loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 27 پنجشنبه 23 آذر 1402 نظرات (0)

قوانین کسری خدمت بسیج دانشجویی

کسری خدمت بسیج فعال به مشمولانی تعلق می‌گیرد که حداقل 6 ماه عضویت فعال در بسیج داشته باشند. این کسری به ازای هر سال عضویت فعال، 45 روز است.

 کسری خدمت بسیج از جمله کسری های خدمت پر طرفدار بین سربازان می باشد. زیرا بسیاری از افراد به واسطه های مختلف عضو بسیج هستند و می توانند از این فرصت برای کاهش مدت زمان سربازی خود استفاده نمایند.

این عضویت ممکن است در دوران دانش آموزی یا دانشجویی بوده و یا فرد مشمول در پایگاه های محل زندگی خود در بسیج عضو شده باشد.

میزان فعالیت و شرکت در کلاس ها و برنامه هایی که در پایگا های بسیج تشکیل می شوند جزء سابقه برای مشمولان حساب شده و با کمک آن می توانند کسری خدمت را دریافت نمایند.

کسری خدمت بسیج دارای شرایط و ضوابط خاص خود می باشد که لازم است تا مشمولان برای دریافت این نوع از کسری خدمت از آنها مطلع شوند.

 بسیاری از مشمولان به دنبال اطلاع از نحوه محاسبه و مراحل گرفتن کسری بسیج می باشند به همین منظور مرکزمشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله به طور کامل جزئیات کسری خدمت بسیج را مورد بررسی قرار داده اند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به دنبال دریافت کسری خدمت بسیج می باشید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

انواع کسری خدمت

کاهش مدت زمان 21 ماهه خدمت سربازی برای بسیاری از مشمولان حائز اهمیت می باشد که تلاش می کنند تا اقدامات لازم را برای دریافت کسری خدمت خود انجام دهند.

 کسری خدمت سربازی انواع گوناگونی دارد که مشمولان می توانند با توجه به شرایط خود از آنها استفاده نمایند.

کسری خدمت ایثارگری، کسری خدمت مناطق بد آب و هوا، کسری خدمت بسیج و … از جمله مواردی است که مشمولان می توانند از مدت زمان خدمت سربازی خود کسر نمایند.

🟡 در ادامه به توضیحات مفصل از کسری خدمت بسیج پرداخته و انواع و مراحل این نوع از کسری را برای شما توضیح می دهیم.

کسری خدمت بسیج

 کسری خدمت بسیج به افرادی که سابقه فعالیت در بسیج را دارند و به صورت بسیج عادی و یا فعال در برنامه های روزانه و هفتگی شرکت می کنند، تعلق می گیرد.

کسری خدمت بسیج نیز همانند دیگر کسری ها انواعی دارد که سربازان برای استفاده از هر کدام این کسری ها باید دارای شرایط و ضوابط خاصی باشند.

در ادامه به ذکر شرایط لازم برای دریافت کسری خدمت سربازی، انواع کسری خدمت بسیج و توضیح کامل در مورد هر یک از آنها می پردازیم.

شرایط استفاده از کسری خدمت بسیج

شرایط لازم برای استفاده از کسری خدمت به واسطه سابقه فعالیت در بسیج عبارت است از:

 عدم غیبت سربازی:

موضوع غیبت سربازی برای دریافت کسری خدمت بسیج بسیار مهم می باشد.

چنانچه مشمولان بخواهند از تمامی سوابق فعالیت خود در بسیج برای کسری خدمت استفاده نمایند، می بایست غیبت سربازی برای آنها ثبت نشده باشد.

 مدت زمان فعالیت در بسیج:

مدت زمان سابقه و فعالیت در بسیج بسیار مهم می باشد. اگر سربازان مدت زمان قابل قبولی (به میزان 4 الی 6 ساعت در هفته) را در بسیج و با انجام فعالیت ها و شرکت در برنامه ها سپری کرده باشند. می توانند از حداکثر میزان کسری خدمت بسیج استفاده کنند.

 زمان فعالیت در بسیج تا قبل از اعزام :

شرط محاسبه کسری خدمت بسیج به این صورت است که میزان فعالیت و سابقه در بسیج تا قبل از اعزام به خدمت برای کسری مشمولان در نظر گرفته خواهد شد.

در واقع هر گونه فعالیت و شرکت در بسیج تا زمانی که به خدمت اعزام نشده اید، جزء سوابق محسوب می گردد.

کسری خدمت بسیج فعال

 کسری خدمت بسیج یکی از قوانینی است که سالیان متمادی به کمک مشمولان خدمت سربازی آمده است و مشمولان نظام وظیفه از آن برای راحت تر کردن دوره سربازی خود استفاده می کنند.

مشمولان خدمت سربازی با انجام فعالیت های نظامی ، جهادی، فرهنگی و … در حوزه بسیج، کارت فعال بسیج خود را دریافت می کنند که با کمک آن می توانند از کسری خدمت بسیج استفاده نمایند.

برای عضویت فعال بسیج ابتدا لازم است تا مشمولان به مدت 6 ماه در دوره های بسیج شرکت نموده و پس از آن با حضور مداوم و انجام فعالیت های مرتبط به عضو فعال تبدیل شوند.

کسری خدمت با کارت بسیج فعال

 کارت بسیج فعال و دریافت آن دارای شرایط و مقرراتی است که تنها با حضور در پایگاه های بسیج نمی توانید آن را دریافت کنید.

کارت بسیج فعال به افرادی تعلق می گیرد که حداقل زمان 6 ماه را به عنوان بسیج عادی در پایگاه های بسیج حضور داشته و سنشان نیز بیشتر از 15 سال است.

همچنین حضور در جلسات عقیدتی و کسب مهارت های نظامی نیز از دیگر شرایط لازم برای به دست آوردن این کارت است. افرادی که بسیج فعال هستند می توانند از مزیت های متعدد کارت بسیج فعال خود بهره مند شوند.

افرادی که بسیج فعال هستند و به شکل مستمر و برای مدت مشخصی در فعالیت های بسیج حضور داشته اند، می توانند از کسری خدمت بسیج استفاده نمایند.

باید دقت کنید که تنها با داشتن کارت بسیج فعال، موفق به دریافت کسری خدمت نمی شوید و می بایست مدت زمان مشخصی را به فعالیت در پایگاه های بسیج بگذرانید.

مزیت دیگری که کارت فعال بسیج دارد این است که شما با استفاده از آن می توانید در دوره های تکمیلی بسیج شرکت نموده و علاوه بر کسری خدمت، پذیرش سربازی در سپاه را به دست بیاورند.

آیا مشمولان می توانند کسری بسیج عادی را دریافت نمایند؟

 عضویت عادی بسیج برای تمامی افرادی که پایگاه های بسیج مراجعه و ثبت نام می نمایند تعلق می گیرد.

در این حالت هیچ یک از اعضا بسیج نمی توانند موفق به اخذ کسری خدمت بسیج شوند و لازم است تا فعالیت خود را ادامه داده و به عضویت فعال در بیایند.

سازمان نظام وظیفه برای افراد با عضویت عادی بسیج، کسری خدمت در نظر نمی گیرد در همین راستا مشمولان خدمت سربازی باید مدت خدمت سربازی خود را به طور کامل سپری نمایند.

تغییر بسیج عادی به فعال و دریافت کسری خدمت

 دوره های مربوط به بسیج عادی، آموزش هایی از جمله احکام و شناخت بسیج به افراد ارائه می شود که دانستن این موضوعات برای اعضای بسیج ضروری است.

اما آن دسته از مشمولان که می خواهند از کسری بسیج استفاده کنند حتما باید به عضویت فعال در آمده باشند.

همانطور که قبلا هم عنوان کردیم داشتن سابقه ی حداقل شش ماه بسیج عادی برای ارتقا به بسیج فعال لازم است تا مشمولان بتوانند با توجه به آن از خدمت سربازی خود کسر کنند.

لازم به تذکر است که حضور مداوم و در زمان مشخص برای ارتقا بسیج عادی به بسیج فعال الزامی است.

انواع کسری خدمت بسیج

 کسری خدمت بسیج به افرادی که در بسیج سابقه فعالیت داشته و به عنوان عضو بسیج فعال در برنامه های روزانه و هفتگی این نهاد شرکت کنند تعلق می گیرد.

کسری خدمت بسیج انواع گوناگونی دارد که نحوه فعالیت در هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

کسری خدمت بسیج پایگاه:

یکی از کسری خدمت هایی که اکثر افراد می توانند از آن استفاده کنند کسری خدمت به واسطه فعالیت در پایگاه ها می باشد.

در واقع کسری خدمت پایگاه ها به افرادی تعلق می گیرد که حضور و سابقه فعالیت در پایگاه های محل زندگی خود را داشته باشند.

افرادی که علاوه بر حضور فعال، شرکت در برنامه ها و کلاس های پایگاه در دوره تکمیلی بسیج نیز شرکت کرده باشند، می توانند حداکثر 6 ماه کسری خدمت را دریافت کنند.

کسری خدمت بسیج دانش آموزی

 کسری خدمت بسیج دانش آموزی همانطور که از نامش پیداست به دانش آموزان تعلق می گیرد. حداکثر میزان دریافت این کسری 2 ماه می باشد.

کسری خدمت دانش آموزی شرایطی دارد که یکی از شرایط این است که دانش آموزان باید درس آمادگی دفاعی که در پایه نهم و دهم تدریس می شود را گذرانده باشند.

دانش آموزان پس از فعالیت های مداوم در بسیج دانش آموزی می توانند عضو فعال بسیج شده و پس از آن در دوره تکمیلی بسیج شرکت نمایند.

دوره تکمیلی 45 روزه بسیج از جمله دوره های مهم در بسیج است که افراد عضو شده در این نهاد می توانند از آن برای آموزش های تربیتی، سواد رسانه ای و… استفاده کنند.

کسری خدمت بسیج دانشجویی:

 کسری خدمت سربازی بسیج دانشجویی تنها به دانشجویانی تعلق می گیرد که در بسیج دانشگاهی شرکت کرده و سابقه فعالیت در آن را دارند.

این کسری همانند کسری بسیج پایگاه ها حداکثر به میزان 6 ماه به سربازان بسیجی تعلق می گیرد. شرط استفاده از این کسری نیز به این صورت است که افراد عضو شده باید در برنامه ها، جلسات و… حضور فعالی داشته باشند.

مزایای بسیج دانشجویی چیست؟

مزایای بسیج دانشجویی برای آن دسته از دانشجویانی است که در پایگاه ها و مراکز بسیج دانشگاهی ثبت نام نموده و فعالیت های مداومی دارند.

حضور فعال دانشجویان در بسیج باعث شده تا آنها بتوانند از مزیت های نام برده زیر استفاده نمایند.

✅ دریافت کسری خدمت بین یک تا شش ماه یکی از این مهم ترین مزیت های آن است، با توجه به اینکه دوره سربازی برای مشمولان به عنوان یکی از سخت ترین دوره های زندگی تلقی می شود لذا کمتر شدن این دوران می تواند بسیار خوشایند باشد.

✅ افرادی که کارت بسیج فعال دانشجویی دارند با توجه به حضورشان در اردوها و دوره های مختلف مربوط به آمادگی نظامی، بسیاری از مهارت ها و نکاتی را که در دوره سربازی به ویژه دوران آموزشی به سربازان آموزش می دهند، فرا می گیرند.

✅ بنابراین اغلب این افراد دیگر نیازی به گذراندن دوره آموزشی ندارند و با ارائه ی مدارک (کارت سبز بسیج) به یگان مربوطه، دوره آموزشی از خدمت آن ها حذف می شود.

البته این مورد اغلب مربوط به یگان های خدمتی سپاه پاسداران است و دارندگان کارت بسیج فعال دانشجویی از جمله کسانی هستند که شانس خدمت در سپاه پاسداران را به دست می آورند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 49
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 190
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 376
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 932
  • بازدید ماه : 932
  • بازدید سال : 16,932
  • بازدید کلی : 19,239