loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 8 چهارشنبه 02 خرداد 1403 نظرات (0)

سن و قوانین خروج از کشور پسران بالای 18 سال

آگاهی از قوانین و مقررات، کلید موفقیت در هر کاری است. سفر به خارج از کشور برای مشمولین نیز از این قاعده مستثنی نیست. با دانستن قوانین مربوط به خروج از کشور برای این افراد، می‌توان برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر داشت و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

در کشور ایران سربازی رفتن برای مردان بالای 18 سال اجباری است. تمامی مردانی که دارای شرایط جسمی و ذهنی سالمی هستند، باید دوره سربازی را بگذرانند.

افرادی که دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند، کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند و برای خروج از کشور می‌توانند از کارت پایان خدمت خود استفاده کنند. اگر مشمولین قصد خروج از کشور را داشته باشند، بدون داشتن کارت پایان خدمت چطور می‌توانند پاسپورت دریافت کنند و از کشور خارج شوند؟ شرایط خروج از کشور مشمولین چگونه است؟ در ادامه با مشاوران مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

شرایط خروج از کشور مشمولین چگونه است؟

تمامی پسرانی که دارای 18 سال تمام هستند، به سن مشمولیت خروج از کشور رسیده‌اند. با این حال در اوایل 18 سالگی شما ناچار نیستید که خدمات نظام وظیفه را بگذرانید. در صورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، معافیت تحصیلی به شما تعلق می‌گیرد که مدت زمان آن بر اساس مقطع تحصیلی تعیین می‌شود.

🙆 با در اختیار داشتن معافیت تحصیلی می‌توانید از مزایای خروج از کشور مشمولین استفاده کنید.

روش‌های دیگری نیز برای اخذ معافیت وجود دارند که مشمولین را از خدمت نظام وظیفه معاف می‌کند. افرادی که دارای معافیت سربازی باشند، مجاز برای خروج از کشور هستند؛ اما برای تأیید درخواست خروج از کشور مشمولین شرایطی وجود دارد. متقاضیان نباید غیبت غیر موجه داشته باشند. همین طور مبلغی را به عنوان ودیعه پرداخت می‌کنند که وثیقه‌ای برای خروج از کشور محسوب می‌شود.

مبلغ وثیقه سالانه تعیین می‌شود و در سال 1403 به صورت زیر خواهد بود

نوع سفر قصد سفر مدت زمان مجاز برای خروج از کشور مشمولین مبلغ وثیقه (به صورت وجه نقد یا ضمانت بانکی)
زیارتی · سفر به کشور عراق با هدف زیارت عتبات عالیات

 

· سفر به کشور عربستان با هدف انجام مناسک حج عمره و حج تمتع

· برای اساتید یا مبلغات دینی حداکثر 60 روز

 

· برای دانشجویان یا طلاب علوم دینی حداکثر 30 روز

· برای سفر با کاروان‌های زیارتی حداکثر 60 روز

50 میلیون ریال (5 میلیون تومان)
تفریحی و سیاحتی · گردش و آشنایی با کشور مقصد

 

· دیدن اقوام و آشنایان مقیم خارج از کشور

· افزایش اطلاعات و کسب تجربه از سفر

· حداکثر 30 روز برای دانشجویانی که دارای معافیت تحصیلی هستند.

 

· حداکثر 20 روز برای سایر مشمولین

300 میلیون ریال (30 میلیون تومان)
علمی · خروج از کشور مشمولین با هدف شرکت در همایش‌های علمی و کنفرانس‌ها

 

· برای شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها

· برای شرکت در کارگاه‌ها و دیگر دوره‌های آموزشی حداکثر 45 روز

 

· برای شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌ها حداکثر 30 روز

150 میلیون ریال (15 میلیون تومان)
تحقیقاتی، مطالعاتی و پژوهشی دانشجویان محصل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند برای تحقیقات و آزمایش‌های مرتبط با رشته تحصیلی‌شان از کشور خارج شوند. · حداکثر 6 ماه برای دانشجویان کارشناسی ارشد

 

· حداکثر یک سال برای دانشجویان مقطع دکتری

150 میلیون ریال (15 میلیون تومان)
تحصیلی امکان خروج از کشور مشمولین برای ادامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد. مدت زمان مجاز با توجه به مقطع تحصیلی تعیین می‌شود. 400 میلیون ریال (40 میلیون تومان)
ورزشی مشمولین می‌توانند برای شرکت در مسابقات ورزشی از کشور خارج شوند. برای این نوع خروج از کشور نیاز به تأیید مسابقه توسط سازمان ورزش و جوانان وجود دارد. مشمول مجاز است در مدت زمان برگذاری مسابقات خارج از کشور اقامت داشته باشد. 150 میلیون ریال (15 میلیون تومان) که به طور معمول توسط سازمان ورزش و جوانان پزداخت می‌شود.
درمانی در صورتی که امکان درمان مشمولین در داخل کشور وجود نداشته باشد، با ارائه مدارک پزشکی می‌توانند از کشور خارج شوند. بر اساس طول دوره درمان مشمول، امکان تمدید مدت زمان اقامت او در کشور خارجی وجود دارد. به طور معمول تا پایان دوره درمان اجازه خروج از کشور مشمولین تمدید می‌شود.

این نوع سفر نیازی به پرداخت وثیقه ندارد.

 

غیبت‌های غیر موجه و ممنوع الخروجی سربازی

برای پسرانی که غیبت سربازی داشته باشند، شرایط خروج از کشور دشوار می‌شود.

🙆سن ممنوع الخروجی سربازی حداکثر 20 سال است؛ یعنی در صورتی که دوران دانش‌آموزی را به اتمام رسانده باشید یا هنوز در حال تحصیل در مقطع دبیرستان باشید، تا سن 20 سالگی دارای معافیت تحصیلی دانش‌آموزی هستید.

🙆بعد از آن باید خود را برای اعزام به خدمت سربازی آماده کنید یا از انواع معافیت‌های سربازی استفاده کنید.

افرادی که غیبت نظام وظیفه دارند، تنها در صورتی می‌توانند درخواست خروج از کشور را داشته باشند که غیبت خود را موجه کنند. اگر دلایلی قانع‌کننده ارائه کنید و غیبت شما موجه در نظر گرفته شود، شما شرایط خروج از کشور برای مشمولین را به دست می‌آورید. برای اینکه غیبت نظام وظیفه را موجه کنید، باید به پلیس +10 مراجعه کنید تا در صورت امکان مشمول یکی از معافیت‌های سربازی شوید. بعد از دریافت معافیت می‌توانید برای خروج از کشور مشمولین اقدام کنید.

اگر غیبت سربازی دارید حتما این مقاله را بخوانید: توجیه غیبت سربازی

مجوز خروج از کشور مشمولین چه مدت اعتبار دارد؟

⭕ خروج از کشور و بازگشت به ایران مشمولین شرایط خاصی دارد که با توجه به نوع مجوز خروج و هدف سفر متفاوت خواهد بود.

⭕ افرادی که به قصد سفرهای سیاحتی و تفریحی از کشور خارج می‌شوند، حداکثر تا 30 روز مجاز هستند که در کشور مقصد بمانند.

⭕ اگر 30 روز زمان تعیین شده برای سفرهای تفریحی و سیاحتی مشمولین سربازی به پایان برسد و فرد به ایران برنگشته باشد، ممنوع الورود خواهد شد و تا سه سال اجازه بازگشت به خاک ایران را نخواهد داشت.

⭕ افرادی که مشمول سربازی هستند و معافیت تحصیلی دارند، بعد از گذشت 30 روز اجازه بازگشت به کشور را خواهند داشت؛ اما پس از بازگشت برای حداقل 6 ماه ممنوع الخروج خواهند شد و اجازه خروج از کشور مشمولین به آن‌ها داده نخواهد شد.

⭕ افرادی که دارای معافیت تحصیلی هستند و به قصد ادامه تحصیل اجازه خروج از کشور مشمولین را دریافت کرده‌اند، در طول دوران تحصیل می‌توانند به تعداد دفعات دلخواه به کشور وارد و از آن خارج شوند.

⭕ البته در نظر داشته باشید که کشور مقصد و شرایط ویزای دانشجویی مشمول روی تعداد دفعات مجاز برای سفر به وطن اثر می‌گذارد.

مجوز ورود و خروج از کشور برای مشمولین غایب

شرایط سفر به ایران برای مشمولین غایب کمی متفاوت خواهد بود. سن خروج از کشور مشمولین 18 سال تمام است.

🔵 در صورتی که مشمولین غایب بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و حداقل به مدت سه سال متوالی در کشور مقصد اقامت داشته‌اند، جزو مشمولین غایب حساب می‌شوند.

🔵 این افراد می‌توانند برای حداکثر 2 بار (در مجموع 90 روز) به ایران رفت و آمد داشته باشند. این قانون تا پایان سال 1405 اعتبار خواهد داشت. با این حال پیش از سفر به ایران با مشاوره نظام وظیفه آویژه صحبت کنید تا از برقراری قانون ورود و خروج مشمولین غایب مطمئن شوید.

🔵 مشمولین غایب با داشتن گذرنامه ایرانی و مراجعه به سفارت ایران می‌توانند مهر مشمولین غایب را دریافت کنند و بعد از تأیید سفارت، آماده سفر به ایران شوند.

🔵 مشمولین غایب نیازی به مجوز خروج از کشور مشمولین یا پرداخت ودیعه و وثیقه ندارند؛ اما نباید بیشتر از مدت اعلام‌شده در خاک ایران بمانند.

شرایط خروج از کشور پسران بالای 18 سال با برگه اعزام

مشمولین در تمامی ماه‌های سال برای خدمت سربازی اعزام می‌شوند. متقاضیان بعد از دریافت دفترچه اعزام به خدمت حداقل 45 روز زمان دارند تا موعد اعزام آن‌ها فرا برسد. در این مدت می‌توانند برای حداکثر 15 روز مجوز خروج از کشور را دریافت کنند.

در نظر داشته باشید که در برخی شرایط امکان تمدید زمان اعزام به خدمت سربازی وجود دارد. به همین دلیل در شرایطی که قصد خروج از کشور را دارید، به هیچ وجه برای خدمت سربازی غیبت نکنید. بهتر است از راه‌های قانونی برای تمدید زمان اعزام اقدام کنید. هر نوع غیبت در خدمت سربازی شرایط خروج از کشور مشمولین را غیر ممکن می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را بخوانید: سایت تمدید خدمت سربازی

درخواست ایست خدمت برای خروج از کشور مشمولین

بعد از اینکه برگه سبز اعزام به خدمت را دریافت کرده‌اید و وارد دوره سربازی شدید، امکان خروج از کشور را ندارید. شما باید دوره خدمت نظام وظیفه را به پایان برسانید و با دریافت کارت پایان خدمت، مجوز سفر را دریافت کنید. افرادی که در حال گذراندن خدمت سربازی هستند، در صورتی می‌توانند برای دریافت اجازه خروج از کشور مشمولین اقدام کنند که پذیرش تحصیلی داشته باشند.

اگر در طول دوره سربازی درخواست تحصیل شما پذیرفته شود، قوانین ایست خدمت موجب می‌شوند که توقفی به اندازه دوران تحصیل در خدمات نظام وظیفه شما ایجاد شود. البته در صورتی می‌توانید از ایست خدمت استفاده کنید که غیبت غیر موجه نداشته باشید. بعد از درخواست ایست خدمت و تایید آن با دریافت اجازه خروج از کشور مشمولین می‌توانید برای تحصیل از ایران خارج شوید و به کشور مقصد سفر کنید. بعد از پایان تحصیل و بازگشت به ایران باید برای اتمام دوره سربازی اقدام کنید تا در نهایت کارت پایان خدمت را دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را بخوانید: ایست خدمت سربازی

مشاوره نظام وظیفه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 52
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 207
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 425
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 981
  • بازدید ماه : 981
  • بازدید سال : 16,981
  • بازدید کلی : 19,288