که در سال ۱۳۸۲ مشغول به تحصیل در مقطع دکتری یا دانشجوی کارشناسی ارشد می بودند.)

شرایط معافیت عفو رهبری چگونه است؟

شرایط معافیت عفو رهبری همان ضوابط و قوانین نظام وظیفه است که به مشمولان ابلاغ می گردد. می دانید که جوانان پس از رسیدن به سن 18 سالگی و پس از پایان آن، مشمول خدمت سربازی وظیفه خواهند شد.

این جوانان باید در سن مشمولیت به خدمت اعزام شوند. سن خدمت سربازی همانطور که از 18 سالگی شروع می شود، تا پایان سن 50 سالگی ادامه خواهد داشت. پس کسانی که قصد رفتن به خدمت سربازی را دارند، تا سن 50 سالگی باید به خدمت دوره ی ضرورت اعزام شوند.

اما سوالی که مطرح خواهد بود این است که افرادی که در این بازه ی سنی به خدمت سربازی نمی روند، غایب هستند یا به عنوان سرباز فراری معرفی می شوند تکلیفشان چیست؟ این همان سوالی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن پاسخی مفصل بدهیم.

برخی از مشمولین به خدمت سربازی نرفته و به غیبت غیر موجه وارد می شوند. برخی دیگر نیز پس از دو ماه خدمت کردن در پادگان های نظامی، از خدمت فرار کرده و دیگر به محل خدمت خود باز نخواهند گشت. این افراد سرباز فراری شناخته می شوند. این افراد می توانند از معافیت بخشودگی سنی و عفو رهبری برخوردار شوند.

معافیت های بخشودگی سنی برای افرادی که در سنین بالا هستند و دارای مدارک تحصیلی مختلف می باشند، استفاده می شود. در واقع شرایط معافیت بخشودگی سنی به دو مبحث سن و میزان تحصیلات وابسته است.

این شرایط برای مشمولین دارای هر نوع مدرک تحصیلی متفاوت می باشد که در ادامه شرایط هر مدرک را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دسته بندی مشمولین متقاضی دریافت معافیت های عفو رهبری

گروه اول: مشمولین متقاضی معافیت سربازی و دارندگان مدرک زیر دیپلم، مدرک دیپلم و مدرک فوق دیپلم (متولدین سال 1354)

گروه دوم: متقاضیان و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی یا لیسانس (متولدین سال 1354)

گروه سوم: متقاضیان دریافت معافیت های عفو رهبری و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس (متولدین سال 1352)

گروه چهارم: متقاضیان و دارندگان مدارم دکتری غیر پزشکی (متولدین سال 1350)

گروه پنجم: متقاضیان دارای مدرک تحصیلی پزشکی و دامپزشکی (متولدین سال 1344)

این پنج گروه نام برده، در صورتی می توانند از معافیت های سربازی عفو رهبری بهره مند شوند، که شرط سنی گفته شده در هر گروه را رعایت کنند. هر گونه تغییر در سن شناسنامه ای فرد پیگرد قانونی داشته و نظام وظیفه عمومی کشور این تغییرات را محاسبه نخواهد کرد.

مدارک مورد نیاز معافیت رهبری (بخشودگی سنی) مشمولان مقیم خارج از کشور

  • برگه تکمیل شده تعهد نامه استفاده از معافیت رهبری (برگه شماره 6)
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی (چنانچه خارج از کشور تحصیل نموده باشد، به تایید نماینده کنسولی جمهوری اسلامی در آن کشور برسد و توسط مترجم دادگستری ترجمه شود.)
  • تصویر شناسنامه و وکالت نامه وکیل برای مشمولین مقیم خارج از کشور
  • گواهی ترخیص و تسویه حساب برای سربازان واجد شرایط حین خدمت
  • گواهی صادره از سازمان های ذیربط مبنی بر لغو تعهد برای مشمولینی که متعهد خدمت بوده و به دلایلی از ادامه تعهد بازمانده و معافیتی دریافت نکرده اند.
  • گواهی صادره از نیروهای مسلح برای آن دسته از کارکنان مستعفی یا اخراجی که موفق به دریافت کارت معافیت و یا پایان خدمت نگردیده اند.

تذکر: مشمولینی که بیش از 50 سال از سن آنان سپری شده باشد، نیازی به درخواست معافیت ندارند و شناسنامه عکس دار آنان مشروط بر اینکه تغییرات سنی نداشته باشد، به منزله روشن بودن وضعیت وظیفه عمومی آنان می باشد.

مدارک لازم جهت دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی

  1. آخرین مدرک تحصیلی مشمول که از مهم ترین مدارک برای این نوع معافیت خدمت به حساب می آید.
  2. کپی تایید شده ی رسمی آخرین مدرک تحصیلی مشمول
  3. فرم شماره 6 که تعهد معافیت عفو رهبری می باشد.
  4. اصل شناسنامه ی مشمولین
  5. تصویر شناسنامه ی مشمول که باید از تمام صفحات آن کپی گرفته شود.
  6. اصل کارت شناسایی ملی مشمولین
  7. کپی کارت شناسایی ملی
  8. 2 عدد عکس پرسنلی رنگی تمام رخ از مشمولین

این مدارک را مشمولین باید به نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل دهند تا درخواست معافیت آنها به سازمان نظام وظیفه فرستاده شود. سپس مراحل تایید سپری شده و کارت معافیت برای مشمول ارسال می شود.

نحوه دریافت معافیت عفو رهبری

دریافت معافیت بخشودگی عفو رهبری آنقدرها هم که فکر می کنید مراحل پیچیده ای ندارد. پس از انجام این مراحل، مشمولین می توانند کارت معافیت خود را دریافت کنند و می توان گفت این خود انگیزه ای است تا مراحل دریافت معافیت بخشودگی سنی را سریع تر و قدم به قدم انجام دهند.

آن دسته از متقاضیان دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی، باید به نکاتی توجه داشته باشند، تا با مشکل مواجه نشوند.

هم چنین قبل از اقدام برای دریافت این نوع معافیت عفو رهبری، سعی کنید تمام شرایط و ضوابط آن را نیز با دقت مطالعه کنید؛ زیرا قوانین نظام وظیفه هر ساله تغییرات بسیاری می کند.

در این راستا شما برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، تغییرات و اصلاحات قوانین معافیت سربازی، با کارشناسان مجرب مجموعه آویژه تماس حاصل فرمایید تا بصورت تخصصی و دقیق نسبت به شرایط نظام وظیفه خود مشاوره دریافت نمایید و برای مراحل دریافت معافیت مدنظر خود، هوشمندانه و با اطلاعات قبلی کامل اقدام کنید.

مراحل دریافت معافیت خدمت سربازی بخشودگی سنی

مرحله اول: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +10 و دریافت دفترچه خدمت وظیفه

مرحله دوم: مطالعه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه و کسب اطلاعات درباره ی قوانین معافیت سربازی عفو رهبری

مرحله سوم: آماده سازی مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت خدمت سربازی بخشودگی سنی و تکمیل فرم های مشخصات فردی و فرم های درخواست معافیت های بخشودگی سنی

مرحله چهارم: ارائه ی مدارک لازم به دفاتر خدمات الکترونیک

مرحله پنجم: فرستادن درخواست معافیت های بخشودگی سنی مشمول از طریق سامانه ی دفاتر پلیس +10

مرحله ششم: صدور کارت معافیت مشمول از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی کشور

مرحله هفتم: ارسال کارت معافیت سربازی بخشودگی سنی مشمول از طریق دفاتر پستی

امکان دریافت معافیت عفو رهبری برای همه مشمولین وجود دارد؟

امکان دریافت معافیت عفو رهبری برای دارندگان شرایط سنی گفته شده در بالا با مدرک تحصیلی مشخص شده در نظر گرفته شده است. پس مدرک تحصیلی یکی از اصلی ترین شرایطی است که به مشمول امکان دریافت معافیت عفو رهبری را خواهد داد.

قبل از اقدام برای این معافیت، شرایط بالا را مطالعه کنید. مشمولین متقاضی دریافت معافیت بخشودگی رهبری باید به این نکته دقت داشته باشند که پس از سن 50 سالگی، دیگر نیاز به دریافت معافیت نخواهند داشت؛ زیرا سن قانونی برای اعزام به خدمت از سن 18 سالگی تا 50 سالگی است.

افرادی که به سن 50 سالگی می رسند، نیازی به دریافت معافیت نخواهند داشت. این افراد اگر شناسنامه ی عکس دار داشته باشند و توضیحات شناسنامه ی آنها تغییرات سنی را اعمال نکرده باشد، شناسنامه ی آنها به منزله ی کارت معافیتشان خواهد بود.

مشاوره دریافت معافیت عفو رهبری

دریافت معافیت عفو رهبری برای مشمولین بسیار ضروری است؛ زیرا نکاتی وجود دارد که مشمولین از آن بی اطلاع بوده و کسب اطلاعات در این زمینه ها به مشمولین کمک زیادی خواهد کرد.

مشاوره دریافت معافیت بخشودگی سنی در مرکز آویژه، در اختیار متقاضیان عزیز قرار دارد. این مرکز مشاوره نظام وظیفه در همه ی زمینه های خدمت سربازی به مشمولین مشاوره ارائه می دهد.

شما می توانید با شماره 9099071985 تماس گرفته و اطلاعات لازم در زمینه های مختلف معافیت های سربازی را از مشاورین آویژه درخواست کنید.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست، تا با توسعه اطلاعات خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط نظام وظیفه، به بخش اخبار مشاوره نظام وظیفه مرکز مشاوره آویژه مراجعه نمایید.

سخن آخر

معافیت های مختلفی پیش روی مشمولان خدمت قرار می گیرد، که امکان استفاده از این معافیت ها برای افراد ایرانی در خارج از کشور نیز مهیا است.

یکی از معافیت های مورد توجه، معافیت عفو رهبری است که به مناسبت سال نهضت خدمت رسانی، به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به مشمولان خدمت اعطا می شود.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از شرایط استفاده از معافیت عفو رهبری در سال ۱۴۰۲ و بخشودگی معافیت سنی آگاه سازیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره نظام وظیفه، مشاوره معافیت خدمت سربازی و... احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا پاسخگوی سوالات و راهنمای شما باشند.

از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 52
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 209
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 435
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 991
  • بازدید ماه : 991
  • بازدید سال : 16,991
  • بازدید کلی : 19,298