loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 10 پنجشنبه 03 خرداد 1403 نظرات (0)

 بهترین قسمت برای خدمت

انتخاب محل خدمت، باید با علایق و سلایق شما همسو باشد. در این مقاله، به بررسی بهترین قسمت‌ها برای خدمت در نیروی انتظامی می‌پردازیم تا دورانی لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را در خدمت به کشور سپری کنید.

راهنمای کامل خدمت سربازی در نیروی انتظامی

سربازی در نیروی انتظامی می تواند فرصتی مناسب جهت آموزش نظامی، کمک به جامعه و همچنین رشد شخصی باشد.

نیروی انتظامی به عنوان یکی از مهمترین نیروهای امنیتی کشور، مسئولیت حفظ امنیت داخلی، مبارزه با جرم و جنایت، حفاظت از مرزها و حفظ نظم و امنیت در جامعه را برعهده دارد.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به اختصار به آن فراجا گفته می شود شامل زیرشاخه های مختلفی از جمله پلیس فتا، پلیس راهور، پلیس امنیت عمومی و… می باشد. تمام افراد واجد شرایط می توانند به عنوان نیرو در بخش های متعدد نیروی انتظامی مشغول به فعالیت شوند.

با توجه به قوانین سربازی کشوری، می توانید به صورت شیفتی یا به صورت اداری در بخش های مختلف نیروی انتظامی مشغول به خدمت شوید.

در ادامه این مطلب از مرکز مشاوره آویژه قصد داریم تا شما عزیزان را با شرایط خدمت سربازی در نیروی انتظامی و نکات مهمی که باید در این رابطه بدانید، آشنا نماییم.

شرایط خدمت سربازی در نیروی انتظامی چگونه است؟

شرایط خدمت سربازی در نیروی انتظامی بر اساس قوانین و مقررات و سیستم امنیتی کشور تعیین می شود. از جمله مواردی که تعیین کننده اصلی شرایط خدمت در نیروی انتظامی هستند، عبارتند از:

1. مدت زمان خدمت

مدت زمان خدمت سربازی در نیروی انتظامی ایران بستگی به نوع خدمت و واحد مورد نظر دارد. بر طبق قانون سازمان نظام وظیفه، فرزندان ذکور ایرانی بعد از اینکه به سن 18 سالگی تمام رسیدند باید جهت تعیین تکلیف زودهنگام وضعیت خدمت سربازی شان اقدام نمایند.

با اینکه در سال های اخیر در رابطه با کاهش مدت زمان خدمت سربازی و افزایش حقوق سربازان اقدامات کمکی انجام شده است، اما با این حال همه چیز بستگی به شرایط بومی یا غیر بومی افراد مشمول دارد.

به عنوان مثال، اگر فرد مشمول بومی منطقه باشد، مدت زمان خدمت سربازی او 21 ماه خواهد بود. افراد مشمول غیر بومی نیاز است که خدمت سربازی را به مدت 18 ماه بگذرانند. البته ناگفته نماند که حقوق خدمت سربازی برای سربازان غیر بومی بیشتر از مشمولین بومی خواهد بود.

2. شرایط فیزیکی و سلامتی

یکی از مهمترین شرایط خدمت سربازی در نیروی انتظامی، بررسی وضعیت فیزیکی و سلامتی مشمولان می باشد. در این رابطه باید چند نکته مهم را مدنظر قرار داد:

تقسیم بندی مشمولان جهت اعزام به خدمت سربازی شرایط مشمولان از لحاظ وضعیت جسمی و روانی
اعزام به خدمت (امور غیر اداری یا رزمی) افرادی که از لحاظ جسمی و روانی کاملا سالم هستند.

 

این دسته از افراد پس از انجام مراحل مورد نیاز (مراجعه به دفاتر پلیس +10، ثبت درخواست اعزام و دریافت برگه سبز) در زمان مشخص باید جهت اعزام به خدمت آماده شوند.

اعزام به خدمت (امور اداری) افراد مبتلا به بیماری یا نقص عضو که از شرایط لازم جهت شرکت در امور رزمی برخوردار نیستند، اعزام به خدمت خواهند شد اما در بخش امور اداری مشغول به فعالیت می شوند.

 

البته ثبت درخواست در دفاتر پلیس +10 و معاینه توسط پزشک و بررسی پرونده در شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه ضروری می باشد.

معافیت موقت از اعزام به خدمت سربازی افراد مبتلا به بیماری که در حال حاضر قادر به پست دفترچه و اعزام به خدمت وظیفه عمومی نیستند و باید تحت درمان قرار بگیرند

 

خدمت سربازی این افراد تا زمان بهبودی و درمان موقت بیماری، معلق خواهد ماند.

معافیت دائم از اعزام به خدمت سربازی افراد مبتلا به بیماری یا نقص عضو که از شرایط لازم جهت اعزام برخوردار نیستند، به طور دائم از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

3. میزان تحصیلات و ساعت حضور در خدمت سربازی

ساعت حضور در خدمت سربازی در نیروی انتظامی در تمام بخش های این ارگان اعم از زیر مجموعه های فراجا برای تمام مشمولان یکسان می باشد و البته که در اکثریت یگان های خدمتی نیروی انتظامی ساعت حضور به صورت شیفتی می باشد، یعنی امکان اینکه مشمولان طبق ساعت اداری خدمت کنند پایین است.

طبق این پیش زمینه احتمال اینکه در روزهای تعطیل رسمی نیز سربازان در محل خدمت حاضر باشند وجود دارد.

نیروی انتظامی جزو آن دسته از سازمان هایی است که افراد مشمول در آن باید از سواد اجتماعی لازم جهت برخورد با مردم برخوردار باشند. به همین خاطر است که میزان تحصیلات می تواند نقش تعیین کننده ای جهت ایجاد تغییر در نحوه خدمت سربازی برای مشمولان داشته باشد.

البته چگونگی نحوه خدمت در نیروی انتظامی بیشتر بر اساس درجه است تا مدرک تحصیلی. جهت تقسیم بندی مشمولان در بخش های مختلف اداری بیشتر به مدرک تحصیلی توجه می شود.

به عنوان مثال، کسی که دارای مدرک پزشکی یا پیراپزشکی است می تواند در بیمارستان ها و درمانگاه های نظامی مشغول به فعالیت شود.

ارگان های مختلف نیروی انتظامی و زیرمجموعه آنها

فاتب شامل تمام پاسگاه های پلیس و کلانتری های سراسر کشور می شود که از تمام مدارک تحصیلی جذب سرباز انجام می گیرد.
پلیس راهور مسئولیت حفظ امنیت راه ها بر عهده این ارگان است.مدرک تحصیلی قابل قبول برای تقسیم به این ارگان حداقل کاردانی است.
 

 

سازمان زندان ها

مسئولیت ارگان سازماندهی و نظم در زندان می باشد.در مرکزیت استان ها یا شهرهایی که زندان دارند جذب سرباز به صورت حداکثری صورت می گیرد.
 

 

مرزبانی

حفظ امنیت در مرزهای کشور و حفظ تمامیت ارضی کشور جزو اهداف این سازمان است.تقسیم این ارگان معمولا به صورت تصادفی و در منطقه شمال غربی ایران انجام می پذیرد.به علت حساسیت امنیت مرزی جزو سخت ترین دسته خدمتی در نیروانتظامی شمرده می شود و بیشترین مدرک تحصیلی اعزام به مرزبانی مدرک دیپلم یا کاردانی می باشد.
 

 

پلیس راه آهن

در راه آهن قسمتی تحت عنوان پلیس راه آهن فعالیت دارد که مسئولیت حفظ آرامش و نظم راه آهن بر عهده آنهاست.جزو یگان های خدمتی آسان شمرده می شود و طرفدار زیادی دارد.
 

 

پلیس فرودگاه

مثل مورد بالا،قبل از گیت و بررسی بلیط قسمتی تحت عنوان پلیس فرودگاه فعالیت دارد.سربازی دراین دسته نیز جزو بهترین دسته ها قرار می گیرد و البته دقت کنید که جذب سرباز در این دسته محدود است.
پلیس گذرنامه گذراندن خدمت وظیفه عمومی در این قسمت مانند کارکنان پلیس گذرنامه و ساعات اداری می باشد،پس طبیعتا جذب سرباز در پلیس گذرنامه بسیار کمتر از سایر یگان ها می باشد.

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد زمان اعزام به خدمت پس از ارسال دفترچه هستید حتما این مقاله را بخوانید: بهترین زمان پست دفترچه سربازی

شرایط جذب سرباز در ارگان های مختلف نیروی انتظامی

قبل از پرداختن به موضوع بهترین قسمت برای خدمت در نیروی انتظامی باید ببینیم که پذیرش سربازان بر چه اساسی انجام می شود. شرایط تقسیم بندی و خدمت سربازی در ارگان های مختلف نیروی انتظامی، فرایندی پیچیده دارد. بسیاری از افراد تصور می کنند که اکثر تصمیم گیری ها در این رابطه به عهده مجموعه نظام وظیفه است. در حالی که این تقسیم بندی بیشتر به صورت سهمیه ای وتصادفی توسط ستاد کل انجام می شود.

پذیرش تصادفی پذیرش سهمیه ای
تقسیم سربازان هر ماه با توجه به مدرک تحصیلی و محل سکونت و برحسب اعلام نیاز ارگان صورت می گیرد. تقسیم سربازان به صورت داوطلبی می باشد و اگر علاقه مند به گذراندن سربازی در نیروی انتظامی هستید می توانید پذیرش بگیرید.
امکان تقسیم سرباز در هر کدام از یگان های خدمتی وجود دارد و مشمولان حق اظهار نظر ندارند. طبق پذیرش،تقسیم سربازان در یگان های مورد تقاضای داوطلب انجام می شود.
تقسیم سربازان به صورت کشوری می باشد و شامل شهرهای مرزی نیز می شود. تقسیم سربازان تحت عنوان بومی صورت می گیرد و می توانید در شهر محل سکونت خدمت کنید.

فاکتورهای متعددی از جمله محل زندگی، شرایط مشمول، سهمیه، نیاز ارگان و… در این تقسیم بندی دخالت دارند. میزان تحصیلات نیز می تواند مهمترین عامل جهت تعیین شرایط خدمت سربازی باشد. به عنوان مثال، افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند نسبت به سایر مشمولان وضعیت بهتری دارند و می توانند به صورت اداری در نیروی انتظامی فعالیت کنند.

علاوه بر موارد فوق، شرایط متعددی در این رابطه وجود دارد. به عنوان مثال، مشمولان می توانند به صورت امریه سربازی در بخش های اداری و شرکتی ارگان های نیروی انتظامی مشغول به فعالیت شوند. این دسته از افراد، فرصت مناسبی پیدا خواهند کرد که تجربه عملی مرتبط با رشته تخصصی خود را در سازمان های نظامی بهبود بخشند. البته تمام این موارد، بستگی به یگان های مختلف و شرایط خدمت در هر کدام از آنها دارد.

بهتربن قسمت جهت خدمت سربازی در نیروی انتظامی

با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم، بهترین قسمت برای خدمت در نیروی انتظامی، بخش های اداری است. اگر بر اساس تقسیم بندی های تعیین شده، در پخش های غیر پادگانی مشغول به فعالیت شوید می توانیم بگوییم که شانس با شما تا حد زیادی یار بوده است. از جمله بهترین ارگان های نیروی انتظامی جهت خدمت سربازی می توان به پلیس راه آهن، پلیس فرودگاه، اماکن، اداره گذرنامه و پلیس راهور اشاره نمود.

البته منظور ما این نیست که در صورت پذیرش در هر کدام از این ارگان ها از سختی کار سربازی خبری نیست. شرایط خدمت در هر کدام از این ارگان ها با توجه به میزان فعالیت و نوع خدمت می تواند متفاوت تر از شرایط خدمت در زندان ها، پادگان ها و حتی یگان ویژه باشد.

لیست پادگان های آموزشی نیروی انتظامی

مرکز آموزشی کهریزک-تهران مرکز آموزشی شهید درویش-اهواز
مرکز آموزشی کرج مرکز آموزشی شهید دستغیب-جهرم
مرکز آموزشی شهید مدنی-اصلاندوز مرکز آموزشی ولیعصر-سیستان و بلوچستان
مرکز آموزشی ولیعصر-تبریز مرکز آموزشی مشکین شهر
مرکز آموزشی شهید بهشتی-اصفهان مرکز آموزشی بیرجند
مرکز آموزشی مالک اشتر-اراک مرکز آموزشی شهید باهنر-کرمان
مرکز آموزشی مرزن آباد مرکز آموزشی سعیدآباد آذربایجان شرقی

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 730
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 48
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 198
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 754
  • بازدید ماه : 754
  • بازدید سال : 16,754
  • بازدید کلی : 19,061