loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 24 سه شنبه 21 آذر 1402 نظرات (0)

امریه دادگستری

امریه سربازی قوه قضاییه و دادگستری یکی از گزینه هایی است که برای علاقه مندان به امریه شدن وجود دارد. قوه قضاییه و دادگستری یکی از ارگانهایی است که نام آن در بین ارگانهای امریه گیر وجود دارد در واقع سازمان وظیفه سهمیه ای را به قوه قضاییه داده است تا بر اساس آن بخشی از نیروهای مورد نیاز خود برای ردیفهای شغلی مختلف را از بین سربازان و مشمولان وظیفه جذب کند.

این موضوع هم برای قوه قضاییه و هم برای سازمان وظیفه منافعی را به دنبال خواهد داشت مثلا سازمان وظیفه میتواند از این طریق تعداد سربازانی که در مراکز نظامی و پادگانها هستند را کنترل کند و از طرفی دادگستری ها نیز با جذب سربازان امریه در هزینه های مربوط به استخدام نیرو و… صرفه جویی میکنند. جدای از همه ی اینها، مهم ترین موضوع مزیتهایی است که امریه سربازی قوه قضاییه و دادگستری برای سربازان به همراه دارد.

افرادی که به عنوان امریه در قوه قضاییه و دادگستری به کار گرفته میشوند معمولا در آغاز ماه های زوج سال اعزام میشوند. این افراد در طول روز مدت زمان کمتری و تنها ساعات اداری را در محل خدمت خود میگذرانند و معمولا مانند دیگر کارمندان این اداره لباس شخصی میپوشند. همچنین دو سال خدمت سربازان امریه در قوه قضاییه به عنوان سابقه شغلی آنها در نظر گرفته میشود. البته باید تاکید کنیم که دادگستریها و قوه قضاییه هیچگونه تعهدی برای استخدام سربازان امریه بعد از پایان خدمت سربازی ندارد.

جذب سربازان امریه در این سازمان مانند دیگر سازمانهای امریه گیر طبق ضوابط و شرایط خاصی انجام میشود که توصیه میکنیم برای اطلاع از این موارد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رشته های مورد نیاز قوه قضاییه و دادگستری برای امریه کدامند؟

رشته های مورد نیاز قوه قضاییه و دادگستری برای امریه یکی از مهم ترین شرایطی است که از سوی این سازمان برای متقاضیان امریه سربازی در نظر گرفته شده است. قوه قضاییه و دادگستری تنها از بین افرادی که در رشته های مرتبط با فعالیتها و وظایف این سازمان تحصیل کرده اند، اقدام به جذب سرباز امریه میکند. این موضوع باعث میشود که از تخصص و دانش مشمولان به خوبی استفاده کند و مشمولان نیزتجربه حضور در محیط کار مرتبط با رشته تحصیلیشان را همزمان با گذراندن دوره سربازی خود کسب کنند.

توجه داشته باشید که داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مورد نیاز این سازمان برای پذیرش امریه الزامی است. بنابراین افرادی که در مقاطع پایین تر و یا در رشته های غیر مرتبط فارغ التحصیل شده اند مجاز به ثبت نام برای امریه در این سازمان نمی باشند و شانسی برای پذیرش امریه این سازمان ندارند.

اما برخی از رشته های مورد نیاز قوه قضاییه و دادگستری برای امریه به شرح زیر میباشد:

  • حقوق
  • فقه و مبانی اسلامی
  • کامپیوتر
  • مدیریت در گرایش های مدیریت دولتی، مدیریت اجرایی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت فرهنگی و هنری
  • علوم قضایی و حقوق
  • الهیات و معارف اسلامی
  • حسابداری
  • و…

همانطور که مشاهده میکنید رشته هایی که در حوزه حقوق و مبانی حقوقی است از رشته های مورد نیاز قوه قضاییه و دادگستری است. البته رشته هایی همچون حسابداری و کامپیوتر نیز در لیست این رشته ها مشاهده میشود که به کارگیری متخصصان این حوزه معمولا در هر سازمان و ارگان امریه گیر انجام میشود. البته توجه کنید که داشتن مدرک تحصیلی مرتبط به تنهایی تایید کننده پذیرش شما به عنوان سرباز امریه در این سازمان نمیباشد و باید شرایط متعدد دیگری را نیز داشته باشید که در ادامه مورد بحث قرار میگیرند.

اولویت پذیرش امریه سربازی در قوه قضاییه با چه کسانی است؟

اولویت پذیرش امریه در قوه قضاییه با کسانی است که همه ی شرایط لازم برای امریه شدن در این سازمان را دارا باشند. اما این شرایط به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی دسته بندی میشود که به شرح زیر میباشد:

شرایط عمومی که نه تنها برای امریه شدن در قوه قضاییه و دادگستری بلکه برای امریه شدن در هر ارگانی لازم است شامل موارد پنجگانه زیر میباشد:

  • مشمولانی که متاهل و دارای فرزند باشند.
  • سرپرستان خانوار
  • مشمولانی که به سبب بیماری معافیت از رزم گرفته اند.
  • افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی
  • مشمولانی که در خانواده های ایثارگران، شهدا، جانبازان باشند.

داشتن هر یک از شرایط ذکر شده در بالا باعث میشود شانس شما برای امریه شدن افزایش یابد هر چند ممکن است برخی سازمانها از بین افراد فاقد این شرایط نیز سرباز امریه جذب کنند. اما برخی شرایط دیگر نیز وجود دارد که از سوی قوه قضاییه اعلام میشود و تحت عنوان شرایط اختصاصی مطرح میشوند داشتن هر یک از این شرایط شما را در اولویت پذیرش امریه در قوه قضاییه قرار میدهد. مهم ترین این شرایط به شرح زیر میباشد:

  • مشمولان قاری و حافظ قرآن کریم که در این مورد ارائه تاییدیه های سازمان مربوطه الزامی است.
  • مشمولانی که متقاضی خدمت در مناطق محروم هستند
  • ایتام
  • افرادی که سابقه بسیج فعال داشته باشند
  • افرادی که شرایط دریافت کسری خدمت را نداشته باشند چرا که این افراد مدت زمان بیشتری میتوانند به قوه قضاییه خدمت کنند.
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته های مورد نیاز این سازمان
  • مشمولان فاقد غیبت
  • و…

علاوه بر موارد فوق سربازان بومی هر منطقه برای جذب شدن در قوه قضاییه همان منطقه در اولویت میباشند و به طور معمول فاصله محل زندگی مشمول تا محل خدمت نباید بیش از 35 کیلومتر باشد.

نحوه جذب و ثبت نام در سامانه امریه قوه قضاییه به چه شکلی است؟

نحوه جذب و ثبت نام در سامانه امریه قوه قضاییه موضوعی است که مشمولان و متقاضیان امریه سربازی در این سازمان باید به طور کامل از آن اطلاع یابند. لذا نحوه ثبت نام و جذب امریه و… در این بخش به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار میگیرد. در سالهای اخیر ثبت نام برای امریه سربازی اغلب به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام میشود که این موضوع درباره روند اخذ امریه سربازی در قوه قضاییه و دادگستری نیز صدق میکند. اگر شما متقاضی امریه شدن در دادگستریها میباشید باید بعد از اطلاع از شرایط لازم امریه شدن در این ارگان که در بالا مطرح شد، مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید و بعد از آن به سامانه اینترنتی ثبت نام امریه مربوط به قوه قضاییه مراجعه کنید.

این سامانه نیز توضیحاتی درباره قوانین و مقررات قوه قضاییه و جذب سرباز امریه در این سازمان ارائه داده است که شما باید بعد از مطالعه این موارد، مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنید. همچنین در این سایت فرمهایی قرار داده شده است که باید آنها را تکمیل کنید.

در نهایت با ثبت اطلاعاتتان در سامانه ثبت نام امریه، درخواست شما برای امریه شدن در قوه قضاییه نیز ثبت خواهد شد و در نهایت این سازمان اطلاعات شما را مورد بررسی و صحت سنجی قرار میدهد و در صورت تایید برای انجام مراحل بعدی از جمله مصاحبه حضوری و ارائه اصل مدارک و… فراخوانده میشوید. نکته ی دیگری که درباره نحوه جذب و ثبت نام در سامانه امریه قوه قضاییه وجود دارد این است که امکان ویرایش اطلاعات وارد شده نیز وجود دارد و شما میتوانید بعد از ثبت اطلاعات و با وارد کردن رمز عبور و نام کاربری خود دوباره به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آنها را ویرایش کنید.

روند اخذ امریه سربازی قوه قضاییه چگونه است؟

روند اخذ امریه قوه قضاییه تفاوت چندانی با اخذ امریه از دیگر ارگانها ندارد. یکی از اولین قدمهایی که باید برای اخذ امریه از این سازمان و دادگستریها که تحت نظارت قوه قضاییه کار میکنند، بردارید این است که با دانشگاه محل تحصیلتان به طور کامل تسویه حساب کنید. همچنین توجه کنید که برای امریه شدن در قوه قضاییه نیز باید قبل از اعزام به خدمت اقدام کنید. چرا که ارائه برگه اعزام به خدمت یا همان برگ سبز در زمان ثبت درخواست امریه الزامی است. لذا توصیه میکنیم چند ماه قبل از تکمیل دفترچه سربازی به سامانه ثبت نام امریه ی دادگستری ها و قوه قضاییه مراجعه کنید و اطلاعات و مدارک خود را ثبت کنید.

بخش کارگزینی قوه قضاییه مسئول رسیدگی به درخواستهای مشمولان برای اخذ امریه میباشد که بعد از ثبت مدارک توسط مشمولان، این مدارک ارائه شده را مورد بررسی قرار میدهد که در صورت تایید، باید مراحل بعدی را پشت سر بگذارید که این مراحل مراجعه حضوری برای ارائه اصل مدارک و احتمالا مصاحبه حضوری باشد.

چنانچه صلاحیت شما در تمام این مراحل تایید شود، چند روز قبل از اعزامتان، معرفی نامه ای به عنوان سرباز امریه به شما داده میشود. شما باید این معرفی نامه را بعد از پایان دوره دو ماهه آموزشی سربازی و در زمان تقسیم نیروها به یگان خدمتی خود تحویل دهید تا بقیه خدمت خود را به عنوان سرباز امریه و در قوه قضاییه و دادگستری بگذرانید. نکته ای که در روند اخذ امریه از قوه قضاییه و دادگستریها باید در نظر داشته باشید این است که درخواست امریه خود را تنها باید به این سازمان ارائه دهید. یعنی امکان ثبت درخواست امریه برای دو سازمان به شکل همزمان وجود ندارد، در غیر این صورت درخواست شما برای هر دو ارگان رد میشود.

مدارک لازم برای پذیرش امریه سربازی قوه قضاییه کدامند؟

مدارک لازم برای پذیرش امریه قوه قضاییه مقوله ی مهم دیگری است که در روند ثبت نام و اخذ امریه از این ارگان با آن مواجه خواهید شد بنابراین کسب اطلاعات دقیق دراین باره الزامی است. همانطور که گفته شد هر فرد تنها با داشتن شرایط خاصی مشمول امریه سربازی میشود. اما باید مدارک و مستنداتی را ارائه دهد که واجد شرایط بودن وی را تایید کند. این مدارک در ابتدا باید در سامانه امریه مربوط به قوه قضاییه بارگذاری شود که لیست آنها به شرح زیر است:

  • برگه اعزام به خدمت بدون غیبت که یکی از مهم ترین مدارک لازم برای ثبت درخواست امریه میباشد.
  • تصویر صفحات شناسنامه فرد مشمول و در صورت تاهل تصویر صفحات شناسنامه همسر و فرزندان
  • کپی پشت و روی کارت ملی
  • آخرین مدرک تحصیلی مشمول که باید در مقاطع کارشناسی و بالاتر و در یکی از رشته های مورد نظر قوه قضاییه باشد.
  • تکمیل فرم تعهد مبنی بر نداشتن هیچگونه نسبت فامیلی نسبی و سببی
  • فرم تکمیل شده مربوط به واکسیناسیون
  • فزم تکمیل شده نداشتن اعتراض به عدم پذیرش امریه
  • تکمیل تعهد نامه مربوط به 24 ماه خدمت در قوه قضاییه که طبق آن مشمول مجاز به استفاده از هیچگونه کسری خدمتی نمیباشد
  • مدارک مربوط به سوابق بسیج فعال مشمولان که حداقل ش ماه سابقه بسیج را تایید کند.
  • مدارک تایید کننده قاریان و حافظان قرآن کریم؛ از سوی سازمانهای زیربط

علاوه بر موارد ذکر شده افرادی که دارای شرایط پنجگانه باشند نیز باید مستندات مربوطه را ارائه دهند مثلا:

  • ارائه معرفی از بنیاد شهید و امور ایثارگران برای مشمولان خانواده ایثارگر
  • معرفی نامه کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای مشمولانی که مددجوی این سازمانها هستند
  • ارائه برگه معافیت از رزم برای مشمولانی که معافیت پزشکی گرفته اند
  • و…

بیشتر بخوانید: توجیه غیبت سربازی

حقوق دریافتی سربازان امریه قوه قضاییه و دادگستری چقدر است؟

همانطور که میدانید سازمان وظیفه هرماه حقوقی را برای کمک به سربازان در هزینه های رفت و آمد، خوراک و… در نظر گرفته است که سربازانی که به عنوان امریه در قوه قضاییه خدمت میکنند نیز از این امر مستثنی نیستند. اما مشمولان همواره سوالاتی را درباره میزان حقوق دریافتی این افراد دارند که در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم که فاکتورهای مختلفی وجود دارد که در میزان حقوق دریافتی امریه های قوه قضاییه اثر میگذارد و همین امر باعث شده تا میزان حقوق دریافتی سربازان با هم متفاوت باشد. ازجمله فاکتورهایی که در تعیین حقوق سربازان در قوه قضاییه اهمیت دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک تحصیلی افراد که طبق آن درجه نظامیشان نیز مشخص میشود
  • تاهل یا مجرد بودن مشمولان
  • داشتن فرزند و…

بنابراین برای اطلاع از میزان حقوق سربازانی که در قوه قضاییه خدمت میکنند، باید همه ی این شرایط را در کنار هم قرار داد.

 

براي مشاوره در زمينه امریه سربازی قوه قضاییه و دادگستری 

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 50
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 239
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 544
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,100
  • بازدید ماه : 1,100
  • بازدید سال : 17,100
  • بازدید کلی : 19,407