loading...
familico.ir
fatemi بازدید : 28 یکشنبه 12 آذر 1402 نظرات (0)

کسری خدمت بسیج یکی از راه های آسان برای کوتاه کردن مدت زمان خدمت سربازی است. افرادی که به سن 18 سال می رسند باید خود را برای رفتن به خدمت آماده کنند. دوران سربازی برای بسیاری از جوانان دوران سخت و غیر قابل تحمل می باشد. به همین دلیل است که سربازان همیشه در تلاش برای دریافت کسری و کوتاه کردن زمان 2 ساله خدمت سربازی هستند.

انواع کسری خدمت برای سربازان وجود دارد که یکی از آن ها کسری خدمت بسیج می باشد. که سربازان تنها در صورت برخورداری از شرایط دریافت کسری خدمت در بسیج می توانند از آن استفاده کنند. در ادامه این مقاله به بررسی شرایط و نحوه دریافت کسری بسیج پرداخته ایم. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال دریافت این کسری می باشید بهتر است تا انتهای مقاله را با دقت مطالعه کنید.

انواع کسری خدمت بسیج

کسری خدمت در بسیج به افرادی که در بسیج سابقه فعالیت داشته و به صورت بسیج عادی و یا بسیج فعال در برنامه های روزانه و هفتگی این نهاد شرکت داشته باشند تعلق می گیرد. این کسری خدمت نیز همانند دیگر کسری ها انواعی دارد و به سه دسته تقسیم می شود. سربازان برای استفاده از هر کدام این کسری ها باید از شرایط و ضوابط خاصی برخوردار باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از این کسری خدمت ها پرداخته ایم.

کسری خدمت بسیج پایگاه:

یکی از کسری خدمت هایی که اکثر افراد می توانند از آن استفاده کنند کسری خدمت به واسطه فعالیت در پایگاه ها می باشد. درواقع کسری خدمت پایگا ها به افرادی تعلق می گیرد که حضور فعال و سابقه فعالیت در پایگاه های محل زندگی خود را داشته باشند. این کسری به میزان حداکثر 6 ماه به سربازان واجد الشرایط تعلق می گیرد. افرادی که علاوه بر حضور فعال، شرکت در برنامه ها و کلاس های پایگاه در دوره تکمیلی این نهاد نیز شرکت کرده باشند. می توانند به صورت کامل 6 ماه کسری را دریافت کنند.

کسری خدمت بسیج دانش آموزی:

کسری خدمت بسیج دانش آموزی همانطور که از نامش پیداست به دانش آموزان تعلق می گیرد. حداکثر میزان دریافت این کسری 2 ماه می باشد. سربازان برای دریافت این کسری خدمت باید از شرایطی برخوردار باشند. برای مثال یکی از شرایط این است که دانش آموزان باید درس آمادگی دفاعی که در پایه نهم و دهم تدریس می شود را گذرانده باشند. علاوه بر این باید یک دوره 45 روزه تکمیلی در بسیج را نیز شرکت کرده باشند. دوره تکمیلی از جمله دوره های مهم در بسیج است که افراد عضو شده در این نهاد می توانند از آن برای آموزشهای تربیتی، سواد رسانه ای و... استفاده کنند.

کسری خدمت بسیج دانشجویی:

کسری خدمت سربازی بسیج دانشجویی تنها به دانشجویانی تعلق می گیرد که در نهاد بسیج دانشگاهی شرکت کرده و سابقه فعالیت در آن دارند. این کسری همانند کسری بسیج پایگاه ها حداکثر به میزان 6 ماه به سربازان بسیجی تعلق می گیرد. شرط استفاده از این کسری نیز به این صورت است که افراد عضو شده باید در برنامه ها، جلسات و... حضور فعالی داشته باشند.

تفاوت کسری خدمت بسیج فعال و عادی چیست؟

کسری خدمت بسیج یکی از قوانینی است که سالیان متمادی به کمک مشمولان خدمت سربازی آمده است و مشمولان نظام وظیفه از آن برای راحت تر کردن دوره سربازی خود استفاده کرده اند. مراکز بسیج در سراسر کشور همواره از داوطلبان برای انجام فعالیت های فرهنگی، نظامی و... دعوت به عمل میاورند.

پایگاه های بسیج دانش آموزی و پایگاه های بسیج دانشجویان از مهم ترین مراکزی است که مشمولان با مراجعه به آن ها و انجام خدمات و فعالیت، می توانند از سابقه ی بسیج برخوردار شوند. این سوابق بعدا برای اخذ کسری بسیج در خدمت سربازی به کمک مشمول می آید.

میزان کسری از خدمت مشمولان متناسب با مدت حضور در پایگاه و همچنین مسئولیتی که در پایگاه به عهده داشته اند، مشخص می شود. لازم به تذکر است که حداکثر میزان کسری خدمت بسیج شش ماه است.

اغلب مشمولانی که سابقه فعالیت در بسیج دارند، متقاضی گذراندن دوره سربازی در سپاه پاسداران هستند؛ چرا که یکی از شرایط لازم برای خدمت در این ارگان «داشتن سابقه بسیجی فعال» است.

یکی از نکاتی که مشمول باید درباره کسری خدمت بسیج بدانند این است که این کسری تنها به  افرادی تعلق می گیرد که وارد دوره غیبت از سربازی نشده باشند یا در صورت غیبت بتوانند علتی بیاورند که غیبتشان موجه شود، که در این صورت نیز تنها سوابق بسیج مربوط به زمان پیش از غیبت در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: توجیه غیبت سربازی

این نوع کسری انواع مختلفی دارد و اقشار مختلف می توانند از آن استفاده کنند. مثلا کسری خدمت بسیج مربوط به دانشجویان، کسری خدمت بسیج مناطق و... از آن جمله اند.

مزایای بسیج فعال دانشجویی (تاثیر بسیج فعال در سربازی) چیست؟

مزایای بسیج فعال دانشجویی (تاثیر بسیج فعال در سربازی) برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که در دوران دانشجویی خود در پایگاه های بسیجی که در دانشگاه ها وجود دارد عضو شده اند و برای انجام فعالیت های این پایگاه ها حضور مداوم داشته اند.

مهم ترین مزایایی که بسیج فعال برای مشمولان دارد به ترتیب زیر است:

  • دریافت کسری خدمت بین یک تا شش ماه یکی از این مهم ترین مزیت های آن است، با توجه به اینکه دوره سربازی برای مشمولان به عنوان یکی از سخت ترین دوره های زندگی تلقی می شود لذا کمتر شدن این دوران می تواند بسیار خوشایند باشد.
  • افرادی که کارت بسیج فعال دانشجویی دارند با توجه به حضورشان در اردوها و دوره های مختلف مربوط به آمادگی نظامی، بسیاری از مهارت ها و نکاتی را که در دوره سربازی به ویژه دوران آموزشی به سربازان آموزش می دهند، فرامی گیرند.
    بنابراین اغلب این افراد دیگر نیازی به گذراندن دوره آموزشی ندارند و ارائه ی مدارک (کارت سبز بسیج) مربوطه دوره آموزشی از خدمت آن ها حذف می شود. البته این مورد اغلب مربوط به یگان های خدمتی سپاه پاسداران است.
  • دارندگان کارت بسیج فعال دانشجویی از جمله کسانی هستند که شانس خدمت در سپاه پاسداران را دارند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 731
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 52
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 209
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 438
  • باردید دیروز : 166
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 994
  • بازدید ماه : 994
  • بازدید سال : 16,994
  • بازدید کلی : 19,301